Artrose in kogel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Change03

Artrose in kogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-26 18:28

Wie van jullie heeft ervaring met artrose in een kogel aan een van de voorbenen?

Wat was de prognose, welke acties heb je wel (of niet) ondernomen, wat hielp wel/niet? Wanneer wist je dat het tijd was?

Alle tips, ervaringen, verhalen zijn welkom. Ik ben gewoon benieuwd hoe het gaat, of afliep, bij andere.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 19:27

Ik weet niet meer precies hoe lang er tussen zat maar de mijne heeft dacht ik 1,5 jaar goed gelopen op hyaluronzuur injecties en uiteindelijk in laten slapen maar dat was omdat hij een enorme terugval kreeg met zomereczeem.hij mankeerde wel meerdere dingen dus niet alleen kogel artrose.
Zelf ook hyaluronzuur laten inspuiten in mijn heup de eerste keer hielp top maar 2de keer niet meer.
Tis dus wel een beetje uitstel van executie is mijn ervaring.

siskeh

Re: Artrose in kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 19:50

De 1e vraag is of het een toevallige bevinding is of is het paard effectief kreupel? Ik ken er een aantal die probleemloos met artrose in de kogel lopen/hebben gelopen en door andere redenen hun einde hebben gevonden.
Deze waren dus ook niet kreupel en werden gewoon gereden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 19:54

1 voorbeen of beide?

Mijn paard had aan beide voorbenen artose aan de kogels en HKO. Ik heb hem in laten slapen.
Pas toen er 1 been uitverdoofd werd, zag ik hoe vreselijk kreupel hij was (en hoeveel pijn hij dus gehad moet hebben).

Sterkte ermee.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-26 20:27

Bedankt voor de reacties! Ik ben benieuwd hoe oud jullie paarden zijn/waren?

Mijn paard heeft op één kogel artrose, dit been heeft een zichtbare afwijking in de stand. Ik ben er niet per toeval achter gekomen, maar doordat er een peesblessure in het andere been ontstond. Na de echo ook beide benen op foto laten zetten en toen werd het duidelijk. De peesblessure is dus waarschijnlijk ontstaan door compensatie van het been met artrose.

Hij is helaas pas 6 jaar. Ik ben er heel realistisch in dat dit geen lange adem zal hebben maar de verhalen zijn enorm wisselend. En ik wil hem graag zoveel mogelijk verlichting bieden waar mogelijk en daarom op zoek naar ervaringen, gouden tips, maar ook wanneer het genoeg is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 21:52

6 is wel heel erg jong. Ik ken eigenlijk geen paarden die zo jong al artrose hebben of hadden. Is er ooit een blessure geweest aan het been met artrose?

Hier op stal staat een paard wat 26 was toen de artrose zichtbaar werd. Tot die tijd werd het dier gewoon bereden. En toen was het ook ineens heel duidelijk in de achterkogels. De achterbenen begonnen te billarderen en de kogel zakte enorm door. Ging best snel.
Hierna kon er eerst af en toe nog een ritje gemaakt worden, maar al snel helemaal niet meer. Inmiddels is het beestje 32 en zie je nooit meer draven of galopperen.

Mijn eigen paard is 23, en even afkloppen, die is nog geheel droog op de benen, en we springen ook nog gewoon en ik rij nog net zoals toen ze jonger was. Deze winter had ze 1 keer met kou dat ze weinig sprong had in de linkergalop, maar de linkergalop is altijd de kant geweest met wat minder sprong en waar we harder op moesten trainen. Dit heeft ze al zolang ik haar ken en rij. Dus meer dan 20 jaar.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-26 22:21

Jong he.. had het zelf ook niet zien aankomen (althans, niet nu al, wel op den duur). Ik hoor het de laatste tijd steeds vaker bij jonge paarden. Hij heeft ooit eerder kreupel gelopen op dit been, dit kwam toen door verkeerd bekappen. Ik ben toen gewisseld van smid.

Mooi om te horen dat het paard in kwestie zo oud is! Dat is ook wel een passende leeftijd voor artrose, dan zou ik er ook veel meer vrede mee hebben :j bedankt voor je reactie

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 22:55

Hier een Friese merrie gehad met in beide voorbenen in de kogels artrose. Heeft hier eigenlijk nooit heel veel hinder van gehad. 1 x ingespoten maar daar merkte ik niet echt verschil in. Daarna goede supplementen gaan voeren. Merrie was 11 jaar toen we er achter kwamen. Naarmate ze wat ouder werd merkte ik wel dat ze eens wat stijver werd, maar heb haar toen verhuisd naar een plek waar ze echt veel buiten rond liep en toen werd dat ook weer veel minder. Zij is uiteindelijk met 16 overleden aan een raar darm virus. Heb in al die jaren nog genoeg plezier met haar gehad en had het waarschijnlijk nog steeds gehad. Ja fanatiek rijden kon niet meer maar gewoon de basis kon nog prima en niet te veel kleine voltes e.d.en veel het bos in.

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:25

Wij hadden een merrie van 6 jaar, ze was helemaal gekeurd en alles op de foto laten zetten. Ze had artrose in de kogel rechtsvoor.
En op de foto's was te zien dat het al bij de aankoopkeuring te zien was.
Ze was echt stok kreupel en had echt pijn. Er zou geen genezing zijn en dat was voor ons de reden om na negen maanden, (na aankoop) wij haar hebben moeten laten gaan.
Achteraf was al een teugelkreupelheid bij de vorige eigenaresse bekend, maar ze had haar paard aan een handelaar verkocht en die had hem ook weer aan een handelaar verkocht dus daar kwamen wij te laat achter.
Gelukkig kon zij nog wel afscheid nemen van haar, maar wat een verdriet.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:07

Mijn merrie heeft aan een OCD operatie progressieve artrose over gehouden aan de kogel rechtsvoor. Na 2 jaar ermee gelopen te hebben heb ik haar op 5 jarige leeftijd in laten slapen.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:02

Droevige verhalen!

Wat deden jullie met deze paarden? Waren ze ook echt bedoeld voor de (hogere) sport?

Deze ambitie heb ik zelf niet, ook niet gehad. We maken wat buitenritjes.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:06

Ik reed alleen recreatief maar ben er ook niet echt meer opgestapt toen ik het wist maar die van mij had het in beide kogels voor,liep niet stok kreupel maar als je goed keek zag je het wel.
Ik wilde hem niet extra belasten door meer gewicht want weet zelf hoe het kan voelen.

Ts jij geeft aan dat het bij jou paard komt door een afwijkende beenstand dus ik vraag me af of inspuiten dan ook echt zin zal hebben?
En je hebt het over compensatie dat het andere been daardoor een peesblessure heeft opgelopen.
In hoever is het nog reeel?wat zegt de veearts hierin?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:54

Wat naar, zo jong en dan al de blessures. Ik ben wel benieuwd naar de beenstand.

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:13

Hier een bijna 7 jarige met in beide voor kogels lichte artrose
Achter gekomen toen ik hem als 5 jarige in de verkoop had en op foto’s ging, dat maakte verkoop moeilijk, dus besloten te houden en zien waar het schip strand
Als 2,5 jarige laten keuren voordat ik ermee bezig ging en toen had hij nog niks
Inmiddels 7, heb hem voor op ijzers met zooltjes en krijgt Glucosamine, Chondroïtine & MSM van Sectolin
Loopt Z2, af en toe parcoursje en oefencross
Nog nooit onregelmatig of kreupel aan gelopen, kwam er per toeval achter

Het blijft een lastig iets, die foto’s, maar als ze er al kreupel aan zijn is het wel een ander verhaal

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:37

Artrose kogels voor bij jonge merrie (nu 11) en best een positief verhaal, het is al jaren (3+) stabiel. Ik merk geen duidelijke verslechtering. Het is mijn drukste pony, altijd rennen en spelen. Winter merk je het iets meer, maar dit jaar merkte ik eigenlijk maar weinig. Pony staat wel meestal 24/7 buiten en werkt niet tot nauwelijks. Buitenritjes gaan beter dan in de bak. Ik belast haar niet intensief. Ik geef in de winterperiode supplementen maar merk eigenlijk weinig verschil. Het is meer voor het idee dat ik er alles aan doe om haar comfortabel te houden.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:57

Bedankt alweer voor de reacties. Ook fijn om toch een paar wat positieve verhalen te lezen, ook al is het natuurlijk allemaal erg rot!

Mijn paard staat toontreder aan beide benen, waarbij linksvoor nog wat erger dan het rechterbeen. Rechts was ook vrij van artrose en zag goed uit op foto.
De dierenarts heeft mij geadviseerd niet in te spuiten, ook ivm eventuele risico’s. Ik geef mijne nu dagelijks lichte pijnstiller icm supplementen, daar doet hij het nu goed op maar ik vraag me wel af voor hoe lang. Het moment dat hij weer kreupel begint te lopen, ondanks pijnstiller, is het moment dat ik hem laat gaan (zeg ik nu met mijn grote mond…..)

Maris, wauw! Z2 en ook nog springen/cross! Heb je haar later nog eens op foto laten zetten? Omdat er toen sprake was van een lichte vorm. Misschien bleef het er ook wel bij.

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:15

Ik snap je helemaal, die gedachte heb ik ook
Artrose word nooit meer beter, alleen maar erger en als ze daar pijn aan krijgen is t hoe moeilijk ook dan wel het moment om afscheid van te nemen

Ik heb hem uit voorzorg op ijzers met zooltjes gezet, is dat misschien een idee voor jullie?
Beenstanden verander je nu niet meer, maar dat kan soms een wereld van verschil maken

Vorig jaar nog eens foto’s gemaakt en dat leek hetzelfde, maar het blijft afwachten en zien waar het schip strand
Juist omdat hij veel doet (het is echt een sportpaard met veel bloed en een paard dat veel moet doen), word hij wel belast en is het logischer dat t sneller slijt, maar voor nu doet hij het nog goed

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:20

Ja ik zeg heel stoer dat als het tijd is dat ik het zal doen maar alleen al de gedachte vind ik moeilijk te bevatten. Ik probeer maar in gedachte te houden dat iedere rit zomaar eens de laatste zou kunnen zijn!

Oh ja ik heb inderdaad ook ijzers, nog zonder zooltjes maar we zijn nog een beetje aan het experimenteren wat werkt en wat niet.

Fijn om te horen dat het een beetje hetzelfde is gebleven en dat jullie lekker aan de slag kunnen met elkaar :)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:37

Loopt hij echt kreupel door de artrose?is hij uitverdoofd?
Ik heb er nml 1 gehad die stond toontrader aan 1 been en doordat ik door ontwetendheid niet met genoeg regelmaat liet corrigeren door de smid kreeg hij een ontsteking in zn knie.
Dit heb ik dmv irap ingespoten en heeft daarna icm goede smid om de 6-8 weken bekappen nooit geen last meer gehad hij had alleen nog geen verdere slijtage of schade.
Mijn eigen orthopeed zei er zijn mensen die de marathon lopen met zware artrose en er geen last van hebben maar er zijn ook mensen met lichte artrose die kapot gaan van de pijn.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:16

Nee, hij liep in de tijd dat de DA kwam niet kreupel op dat been maar op het andere been. Dat been heeft geen artrose, maar wel een peesblessure. Omdat ik al langer klachten ervaarde zoals veel struikelen wilde ik hem op foto zetten. We kwamen er per toeval achter, maar verklaart wel de oorzaak vd blessure.

Een goede smid is in dit geval idd wel aan de orde, dus net als jij hou ik er maximaal 6/7 weken tussen. Je schrijft ik had, dus dit paard heb je niet meer?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:37

Niet denken dat het het einde is!! Je zegt zelf al dat je er per toeval achter kwam. Je paard had er dus nog geen last van.
Ze kunnen tegenwoordig zo veel! Inspuiten met hyarulon om het gewricht te smeren helpt goed, dit moet je wel jaarlijks of elke 6 maanden herhalen...zorgen dat het 24/7 vrij kan bewegen..een goede hoefsmid..kijken voor een goede chlucosamine om bij te geven etc..

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:31

Change03 schreef:
Nee, hij liep in de tijd dat de DA kwam niet kreupel op dat been maar op het andere been. Dat been heeft geen artrose, maar wel een peesblessure. Omdat ik al langer klachten ervaarde zoals veel struikelen wilde ik hem op foto zetten. We kwamen er per toeval achter, maar verklaart wel de oorzaak vd blessure.

Een goede smid is in dit geval idd wel aan de orde, dus net als jij hou ik er maximaal 6/7 weken tussen. Je schrijft ik had, dus dit paard heb je niet meer?

Klopt ik heb hem helaas niet meer maar dat is omdat mijn mini ziek werd en ik een keus moest gaan maken omdat ze te verschillende behoeftes kregen.

Ik vroeg het uitverdoven absoluut niet als verwijt laat ik dat voorop stellen maar meer omdat artrose niet altijd pijn hoeft te doen.
Hier was hij op rontgen gezet en echo en kwam helemaal niets uit tot de arts verder ging uitverdoven en het dus uit zn knie kwam en daar ook niets op te vinden was.
Het zou zonde zijn als je geld investeert/opgeeft en je in de verkeerde hoek blijkt te kijken.
Maar snap met een paard niet goed op 2 benen dat het een ander verhaal kan zijn.
Ik was een beetje huiverig om de irap te doen want veel geld en ik had niets aantoonbaars maar toen we het gedaan hadden liep hij weer perfect en nergens meer last van gehad dus heel blij dat ik naar de arts heb geluisterd toen.
Ik was een beetje bang dat het zakkenvullerij was :o