Peesblessure na fractuur: ervaringen gezocht

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lau07
Moderator

Peesblessure na fractuur: ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-26 11:29

Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd naar ervaringen met peesblessures bij veulens of jonge paarden, en ook naar herstel daarvan na een fractuur en operatie. Ik heb al veel informatie gevonden over peesblessures in het algemeen, maar over de combi griffelbeen + pees + veulen, nog niet zoveel, vandaar dit topic.

Het desbetreffende veulen heeft een griffelbeenfractuur gehad rechtsachter. Dit is geopereerd waarbij het griffelbeen schuin is geamputeerd. Het herstel van de operatie zelf verliep eigenlijk heel netjes: geen koorts, geen infectie en het been bleef rustig.
Tijdens de operatie was al gezien dat er milde desmopathie aan de interosseus was (oftewel: irritatie aan de pees), daarom kregen we als advies mee om echo-controles uit te voeren gedurende de revalidatie.

Ongeveer 6 weken na de operatie liet de echo zien dat de pees geïrriteerd was en dat er onvoldoende verticale vezelstructuur zichtbaar was. Op basis daarvan werd PrP-therapie geadviseerd. Tot die tijd was het revalidatieadvies dagelijks ongeveer 10 minuten stappen.

Toen de dierenarts een paar weken later terugkwam om de PrP toe te dienen, is er eerst opnieuw een echo gemaakt. Toen zag de pees er duidelijk beter uit en werd er geadviseerd om geen PrP toe te dienen, aangezien het lichaam zelf al mooie nieuwe structuren aan het aanleggen was.
Het advies werd toen om meer te gaan stappen (meerdere keren per dag een half uur gaan stappen). Omdat 10 minuten stappen aan de hand al enigszins een uitdaging bleek te zijn met een kleine stuiterbal, is in overleg met de arts besloten om het veulen te verplaatsen naar een grotere box met een uitloop naar buiten, zodat ze zelf ook meer kan bewegen.

Nu zijn we weer ongeveer 6 weken verder en bij de laatste echo was het beeld helaas slechter. Op de plek van de oorspronkelijke breuk zie je in de pees een soort “gatenkaas”-beeld. Het advies is nu om alsnog met PrP te starten.

Dat wil ik uiteraard gaan doen, maar ik heb ook wel wat vragen. Zo vraag ik me wel af of het zinvol is als er misschien een onderliggende oorzaak is waardoor het herstel moeizamer gaat. Bijvoorbeeld iets mechanisch rond de plek waar het griffelbeen is geamputeerd (een rafelrandje o.i.d.) dat de pees blijft irriteren. Ik heb hier de dierenarts nog niet over gesproken, al heb ik wel verzocht om contact met de chirurg op te nemen voor de beoordeling van de echografische beelden. Daarnaast vind ik het ergens vreemd dat we dus van een milde irritatie naar een slechter beeld zijn gegaan.

Ik ben dan ook vooral benieuwd naar:
  • Ervaringen met peesblessures bij veulens/jonge paarden en het verloop van het herstel
  • Ervaringen met herstel na een griffelbeenoperatie waarbij ook de interosseus betrokken was, of er andere irritatie aan de pezen speelde
  • Ervaringen waarbij iemand heeft meegemaakt dat een pees eerst leek te verbeteren op echo en later toch weer verslechterde
  • Alternatieve behandelingen voor PrP om de groei van de structuren in de pees te verbeteren

Dankjewel voor het lezen, en alle ervaringen zijn zeer welkom :D

SaraP83

Re: Peesblessure na fractuur: ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 11:42

Poeh, dat klinkt als een behoorlijk traject voor zo’n jong paard. Ik heb zelf iets soortgelijks gezien bij een jong paard met een pees die eerst op de echo beter leek en later toch weer wat slechter werd. Volgens de dierenarts kwam dat doordat het herstel bij pezen heel grillig kan verlopen en niet altijd lineair is.

Uiteindelijk heeft bij dat paard vooral heel rustig opbouwen en veel gecontroleerd stappen geholpen. Hopelijk pakt het bij jouw veulen ook weer de goede kant op.

jael89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 12:11

Mijn vorige merrie (volwassen) had dit. Ongeluk gehad op de wei, griffelbeenfractuur en een peesblessure aan datzelfde been. Ik heb haar ook laten opereren. DA gaf aan dat een trauma peesblessure over het algemeen beter heelt dan een overbelasting peesblessure. Bij mijn pony herstelde het juist super (zonder extra behandelingen). Maar heb haar eerst een paar weken op volledige boxrust gezet. Na de eerste (positieve) scan mochten we gaan stappen. Dit heel langzaam opgebouwd (terwijl ze of op stal stond en later op een stukje wei van 3x3m) . Nooit problemen gehad! Uiteindelijk ging het sneller dan ik had verwachten tot ik er weer op zat. Nadien heeft ze ook nog succesvol 40km endurance ritten gelopen (bij haar nieuwe eigenaresse). Ze lijkt er dan ook geen blijvende schade aan overgehouden te hebben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 12:35

Geen ervaring hier mee, maar een pees heeft een belasting nodig om te herstellen. Maar het mag natuurlijk niet te veel zijn. En dat is het lastige bij dieren, die kunnen je niets vertellen. Zelfs bij mensen is de belasting lastig te bepalen.

En dan kom je ook nog op het punt dat het een veulen betreft, en tja, in mijn ogen is het geen dierwaardig bestaan als je ze op moet sluiten. Zelf zou ik zo'n veulen gewoon mee laten gaan met de rest naar buiten, en in de zomer 7*24 (of als je het in eigen beheer hebt gewoon de routine voor de volwassen paarden aanhouden). Want het is ook nog zo dat dieren die te weinig bewegen in deze fase later weer andere problemen krijgen omdat de botten niet goed ontwikkeld zijn. Dus ik zou het gewoon eerst aanzien en dan misschien in de zomer weer eens een echo, maar als het dier niet kreupel is, dan zou ik er niets aan doen. Er mee langs de weg wandelen af en toe is goed en dan leert het dier ook meteen wat verkeer is. Maar opsluiten, nee, dan krijg je ook weer dat botten en andere peesstructuren zich niet goed ontwikkelen.

Laseren wil wel eens helpen bij peesblessures en dat kan ook gewoon bij een veulen.

Sterkte er mee.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 13:20

Heavy zeg. Geen ervaring mee (met veulens) maar ik volg geinteresseerd en wens jullie beterschap. :knuffel:

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-26 14:26

Dank voor de reacties tot nu toe. :j

Sara, ik begreep ook dat het herstel best grillig kan zijn, al vind ik van een beetje geïrriteerd naar gatenkaas wel heel erg grillig. Maar wie weet.

Jael, het veulen heeft ook een tijdje op volledige boxrust gestaan, ook in verband met het helen van het litteken van de operatie. Fijn om te lezen dat het bij jouw merrie helemaal goed is gekomen. :)

Germie, Ik ben ook geen voorstander van een veulen op boxrust houden, al kijk ik hier wel iets meer naar het grote geheel: liever korte pijn dan een leven lang ellende, dus als een korte boxrust later lijden kan besparen, dan vind ik het niet zo'n probleem. En wat betreft andere problemen door te weinig beweging: dat is ook zeker een punt. Daarom heeft ze nu de ruimte om ook buiten rond te lopen en contact te hebben met andere paarden. Laseren is wellicht ook een optie, goed dat je die noemt. Daar ga ik me eens in verdiepen.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 14:56

Misschien kan Tanar van Wezel hier iets mee. Die heeft een revalidatiecentrum voor paarden in Roswinkel (Drenthe). Paarden met peesproblemen krijgen oa een brace aangemeten, waarmee ze op de wei gaan. Google haar maar, dan vind je meer info dan wat ik je nu geef.