Paard in plashouding voor het voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Paard in plashouding voor het voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:56

Mijn paard staat altijd in plashouding als ik hooi ga pakken voor ze. Ik vroeg me af of dit iets betekent, of dat het op de een of andere manier aangeleerd gedrag is.

Even wat achtergrondinformatie.
Het is een (bijna) 9 jarige Franse dravermerrie. Ik heb haar februari vorig jaar gekocht, nadat ik volledig verliefd was geworden op haar zachte/ lieve blik. Na aankoop is ze tot begin juni bij de handelaar in het weiland blijven staan, omdat wij in juni de sleutel kregen van ons nieuwe huis en ze daar aan huis kwam staan. Een maand voor de verhuizing zijn mijn 2 shetlanders vast bij haar in de wei gezet, zodat ze elkaar al leerden kennen. En dit was ook praktischer met transport en handiger voor mij, zo vlak voor de verhuizing.

Stella is een onzekere merrie naar mensen toe. Het heeft een aantal weken geduurd voor ik haar te pakken kon krijgen, toen ze eenmaal aan huis stond. Ze heeft heel kleine stapjes nodig, als ik over haar grens ging, kreeg ik haar gelijk een paar dagen niet meer te pakken.
Een paar weken geleden heeft mijn man haar voor het eerst kunnen aaien terwijl ze los in de wei stond.

Ze staat 24/7 buiten met een schuur van 10x12 als schuilstal. Sinds van de winter hebben ze er een stukje voor de schuur bij, dit is semi verhard. Ze kunnen aan allerbei de lange kanten de schuur in. En aan 1 kant langs de schuur. Ze hebben ongeveer een hectare weiland, wat ze nu aardig kapot gelopen hebben. Ik heb hier een aantal kleine weitjes in afgezet, zodat ze straks af en toe een paar uur kunnen grazen. Er staan veel bomen en struiken waar ze van kunnen knabbelen.

Ze krijgen 2x per dag hooi, vrijwel onbeperkt. Meestal hebben ze nog wat liggen, maar soms niet.
Ze blijft vrij schraal, ze krijgt ook lucerne, balancer, lijnzaad en erwten eiwit bij.
Haar buik rommelt altijd heel erg.

Zodra ik hooi ga pakken komt ze voor de schuilstal staan, hier vandaan kan ze zien wat ik aan het doen ben. Ze staat dan altijd te hinniken en ze staat dan altijd in plashouding. Vaak plast ze dan ook wel wat, maar ze blijft steeds in plashouding staan tot ik aan kom lopen met de kar met hooi.

Ze staat bovenaan de rangorde met eten, dus kan altijd gelijk eten en wordt nooit weg gejaagd. Oktober is de tandarts geweest en de dierenarts en de osteopaat. Begin april komt de tandarts weer, omdat er in oktober aardig wat gedaan moest worden.

Ik rij (nog) niet met haar. We wandelen en ik wil wat grondwerk gaan doen, nu het weiland wat droger wordt.
Ik vraag me af of die plashouding iets van ongemak kan betekenen.

Marigold

Re: Paard in plashouding voor het voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:16

Ik zou dan aan een maagzweer denken. Dravers hebben dat wel vaker, en het kan maken dat de associatie met voer samengaat met ongemak in de maag en het paard daarom gaat strekken.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:28

Maagzweer is inderdaad ook door mijn hoofd geschoten. Verder laat ze daar niet echt signalen van zien, maar dat zegt natuurlijk niet zoveel.
Van maagzweren kunnen ze ook schraal blijven toch?

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:55

Mijn ruin plast (en mest soms) ook vaak als ik aan kom zowel in het weiland als op stal.
Ik denk dat het een prikkel is van “er komt actie..gauw ontlasten “.Net als dat ze soms poepen als ze iets spannend vinden .
Mijn ruin komt zelf naar me toe dus angst is het niet heel tam dier.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:40

Ik geloof ook niet dat ze het uit angst doet, maar dat het toch een soort van spanning geeft.
Net ook, ze hebben vanmorgen hooi gekregen, dus dat is nog niet op.
Wij hebben met de trailer een nieuwe voorraad hooi gehaald. Dus de paarden komen kijken wat we aan het doen zijn.
En Stella staat weer te plassen en daarna in plashouding.
Ik vind het gewoon een beetje vreemd.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:26

Is het eigenlijk altijd zo of is ze toevallig nu hengstig?
Dat bijvoorbeeld de andere pony’s met voer momenten dichterbij haar komen te staan en ze op die pony’s reageert ipv op het voeren zelf?

Qua schraal kunnen blijven van maagzweer, ja volgens mij wel maar ik heb er zelf geen directe ervaring mee. Dravers neigen wel vaker naar schraal staan ook.
Ontwormen wel op orde?
Staat het paard tijdens het eten ook in een vreemde of opvallende/afwijkende houding? Eten ze eigenlijk met een lage hoofd positie of hoge? Dus zegmaar van de grond/voerbak of uit een net of ruif die hoger hangt?
En met rijden of algemeen ook dingen die opvallen?
Geen pismerrie?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:29

Paarden kunnen ook een blaasontsteking krijgen. Als je wat urine (liefst 'halverwege' de plas) kunt opvangen kan de DA dit op diverse dingen testen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:35

Sinds van de winter valt het me op van het plassen. Daarvoor konden ze niet aan deze kant van de schuur komen en toen is het me niet opgevallen.

De andere paarden/pony's staan er meestal ook bij, maar daar reageert ze eigenlijk niet echt op, op zo'n moment. Ze kijkt in ieder geval steeds mijn richting op, terwijl ik met hooi bezig ben. En murmelt ook vaak even (kan het niet echt hinniken noemen).
Ze eten van de grond of uit een hooi huisje, dat is ook laag.
Op dit moment geen hooinet, want mijn oude pony heeft daar moeite mee.

Als ze aan het eten is, staat ze niet raar. Ze eet altijd rustig. En eigenlijk alle andere paarden/pony's mogen meestal met haar mee eten. Maar wel op haar voorwaarden. Niemand jaagt haar weg.

Rijden doe ik nog niet, alleen wandelen.
Longeren kan nog niet omdat de grond te nat/glad is. Ik heb geen bak helaas. Dus ik doe alleen grondwerk in stap met haar.
Ze doet alles voor je, maar wordt met nieuwe dingen vrij nerveus.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:36

DubbelFun schreef:
Paarden kunnen ook een blaasontsteking krijgen. Als je wat urine (liefst 'halverwege' de plas) kunt opvangen kan de DA dit op diverse dingen testen.

Dat is een ook een goede inderdaad.
Al ben ik bang dat urine opvangen een uitdaging wordt bij haar.
Maar ik schrijf hem erbij.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:38

Het lijkt stress door eten.
Veel paarden hebben een maagzweer zonder dat het opgemerkt wordt.
Mijn paard is er ook gevoelig voor terwij zijn levensstijl daar niet bij past, hij heeft 24/7 zacht hooi en loopt altijd vrij met vriendjes, krijgt een balancer met espargette en heeft geen stressvol leven.
Maar ik zie inmiddels direct wanneer hij niet oké is, je leert de signalen herkennen.
Er is in ieder geval wat vreemds dat ze zo reageert, staat ze zonder hooi als je weer voert?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:44

MirandaMalik schreef:
Het lijkt stress door eten.
Veel paarden hebben een maagzweer zonder dat het opgemerkt wordt.
Mijn paard is er ook gevoelig voor terwij zijn levensstijl daar niet bij past, hij heeft 24/7 zacht hooi en loopt altijd vrij met vriendjes, krijgt een balancer met espargette en heeft geen stressvol leven.
Maar ik zie inmiddels direct wanneer hij niet oké is, je leert de signalen herkennen.
Er is in ieder geval wat vreemds dat ze zo reageert, staat ze zonder hooi als je weer voert?

Soms staan ze even zonder, maar meestal niet.
We gaan wel een nieuw hooihuis maken waar we 2 ronde balen in kwijt kunnen, dan staan ze helemaal nooit meer zonder.
Maar ze hebben ook altijd nog wat gras en verschillende takken om te knabbelen.
En ze ligt goed in de groep.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:58

Volgens mij gewoon uit een soort van 'spanning', omdat het eten gaat komen (of wat anders spannends, misschien).

Hier hebben we 5 merries, die doen het eigenlijk allemaal vaak, als het etenstijd is en ik kom eraan, dan gaan ze vaak spontaan plassen. Zelfs als ze eigenlijk niet moeten. Zo hebben we ook een merrie die dan in de plashouding gaat staan en dan duurt het even voor dat plasje er uiteindelijk is ;)

Ik denk dus dat het een soort van zenuuwtjes zijn, die ze hebben.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:14

Mijne piest altijd in de stal als ik met zijn emmer aan kom lopen. Tikje opwinding, ETEN!

Nooit iets achter gezocht, altijd al zo gedaan

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:30

Dank je wel voor jullie reacties. Dat stelt me iets meer gerust.
Ik heb namelijk 6 merries, maar zij is de enige die het doet.
Als de dierenarts volgende maand komt voor de tanden, zal ik het sowieso nog even bespreken, wat zij ervan vindt.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:42

Je kan even onbeperkt hooi voeren en dan kijken wat ze doet.