Maagzweer geneest niet - te duur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dinamiedje

Maagzweer geneest niet - te duur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:33

Ik zie dat er al veel informatie beschikbaar is, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb een fijne 5 jarige een jaar geleden gekocht waarbij ik door een aantal symptomen maagzweren vermoedde. Denk aan gapen en opkomende singelnijd. Na een scopie is dit ook bevestigd. Graad 2 aan de voorkant van de maag en graad 4 bij de achterkant richting de dunne darm.

Nu 1 maand een kuur omeprazol en sucralfaat gehad. Na een 2e scopie zijn de graad 2 zweren aan de voorkant weg, maar de graad 4 zweren zien er nog precies hetzelfde uit. Er is een biopt gedaan om IBD uit te sluiten, dus dat hoor ik met een week.

Advies van de da is om door te blijven gaan - maar goed, de behandeling kost mij 1300 euro per maand. Ik heb gekeken naar alle adviezen online en zie dat sommige mensen, ondanks dat alles volgens het boekje gedaan is, soms maanden bezig zijn om dit op te lossen. En heel simpel gezegd heb ik niet de financiële middelen om dit traject door te zetten.

Iemand advies hoe verder? Paard heeft veel energie, glimt als een spiegel, is goed op gewicht en heel vrolijk. Staat in een groep 4-8 uur per dag op de paddock/wei en krijgt voldoende hooi. We gaan dit in hooinetten doen voor de avonden zodat hij niet alles te snel eet. Krijgt op advies van de da grasmix tijdens het voeren van brok. Paard heeft van nature een dominant karakter en kan zich snel druk maken - maar dat zit een beetje in het aard van het beestje gezien het een bloederig dressuurpaard is. Daar valt niet zo veel aan te doen.

Ik zie online veel voorbijkomen over 25/7 naar buiten en de gekste dingen over vezels, voeding, medicatie, je kan het zo gek niet bedenken, maar in de realiteit ben je als pensionhouder wel gelimiteerd aan wat je kan doen. Ik zit nu te denken om nog 1 maand de medicatie te geven en dan over te gaan op Ekygard of Mastic horse omdat ik een derde maand medicatie niet kan betalen.

In hoeverre is het realistisch om een paard compleet maagzweer vrij te krijgen, gezien alle onderzoeken die er zijn over ratio’s van paarden met zweren - ook onder de “perfecte” omstandigheden.

Wellicht heeft iemand de oplossing voor mij..

Catlady

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:42

In iedergeval gekookt lijnzaad/lijnzaadolie geven.

Amber_anne

Re: Maagzweer geneest niet - te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:50

Als eerste zou ik eens rond bellen of er een dierenarts is met een goedkoper merk omeprazol. Daarnaast is een maand ook kort om het te geven, het moet afgebouwd worden en dan lukt niet in een maand.

Wat is het plan van de dierenarts? Ik vind wel dat ipv supplementen je beter je geld kan investeren in omeprazol wat echt bewezen heeft te werken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:53

Periode volle dosis is ook de periode waarover je afbouwd, anders ben je je winst qua genezing kwijt.
Brok heeft zijn beperkingen en problemen bij maagzweren, kijk naar bietenpulp (energie niveau gelijk aan haver), zetmeel is voor paarden lastiger, want amylase nodig en zoveel maakt paard daar niett van. Er lopen zeker paarden succesvol hoog in de sport op een graanvrij / zetmeel arm rantsoen.

En ga toch kijken naar een manier om naast voer wat aan dat druk maken te doen trainingstechnisch, want paard dat zo met zichzelf in de knoop zit gaat ook een risico vormen voor mensen (en nee daar hoeft hij echt niet gemeen voor te zijn).
Er zijn kalmerende kruidenmengsels te krijgen die ook goed zijn bij maagproblemen (kamille in elk geval), al zal je moeten kijken of er dopinglijst kruiden tussen staan (munt bv dacht ik), mocht je wedstrijden willen rijden. Maar op zichzelf is dat niet genoeg.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:18

Wat ik weet van maagzweren is dat alleen Omezaprol voor de achterste helft/onderste helft van de maag niet voldoende is. Ik weet niet of je die maand ook Sulcrafaat erbij hebt gegeven? Dat schijnt dus beter te werken voor de maagzweren die daar zitten.
Verder weet ik wel dat een maand geven kort is en dat je het ook nog langzaam af zou moeten bouwen.
Ook is het misschien goed om eens te bedenken of het paard op zijn plek is waar hij nu staat, te weinig of te lang naar buiten, te lang zonder ruwvoer, krachtvoer in te grote porties, te weinig of teveel aan het werk, ik noem maar een paar dingen op...
Hier staat wel heel wat informatie, dat zou je eens kunnen doorlezen: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/m ... j-paarden/ .
En sterkte ermee, het is een heel vervelend probleem en nog vervelender en duurder om er goed de vinger op te leggen waardoor ze in stand gehouden worden en te laten genezen...

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:24

Hoe lang staat hij nu s nachts zonder hooi? En heeft hij dan ook nog bijvoorbeeld stro wat hij zou kunnen knabbelen om wat maagvulling te houden?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:29

Geweekte bietenpulp gaan bijvoeren :j .

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:41

In plaats van de omeprazol van de DA kun je overstappen naar Nexium. Geef wel voldoende, start met minimaal 8-10 tabletten in de overgang van omeprazol naar nexium voor een week. Daarna kun je per week 2 tabletten minderen zodat je op 4-6 tabletten uitkomt. Dat scheelt al heel veel in de kosten.

Verder heb ik heel veel succes bij darmgevoelige paarden (darmzweren, ibd) met Happy Belly Solid van Green Valley.

Voldoende hooi, weinig stress en veel buiten doet natuurlijk ook heel veel. Maar 24/7 in een onrustige kudde kan weer stressvoller zijn als 20/7 alleenin een stal dus je zult goed naar de situatie en het management moeten kijken.

Succes

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:44

LDRD schreef:
Geweekte bietenpulp gaan bijvoeren :j .

Bietenpulp kan ook nadelig zijn, het is echt afhankelijk van de oorzaak van de maag/darm problemen.
1. Te snelle fermentatie in de dikke darm
Pectines worden relatief snel gefermenteerd door darmbacteriën. Bij grote hoeveelheden kan dit:
extra gasvorming geven
risico op lichte koliek verhogen
onrustige darmwerking veroorzaken
2. Energie zonder kauwactiviteit
Voeders met veel pectine (zoals bietenpulp) leveren energie maar bevatten minder structuur dan hooi. Als ze een groot deel van het rantsoen vormen kan dat:
minder kauwen geven
minder speekselproductie
slechtere maag-darmbalans
3. Mineralenbinding
Pectines kunnen sommige mineralen (zoals calcium en magnesium) gedeeltelijk binden in de darm. Meestal is dit klein, maar bij een slecht uitgebalanceerd rantsoen kan het opname beïnvloeden.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:58

Ik geef ook pulp ( seniores priores ) juist tegen mestwater dus ik zou dat zeker durven te geven.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:06

In het artikel van de link die ik gaf staat ook dat Pectine bijvoeren ( dus bietenpulp bijvoorbeeld) kan helpen om maagzweren te voorkomen.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:26

Jet schreef:
In het artikel van de link die ik gaf staat ook dat Pectine bijvoeren ( dus bietenpulp bijvoorbeeld) kan helpen om maagzweren te voorkomen.

Klopt maar TS had het ook over IBD

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:01

Heb je al met de dierenarts besproken dat de behandeling voor langere termijn te kostbaar gaat zijn?
Dan kunnen ze met je meedenken voor alternatieven.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:16

BoktVerlaten schreef:
Jet schreef:

Klopt maar TS had het ook over IBD

Daar had ik overheen gelezen, net als dat ik niet gelezen had dat ze beide middelen al gaf...

lina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:33

Ik zou de uitslag van de biopten afgenomen voor IBD even afwachten.
Mijn paard had ook graad 4 maagzweren, ze gingen wel weg met intensieve behandeling (sucralfaat & omeprazol) maar inmiddels zitten ze er al weer na slecht heel even geen behandeling (gelukkig wel slechts in graad 2).
Bij mijn paard is dus inderdaad IBD gediagnostiseerd en hij reageert niet op prednison voor de darmen daarom krijg ik de maagzweren niet blijvend weg, omdat ik de buikpijn ook niet wegkrijg. Ik heb hem nu voor de tweede keer dus op volledige behandeling maar ga na de volledige behandeling over op een kwart dosering per dag als onderhoud in de hoop dat ik daarmee in ieder geval voorlopig de maagzweren weg kan houden en de ontsteking in de darmen onder controle kan krijgen.

Ik zou inderdaad echt overleggen met de dierenarts en aangeven dat ook de kosten meespelen en overwegen/overleggen of het een optie is om tot de oorzaak van de zweren achterhaald is eerst een lagere onderhoudsdosering te geven.

En inderdaad wil wat dierenartsen vragen naar prijzen ook nog wel hepen. In Emmeloord hebben ze pepticure(?) dat is aanzienlijk goedkoper. Mijn eigen dierenarts heeft gastrogard die zijn heel duur terwijl dezelfde medicatie in Utrecht toch echt wel 5-10 euro goedkoper is per spuit. Dus even rondvragen kan zeker lonen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:58

Een maagzweer behandelen is enorm prijzig… en bij heftige zweren kom je eigenlijk niet onder die dure medicatie uit…

Wat zeker positief werkt voor de maag is psyllium en lijnzaad, en verder zoveel mogelijk zacht ruwvoer en zorgen dat de maag niet leeg als je paard moet werken.
Verder zo min mogelijk suikers.

Ik vind dit zelf een fijn supplement als ze van de medicatie af zijn:
https://purepaardenvoeding.nl/products/ ... gIpCfD_BwE

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:39

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:54

IBD / spijsverteringsproblematiek heeft vaak ook te maken overgevoeligheden voor bepaalde stoffen. Veel voorkomend - ook bij paarden - is een glutenintolerantie. Dan moet je bijvoorbeeld graanvrij voeren.

Met zo'n paard zou ik naar Den Hoek/Laarakkers gaan; zij hebben hier veel ervaring mee en kunnen ook goed uitzoeken waar je paard gevoelig voor is zodat je de oorzaak kunt aanpakken.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:36

Als hij IBD hebt dan zal het een management verandering vergen tegelijk met behandeling. Dus ik zou die uitslag afwachten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:42

Phonix schreef:
Als hij IBD hebt dan zal het een management verandering vergen tegelijk met behandeling. Dus ik zou die uitslag afwachten.

Zeker moet je de uitslag afwachten. Alleen is het regulier vaak zou dat de enige behandeling prednison is, omdat het intoleranties regulier vaak erg lastig te vinden zijn.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:29

Mijn IBD paard is gebaat bij een rustig dieet. Onbeperkt goed hooi, happy belly solid, beetje magnesium en vitamine e, handje granenvrije muesli om te mengen.

Mijn paard knapte pas op toen ik geen gist, pro biotica pre biotica en pectines meer voerde. En geen variatie in ruwvoermixen en luzerne.
Dus vooral niets prikkelends en stimulerends.

Ieder paard is anders dus het is een kwestie van uitproberen

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:36

Probeer te achterhalen wat de oorzaak van de maagzweer is...