Gluco Balance aan drachtige merrie geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luca1968

Gluco Balance aan drachtige merrie geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:49

Mijn merrie is bijna 10 maanden drachtig maar is veel te dik. Al een tijdje een harde manenkam en veel vetopslag. Ik ben al een hele tijd bezig om haar geleidelijk wat af te laten vallen, maar helaas zonder resultaat.
Ze krijgt nu 1,5 kg Vitalbix Breed & Grow. Daarnaast minder hooi en dat meng ik met stro en ze krijgt ook geweekt hooi. In totaal krijgt ze zo’n 11 kg droge stof. Ook stap ik dagelijks een halfuur met haar. Tot dusver helaas geen enkel resultaat.

Nu stelde mijn dierenarts voor om haar Gluco Balance te geven, daar zit Monnikspeper in, maar dat kon volgens mijn dierenarts geen kwaad.
Heeft iemand ervaring hiermee?

Mochten jullie verder nog tips hebben, dan hoor ik deze ontzettend graag.

belle_boef

Re: Gluco Balance aan drachtige merrie geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:13

Ik zou haar niet te hard op dieet en poeders zetten. Straks met lacteren zal ze een hoop opgebruiken van dat vet.

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:45

Laat die vitalbix weg, geef een pure balancer (zoals equilin grow) en geef glucobalance.

Ik heb zelf ook glucobalance gegeven aan mijn merrie die toen 9 of 10 maanden drachtig was. Laat zeker ook de smid even checken naar de hoeven... Dit zijn namelijk signalen die net voor hoefbevangenheid komen. Dit doet bij mij een belletje rinkelen omdat mijn merrie op die moment in de dracht HB is geworden. (de reden waarom ik glucobalance heb gegeven). Als je een goeie (!) smid of bekapper hebt, kan je het erge HB misschien nog net voorkomen.

Ik was ook erg bang met de glucobalance, niet om de monnikspeper maar de fenegriek. Heb zowel de fabrikant gevraagd als meerdere DA en de hoeveelheid is zo laag dat het geen impact heeft op de dracht. Mijn veulen is ook heel gezond ter wereld gekomen.

Staat ze op gras? Daar moet je ze zeker van af halen, het gras zit nu bomvol suiker.

Na de bevalling kan je die vitablix terug geven. Dan gaat heel veel doorgegeven worden aan de melkproductie/veulen en is het risico op HB een heel pak minder. Dat gewicht gaat er ook stelselmatig af gaan met lacteren. Ik heb mijn merrie na bevalling onbeperkt droog hooi gegeven.
Laatst bijgewerkt door Aife op Vandaag, 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:48

Wat is het voor pony/paard?

De vital bix is super voor sobere rassenndie snel te dik worden. Maar als ze te dik zijn hoef je het dus niet zoveel te voeren. Je voert met oog. Pony is te dik dus jij gaat minder voeren. Zowel ruwvoer als krachtvoer. Je mengt al je ruwvoer maar dat kun je dus nog minder voeren over meer porties, kleinere mazen hooinet etc.

En daarnaast een geconcentreerde vitamine poeder/supplement.

Laat haar niet afvallen tot ze mooi is, maar tot ze 'veilig' is gezondheid. De rest gaat er met geluk af in de melk geeft productie tijd.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:55

Ze zal binnen enkele weken gaan zogen, ik zou eigenlijk nu niet teveel veranderen. Meestal rond maand 2 a 3 van het zogen beginnen ze wat in te leveren.
En dan kan je ook het trainen weer oppakken. Is ze echt zo vet? Heb je een foto?
In je profiel te zien zal het waarschijnlijk om een KPWN paard gaan?

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:24

Cioccolato schreef:
Wat is het voor pony/paard?

De vital bix is super voor sobere rassenndie snel te dik worden. Maar als ze te dik zijn hoef je het dus niet zoveel te voeren. Je voert met oog. Pony is te dik dus jij gaat minder voeren. Zowel ruwvoer als krachtvoer. Je mengt al je ruwvoer maar dat kun je dus nog minder voeren over meer porties, kleinere mazen hooinet etc.

En daarnaast een geconcentreerde vitamine poeder/supplement.

Laat haar niet afvallen tot ze mooi is, maar tot ze 'veilig' is gezondheid. De rest gaat er met geluk af in de melk geeft productie tijd.

Het betreft een KWPN merrie die altijd al van de lucht dik wordt. En de Vitalbix heeft ze wel nodig vanwege de toenemende behoefte aan vitamines en mineralen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:30

Nee, dat heeft ze dus niet. Daarom zeg ik een geconcentreerde vitamine en niet de rest, ookal zit er in vital bix niet veel.

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:31

Cioccolato schreef:
Nee, dat heeft ze dus niet. Daarom zeg ik een geconcentreerde vitamine en niet de rest, ookal zit er in vital bix niet veel.

Mee eens... Neem een pure balancer maar geen muesli waar balancer in zit. Dan moet je veel te veel geven om aan de aanbevolen hoeveelheid balancer te zitten.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:41

Vervang de vitalbix breed en grow door de Vitalbix balancer, dan krijgt ze alle vitaminen en mineralen binnen maar niet de calorieen van de breed and grow.
Als het veulen er is en ze komt goed in de melk dan kun je langzamerhand de breed and grow er weer bij doen zodat ze niet te veel afvalt.

En je hooi testen is ook een goed advies.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:43

Eens met mijn voorgangers.
Een balancer voor de vitamine en mineralen en daarnaast goed hooi.
Dat is blijkbaar genoeg voor jou paard als die nu zo dik is.

Eventueel als het veulen meer gaat vragen aanvullen met wat Lucerne voor de eiwitten. Maar tegen die tijd lopen ze ook in het land ga ik voor het gemak van uit.

Ik voer mijn pony's altijd Equilin, en mijn drachtige en zogende merrie heeft de grow gehad. En mijn veulen ook. Daar hebben ze het super op gedaan.
Volgens mij is Equilin het enige merk die een balancer heeft voor de fokkerij.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:33

Voor nu even minder brok maar meer mineralenbrok.
Als straks het veulen er is, even goed kijken en voeren op het oog(en melkproductie).
Zo heel erg lang hoeft ze in principe niet meer.
Dus ik zou niet te veel veranderen.
Maar wel kijken waar je de suikers kunt weghalen.

Glucobalancer bij een drachtig paard heb ik geen ervaring mee.
Maar wel bij een oudere merrie.
En bij haar helpt het tot dusver om het "scherpe" eraf te halen na weidegang

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:51

Pb :).