PPID en twijfels bij Prascend

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noahhuk

PPID en twijfels bij Prascend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:11

Hoihoi!

Ik heb even wat advies en meningen nodig. Ik heb een PRE van 22 jaar oud waarbjj vorig jaar mei de ziekte van Cushing is vastgesteld. Verder heeft hij astma. Gezien hij van de astmamedicatie enorm depressief is geweest was ik niet zo'n fan van de Prascend (PPID medicatie). Maar toch eind dit jaar (oktober) op advies van de dierenarts begonnen omdat het echt een verschil voor hem zou maken, maar dit merk ik niet of ten minste niet in positieve zin. Hij krijgt nu 3 kwart pil per dag.

Nu merk ik wel bepaalde negatieve dingen maar weet ik niet of dit van de medicatie komt. Hij is enorm dik geworden, hals is hard en zit vol met suiker, hij heeft heel veel jeuk, heeft overal en nergens kale plekken terwijl hij niet schuurt.

Afgelopen zomer voor de medicatie was hij enorm vermagerd en moest hij 2x daags slobber hebben om hem een beetje bij te houden. Gezien met de zomer is dit dus nu een heel verschil. Zijn huid was normaal gezond, glanzend en zonder wondjes. Nou heeft hij overal en nergens van zijn benen tot zijn hoofd kale plekken die soms passend zijn.

Ik heb overleg gehad met de dierenarts en die denkt dat de wonden komen door zijn deken. Wellicht dat die toch vochtig is geweest of heeft geïrriteerd. Over de andere klachten gericht op de jeuk weet de dierenarts niet. Ze geeft aan dat het kan komen door het vele suiker in het bloed. Daar kan ik mij in vinden alleen had hij hier nooit last van.

Daarnaast is die dus echt dik op dit moment terwijl hij van het zomer enorm mager was. Ik ben heel blij dag die nu in ieder geval niet meer mager is maar dit is het andere uiterste. Hij is nooit dik geweest en het is nu echt schrikbarend.

Ik twijfel enorm of dit door de medicatie komt ondanks dat de dierenarts zegt van niet. Ik zit enorm te twijfelen. Mijn gevoel zegt om gewoon te stoppen met de medicatie omdat ik geen positief effect zit. Maar ja stel je voor dat hij nu dat juist ziek wordt dan vergeef ik mezelf dat nooit. Ik vindt het heel lastig en wil alleen het beste voor mijn paard.

Wat zouden jullie doen? En hebben jullie hier ervaringen mee? Alvast heel erg bedankt! Want ik ben radeloos.

capopjekop

Re: PPID en twijfels bij Prascend

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:17

Hoe wordt hij verder gehouden? Staat hij op gras? Hoeveel kg en van welke kwaliteit is het ruwvoer dat hij krijgt?

Dik worden en jeuk krijgen herken ik niet van prascend. Wel van te rijk (ruw)voer.

Het kan ook zijn dat de ppid al langer sluimerde en dat hij daardoor meer voer nodig had om op gewicht te blijven. Ben je minder gaan voeren toen je zag dat hij aan kwam?

Ik ben zelf geminderd met de prascend. Maar mijn pony wilde niet meer eten. Maar stoppen zal ik nooit doen omdat zonder ze te dun wordt en lusteloos is.

Cruise

Re: PPID en twijfels bij Prascend

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:43

Hoe snel heb je de medicatie opgebouwd? Is er al een gesproken over insulinedysregulatie? Heb je hem na het opstarten van de medicatie al weer getest?

Gewoon stoppen is imo met een ppid’er ook geen optie, maar er zit nog wel veel verschil tussen niks en 3/4e tablet per dag. Soms doen ze het klinisch gewoon niet zo goed op de dosering die ze krijgen, dan kan je kijken hoe die reageert op een andere dosering, maar daarvoor moet je wel weten wat de waardes doen op deze dosering.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:45

Ik zou opnieuw bloed laten prikken en de waardes bekijken, hoe zijn die op deze dosis?

Bij mijn pony verbeterde de vacht juist duidelijk op deze medicatie. Het staat er blijkbaar om bekend dat je heel langzaam moeten opbouwen, want veel dieren stoppen anders met eten.

Het dikker worden herken ik niet

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:48

Een van mijn pony's heeft PPID en die knapte juist in energie heel erg op van de pracend en bleef daarmee ook weer mooi op gewicht.
Maar insuline resistentie komt vaak voor icm PPID, en de harde hals zou daar op kunnen wijzen. Misschien goed om de da daar naar te laten kijken.

Jeuk en gevoeligheid voor mijten herken ik bij mijn paarden als ze te rijk in het voer staan. Dus misschien toch wat veel aan het voeren ( niet tijdig de overgang gemaakt van niet behandeld dun PPID paardje, naar paardje met medicatie die dus niet meer zoveel voer nodig heeft?)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:49

Ik denk dat hij insuline resistent is, de symptomen die jij noemt lijken daar op en dit komt door de PPID.

Ik zou suikerarm gaan voeren en kijken naar supplementen die helpen bij IR.

Overigens heeft Laarakker alternatieve 'medicatie' voor PPID. Dat zijn supplementen. Dus dat zou je ook nog kunnen proberen ipv de prascend.