Diastasen en slobber

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Diastasen en slobber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:26

Mijn ruin wordt volgende week maandag aan zijn diastasen geholpen.

Nu vertelde de dierenarts dat hij een maand lang geen hooi mag eten.
Onze groep paarden krijgen 4x daags hooi, met max 4 uur er tussen(komt qua tijd en portiegrootte zo uit)
Kari moet dan helaas die maand met eten dus apart staan, wat zal betekenen dat hij ook de nacht alleen moet staan. Alleen wil zeggen, achter een draadje, wel in zicht van de rest.

Ik ga het seniores priores geven als ruwvoer vervanger. Maar dit is natuurlijk(gok ik? ) sneller opgegeten als een portie hooi.

Normaliter doen ze voor de nacht ongeveer 4 uur met hun ruwvoer. Ze krijgen rond 11 en dan tegen 6 weer nieuwe

Hoe voorkom ik dat Kari in deze maand te lang zonder ruwvoer staat, en geen maagzweren gaat krijgen?

Hij weegt 500 kg wat zou betekenen dat hij 5 kg sp mag. Verdeeld over 4 beurten. Ik had al bedacht dat ik er 6 kg van zou maken ivm morsen, dan vang ik dat verlies weer op. Dan krijgt ie dus 3x 1 kg om 6-12-17 uur en 1x 3 kg voor de nacht

Wie heeft er ervaring met die maand diastasen voer en hoe zijn jullie hier mee om gegaan?

Daihyo

Re: Diastasen en slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:22

Mag gehakseld gras/grasmix/compact gras wel? Dan zou ik dat overwegen.
Naast een geweekte grasbrok als ruwvoervervanger. Dit kun je afwisselen of mengen met de seniores priores.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:27

Moet ik vragen, weet ik zo niet. Hij zei echt specifiek slobber

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:39

Of nog iets van een bak geweekte grasbrok of fibrenuggets? Dat weekt vaak royaal uit en geeft denk ik prima vulling.

Maar wel een gedoe voor je.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:46

Hoe gaan ze de diastasen behandelen dan?

Bij mijn vorige paard werden ze schoongespoeld en gevuld en mocht gewoon eten

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:50

Je zou ook Agrobs Myo Proteïn kunnen bijvoeren, daar doet mijne het goed op zo zonder tanden en oude, vlakke kiezen.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:52

Kijk eens naar de feed x gate timer, dan kun je een volgende portie achter een draadje zetten die dan na een in te stellen tijd bereikbaar is. Als je dan van die voerkuipen met losse deksel neemt, blijft het ongedierte vrij en wipt het paard die deksel er wel af, of plank op een emmer.
Met meerdere timers kun je nog meer voermomenten creëeren.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 19:14

Cinnepin schreef:
Hoe gaan ze de diastasen behandelen dan?

Bij mijn vorige paard werden ze schoongespoeld en gevuld en mocht gewoon eten

Schoon maken en de druk er af halen. En uitbalanceren. Ergens lijkt een maand me ook overdreven. Als het schoon is en de druk van de overliggende kies er af is, is het een kwestie van genezen van het tandvlees, en dat duurt geen 4 weken dacht ik

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 19:16

pluisbeer schreef:
Kijk eens naar de feed x gate timer, dan kun je een volgende portie achter een draadje zetten die dan na een in te stellen tijd bereikbaar is. Als je dan van die voerkuipen met losse deksel neemt, blijft het ongedierte vrij en wipt het paard die deksel er wel af, of plank op een emmer.
Met meerdere timers kun je nog meer voermomenten creëeren.

Dat is wel een dure oplossing. :)

Als grasmix mag gooi ik daar wel een speciekuip vol van
Sp is wel volwaardig en hij zou aan 5 kg droge stof genoeg moeten hebben, ik denk dan dat subli ook ergens wel over de tussenliggende tijd heeft nagedacht? Wordt het heel veel als het geweekt is, doen ze er echt langer mee..zoveel vragen haha

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:01

Geweekte grasbrok mag ook. Fiberbeet. Mag beiden redelijk onbeperkt als je geen tonnetje rond paard hebt..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:10

Ik zou eigenlijk wel al wat van te voren beginnen met het minderen van hooi en de seniores beginnen te geven.
Het is een heel andere veel fijnere structuur dan hooi en ik denk eigenlijk dat het wel verstandig is als hij er vast aan kan wennen.?( zowel smaak als darmen?

Alleen seniores zo puur vinden heel veel paarden zo niet heel super lekker, als je het mengt met geweekte fibernuggets of wiesencobs is het vaak wat smakelijker.

Eigenlijk ga je nu voeren alsof je een oud paard zonder kiezen hebt.

Beste is denk ik om om de vier tot zes uur te voeren, als je een volle schep seniores mengt met een volle schep fibernuggets (bijvoorbeeld) en je doet dat in een een emmer en je vult die met water bij tot de emmer ongeveer een driekwart vol zit dan is het als het uitgezet is een emmer vol.
Meestal doen ze daar een uur over om op te eten.
Hopelijk kan het wat korter dan een maand,is wel lastig voor ze als ze geen ruwvoer mogen

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 20:22

Hij krijgt sws nu al geweekte grasbrok van equifit, dus dat er ik dan ook gewoon maar bij. Ga morgen idd een zak sp halen voor het wennen. Voor de smaak kan ik evt ook fenegriek toevoegen, daar doet ie een moord voor.
En voor de kilos hoeft ie niet te minderen, hij mag wel wat voller, dus wat extra voer is ook geen ramp. Hij kan nu ook minder hooi eten omdat ie zo propt, vandaar dat ik ook bij voer nu al

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:27

Och ja. Wat sneu dan als dat steeds voor zoveel ongemak zorgt.
Hopelijk is dat snel over na de behandeling :j