testen drager van droes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

testen drager van droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:03

Ik heb een hele mooie pensioenplek voor mijn fjord gevonden.
Ivm de leeftijd van de andere paarden zou mijn toekomstige stalhouder graag willen dat mijn paard getest word of hij drager is van droes.

Ik sta er wel voor open en heb daarover sowieso komende week even contact met haar DA hierover.
Dat is nl ook de persoon die mijn stalhouder erop wees.

Heeft er iemand hier ervaring mee?
Ik weet zelf voor 99,9% zeker dat hij geen drager is. Hij heeft op zijn 4e droes gehad en ik heb daarna nooit meer droes gevallen meegemaakt op de stallen waar ik stond (veelal gemengde leeftijden). Zijn gezondheids dingen zijn vooral voedings gerelateerd 'geweest'. Op een virusje na ,een jaar of 7 geleden, is mijn paard ook nooit ziek geweest.

Ik kocht hem met 4 maanden oud en hij is nu bijna 28. Dus de hele geschiedenis is mij bekend.
Wat ik er van lees lijkt het mij best wel een onderzoek met natuurlijk de daarbij behorende kosten.
Ik ben benieuwd of iemand mij iets meer kan vertellen en wat ik natuurlijk van de DA te horen krijg.

Katja

Re: testen drager van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:07

Willen ze een bloedtest (elisa) of doormiddel van een luchtzakspoeling? Ik vind het laatste best invasief voor een paard van die leeftijd.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:14

Ik zou niet zeggen dat je het voor 99,9% weet, paarden kunnen hun hele leven door het leven gaan als drager en het nooit daadwerkelijk hebben doorgegegeven of klachten hebben gehad..

Met een bloedtest zou je volgens mij al een groot antwoord kunnen krijgen, mocht het wel zo zijn zou je hte op kunnen lossen met luchtzakspoeling maar dat zou ik op deze leeftijd niet meer doen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:21

Als een paard lang geleden droes gehad heeft is de kans juist groot dat ie drager is. Via een bloedtest kan dit tot een hooguit een jaar na dato nog worden vastgesteld, de luchtzakspoeling (PCR-test) geeft een duidelijker beeld, maar vind ik voor een paard van die leeftijd ook behoorlijk invasief.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:33

Interessant, ik lees even mee. Het schijnt dat heel veel paarden in hun jeugd ooit droes hebben gehad, blijven ze daarna dan levenslang drager? Als hij het nu niet acuut heeft is hij toch niet besmettelijk? Ik heb er nog nooit van gehoord dat een paard daarop (op niet-acute droes) getest moest worden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:01

De stalhouder kan ook vaccineren tegen droes. Dan verklein je het probleem al aanzienlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:52

anjali schreef:
Interessant, ik lees even mee. Het schijnt dat heel veel paarden in hun jeugd ooit droes hebben gehad, blijven ze daarna dan levenslang drager? Als hij het nu niet acuut heeft is hij toch niet besmettelijk? Ik heb er nog nooit van gehoord dat een paard daarop (op niet-acute droes) getest moest worden.

Levenslang is een moeilijke term :) . De eerste maanden (4-6) zijn ze het meest besmettelijk, maar ook na jaren is het aangetoond. Meestal wordt 6 jaar aangehouden, maar ik kan me indenken dat je zeker met oudere paarden icm droes uit moet kijken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:09

Er is een oud topic over droes en daarin staat dat een DA tegen de TS daarvan gezegd had dat alle paarden die droesdrager waren afgemaakt zouden moeten worden omdat je anders de ziekte nooit uitroeit! Gelukkig gaven de Bokkers in dat topic de TS de raad om een andere DA te nemen. In elk geval heb ik nooit gehoord dat voor een nieuwe stalling een test op niet-acute droes werd geeist. Een klinische keuring op op dat moment aanwezige besmettelijke ziektes zou ik overigens wel nuttig vinden .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:15

janderegelaa schreef:
De stalhouder kan ook vaccineren tegen droes. Dan verklein je het probleem al aanzienlijk.

Dit ja. Een droesenting geeft een goede bescherming. Het is nogal wat om klanten een luchtzakspoeling te verplichten. Bovendien is dat dan ook maar gewoon een momentopname, want iemand kan het ook zomaar nog per ongeluk "meenemen".

Vroeger deed men er nooit moeilijk over: Veulens konden het maar beter gehad hebben. Tegenwoordig wordt daar wel anders over gedacht en worden veulens bij opfokbedrijven ook tegen droes geent.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:22

Op de stal van m'n verzorgpaarden is het ook de regel om te testen op dragerschap.
Als die positief blijkt dan moet er een luchtzak spoeling gedaan worden voor ze bij de kuddes mogen.

Daarnaast moeten alle paarden gevaccineerd worden tegen droes, dit na 2x een uitbraak ervan.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:44

Droesdragers blijven altijd droesdragers tenzij je er iets aandoet... Spoeling of zelfs operatie.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:02

Maar hoe groot is de kans dat een paard drager is? Je kunt wel op
Alles testen en vaccineren.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:06

Waarom is een luchtzakspoeling invasief? Onder sedatie, is niet pijnlijk.. ik zou er niet te zwaar aan tillen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:09

Ik heb er twee laten spoelen en eentje vond het niet leuk maar goed te doen maar de andere was echt heel overstuur en hebben ze nog twee keer bij moeten spuiten. Dat zou niet mijn keuze zijn voor een paard van die leeftijd.

Cruise

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:10

In de gevallen die ik hier van ken, was de bloedtest altijd voldoende en hoefde er niet meteen een spoeling gedaan te worden. Bloed afnemen is een kleine moeite, en echt niet heel erg vreemd van een stalhouder om te vragen. Gebeurt wel vaker :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:22

Jasmijn159 schreef:
Waarom is een luchtzakspoeling invasief? Onder sedatie, is niet pijnlijk.. ik zou er niet te zwaar aan tillen

Nou mijn paard heeft er drie gehad en was er echt flink van onder de indruk.
Ze krijgen het ondanks de sedatie nog wel mee.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:52

StalNollie schreef:
Droesdragers blijven altijd droesdragers tenzij je er iets aandoet... Spoeling of zelfs operatie.

10 tot 20%

Ik heb dus opzeker een droesdrager op stal :D ... En met mij alle andere stallen ook :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:46

1 op de 10 zeggen ze maar feitelijke cijfers zijn er eigenlijk niet. er word weinig onderzoek na gedaan. En als een droes pony het heeft gehad word er verder geen onderzoek gedaan tenzij daar aanleiding toe is. Een droes drager hoeft niet perse ook besmettelijk te zijn.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 22:29

Naar mijn weten blijft het gehalte van antistoffen bij dragers hoger. Dus een elisa (bloed) zou wel zinvol zijn. Ik snap de stal wel. Een droesuitbraak is echt geen pretje.