Bult been paard + stalbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk030498

Bult been paard + stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-26 23:36

Links achter vandaag :

Afbeelding

Afbeelding

Rechts achter vandaag

Afbeelding

Mijn paard had sinds vorige week stalbenen ondanks hele dagen buiten in paddock en Savonds stal.

Na beweging werd het wel dunner maar kan er wel een zwelling naar boven links achter boven kogel.
Nu lijken de stalbenen over te zijn maar zit er wel nog een flinke bult die je heel iets kunt indrukken, niet warm en niet kreupel.

Rechts achter heeft ze precies opdezelfde plek ook wat verdikking maar niet zo erg als links

Dit was van de week
Afbeelding

Elisa2

Re: Bult been paard + stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 08:48

Ik zou even de pees laten scannen door de dierenarts.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 08:56

Heeft ze geen mok?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 10:47

Pezen zou wel heel vreemd zijn aan beide benen. Checken op mok altijd doen!

Maar het lijken ook wel gallen, vreemd dat die plotseling opkomen.
Misschien ander voer of minder beweging doordat de bodem hard was?
Ik zou omdat ze niet kreupel is beginnen met iedere dag koelen, minstens 2 x 10 minuten of een cold pack. Als het dan nog niet over is inderdaad DA laten komen en laten scannen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 10:59

De echte bulten zijn wel gek.
Gevulde benen vind ik niet gelijk gek. Check op wondjes, mok. En als ineens 2 of meer benen dik worden kan het ook een virusje zijn. Toch iets onder de leden wat voor de rest wel of niet (gaat) uiten in bijvoorbeeld futloos, verkoudheid etc.

Bij de typische bult zou ik ook eerder pees zeggen, bij het gevulde been niet perse gelijk. Ik zou het wel even durven aan kijken. Maar niet ermee werken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 13:45

Gallen zitten niet zo hoog boven de kogel, dus het ene been met de bult boven de kogel zou ik echt na laten kijken.

De rest kan idd komen door stalbenen, virus, sommige paarden krijgen het van kuil.

Anouk030498

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-26 18:30

Afbeelding

Afbeelding

Dit was vandaag.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 19:27

Ik vind het typisch dat het aan beide kanten is.
Het vocht zoals van de week is er overduidelijk wel uit. Je hebt nu lokaal dus nog je zwellingen wat middenop het been?

Je zou omdat het beide achterbenen treft niet zo heel snel denken aan peesletsel op deze manier. Naast dat ze ook niet onregelmatig is (geweest). Ik weet dat, dat ook niet alles zegt.

Heb je nog gekeken naar eventueel verhoging? Is het lokaal warmer of niet.

Eventueel blijven koelen en traumeel smeren? Dat werkte hier voor Reina wel goed. Die heeft ook wel eens onverklaarbaar een gevuld been gehad en met een week weer weg.

Ik smeer vaak ook deze ipv de groene leem. Vind dit fijner en duidelijker werken. Je mag het testen.
https://www.dochorse.nl/farnam-ice-tight.html

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 08:12

Hm nu lijkt de verdikking inderdaad aan beide kanten te zitten waarbij er LA dan wel een wat meer uitstulpende bult zit.

Je kan het nog even een weekje aankijken en idd goed koelen, alleen stappen of rust en iets opsmeren. Wel even goed checken of er geen wondjes zitten die dit hebben kunnen veroorzaakt. Als die bult LA blijft dan zou ik persoonlijk wel scannen. Al is het maar voor de zekerheid.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:28

Dergelijke bulten heb ik wel eens gehad bij mijn oude paard wanneer er een hoefzweer zat, het zat dan wel altijd maar aan één kant, dat deze aan beide kanten gelijk is is bijzonder. Hoe gaat het nu?