Welk voer 3,5 jarige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shari_B

Welk voer 3,5 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:18

Na heel veel topics doorgespit te hebben zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik heb een 3,5 jarige merrie, sinds augustus onder het zadel. Kwpn, dressuur gefokt van 1.66m

Ze staat 24/7 in een kudde buiten, met onbeperkt ruwvoer, vanaf +- maart tot oktober/november van ongeveer 8-20 op de wei verder op de paddock.

In het begin stond ze op pavo juniorix(?)

Echter toen ze wat meer aan het werk ging wou ik haar wat meer gaan ondersteunen, in de zomer was ze echt wel dik maar nu is ze goed op gewicht.

In het werk zou ze wat meer looplust mogen hebben, op advies ben ik toen balancefit Timothee van metazoa gaan geven en de musclefit van metazoa. Ze krijgt 1x per dag eten als ik er ben.

Echter eet ze dit heel slecht ( ik maak het al nat anders eet ze het niet ) ze is wel wat mooier in bespiering gekomen, iets voorwaartser onder het zadel, echter is ze ook veel schrikachtiger geworden, zowel onder het zadel als aan de hand. Ze blijft er niet in hangen maar wil alles in de gaten houden en schrikt van elke beweging/geluid dit had ze in het begin helemaal niet.

Nou is ze natuurlijk nog jong maar aangezien ze dit ook niet goed eet wil ik toch is verder kijken.
Ze voeren hooi van eigen land ( heb geen analyse ).

Ze loopt 2-3 dagen per week 20-25 minuten onder het zadel en dan 1-2 dagen 20 minuten longeren ( max 4 dagen in de week)

Kortom ik zoek:

- iets van een vitaminebrok
- iets om haar spieren te ondersteunen
- iets waar ze wel meer energie van krijgt maar niet schrikachtiger van gaat worden
- iets wat samen dus 1x per dag gevoerd kan worden dus niet iets waarvan je 3kg of meer moet voeren

Het maakt mij verder niet uit of dit meerdere soorten brok of iets is of evt iets met een supplement aangevuld moet worden.

Wie o wie heeft een fijne combinatie hiervoor?

Babootje

Re: Welk voer 3,5 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:24

Hoeveel brok voer je per dag?
Onbeperkt ruwvoer is mooi, maar je weet ook niet hoeveel je paard ervan eet, aangezien ze in een groep staat en je niet weet wat er precies voor voedingswaarde in het hooi zit.
Wil je voldoende vitaminen/mineralen voeren moet je dat dus via de brok doen.
Dus het kan goed zijn dat ze te weinig krijgt. Een paard in de groei moet echt wat extra hebben.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:26

Metezoa staat erom bekend dat ze wat rilliger ervan kunnen worden. Als ik het zo lees, is dit de eerste vitaminebrok die je hebt geprobeerd? Wat is er bij jou goed verkrijgbaar?

Florian is vaak fijn voer ook bijvoorbeeld, Horse aids vind ik ook fijn, maar er is zo onwijs veel voer... Als ze rillerig wordt op de metazoa, zou ik vitalbix en pavo laten staan als vitaminebrok denk ik. Vitalstyle is ook fijn.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:27

Hoe ben je precies op die metazoa gekomen? Ik vind bijzonder om te voeren van iets dat o.a. wordt geadverteerd als 'laag in eiwit' en dan moeten aanvullen met een muscle supplement dat voornamelijk eiwit bevat.

Had je daarvoor Cavalor Juniorix, of Pavo podo junior?

Ons recreatiepaard die ook snel te dik wordt krijgt Pavo Vital. Mijn sportpaard krijgt de basisbrok van de plaatselijke winkel, aangevuld met sojaschroot voor extra eiwit (en magnesium).
Zou je een probleem hebben met een gewone basisbrok? Eventueel aangevuld met een vitaminebrok?

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:56

@babootje, ze krijgt nu 300 gram balancefit timothee en 600 gram musclefit per dag! Dat raden de mensen van metazoa aan.

@Freyr, we hebben hier wel meerdere diervoeders in de buurt en anders kan ik het online bestellen mocht dat kunnen dus opzich maakt het merk me niet heel veel uit! Dit is inderdaad het eerste wat ik echt heb geprobeerd sinds ze weer thuis is uit de opfok en dus in het begin even op de juniorix gestaan heeft. Wat zou je dan van florian aanraden?

@Bowo, Metazoa kreeg ik als advies aangeraden van mensen uit mijn omgeving, en toen heb ik bij hun zelf een voeradvies aangevraagd.

Ik bedoel de cavalor juniorix excuus mijn andere stond op pavo podo dus ik haalde ze even door elkaar

Opzich maakt het me niet uit of het een basisbrok of muesli of wat dan ook is, alleen omdat ze dus 24/7 buiten staan en maar 1x per dag krachtvoer krijgen zoek ik iets waarmee ze wel alles binnenkrijgt zonder dat je in 1x 4kg moet voeren

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:07

Even bij florian zelf om advies van vragen, zij zijn heel behulpzaam.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:08

Hier krijgen ze gewone basisbrok van voermeesters en daarnaast nog balancer van equilin. Erg tevreden over. Wij voeren al jaren 1x per dag krachtvoer en ze krijgen niet meer dan een kilo. Paarden zien er super uit en krijgen ook kwalitatief goed ruwvoer. Ze staan winters in de paddocks en in de zomer in de weide. ‘s nachts altijd op stal

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:12

Voor een paard van 3,5 dat in het werk komt zou ik gewoon krachtvoer bijgeven.
Jammer dat je geen analyse van het ruwvoer hebt, dat zou zeker helpen.
Maar verder niet te ingewikkeld, ik denk dat je paard dat gewoon nodig heeft.
Wij geven onze jonge paarden (ongeveer) 2 x dag een halve schep basisbrok of muesli van Havens.
Als de energie er echt niet in zit voeren we Performance 14 bij.
Wij voeren trouwens alles van Havens, maar andere merken zijn net zo goed.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:20

Interessante keus van Metazoa....

Ik zou denk ik een (basis)brok uitzoeken die je aanspreekt, kijken wat je paard nodig heeft aan energie en eiwit en of je dat behaald als je daar dus iets van een kilo van voert (kan best zijn dat je dan op iets van een sportbrok uit komt om genoeg te geven met weinig volume). Vervolgens kijk je hoeveel procent je mist om aan de aanbevolen hoeveelheid van dat voer te komen en dan kun je dan aanvullen met een vitaminebrok die je aanspreekt.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:23

Ik voer mijn 3,5 jarige merrie die ook goed op gewicht is maar wat spieren erbij mag nu dit:
2*.5 schep basis brok (vanuit stal)
100 gram Pavo vital
1kg Hartog Lucerne mix (2/3 emmer)

Zo is het niet teveel brok, ook niet als je 1kg brok in een keer zou voeren met de rest samen, Lucerne helpt bij het kauwen en heeft veel eiwit, de Pavo vital zorgt ervoor dat ze genoeg binnen krijgen. Ik voerde dit dit ook toen mijn paard 24/7 buiten stond.

Nou mag mijn merrie juist weer iets meer pit in het werken dus ben zelf nog aan het zoeken naar iets om meer energie toe te voegen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:58

Metazoa zou ook niet mijn eerste keuze zijn. Florian Vimi Protein en Agrobs Natur Mineral vind ik fijne balancers voor jonge paarden. Daarnaast kun je dan prima nog Vitalbix Breed & Grow of luzernebrok voeren. Dat is een fijne eiwitbron en de B&G geeft ook nog wat extra energie.
Daarnaast nemen ze energie op uit koolhydraten, dus je kunt er nog een khd bron zoeken zoals een muesli of basisbrok. Als jij al een balancer voert, hoef je niet de aanbevolen hoeveelheid te voeren, maar gewoon zoveel als nodig is voor voldoende energie.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:09

Ik herken het beeld. Ik voer mijn jonge merrie ook gewoon basisbrok. Ze is 1,80m en krijgt nu 2x een halve kilo, dan blijft ze goed qua energie zonder schrikkerig te worden. Ik vul aan met een vitaminekorrel en sojaschroot en luzerne voor extra eiwitten (de luzerne eet ze niet zo heel graag, vandaar de sojaschroot erbij). In de koude maanden krijgt ze er een scheut olie bij anders wordt ze net wat te dun op de ribben.
Ze reageert vooral op de hoeveelheid brok. Maar heb een andere merrie die juist weer schrikkerig wordt als ze luzerne krijgt. Het blijft een beetje uitproberen wat het beste bij jouw paard past.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:15

Ik wil chat niet persee promoten, maar je kan heel fijn chat icm met https://edepot.wur.nl/367876 laten uitzoeken wat de voedingsbehoefte is van je paard. En dan voeders laten vergelijken die voor jou beschikbaar zijn (zelf laten zoeken vind ik hem niet persee sterk in).

Mijn 3,5 jarige is drachtig dus de situatie is wat anders. Maar ik ga na het afspenen over op de fibra balancer.
En heb vorig jaar voor de dracht balancer + ricebran (Pavo) gegeven.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:15

Stap eens over op een gewone brok. Basis of sport, je kan naar merrie brok gaan voor meer eiwitten.
Daarnaast een vitamine korrel, poeder, iets erbij.

Hier ook alles handjes maat biks (basis, merrie) aangevuld met een vitamine poeder. Gaan ze meer in t werk wordt de hoeveelheid iets meer.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:34

Mijn bijna 4-jarige krijgt ongeveer 1 kg sportbrok en pavo vital. Toen ze heel erg aan het groeien was gaf ik haar 2.5 kilo sportbrok en de pavo vital, verdeeld over twee porties.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:38

Ik zou zeker overgaan op krachtvoer voor jou paard in de groei en getraind word. Ze hebben dat dan gewoon echt nodig. Hun bovenlijn moet sterk worden. Die blijft vaak te schraal bij te weinig krachtvoer. De pech is echter wel je idd meerdere voerbeurten per dag nodig hebt dan.
Ik zou een suiker arm voer kiezen

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:17

Dankjewel allemaal! Ik ga al jullie reacties is even op mijn gemak uitzoeken :)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:23

Hootje schreef:
Mijn bijna 4-jarige krijgt ongeveer 1 kg sportbrok en pavo vital. Toen ze heel erg aan het groeien was gaf ik haar 2.5 kilo sportbrok en de pavo vital, verdeeld over twee porties.

2,5 kilo brok èn vital zou ik dan weer niet doen. 2,5 kilo zal ongeveer aanbevolen hoeveelheid zijn, dus je bent dan vitaminen en dergelijke in dubbele dosis aan het voeren. Sommige dingen, zoals vetgebonden vitaminen, kun je overdoseren en dat is dus schadelijk. Zal heus niet direct misgaan, maar op lange termijn niet goed