Peesblessure (check ligament): aantal echo's en evt behandeling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Peesblessure (check ligament): aantal echo's en evt behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:46

Hoi bokt, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen.

Met de kou en sneeuw begin januari heeft mijn merrie een peesblessure opgelopen. Enige waar ik dit aan zag was door de bult op haar linkervoorbeen (ik heb haar toen geen beweging gegeven dus geen idee hoe het is in draf e.d.).
Ze loopt tot op heden niet kreupel in stap op het harde en zachte.

Nu heb ik een echo laten maken, 2 weken geleden. Het blijkt een scheur te zijn in het check-ligament met kleine 'haarscheurtjes' er omheen.
Ze raadde het volgende aan:
-Boxrust/alleen op een klein stukje weide. Hier heb ik geen gehoor aan gegeven en ze staat dus nog in een (stabiele en rustige) kudde 24/7 buiten. (Ik hoef hier verder geen discussie over, maar wellicht handig om een totaal beeld te krijgen)
-Iedere dag 15 minuten aan de hand stappen op het harde. Dit gebeurd.
-Na 4-6 weken nog een echo. En over dit laatste twijfel ik enorm.

Ik vroeg waarom de echo nodig was en dat de herstelperiode me niet uitmaakt (met 2 jonge kinderen in de tropenjaren loopt alles toch al anders). Ze zei dat als het niet goed geneest, ze een behandeling wilt starten (als ik het goed begreep/onthouden heb met injecties?).
Ik vraag me af of ik überhaupt aan zo'n behandeling zou willen beginnen en of zo'n 2e echo dan daadwerkelijk ook nodig is (niet perse goedkoop zegmaar).
Wat mij betreft staat ze nu gewoon een half jaar op de weide en kijken we daarna verder...

Ik vraag me af of dit advies vaker wordt gegeven, wat jullie ervaring is met een 2e echo na 4-6 weken en of er een vervolg behandeling is geweest. Hoe het is gegaan bij jullie, wat je anders had willen doen, etc...
Hoor dus graag jullie ervaringen en meningen!

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:52

Naar mijn mening is de echo om te kijken hoe de blessure zich hersteld
Of de spier pees want er zit natuurlijk een zwart gat in hoe dat gat zich weer vult zeg maar en vanuit daar kan de DA dan weer beslissen hoe verder.

Heel veel sterkte

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:52

De meeste blessures hebben vooral tijd nodig en rustig opbouwen....
Dit zou ik dus gewoon doen. En met rustig opbouwen, bedoel ik ook echt rustig opbouwen.

Veel mensen denken vaak als ze weer kunnen gaan draven dat ze gelijk 5 minuten kunnen draven.

Ik zou revalideren zoals je zelf een hardloop schema vanuit 0 op bouwt... En misschien zelfs nog rustiger.

Zo heb ik ooit een hele erge blessure weer helemaal goed gekregen. Moet je wel een meewerkend paard hebben natuurlijk die zichzelf niet beschadigt en gek doet.

Ik scande overigens wel iedere 6 weken omdat ik wilde weten of we vooruit gingen.... Ik heb er 1.5 jaar over gedaan maar paard was daarna weer helemaal goed.

Ik heb overigens wel veel behandeld zelf met icevibes en ijs pakkingen... Ook in het latere Stadium, dus niet alleen tijdens de accute fase.

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:56

Mijn merrie had het checkligament 3/4 door, ze heeft op een klein stukje weide gelopen voor 6 maanden en dan een controle echo die goed was. Mijn DA gaf aan dat de meeste andere opties hetzelfde resultaat zouden hebben als voldoende rust, dus zelfs na de controle echo hebben we ruim onze tijd genomen ivm weer opbouwen, ze heeft er nooit meer last van gehad.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:00

OlympicOrry schreef:
Mijn merrie had het checkligament 3/4 door, ze heeft op een klein stukje weide gelopen voor 6 maanden en dan een controle echo die goed was. Mijn DA gaf aan dat de meeste andere opties hetzelfde resultaat zouden hebben als voldoende rust, dus zelfs na de controle echo hebben we ruim onze tijd genomen ivm weer opbouwen, ze heeft er nooit meer last van gehad.

Oh jeetje, ik weet eigenlijk niet hoe ver het bij mijn merrie is doorgescheurd, maar ik begreep dat het enigszins meeviel.
Je hebt dus alleen aan t begin en na 6 maanden een echo gehad? Niet tussendoor nog?
Ik wil het liefst het ook gewoon met rust opbouwen. Ik heb er totaal geen haast bij.

Cioccolato

Re: Peesblessure (check ligament): aantal echo's en evt behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:09

Ik zou wel een controle echo doen om te zien hoe het verbeterd. Lijkt me juist dom om dat niet te doen. Zo duur is het namelijk niet, vergeleken met andere onderzoeken.
Je kan dan juist sturen in wat je doet. Misschien was het niet slim om geen rust te geven en kun je het alsnog doen voor herstel van je paard. Misschien is het herstel super en mag je opbouwen. Als je mag opbouwen, mag je ook nog meer rust geven.

Hier een checkligament blessure mee gemaakt, ik hoefde geen controle omdat het al genezende was. Dus een kleine blessure. Door rust is het al gaan herstellen en mocht ik eigenlijk bijna gelijk opbouwen. Rust is key met pezen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:11

Ik zou ook controle echo doen.

Zo konden we op tijd zien dat we even rustig aan moesten doen omdat de andere kant even wat aan het compenseren was... Dat was erg fijn.

Voor je het weet zit je anders van de regen in de drup.....

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:13

Sky_As schreef:
Ik zou ook controle echo doen.

Zo konden we op tijd zien dat we even rustig aan moesten doen omdat de andere kant even wat aan het compenseren was... Dat was erg fijn.

Voor je het weet zit je anders van de regen in de drup.....

Wat bedoel je met andere kant compenseren? Binnen hetzelfde been of andere benen?

Cioccolato schreef:
Ik zou wel een controle echo doen om te zien hoe het verbeterd. Lijkt me juist dom om dat niet te doen. Zo duur is het namelijk niet, vergeleken met andere onderzoeken.
Je kan dan juist sturen in wat je doet. Misschien was het niet slim om geen rust te geven en kun je het alsnog doen voor herstel van je paard. Misschien is het herstel super en mag je opbouwen. Als je mag opbouwen, mag je ook nog meer rust geven.

Hier een checkligament blessure mee gemaakt, ik hoefde geen controle omdat het al genezende was. Dus een kleine blessure. Door rust is het al gaan herstellen en mocht ik eigenlijk bijna gelijk opbouwen. Rust is key met pezen.

Hier had ik dus niet aan gedacht, wbt anders doen in handelingen na aanleiding van zo'n echo (en dus niet enkel wel/niet behandeling met injecties oid). Bedankt!
Ik kijk er nu al anders naar en na jouw bericht denk ik, misschien juist handig om te doen, als t echt veel erger wordt moet ze toch maar naar stal.. Zonder die echo ga ik dat niet tijdig weten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:41

Gewoon Laser erop zetten, dan is het zo dicht. In de wei is leuk maar vaak krijg je bindweefsel (=littekenweefsel). Bindweefsel kan niet rekken, wordt warm en scheurt opnieuw. En dan heb je scheur op scheur. Laser zorgt voor gezond weefsel.

De geen boxrust is je eigen keuze maar helpt het herstel zeker niet.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:47

Dat, mijn dierenarts (topvrouw, zit nu ook echt bij de beste kliniek van Nederland) toen zei, toen ik aangaf geen dure behandeling als stamcellen te willen, vadertje tijd en moeder natuur zijn het allerbelangrijkste.

Nu was mijn paard wel echt een topper, die heeft echt 3 maanden boxrust gehad (mocht helemaal niet lopen vanwege de ernst, dus kwam zijn stal ook niet uit om te mesten ofzo), daarna heb ik hem echt iedere keer een paar meter meer laten lopen... Eerst een paar maanden op het harde, daarna per halve zijde opgebouwd op het zachte. Ik denk dat ik pas na 3/4 jaar of zo de eerste meter heb gedraafd aan de hand.

Maar die bleef zo lief en rustig.
En als hij wel een keer fris was door het weer, zette ik hem terug en liet ik hem gewoon een dag staan.
Liever te rustig aan, dan een halve dag te vroeg bij dit soort dingen.

Die compensatie zou ik echt even terug moeten zoeken of dat het zelfde been was of het andere... Maar is ook al weer meer dan 10 jaar geleden

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:49

Mijn merrie had ook een ernstige peesblessure en ook werd aangeraden haar apart te zetten maar dat werkte voor geen meter, dus heb ik haar met een ander rustig paard op een stuk wei gezet. De dierenarts heeft mij toen ook eerlijk gezegd dat ze niet veel kans had op genezing en ik stond er net zo in als jou, heb haar dus een half jaar met rust gelaten en ze is nu helemaal genezen. Echo zou ik wel laten maken dan weet je wel hoe erg de blessure is en of dit na een tijd aan te tonen dat het wel beter geworden is. Dus laat de moed niet zakken en hopelijk heb je ook geluk dat het beter wordt maar daar is vooral veel geduld voor nodig.(Ik heb haar trouwens wel een keer laten laseren omdat de dierenarts dit wel aanraadde voor de genezing )

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:50

Overigens is te weinig doen ook weer niet goed, want dan krijg je inderdaad stug litteken weefsel... Je moet wel tijdig en rustig beginnen met soepel maken

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:59

Mijn da was vrij positief over het herstel, dus heel veel zorgen maak ik me (nog) niet.

De opties wbt apart zetten zijn op mijn stal heel beperkt. Het is of op de weide in de kudde, of 24/7 op stal. Een stukje weide afzetten staan ze niet voor open. Vandaar de keuze die ik nu heb gemaakt.
Nu ik jullie ervaringen lees lijkt het me inderdaad slim om die check echo te laten doen. Ik kan aan de hand daarvan beslissen om haar te laten staan/toch op stal te zetten.