Paard is ineens veranderd in gedrag, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lzon

Paard is ineens veranderd in gedrag, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:25

Ik heb mijn ruin nu 5 jaar, hij is 14. Altijd heel nuchter geweest, ook midden in de winter of met storm of 6 weken niet rijden, ik kan altijd 'gewoon' weer opstappen of andere dingen doen. Hij was altijd hetzelfde.

Nu heb ik een paar maanden geleden een kindje gekregen en alles is anders. Het afgelopen jaar was natuurlijk al anders, verhuizing (we zijn al meerdere keren verhuist en hij went echt heel snel, nooit problemen gehad) en minder rijden ivm zwangerschap. Hij heeft wat meegelopen in manegelessen en een bijrijder gehad. Bij alles mega braaf, zoals altijd. Ik heb tot aan het einde van mijn zwangerschap alles kunnen doen met hem.

Na de zwangerschap ben ik weer begonnen met rijden en longeren, gaf niet meteen problemen. Sinds 2 maanden ongeveer komen er steeds meer probleempjes bij.

- Hij schrikt werkelijk van alles. Heel extreem, springt ook echt richting mij. Hij schrikt als ik naast hem loop maar ook met rijden
- Met longeren krijg ik hem niet van mij weg. Als dat uiteindelijk wel lukt en ik vraag hem meer voorwaarts trapt hij richting mij of hij loopt alleen maar achteruit of stijgert.
- Met opstappen (vooral met krukje) loopt hij achteruit.

Bij dit alles gaan bij mij de alarmbellen af dat hij of pijn heeft, of geen plezier meer. Met rijden en longeren loopt hij gewoon goed. Qua beweging is er niks mis. Osteopaat is langs geweest, beetje stijve spieren maar geen verklaring waarom hij niet wil werken. Harnachement is het denk ik ook niet, maakt niet uit of ik met spring of dressuurzadel rijd, longeer met hoofdstel / halster / longeersingel of helemaal niets.

Nou heeft dit paard wel karakter en heeft een sterk iemand vanaf de grond nodig. Door al deze gebeurtenissen en vooral omdat ik nu moeder ben heb ik meer angst gekregen en vind ik het niet waard om 'gevaar' op te zoeken, waaronder dat met paarden. Tuurlijk, ik kan blijven rijden tot ik val (vorige week gebeurd omdat hij schrok na een hindernis en een 180 graden bocht maakte) en blijven longeren tot hij mij trapt of bijt of wat dan ook. Met een kleine kans dat het doorzetten helpt voor dat moment, maar een grotere kans dat er iets gebeurt omdat ik bang ben.

Kort verhaal lang :P ik heb geen zin meer in risico's en ik heb het idee dat hij niet meer in mijn leven past en of ik überhaupt nog wil paardrijden. Maar ik wil hem ook niet zo te koop zetten. Naast dat hij mijn maatje is / was, er zit duidelijk iets niet goed en ik weet niet waar het aan ligt. Ik kan ook een dierenarts bellen, maar waar gaat hij naar kijken als je paard zuiver loopt?

Hij staat in een uitloopstal met genoeg ruimte, paarden naast hem aan beide kanten. Ruwvoer onbeperkt, krijgt 1 handje haver voor de vorm. Dit was eerst meer maar heb ik al verminderd omdat hij zo crazy is de laatste tijd.

Heeft iemand een idee waar dit gedrag (deels) door kan komen? Ligt het alleen aan mij, of was het laatste jaar teveel? Of heeft hij tekorten ergens aan? Ik wil even zeggen dat hij al langer op precies dezelfde stal staat met dezelfde paarden om zich heen en dat er van de zomer niks aan de hand was. Ik denk dus niet dat het aan het voer of huisvesting ligt, maar wie weet.

redbutton

Re: Paard is ineens veranderd in gedrag, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:31

Ik ben 1,5 jaar geleden moeder geworden en ik heb het eerste half jaar echt moeite gehad met het rijden van mijn brave paard. Ik was ergens bang om te vallen maar door de hormonen ook heel bang om verkeerd te rijden. Omdat mijn paard spiegelt werd hij heel schrikachtig. Les nemen hielp mij, net als veel rijden en weer wat liever voor mezelf leren zijn.

Vlak wel een verhuizing niet uit en het wegvallen van bespiering kan ook weer zorgen dat er problemen boven komen.

Daarnaast heb ik nadat ik 2 maanden gereden heb de osteopaat, zadelmaker en tandarts laten komen.

Dus als je medische zaken uitgesloten hebt is toch ook een beetje aan jezelf werken.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:35

Ik denk dat dit heel goed bij jou weg kan komen. Door je hormonen verandert er veel, dat kan je idd heel angstig maken. Ik denk dat iemand die je met grondwerkles kan helpen je veel duidelijkheid kan geven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:41

Ik roep maar een paar dingen :)
-Magnesium tekort ?? of iets in die trant waar een uitgebreid bloedbeeldbepaling uitkomst kan bieden
-Nier/lever-probleem ? slechte werking of ophoping van teveel afvalstoffen door ander gebruik/voer-beleid
-probleem koker/urinebuis? aanwezigheid boon/smegma of kleine blaasstenen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:55

En wat doet hij bij de bijrijder nu?
Is hij daar nu ook anders?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:59

Ik zou hem in ieder geval testen op PPID en even dubbel checken of er iets veranderd is qua voer. Er zijn paarden die van bepaald voer (en dat kan heel onschuldig lijken, zelfs vitalbix bijvoorbeeld) echt knettergek worden. Maar ook van PPIDers is dit een vrij bekend fenomeen. Als daar iets uitkomt heb je daarna met wat aanpassingen waarschijnlijk je brave paard weer terug. Komt daar niets uit, kan je altijd iemand zoeken die hem een aantal weken voor je rijd om te zien of dat verschil maakt. Blijkt dat dan zo te zijn, dan is dat denk ik een goed moment om erover na te denken of je hem wilt aanhouden of niet.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:21

Advies: laat hem een tijdje rijden door een ander en kijk wat er gebeurt.
Ik heb dit (niet zelf, maar wel van zeer nabij) meegemaakt en gezien dat er zoveel in je leven verandert dat dat ook iets doet met de relatie met je paard. Daardoor kun jij ook wat meer tijd nemen om te bedenken of je hem echt wilt verkopen.

En mocht hij hetzelfde gedrag vertonen bij die ander, dan kun je altijd nog de medische molen in. Ik zou daar nu nog even mee wachten.

Lzon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:31

DuoPenotti schreef:
En wat doet hij bij de bijrijder nu?
Is hij daar nu ook anders?

Bij de bijrijder is hij braaf, maar zij kan hem ook niet longeren. Dat komt denk ik meer omdat ze dar sowieso nog nooit gedaan heeft en is dus onervaren. Bij de staleigenaresse doet hij braaf z'n rondje. Maar ook bij hen loopt hij achteruit bij het opstappen. Het is dus een beetje half half wat betreft zijn gedragsverandering bij mij of anderen ...

Lzon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:34

Kendra schreef:
Advies: laat hem een tijdje rijden door een ander en kijk wat er gebeurt.
Ik heb dit (niet zelf, maar wel van zeer nabij) meegemaakt en gezien dat er zoveel in je leven verandert dat dat ook iets doet met de relatie met je paard. Daardoor kun jij ook wat meer tijd nemen om te bedenken of je hem echt wilt verkopen.

En mocht hij hetzelfde gedrag vertonen bij die ander, dan kun je altijd nog de medische molen in. Ik zou daar nu nog even mee wachten.

Hier zit ik zelf ook aan te denken, dankjewel! Ik ga het erover hebben met mijn staleigenaresse en bijrijder. Dan heb ik zelf ook een beetje afstand

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:41

Naast de hulp van anderen zou ik persoonlijk wel ook een dierenarts laten komen en bloed afnemen met algeheel bloedbeeld. Meerdere keren verhuizen, verandering van rantsoen en management kan best ergens wat tekorten of onbalans veroorzaken. Dan kan je gericht magnesium, vit e, ijzer of wat hij evt nodig heeft bijvoeren.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:57

Mijn paard heeft vergelijkbaar gedrag laten zien. Bij haar zat er wel een baggerjaar aan vooraf. Om medische redenen maanden op stalrust gestaan, zowel op de kliniek als in de opfok van mn instructrice. En door een mismatch met een pensionstal daardoor ook meerdere keren in korte tijd verhuisd. Ondanks dat die van mij dat tot nu toe ook altijd makkelijk oppakte. Daarnaast liep ik zelf met een instabiele knie nav een ongeluk waaraan ik in augustus (1,5 jaar na het ongeluk) geopereerd ben. Met de instabiele knie merkte ik dat ik (letterlijk) minder stevig in mn schoenen stond, na de operatie was ik vooral bang dat er tijdens de kwetsbare tijd van genezing wat zou gebeuren en ik dus opnieuw onder het mes zou moeten. Oftewel, ook angst. En daar maakte zij dankbaar gebruik van.
Daar komt in ons geval wel bij dat die van mij dr ei momenteel niet zo heel goed kwijt kan omdat haar paddock eigenlijk te klein is, en er onwijs veel prikkels op onze huidige stal zijn waar ze op "aan" gaat.

In ieder geval, ik had een heel ander paard dan 1,5 jaar terug. Nu had zij ook altijd al wel een pittig karakter, maar ook zij is een aantal keer (bijna) bovenop me gesprongen, ik heb wat (achter)benen heel gericht mijn kant op gekregen, ze wilde aan de hand eigenlijk alleen maar (weg)rennen en ook met longeren was ze op een bepaalde plek in de ton heel moeilijk naar buiten te sturen. Had eigenlijk geen respect meer voor mij of mijn ruimte en ik zal ook eerlijk zeggen dat er van beide kanten echt wel een gebrek aan vertrouwen in elkaar was.

Sinds een paar maanden heb ik bijna wekelijks grondwerkles en daarin gaan we met gigantische sprongen vooruit. De eerste paar lessen zijn we in de paddock begonnen om triggers om te gaan rennen en springen in eerste instantie zoveel mogelijk te beperken. Uiteindelijk zijn we dat uit gaan breiden naar van en naar de stal lopen (waar ze het vaakst uit dr plaat ging, maar alleen met mij, met andere mensen deed ze wel "normaal") en uiteindelijk naar de longeerton. Daar heeft mijn instructrice de eerste 2 sessies met haar gewerkt omdat ze zo explosief was op dat moment. Maar inmiddels heb ik zelf ook al weer een aantal keer met haar in de ton gewerkt. Ik kan weer met haar aan de hand lopen zonder dat ze uit dr plaat gaat en wanneer ze dat in de longeerton nog wel doet, wacht ze braaf totdat ik dr van me wegstuur en er voldoende afstand tussen ons is.
We zijn er nog lang niet en hebben nog een hoop om aan te werken, maar ik merk wel dat dit echt positief is voor ons vertrouwen in elkaar. Dat we elkaar beter zijn gaan begrijpen en ik nu iig weer het gevoel heb dat het wel weer goed komt en ik uiteindelijk mn oude paard weer terug ga krijgen. Terwijl ik eind vorig jaar bijna dagelijks huilend aan dr stal heb gestaan omdat ik gewoon niet meer wist wat ik moest :o Was bijna in staat dr maar weg te geven :o

Ik ga wel met anderen mee dat het goed is om zeker te zijn dat er geen tekorten of andere dingen spelen, maar het zou me ook niks verbazen als je met een goede grondwerkinstructie ook al snel verbetering gaat zien.