Proppen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Proppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:49

Herkent iemand dit:
Paard is 18 december behandeld door de gebitsverzorger(electrisch)
Hij had een behoorlijk golvend gebit, 4,5 jaar en nog nooit behandeld. Het gebit is zo veel mogelijk gevlakt. Gezien de behoorlijke golven kon de behandelaar niet in 1 x alles corrigeren.

Paard zou hier mogelijk even last van kunnen hebben met eten om aan de nieuwe stand te wennen. Zou evt 2 weken kunnen morsen en anders eten. Dit is allemaal niet gebeurt. Na de behandeling at paard normaal, niet anders als anders.

Vóórdat de gebitsbehandelaar kwam viel me op dat hij met brok eten royaal de muizen voerde. Liet veel uit zijn mond vallen. Nu was het dus al tijd voor de behandeling, maar dit viel me een maand voor de afspraak ineens op

Plusminus eind januari begin februari propt het paard enorm. Bijna elke hap hooi komt wel gedeeltelijk weer uit zn mond. Hij eet heel traag, en in een 15 min tijd werkt ie er zeker 10 proppen uit.

Ook eet hij ontzettend langzaam, terwijl dit nooit zo was.
Gebitsbehandelaar is 12 feb weer geweest, en kon nergens afwijkingen vinden. Geen wondjes, haakjes, losse elementen of gevoelige elementen.

Vandaag zat ik weer naast paard tijdens hooi eten en wat mij eerder ook al eens op viel, maar ik hàd daar nog niets achter gezocht, is dat ie tijdens het hooi eten en proppen, zijn hoofd schud, alsof ie een vliegje weg schud(die er niet zijn, staat buiten) en hij wrijft regelmatig met zijn neus aan de stalwand of been. Ook staat ie dan met zijn tong de inhoud in zn mond er uit te werken, alsof het vast zit, (net als wanneer een paard een te vers plakje brood eet en het aan zn gehemelte kleeft)Wat mij over komt als ongemak.

Hoofd kaak enz is niet dik, warm en ik mag er gewoon aankomen.
Verschil met fijn of grof hooi is er niet, op beide propt ie. Brokken eet ie ook goed, alleen knoeit dus( kan ie nu niet omdat ie een voer emmer om heeft zodat ie geen muizen voert, maar alles gaat op, brok sneller dan slobber)

Ik heb voor morgen een afspraak met de paarden dierenarts. De gebitsbehandelaar vind niks afwijkend dus mag de kliniek verder gaan kijken want er is iets..maar wat.
Herkent iemand hier iets in?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:13

Is bij de behandeling ook gebruik gemaakt van een mondklem (of mondsperder)?
Sommige gebitsverzorgers werken zonder. Dat lijkt heel paardvriendelijk, maar in de praktijk betekent het dat ze niet bij de achterste kiezen kunnen komen.

In ieder geval goed dat je verder laat kijken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:14

Wat voor ras is je paard? Mijn oudere Fries maakt ook proppen maar bij hem komt het door mega oesophagus oftewel slokdarmverlamming wat al in de keel begint. Hij kan dus niet alles goed door slikken. Dit komt soms al op jongere leeftijd voor.

Hoe lang heeft je paard zonder problemen gegeten na de eerste behandeling?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:21

Roodvos, met mondklem
Zilfstar, een zemaituka(uit Litouwen)
Knoeien met brok deed ie al vanaf dat ik hem heb, bijna een jaar, maar hij kijkt ook veel om zich heen tijdens het eten en eet met mond open haha
18 dec behandeld en begin feb begon ie te proppen. Dus 6/7 weken na de behandeling begonnen met behoorlijk proppen. Hooi proppen deed ie voor de behandeling absoluut niet.
Ik heb ook nog geen slokdarm verstopping bij hem meegemaakt. Ook geen neusuitvloeiing

Is met pasta gesedeerd geweest tijdens de behandeling

amyz

Re: Proppen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:57

Niet gewoon last van zn kaakgewricht nav de behandeling? Dan kauwen ze ook niet lekker. Osteopaat moet dat kunnen vinden en fixen

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 18:32

Daar dacht mijn stal eigenaar ook aa maar zou je dat dan "pas" 6 weken na behandeling verwachten? Gaan we vragen. Heeft 12 feb bij het nakijken de tweede keer ook de klem op gehad. Maar zo mega ver ging die niet open trouwens
Laatst bijgewerkt door Martje80 op Vandaag, 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:34

Heeft de gebitsverzorger de speling tussen de kiezen gecontroleerd (vrije slag / occlusie) en zijn de snijtanden korter gemaakt?
Je kan de vrije slag zelf controleren door met de snijtanden op elkaar de onderkaak heen en weer te bewegen. De vrije slag, dus de links-rechts beweging voordat de kiezen elkaar raken, mag bij een jong paard, niet meer dan een halve tandbreedte zijn naar links resp. rechts.
Is die speling te groot raken alleen de hoogste randen van de kiezen elkaar en zullen de kiezen na verloop van tijd elkaar nauwelijks meer raken, dus niet meer malen, dus proppen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 18:36

Dat heb ik hem wel zien doen idd, maar hoe ver dat ging weet ik niet. Neem ik morgen ook mee.
Snijtanden zijn iets bijgewerkt.
Buitenste moeten nog gewisseld (4,5 jr)

En als dat teveel is Albert, wat dan? (Oplossing bedoel ik dan)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:45

Martje80 schreef:
En als dat teveel is Albert, wat dan? (Oplossing bedoel ik dan)

De snijtanden korter maken. Alleen; de pulpaholte zit bij een jong paard nog vrij hoog, dus dat is maar heel beperkt mogelijk.

Martje80

Re: Proppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 18:49

Dat betekend het tandvlees? Dat is iets wat me wel op viel idd dat het tandvlees achter zijn snijtanden "bijna"op gelijke hoogte is als zijn tanden

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:05

Martje80 schreef:
Dat betekend het tandvlees? Dat is iets wat me wel op viel idd dat het tandvlees achter zijn snijtanden "bijna"op gelijke hoogte is als zijn tanden

Pulpaholte is, net als bij ons, de holte in de tanden waar de bloedvaten en zenuwen zitten. De jonge snijtanden zijn idd nog heel kort.