Havens Kentucky Lite E

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenteklokje

Havens Kentucky Lite E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:51

dag,
Al een tijdje ben ik op zoek naar een krachtige energiebooster voor mijn paard. Hij ziet er prima in balans uit met de basisbrok die hij nu krijgt maar tijdens het rijden mis ik soms de power. Heb nu goede hoop op de Havens Kentucky Lite E. Hier zit namelijk haver in. Hij heeft het 1x voor proef gegeten en hij at het rustig en smaakvol op.
Wie heeft ervaring met dit product van Havens Diervoeders?

Kabayo

Re: Havens Kentucky Lite E

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:57

Is het rijtechnisch niet op te lossen?

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:40

Ik heb ooit een grote kwpn-er gehad die ik het voerde. Van sportbrok werd hij heel kijkerig en gespannen. Van de havens kentucky lite-e niet maar kreeg hij wel net even wat meer power. Ik combineerde het met havens muesli power plus ( uit m'n hoofd... het is al even geleden).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:45

Kabayo schreef:

Nee, als een paard van zichzelf lui of flegmatiek is, dan wordt het nooit een loopwonder.

Je moet dus bij zulke paarden 'echt de ellende uit uw voerkist' halen om ze wat pittiger te krijgen.

Kentucky lite E vindt mijn paard ook lekker, maar ik merk geen verschil in pit. Ze blijft gewoon zeg maar sloom. Ze kon vroeger wel heet worden op Vitalbix, maar dat is nu ook over. Denk de leeftijd.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:52

Kabayo schreef:

terechte vraag, het is beiden. Nu in de winter kan ik niet het veld met hem in en dus rijd ik meer in de bak. Hij is netjes aan het been maar ik zou graag zien dat hij zoiets heeft van ah, lekker we gaan draven in plaats van: lekker ik mag stappen. Ik zorg wel voor afwisseling en blijheid, dat helpt ook wel.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:54

germie schreef:
Kabayo schreef:

Nee, als een paard van zichzelf lui of flegmatiek is, dan wordt het nooit een loopwonder.

hoi Germie, als ik met hem in het veld rijd, ziet hij van alles en zit ie vol adrealine en loopt ie lekker. In de bak is ie wel aan het been maar daarmee houdt het ook op. Als hij dan in de verte een rare vogel o.i.d. ziet, dan richt hij zich wel weer op.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:58

Kabayo schreef:

Oh ja, hij loopt de hele dag in de wei. Op zichzelf zalig en hij is heel blij en ontspannen maar dus dan is hij ook al een deel van zijn energie kwijt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:21

Misschien een idee om een zak losse haver te kopen. Dan kun je zelf mengen tot je de mix vind die voor jou prettig werkt.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:38

DubbelFun schreef:
Misschien een idee om een zak losse haver te kopen. Dan kun je zelf mengen tot je de mix vind die voor jou prettig werkt.

Hoi Dubbelfun, welke haver dan, blank, zwart, gepunt, geplet? De voeding haalt hij wel uit de brokken en uit het hooi, straks ook weer uit het gras. Ik vond de mix van Kentucky er wel goed uit zien !!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:19

Ik heb ook de power plus muesli gevoerd voor een van nature wat flegmatiek paard, wel al een dikke 10 jaar geleden inmiddels maar die deed het er altijd heel goed op.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:39

germie schreef:
Kabayo schreef:

Je moet dus bij zulke paarden 'echt de ellende uit uw voerkist' halen om ze wat pittiger te krijgen.

Kentucky lite E vindt mijn paard ook lekker, maar ik merk geen verschil in pit. Ze blijft gewoon zeg maar sloom. Ze kon vroeger wel heet worden op Vitalbix, maar dat is nu ook over. Denk de leeftijd.

Grappig, wist niet dat je rijtechnische problemen kon oplossen met voer. Weer wat geleerd :)
Die van mij is ook wat flegmatiek maar ook nog jong (vorig jaar beleerd, 3 jaar. Wordt dit jaar 4). Dus gooi het eerst nog op jongigheid/het niet snappen. Maar als die dus het gas niet vind kan ik er gewoon ander voer in stoppen en dan doet ze het? Klinkt wel handig

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:58

Wij voeren de paarden die wat extra power mogen hebben Performance14. https://www.paardenvoeders.nl/assortime ... rmance-14/
Het bevalt goed en meestal voer ik half/half (half Performance14 en de andere helft basisbrok, ook van Havens). Rond de wedstrijden volledig over op Performace14.
Het is wat completer voer dan Kentucky Lite.

* edit: tikfout.
Laatst bijgewerkt door Kendra op Vandaag, 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:59

Zag je vraag over haver, ik geef zwart gepunte haver over het gewone voer als ze wat harder aan het werk mogen (naast eiwitten ed). Werkt top, ze zijn vrolijker in de wei en in het werk meer energie. Ook geen schrikreacties van van alles maar bewerkbaar :o

Geef ze wel altijd op gevoel en bouw het langzaam op zodat het allemaal wel behapbaar blijft

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:05

Kabayo schreef:
germie schreef:

Grappig, wist niet dat je rijtechnische problemen kon oplossen met voer. Weer wat geleerd :)
Die van mij is ook wat flegmatiek maar ook nog jong (vorig jaar beleerd, 3 jaar. Wordt dit jaar 4). Dus gooi het eerst nog op jongigheid/het niet snappen. Maar als die dus het gas niet vind kan ik er gewoon ander voer in stoppen en dan doet ze het? Klinkt wel handig

Nee, dat zeg ik namelijk ook niet. Maar een paard kan van nature gewoon traag of lui zijn. Net als sommige mensen. Die zullen nooit ineens heel heet worden door anders trainen (tenzij je dus op stress gaat trainen). Met ander voer kun je wat meer power krijgen, maar het is niet zo dat je dan meteen het allerheetste paard onder de kont hebt. Maar het zal nooit zo zijn dat een luie ineens enorm heet wordt.
De mijne reageerde vroeger wel op vitalbix. Werd ze iets meer voorwaarts van. Ik had gewoon een luie onder de kont. Soms vond ik dat wel jammer. Het was dus ook niet eentje die trok op de sprong, maar gewoon altijd zorgde dat ze goed uitkwam. Weigerde ook niet, liep netjes met de oren er op naar de volgende hindernis.
Behalve als de Radetzky mars gedraaid werd, dan werd ze helemaal vrolijk. :D
In de dressuur deed ze haar ding, kende heel snel dressuurproeven uit haar hoofd en het woord galop van de voorlezer moest niet uitgesproken worden, want dan ging ze zelf al. :+

En ik heb het niet over niet voor het been zijn, maar aan de zweep zijn en dat soort dingen. Dat is wel puur rijtechnisch. Het ene paard heeft gewoon van nature meer looplust dan het andere. En dat los je rijtechnisch niet op, of je moet ze leren vluchten. Dat is natuurlijk wel mogelijk met training en dat zie je soms ook gebeuren. Maar ik vind dat weer niet echt een band met een paard opbouwen.
Een luie of flegmatieke moet je vaak wat korter trainen, wat meer afwisseling bieden, maar je moet nog steeds wel als ruiter consequent zijn. Sommige flegmatieke paarden nodigen uit om te blijven pompen. Tja, als je daarin meegaat krijg je eentje waar je 100 kwartjes in kunt gooien, maar lopen doen ze nog niet, tenzij je ze op gaat sluiten op stal en dan na een week onder het zadel gaat rijden, want dan kan elk paard wel ontploffen om energie kwijt te raken.

Maar met net wat ander voer kan het soms gewoon wat beter uitpakken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:36

Lenteklokje schreef:
Hoi Dubbelfun, welke haver dan, blank, zwart, gepunt, geplet? De voeding haalt hij wel uit de brokken en uit het hooi, straks ook weer uit het gras. Ik vond de mix van Kentucky er wel goed uit zien !!

Even van AI, scheelt mij typen :)

Citaat:
Geplette haver (gebroken):
Voordeel: Beter verteerbaar, ideaal voor oudere paarden of paarden met een slecht gebit.
Nadeel: Kan sneller bederven.
Toepassing: Zorgt voor snelle energie.
Gepunte haver (hele korrel):
Voordeel: Houdt voedingsstoffen langer vast, stimuleert kauwen.
Nadeel: Bij slecht kauwen kunnen hele korrels onverteerd in de mest terugkomen.
Toepassing: Geschikt voor paarden met een goed gebit.

Zowel zwarte als witte haver kan geplet of gepunt worden aangeboden, waarbij zwarte haver vaak de voorkeur heeft vanwege de constante kwaliteit.

Grotere sportstallen die vaak haver voeren pletten het zelf omdat het aan kwaliteit achteruit gaat bij te lage voersnelheid.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 49 min geleden

Als je je basisbrok (deels) door haver vervangt, moet je wel uitkijken voor mineralentekort en de kalk-fosfor-verhouding. Kentucky Lite heeft volgens mij mineralen toegevoegd waardoor het volwaardig krachtvoer is.