Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

BigOne schreef:Weet je zeker dat het stof allergie is, wat uit het hooi komt is namelijk schimmel, zit altijd in hooi en stro. Dus inderdaad , van stro af maar ook in de andere boxen naast hem ( indien van toepassing) .
Op vlas en nat of gestoomd hooi is inderdaad het enige om dit leefbaar te houden.
DubbelFun schreef:Ik heb van haar 12e tot haar 34e voor een COPD'er gezorgd.
Qua bedding had ik houtkrullen, dat beviel het beste. Veel buiten; van 8 tot 23 en als de zandpaddock droog was ook in de nachten buiten. Wel met de staldeur open, maar ze bleef liever buiten.
Omdat ik haar aan huis had had ik geen omkijken naar de bedding van andere paarden, want ook van dat stof kunnen ze veel last hebben.
Het hooi moest idd natgemaakt, want kuil/voordroog ging ze ook van aan de dunne. Eerst het hooi losmaken in een kruiwagen en dan met de broes/tuinsproeier het hooi goed nat maken en direct voeren.
Later heb ik een hooistomer gebouwd, dat was in de winter een verademing voor het paard en mijn handjes
Het is idd niet het stof, maar de veel kleinere schimmeldeeltjes waar de longen op reageren.
Als ze weer een aanval had dan kon ik bij de DA een recept halen voor mensen 'puffers' die ze binnen kreeg via een mondmasker grootste maat
https://medimart.nl/aerochamber-flow-vu ... gIxcvD_BwE
Die ging over 1 neusgat en de andere kneep ik dicht. Werkte als een tierelier