Paard heeft stofallergie, wie nog meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Paard heeft stofallergie, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 18:32

Ik ben opzoek naar eigenaren met paarden met een stofallergie. Hoe is dit bij jullie tot stand gekomen? Hoe is dit veranderd in de afgelopen jaren? Wat doen jullie om het management goed te houden? Geven jullie supplementen? Wat moet je wel doen en wat niet?

Er is van de week een stofallergie vast gesteld bij mijn paard. De longen zijn schoon, maar in de luchtpijp zit veel slijm en irritatie. Inmiddels medicatie gekregen en we maken het hooi nat. Hem op voordroog zetten is geen optie, omdat hij daarvan aan de dunne mest gaat. Ook gaan we het management aanpassen. Hij gaat van stro naar zaagsel/vlas. In de zomer staan ze meer als 12 uur buiten, winter komen ze tot het donker wordt buiten. Hij staat niet op een stoffige paddock, ook in de zomer niet. Zijn stal grenst wel aan de binnenbak, maar deze wordt regelmatig gesproeid en is niet stoffig. De stallen zijn open en hij heeft aan de buitenzijde een luik die met goed weer open is. 24 uur buiten heb ik in het verleden wel geprobeerd, maar ik merkte aan hem dat hij dit echt niet prettig vond.

Op de vorige stal was het wel een stuk minder stoffiger, maar de stal daarvoor was er wel veel meer stof (nog stoffiger als deze plek). Kan een stofallergie zo ineens ontstaan? Het paard is wel al op leeftijd.

Wie zou zijn of haar ervaring met mij willen delen?

BigOne

Re: Paard heeft stofallergie, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:35

Weet je zeker dat het stof allergie is, wat uit het hooi komt is namelijk schimmel, zit altijd in hooi en stro. Dus inderdaad , van stro af maar ook in de andere boxen naast hem ( indien van toepassing) .
Op vlas en nat of gestoomd hooi is inderdaad het enige om dit leefbaar te houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:48

Ik heb van haar 12e tot haar 34e voor een COPD'er gezorgd.
Qua bedding had ik houtkrullen, dat beviel het beste. Veel buiten; van 8 tot 23 en als de zandpaddock droog was ook in de nachten buiten. Wel met de staldeur open, maar ze bleef liever buiten.
Omdat ik haar aan huis had had ik geen omkijken naar de bedding van andere paarden, want ook van dat stof kunnen ze veel last hebben.

Het hooi moest idd natgemaakt, want kuil/voordroog ging ze ook van aan de dunne. Eerst het hooi losmaken in een kruiwagen en dan met de broes/tuinsproeier het hooi goed nat maken en direct voeren.
Later heb ik een hooistomer gebouwd, dat was in de winter een verademing voor het paard en mijn handjes :)
Het is idd niet het stof, maar de veel kleinere schimmeldeeltjes waar de longen op reageren.
Als ze weer een aanval had dan kon ik bij de DA een recept halen voor mensen 'puffers' die ze binnen kreeg via een mondmasker grootste maat
https://medimart.nl/aerochamber-flow-vu ... gIxcvD_BwE
Die ging over 1 neusgat en de andere kneep ik dicht. Werkte als een tierelier :D

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 19:47

BigOne schreef:
Weet je zeker dat het stof allergie is, wat uit het hooi komt is namelijk schimmel, zit altijd in hooi en stro. Dus inderdaad , van stro af maar ook in de andere boxen naast hem ( indien van toepassing) .
Op vlas en nat of gestoomd hooi is inderdaad het enige om dit leefbaar te houden.

Ja dat is vast gesteld door de dierenarts.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 19:48

DubbelFun schreef:
Ik heb van haar 12e tot haar 34e voor een COPD'er gezorgd.
Qua bedding had ik houtkrullen, dat beviel het beste. Veel buiten; van 8 tot 23 en als de zandpaddock droog was ook in de nachten buiten. Wel met de staldeur open, maar ze bleef liever buiten.
Omdat ik haar aan huis had had ik geen omkijken naar de bedding van andere paarden, want ook van dat stof kunnen ze veel last hebben.

Het hooi moest idd natgemaakt, want kuil/voordroog ging ze ook van aan de dunne. Eerst het hooi losmaken in een kruiwagen en dan met de broes/tuinsproeier het hooi goed nat maken en direct voeren.
Later heb ik een hooistomer gebouwd, dat was in de winter een verademing voor het paard en mijn handjes :)
Het is idd niet het stof, maar de veel kleinere schimmeldeeltjes waar de longen op reageren.
Als ze weer een aanval had dan kon ik bij de DA een recept halen voor mensen 'puffers' die ze binnen kreeg via een mondmasker grootste maat
https://medimart.nl/aerochamber-flow-vu ... gIxcvD_BwE
Die ging over 1 neusgat en de andere kneep ik dicht. Werkte als een tierelier :D

Dankjewel voor je verhaal. Hoe zag zo n aanval eruit? Lijkt me niet prettig.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:58

Bij mijn paard is na meer dan een jaar op dezelfde plek plots een stofallergie ontstaan. Hij had een stal met heel grote uitloop dus hij had veel mogelijkheid om buiten te staan, maar hooi werd binnen gegeten en er werd van bovenaf bij gestrooid. Dus dat leverde natuurlijk wel stof op. Het uitte zich in hoesten en vreselijke slijmen. Ik heb hem verhuisd naar een weitje maar het was winter dus hij moest nog hooi krijgen, dus ik heb hem toen een tijd lang op kleine (dure) pakjes verpakt stofvrij hooi gehouden. En toen duurde het nog wel een tijdje voor hij weer de oude was. Daarna wel weer kunnen overschakelen op normaal hooi, maar hij stond dan dus wel echt buiten en niet meer op stal.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 22:30

Die van mij stond 24/7 buiten maar wel op onverpakt. Dierenarts vermoede astma en hij moest aan de puffers. Ik ben toen toch helaas over gegaan op verpakt. Daardoor heeft hij soms wel mestwater, maar was meteen van het hoesten en de benauwdheid af wat ook wat waard is. Hooi nat maken vreet hij niet..
Hij staat nog steeds 24/7 buiten met schuilstal waar rubber matten in liggen waar ze nooit op liggen. Ze slapen buiten. Staan ook niet graag binnen behalve voor insecten in de zomer.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 55 min geleden

Hier een ouwetje die hoest op droog hooi. Er gaat dus altijd een gieter water met broes overheen en dan gaat het prima.
Voor de keren dat ze nog hoest krijgt ze gelijk sputolysin, of NAC/acetylcystein. Dat werkt erg goed. Ze staat 247 buiten (met uiteraard een inloopstal).

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 38 min geleden

Hier een paard met astma. Ik heb een flexineb voor hem gekocht en vernevel daar wanneer het nodig is medicatie in wat de dierenarts voorschrijft en ik bij de apotheek op haal.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30 min geleden

Het gekke is dat mijn paard alleen 1 keer hoest met aandraven onder het zadel. Als hij zelf rent of aan de longeerlijn loopt doet hij dit niet. Heeft wel slijm in de luchtpijp.