Kreupel, onvoldoende verbetering wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Kreupel, onvoldoende verbetering wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:12

Paardlief is sinds juli’25 kreupel, augustus naar de kliniek geweest. Daaruit kwam het volgende:
Monsteren

Rechte lijn: in stap opwippen toongedeelte rechtsvoor. Geen kreupelheid in stap. In draf 1/5 kreupel rechtsvoor en rechtsachter.
Zachte volte: linksom 2/5 kreupel rechtsvoor en rechtsom 1/5 kreupel rv en ra
Harde volte: beide kanten op moeiten met door de bochten komen, kort beiderzijds voor. Bij uitverdoven ondervoet verbetering en vervolgens foto’s gemaakt:
Röntgenologisch onderzoek dd. 25.8.2025 beide ondervoeten

- Bilateraal geringe-matige (rechts>links) osteo-arthrose hoefgewricht met weke delen toename dorsoproximale kroonrand, mogelijk passend bij effusie en/of synovitis, capsulitis hoefgewricht. Nauwe gewrichtsspleet mogelijk t.g.v. kraakbeen laesie.
- Bilateraal naar achteren gebroken hoef-as en lage verzenen, met verwijding vasculaire kanalen mogelijk passend bij osteitis.
- Linksvoor geringe verbening laterale hoefkraakbeen.
- Presentatie crena rechtsvoor mogelijk normale individuele variatie, echter klein keratoom is niet uitgesloten.
- Bilateraal weke delen toename regio kootgewricht, mogelijk effusie kootgewricht i.c.m. sesamschede linksvoor.
Kreupelheid zeer waarschijnlijk door verkeerde hoefstand/beslag niet zozeer door artrose (deze is heel minimaal)
2e bezoek:
Locomotie onderzoek dd. 23.10.2025

Harde rechte lijn: Meer vering in kogel RV. Beiderzijds opwippen toongedeelte in stap, RV>LV. Paard maakt sprong bij aandraven, doet dit elke keer. Wat betreft coördinatie/spierspanning minder goed dan tijdens eerste consult. Geen duidelijke kreupelheid op dit moment.
Zachte volte linksom: 1/5 kreupel in draf RV, echter somigge stukken niet duidelijk zichtbaar meer. Maakt opnieuw sprong bij aandraven, vraag is of dit vanuit restant kreupelheid komt of vanuit slapte na lang stilgestaan.
Zachte volte rechtsom: geen kreupelheid in draf zichtbaar. Maakt opnieuw sprong bij aandraven.
Harde volte linksom: 0.5/5 kreupel rv, niet gevoelig lopen.
Harde volte rechtsom: 0.5/5 kreupel rv, maar niet gevoelig lopen.
Inspectie

Rechtsvoor ondanks het aangepaste beslag nog steeds duidelijk ondergeschoven verzenen.

Diagnose: klinische verbetering van de kreupelheid rechtsvoor. Dit met name op de rechte lijn en harde volte. De mate van kreupelheid rv op de zachte volte is afgenomen.

In goed overleg is besproken dat er sprake is van verbetering rechtsvoor. Wel weer na 8 weken herevaluatie of de voortgang nog steeds voldoende is of niet. ZO niet, dan zouden vervolgstappen waaronder MRI of injectie met corticosteroïden (hoefgewricht) een optie zij
3e bezoek:
Locomotie-onderzoek dd. 18.12.2025

Inspectie: Peesschede zwelling sterk afgenomen. Voorvoeten platte stand, mn RV. RV ondergeschoven verzenen. Wel iets verbetering tov vorige controle.

RA defect lateraal vanaf de kroonrand naar distaal, van ongeveer 7cm lang en 2cm breed, onregelmatig belijnd. Vanuit de kroonrand lijkt nieuw hoorn te groeien. Defect is droog.

Harde bodem

stap rechtuit: Loopt in meerdere sporen waarbij LA buiten de massa wordt gezet.
draf rechtuit: Maakt telkens bij stap-draf overgang een sprongetje. Toon wipt omhoog RV. Draaft in meerdere sporen.

Zachte bodem

Moeilijk te beoordelen vanwege excitatie. Vertoont contrastelling. Snijdt de cirkel af.

volte: RV verminderde protractie tov links - LO>RO

Beiderzijds voor een beslagwissel en rechtsachter gevijld, lateraal van de kroonrand mogelijk een oude doorbraak van een zoolzweer.
En vandaag

Anamnese

Afgelopen periode redelijk goed gegaan. Wel laat hij met name naar het rechter been aanleggen wat protest zien.

Orthopedisch onderzoek dd. 19.2.2026

Monsteren

Rechte lijn: in stap geen kreupelheid zichtbaar. In draf rv een enkele pas 0.5/5 kreupel
Zachte volte: linksom gestart. Veel boos kijken naar de eigenaar en in draf 1/5 kreupel rv. Rechtsom 0.5/5 kreupel rv
Inspectie

Stand voor het feit dat laatste wissel 9 weken geleden was acceptabel, minder ondergeschoven verzenen dan vorige 3 wissels
Peeschedes veel dunner geworden beiderzijds voor
Conclusie: helaas onvoldoende verbetering van de kreupelheid rechtsvoor. Dit ondanks het orthopedische beslag. Een vervolg stap zou op dit moment een MRI van de ondervoet kunnen zijn. Dit vanwege de aanhoudende kreupelheid ondanks beslag en rust en omdat de kreupelheid meer zichtbaar is wanneer dit het buitenbeen is. Een andere stap is om toch de conformatie verder te verbeteren. 3 beslagbeurten met een dergelijke afwijkende conformatie is niet afdoende om dit te corrigeren. Er moet dan eerder gedacht worden aan ongeveer een jaar voordat je enigzins tevreden zult zijn. Dus tijd geven is ook een optie. MRI geeft natuurlijk wel meer antwoorden omtrent de prognose. Alles met de eigenaar in overweging genomen en op dit moment zetten we beslagwissels door.

Wat zouden jullie doen?
Ik zit zelf een beetje met mijn handen in het haar, wel of geen MRI? Volgens arts blijft de therapie dus aangepaste ijzers wat we al doen waarschijnlijk toch hetzelfde wat er ook uit de mri gaat komen

germie

Re: Kreupel, onvoldoende verbetering wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:33

Is er nu nog steeds sprake van pijn? Want soms is een paard net niet geheel regelmatig, maar is er geen sprake van pijn en is dat een aangewend loopje. Ik loop ook niet 100% regelmatig is me opgevallen als ik een filmpje van mezelf zie, maar ik ben gewoon 'fit to compete'.
Dus als je nu weer uitverdooft, wat zie je dan nog?

Ik zou zelf niet direct naar een mri gaan, want eigenlijk zijn de foto's ook al niet 100% goed immers. En als er toch wel wat verbetering in werken met beslag zit zou ik dat nog een keer of 2-3 ijzers wisselen aan willen zien. Want dan moet het eigenlijk niet meer echt zichtbaar zijn immers als het verbetert. Het voordeel van MRI is dan weer dat je misschien sneller weet dat het niet meer goedkomt (of juist wel).
En ondertussen ook nadenken wat je gaat doen als het niet meer goed komt. Je bent zelf geen eigenaar zo te lezen, maar ga jij of de eigenaar een paard aanhouden wat niet meer gereden kan worden? Of ga je voor een ander paard dan? Ik zou dus ook de prognose van de dierenarts willen weten. En ik weet natuurlijk ook niet hoe oud het dier is en of je er eventueel nog mee kunt fokken.
Maar ik zou persoonlijk niet nog 2 jaar willen aanmodderen zeg maar. Ik weet iemand die dat zelfs 3 jaar gedaan heeft, heeft enorm veel geld gekost en nooit is het meer goed gekomen. Af en toe kon er een keer gereden worden en dan was het een week later toch weer mis.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:38

germie schreef:
Is er nu nog steeds sprake van pijn? Want soms is een paard net niet geheel regelmatig, maar is er geen sprake van pijn en is dat een aangewend loopje. Ik loop ook niet 100% regelmatig is me opgevallen als ik een filmpje van mezelf zie, maar ik ben gewoon 'fit to compete'.
Dus als je nu weer uitverdooft, wat zie je dan nog?

Ik zou zelf niet direct naar een mri gaan, want eigenlijk zijn de foto's ook al niet 100% goed immers. En als er toch wel wat verbetering in werken met beslag zit zou ik dat nog een keer of 2-3 ijzers wisselen aan willen zien. Want dan moet het eigenlijk niet meer echt zichtbaar zijn immers als het verbetert. Het voordeel van MRI is dan weer dat je misschien sneller weet dat het niet meer goedkomt (of juist wel).
En ondertussen ook nadenken wat je gaat doen als het niet meer goed komt. Je bent zelf geen eigenaar zo te lezen, maar ga jij of de eigenaar een paard aanhouden wat niet meer gereden kan worden? Of ga je voor een ander paard dan? Ik zou dus ook de prognose van de dierenarts willen weten. En ik weet natuurlijk ook niet hoe oud het dier is en of je er eventueel nog mee kunt fokken.
Maar ik zou persoonlijk niet nog 2 jaar willen aanmodderen zeg maar. Ik weet iemand die dat zelfs 3 jaar gedaan heeft, heeft enorm veel geld gekost en nooit is het meer goed gekomen. Af en toe kon er een keer gereden worden en dan was het een week later toch weer mis.

Ik ben eigenaar, heb de verslagen van dierenarts gekopieerd, prognose is voor nu nog afwachten
Paard is geen paard om stil te zetten en ga hem zeker niet weg doen als weidemaatje. Dan word het inslapen
Ik wil het waarschijnlijk sowieso een jaar, zoals de dierenarts ook schrijft aankijken wat hoefconformatie verbeteren gaat doen

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:42

Ik ga mee met Germie. Ook vraag ik mij af of rechtrichten aan de hand een optie zou zijn in combi met goede begeleiding dierfysio/chiro/osteo. Uit t verslag haal ik dat ze niet recht in t gangwerk is maar ook dat ze zich op de volte niet goed toont.
Dus ik zou dat in combi met het beslag nog best de tijd durven geven.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:45

kiwiwitje schreef:
Ik ga mee met Germie. Ook vraag ik mij af of rechtrichten aan de hand een optie zou zijn in combi met goede begeleiding dierfysio/chiro/osteo. Uit t verslag haal ik dat ze niet recht in t gangwerk is maar ook dat ze zich op de volte niet goed toont.
Dus ik zou dat in combi met het beslag nog best de tijd durven geven.

Ik neem inderdaad nu werken aan de hand les ongeveer 1x per maand va iemand welke is opgeleid bij Bastiaan de recht. Chiropractor afspraak staat ook gepland

Paard is 10 en ruin

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:56

Dan zou ik dat afwachten. T rechtrichten doorzetten tenzij meer klachten natuurlijk. En t beslag afwachten en het tijd geven.
Ik mis even hoe oud t paard is maar zoals t nu gaat vind ik t te positief om niet af te wachten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:03

Het paard heeft duidelijk problemen met de hoefstanden wat inwendig dus problemen geeft. Je kan het nog een tijdje aankijken maar als de irritaties inwendig niet minder worden dan wordt het moeilijk. Ik lees over irritaties aan het hoefbeen en het kootgewricht. Ik ben wel benieuwd of dat inmiddels minder is. Als dat duidelijk minder is en het paard is nog even kreupel dan komt het toch ergens anders vandaan.
Wat een ellende. Zo zie je waar het gezegde No feet no horse vandaan komt. Goede voeten is zo belangrijk.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:29

Suzanne F. schreef:
Het paard heeft duidelijk problemen met de hoefstanden wat inwendig dus problemen geeft. Je kan het nog een tijdje aankijken maar als de irritaties inwendig niet minder worden dan wordt het moeilijk. Ik lees over irritaties aan het hoefbeen en het kootgewricht. Ik ben wel benieuwd of dat inmiddels minder is. Als dat duidelijk minder is en het paard is nog even kreupel dan komt het toch ergens anders vandaan.
Wat een ellende. Zo zie je waar het gezegde No feet no horse vandaan komt. Goede voeten is zo belangrijk.

Er zijn (nog) geen nieuwe foto’s/echo’s gemaakt. We weten dus niet of de irritaties en eventuele ontsteking inmiddels minder is
Problemen zijn zeer waarschijnlijk ontstaan door verkeerd beslag aangeraden door een andere dierenarts in 2024. Heb destijds meermaals gevraagd of het beslag klopte omdat ik het er zelf niet correct uit vond zien

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:39

Mri werd in oktober eigenlijk al als optie besproken indien onvoldoende verbetering. We zijn nu februari. Eventueel nog 2 beslagbeurten afwachten en checken op verbetering, maar ik neig naar mri laten doen.

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:58

Ik heb zelf wel een MRI laten doen bij mijn paard vanwege een vage kreupelheid die maar niet weg ging. Hierbij ook inderdaad met een kanttekening dat het (waarschijnlijk) niks veranderd aan de behandelmethode.

Ik ben er heel blij mee dat ik het toch gedaan heb, hierdoor wist ik veel preciezer wat er aan de hand was en hoe ernstig het was en ook dat als het niet beter werd met de boxrust het nooit meer goed zou komen.

Nu kon de dierenarts ook beter een plan maken, zoals 3 maanden boxrust en daarna 3 maanden weide rust, dit hadden we zonder MRI echt niet zomaar gedaan. Mijne had ook beslag met een zooltje gekregen. De eerste controle na 3 maanden boxrust was nog niet goed, maar er was wel verbetering. De controle daarna is alles weer goedgekeurd en ondertussen na een revalidatie periode doen we alles weer. Ik heb bij de revalidatie (en nu nog steeds) trouwens ook heel veel aan de hand gewerkt aan het rechtrichten.

Ik heb uiteindelijk geen controle MRI meer laten doen, dit vond de dierenarts ook niet nodig (tenzij het bijvoorbeeld met opbouwen weer achteruit zou gaan).

Bij mij zat het probleem overigens in het bot (botoedeem) en de collaterale bandjes.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:59

Heb je foto's van het huidige beslag en een omschrijvingvan wat er onder zit aan spullen/vulling?

Het kan echt een wereld van verschil maken wie je smid is. Ik ken er 1 die kan echt paarden opknappen met orthopedisch beslag, dat is gewoon bizar.

En er zijn er 'die slaan er een zooltje onder'

Dat is gewoon niet hetzelfde :o

Weet niet in welke regio je zit?

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:02

Zijn er stand/ balansfoto's gemaakt van de voeten? Zo nee is dat nog wel een interessante optie die niet veel kost. Zeker omdat je het hebt over een naar achter gebroken voetas en ondergeschoven verzenen. Icm met de teen opwippen doet mij sterk denken aan NPA's. Ik ben benieuwd wat er op dit moment aan beslag onder zit.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:04

ruitje schreef:
Heb je foto's van het huidige beslag en een omschrijvingvan wat er onder zit aan spullen/vulling?

Het kan echt een wereld van verschil maken wie je smid is. Ik ken er 1 die kan echt paarden opknappen met orthopedisch beslag, dat is gewoon bizar.

En er zijn er 'die slaan er een zooltje onder'

Dat is gewoon niet hetzelfde :o

Weet niet in welke regio je zit?

Woon in noord Holland net boven Amsterdam. paard word momenteel gedaan door Smid van kliniek Utrecht.
Staat op break over beslag, daar word een soort netje in gelijmd en dan komt er equipack opgevuld tot aan de grond ingespoten. Sinds hij in Utrecht word beslagen is er ook echt wel al lichte vooruitgang geboekt in hoefstand maar dit is natuurlijk niet een paar maanden gefixed
Ik zal morgen foto’s maken

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:05

lianne125 schreef:
Zijn er stand/ balansfoto's gemaakt van de voeten? Zo nee is dat nog wel een interessante optie die niet veel kost. Zeker omdat je het hebt over een naar achter gebroken voetas en ondergeschoven verzenen. Icm met de teen opwippen doet mij sterk denken aan NPA's. Ik ben benieuwd wat er op dit moment aan beslag onder zit.

Wat zijn NPA’s?

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:17

LiannePuthzy schreef:
lianne125 schreef:

Wat zijn NPA’s?

Afbeelding
Rontgenopname van mijn paard. Hie zie je duidelijk dat het puntje v/h hoefbeen hoger staat dan de hiel. Dit moet precies andersom en geeft op deze manier veel druk en irritatie op het hoefgewricht.

NPA staat voor negative palmar/plantar angle. Die zijn alleen te constateren met standfoto's. Dan staat het hoefbeen in een negatieve hoek ten opzichte van de zool. Die moet juist 3-7 graden positief zijn.

Ik heb ook heel lang lopen klooien met mijn paard voordat we deze diagnose kregen. Ik heb er een fantastische smid bij (dezelfde gok ik als waar ruitje op doelt) en paard loopt inmiddels 100% goed.

Hier wordt nog weinig aandacht aan besteed door dierenartsen maar is wel een serieus probleem. Mijn hoefsmid heeft hier tijdens een dierenartsencongres wat meer aandacht voor proberen te creëeren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:58

Ja, wij bedoelen beiden Wim van der Mespel :) . Ik heb die ( en andere) presentaties mogen zien, die waren allemaal echt zo'n eye opener. Ik had ook nog nooit van een NPA gehoord en nu kan je het niet meer 'niet zien' , zal jij ook hebben denk ik?

Ts, hij heeft zoveel kennis van orthopedisch beslag, als ik jouw casus zo lees denk ik echt dat hij jou kan helpen. En als hij het niet kan zegt hij dat ook eerlijk. Ik zou 'm appen!

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:09

ruitje schreef:
Ja, wij bedoelen beiden Wim van der Mespel :) . Ik heb die ( en andere) presentaties mogen zien, die waren allemaal echt zo'n eye opener. Ik had ook nog nooit van een NPA gehoord en nu kan je het niet meer 'niet zien' , zal jij ook hebben denk ik?

Ts, hij heeft zoveel kennis van orthopedisch beslag, als ik jouw casus zo lees denk ik echt dat hij jou kan helpen. En als hij het niet kan zegt hij dat ook eerlijk. Ik zou 'm appen!

Ja klopt helemaal. Ik had er wel van gehoord maar als je er niets mee te maken hebt doe je er ook niet zo veel mee. Nu heb ik mij er enorm in proberen te verdiepen maar er is helaas weinig over gedocumenteerd.
Ik heb de presentaties ook gezien inderdaad ( mijn paard was 1 van de casussen) :)

Ik ben sowieso heel anders naar voeten en standen gaan kijken nu ik dit allemaal aan de hand heb. Een soort voeten fetisj zullen we het maar noemen :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:26

Ik zou ook nog een half jaar/jaar afwachten en in die tijd de hoeven en benen zoveel mogelijk laten herstellen. Daarnaast werken aan de hand en focus op rechtrichten. Die MRI staat er na door tijd ook nog wel.

Aanspringen in draf komt vaak vanuit de onderhals. Een goede chiro/osteo kan hier wel wat mee. Ik vind het geen gekke samenhang in combinatie met de problemen in de voorhand.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:39

Een waarschijnlijk heel domme vraag: Kan een goede hoefsmid die stand niet verbeteren?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:42

Hevonen schreef:
Een waarschijnlijk heel domme vraag: Kan een goede hoefsmid die stand niet verbeteren?

Ja zeker, hij word nu gedaan door de smid van de kliniek