Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Daihyo schreef:Ruwvoer al getest?
Als ik je voer bekijk ben je vooral aan het vullen en niet aan het voeren. Niet ieder paard doet het goed op basisbrok, Care4life en Marstall Force.
Ga eens echt voeren. Eiwitrijk hooi, laag in suikers maar hoog in energie.
Een betere vitaminebrok die hoger in waardes zit, bijvoorbeeld Oerbalans, Florian ViMi of Agrobs seniormineral. En eiwitten en vetten. Lijnzaad is prima (en dan niet de olie, maar echt lijnzaad). Maar ook een eiwitbron als luzerne(brok) kan helpen en een vetrijk product als Coolstance Copra. Een goede slobber om aan te zetten die voedt ipv vult is Marstall Bergwiesen mash.
Is het ijzer getest in het bloed? De symptomen klinken namelijk ook als ijzerstapeling. Krijgen ze grondwater of leidingwater? En ik zou het hooi laten testen en dan zeker ook op ijzer.
Marstall Force zit ook heel hoog in ijzer. En dan ook uitkijken met luzerne, want dat is ook ijzerrijk.
c_alsemgeest schreef:Niet eerder meegemaakt, denk dat er iets uitgebreider getest moet worden.
En vooral het paard niet laten werken tot hij volledig opgeknapt is. Hij heeft best wat moeten doorstaan en zeker het bleke tandvlees etc is een duidelijk teken dat hij nog ziek is, ook al komt er nog niks uit de testen.
Zou het tot er meer duidelijkheid of verbetering is volledig van het werk af halen. En alleen op het land en eventueel wat wandelen etc.
Lara schreef:Ik heb vergelijkbare dingen met mijn paard meegemaakt. Dit waren vacht, gewicht & algehele conditie/energie problemen. De gezondheidsproblemen zoals jij ze aangeeft had hij niet, wel heeft hij altijd al verhoogde aanleg voor stalbenen en verdikkingen bij de koker gehad.
…..
Ik raad dus voor nu vooral aan om een Lechermeting te laten doen, omdat daar voor mij ook goede resultaten uit kwamen.
Nouvel schreef:Den Hoek misschien een idee?
Mijn vorige paard had ook een hele lage weerstand en altijd aan het kwakkelen en moe, die hebben ze daar heel goed kunnen helpen.
Later bleek hij ook pssm te hebben, dus toen ook dieet verder aangepast wat hem nog meer hielp.
Paulientje schreef:Het is erg zeldzaam bij paarden en de symptomen zijn tegenstrijdig, maar zijn de schildklier waarden ook gecheckt?
Kouwelijk, dunne haren, slechte wondgenezing, afvallen, schrikkerig kan duiden op een te snelle werking.
Het slome past dan weer meer bij een te trage werking van de schildklier.
belle_boef schreef:Een wond die niet geneest zou rede zijn om eens te onderzoeken. Wellicht zit daar toch nog iets in.
Koper schreef:Je hebt het bloed laten onderzoeken. Dus het bloed zelf. Heb je ook laten kijken naar de bloedvaten? Als de bloedsomloop van je paard niet goed is zal hij het koud hebben en heeft hij ook minder weerstand. Bloedvaten kunnen bij voorbeeld beschadigd raken door een foutje of ongelukje met een naald tijdens een enting of een trauma van buitenaf (trap van een ander paard oid). Andere bloedvaten zullen gaandeweg ook beschadigd raken en dan krijgt je paard uiteindelijk harde plakken die je onder de huid kunt voelen. Heel anders dan een vetophoping of stijve spieren, het voelt als een soort onderhuids schild. Zeg maar zoals bij IR alleen dan op de plek van de beschadiging terwijl het bij IR meest bij de manenkam te voelen is.
Chamisa schreef:belle_boef schreef:Een wond die niet geneest zou rede zijn om eens te onderzoeken. Wellicht zit daar toch nog iets in.
Er wordt aankomende woensdag een biopt genomen van het “littekenweefsel”. Dit om te kijken of het daadwerkelijk littekenweefsel is of weer nieuwe sarcoïden. Ook wordt er onderzocht of er een fistel aanwezig is. Er komt geen pus uit, maar het weefsel zelf is nog altijd korsterig, maar maakt geen goede blijvende korst aan en de huid met haar groeit niet naar elkaar toe. Hij is van een wond van ruim 30 lang en 10-15 cm breed al terug dicht gegroeid naar 10 cm lang en 2 cm breed.
Rectaal is hij reeds onderzocht vanwege de sarcoïden. Hij was schoon.