Sloom lusteloos paard met gezond bloedbeeld

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chamisa

Sloom lusteloos paard met gezond bloedbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:07

Hallo allemaal,

Wij hebben sinds vorig jaar september een (nu 8 jarige) Barok Pinto. Toen hij bij ons aankwam was er in een korte tijd inentingen, een perfect verlopen castratie gehad en (bleek achteraf) verwijderde sarcoïd gedaan. Hij kreeg bij ons een geïnfecteerde wond die tot op de dag van vandaag nog niet volledig genezen is.

Het viel ons op dat hij een erg kouwelijk paard is. Snel rechtopstaande haren en rillen bij kou. Hij staat nu onder een 200grams liner met buitendeken van Amigo.
In de laatste anderhalve maand kreeg hij mok en last van (waarschijnlijk) mijten.
Sinds 2/3 weken valt hij af. Zeker duidelijk op zijn hoofd te zien.
Al vanaf dat hij weer opgepakt mocht worden van zijn infecties van de borstwond vandaan is hij snel moe. Rijden is na max 20 minuten zijn “pijp” leeg. Longeren idem.
Tot een 1 1/2 maand geleden had hij mooie spieropbouw. Ook dit is gestagneerd. Hij was een broodnuchter paard maar schrikt nu zelfs letterlijk van zijn eigen schaduw. Zijn tandvlees en slijmvliezen zijn overigens ook bleek. Af en toe achterbenen stalbenen / vochtophopingen. Niet kreupel of ernstig stijf.
Hij staat overdag (10 - 20:00buiten met onbeperkt goed ruwvoer, krijgt per dag 2 1/2 schep care4life müsli, magnesium, Marstall force en 2x kwart basisbrok en lijnzaad. (We hebben meer brok geprobeerd, maar hij bleef invallen en werd er heel heet van)
Hij staat overdag samen met zijn vriendinnetje lekker de hele dag op de paddock met genoeg ruimte, hooi te kauwen. Het is er ook absoluut geen stressvolle omgeving

Vandaag zijn uitslag van uitgebreid bloedbeeld, maar daar kwam een “gezond” paard uit. Geen bloedarmoede, gebrek aan niets, geen verhoogde ontstekingswaarden. Gewoon alles normaal.

Hij heeft geen afwijkende loopje, geen vervettingen in manenkam, buik of billen.

Wat wel is dus sloom, schrikachtig, snel moe, korsten en jeuk op onderbenen en in kootholtes, snel kale plekken, bleek tandvlees en slijmvliezen, kouwelijk, maakt slecht vacht aan (lijkt wel een zomervacht wat hij nu heeft) En overduidelijk gewichtsverlies.

Dierenarts was stomverbaasd dat er niks uit het uitgebreide bloedonderzoek kwam.

Wie heeft zoiets als dit al eens meegemaakt?

mayadeby

Re: Sloom lusteloos paard met gezond bloedbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:10

Vitamine E en selenium ook gecheckt?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:25

Ruwvoer al getest?
Als ik je voer bekijk ben je vooral aan het vullen en niet aan het voeren. Niet ieder paard doet het goed op basisbrok, Care4life en Marstall Force.
Ga eens echt voeren. Eiwitrijk hooi, laag in suikers maar hoog in energie.
Een betere vitaminebrok die hoger in waardes zit, bijvoorbeeld Oerbalans, Florian ViMi of Agrobs seniormineral. En eiwitten en vetten. Lijnzaad is prima (en dan niet de olie, maar echt lijnzaad). Maar ook een eiwitbron als luzerne(brok) kan helpen en een vetrijk product als Coolstance Copra. Een goede slobber om aan te zetten die voedt ipv vult is Marstall Bergwiesen mash.

Is het ijzer getest in het bloed? De symptomen klinken namelijk ook als ijzerstapeling. Krijgen ze grondwater of leidingwater? En ik zou het hooi laten testen en dan zeker ook op ijzer.
Marstall Force zit ook heel hoog in ijzer. En dan ook uitkijken met luzerne, want dat is ook ijzerrijk.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:43

Hoe is zijn mest? En ik vraag me inderdaad af of hij wel genoeg eiwitten krijgt met zijn huidige dieet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:04

Dus als ik het goed begrijp is de geinfecteerde wond nog steeds niet genezen?

Paardje heeft nogal wat voor zijn kiezen gehad in een korte tijd, krijgt ie water uit de kraan of uit de puls?

Hoe is zijn mest inderdaad?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:07

Niet eerder meegemaakt, denk dat er iets uitgebreider getest moet worden.
En vooral het paard niet laten werken tot hij volledig opgeknapt is. Hij heeft best wat moeten doorstaan en zeker het bleke tandvlees etc is een duidelijk teken dat hij nog ziek is, ook al komt er nog niks uit de testen.
Zou het tot er meer duidelijkheid of verbetering is volledig van het werk af halen. En alleen op het land en eventueel wat wandelen etc.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:26

Je geeft de care4life van Pavo?

Er is een tijd een topic geweest van paarden die er best heel druk op werden.
O.a. hier wat info
[PW] Care4life Recente ervaringen

Nou hoeft dat bij die van jou helemaal niet zo te zijn,maar toch zou ik met dit voer stoppen en kijken of een ander voer beter past :j
Dat trage wondgenezing etc klinkt mij wat als eiwit tekort.

Zou zeker kijken dus naar een ander soort voer en dan gewoon 1 soort en niet dingen gaan combineren.

Paulientje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:40

Het is erg zeldzaam bij paarden en de symptomen zijn tegenstrijdig, maar zijn de schildklier waarden ook gecheckt?
Kouwelijk, dunne haren, slechte wondgenezing, afvallen, schrikkerig kan duiden op een te snelle werking.
Het slome past dan weer meer bij een te trage werking van de schildklier.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:43

Ik heb vergelijkbare dingen met mijn paard meegemaakt. Dit waren vacht, gewicht & algehele conditie/energie problemen. De gezondheidsproblemen zoals jij ze aangeeft had hij niet, wel heeft hij altijd al verhoogde aanleg voor stalbenen en verdikkingen bij de koker gehad.

Hij stond een periode prima op de stal toen hij eigenlijk vrij onverwachts veranderde. Hij werd sloom en ineengeslagen, dof. We hebben uitgebreid bloedonderzoek gedaan. Verschillend voer geprobeerd. Niks leek te helpen en de dierenarts schoof uiteindelijk de mogelijkheid dat het mentaal kon zijn ook naar voren. Te veel prikkels, niet op zijn gemak door andere paarden of iets in die richting. Weloverwogen een move gemaakt naar een andere stal. Hier ook overgestapt op een marstall muesli (de westernmuesli, ik voerde verder de cornmuesli bij 1x per dag). Bij die overstap knapte hij zichtbaar op. Hij at beter en was meer op zijn gemak. De hooikwaliteit was ook beter op deze stal.

Een paar jaar later heb ik nog eens gehad dat hij er traag was en het leek alsof de voedingsstoffen in zijn voer niet goed werden opgenomen. Toen heb ik een Lecher meeting laten doen door Paard & Voeding. Hier kwamen verschillende dingen uit voort en ook een fijn uitgebreid voeradvies. Na die overstap knapte hij ook zichtbaar op (en was ik wel op dezelfde stal gebleven).

Ik raad dus voor nu vooral aan om een Lechermeting te laten doen, omdat daar voor mij ook goede resultaten uit kwamen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:45

Den Hoek misschien een idee?
Mijn vorige paard had ook een hele lage weerstand en altijd aan het kwakkelen en moe, die hebben ze daar heel goed kunnen helpen.
Later bleek hij ook pssm te hebben, dus toen ook dieet verder aangepast wat hem nog meer hielp.

Chamisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:19

mayadeby schreef:
Vitamine E en selenium ook gecheckt?

Zijn vitaminen waren ook allemaal goed.

Chamisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:26

Daihyo schreef:
Ruwvoer al getest?
Als ik je voer bekijk ben je vooral aan het vullen en niet aan het voeren. Niet ieder paard doet het goed op basisbrok, Care4life en Marstall Force.
Ga eens echt voeren. Eiwitrijk hooi, laag in suikers maar hoog in energie.
Een betere vitaminebrok die hoger in waardes zit, bijvoorbeeld Oerbalans, Florian ViMi of Agrobs seniormineral. En eiwitten en vetten. Lijnzaad is prima (en dan niet de olie, maar echt lijnzaad). Maar ook een eiwitbron als luzerne(brok) kan helpen en een vetrijk product als Coolstance Copra. Een goede slobber om aan te zetten die voedt ipv vult is Marstall Bergwiesen mash.

Is het ijzer getest in het bloed? De symptomen klinken namelijk ook als ijzerstapeling. Krijgen ze grondwater of leidingwater? En ik zou het hooi laten testen en dan zeker ook op ijzer.
Marstall Force zit ook heel hoog in ijzer. En dan ook uitkijken met luzerne, want dat is ook ijzerrijk.

Al zijn vitaminen en eiwitten kwam ook goed uit de bloedtest. Ook zijn ijzerwaarde zat op een goed niveau.

Er waren eigen 2 dingen die op de bovengrens zaten. Zijn LDH en Basofielen. Die zaten letterlijk op de bovengrens.

Het ruwvoer wat zij krijgen is getest en zitten niet te veel suikers in en is niet schraal aan eiwitten. De cijfers weet ik niet meer, maar de dierenarts vond daar ook niks buitengewoons aan.

Ik zal in elk geval kijken voor meer eiwitrijkere müsli. Biks krijgen ze van de stal zelf vandaan.

Chamisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:28

c_alsemgeest schreef:
Niet eerder meegemaakt, denk dat er iets uitgebreider getest moet worden.
En vooral het paard niet laten werken tot hij volledig opgeknapt is. Hij heeft best wat moeten doorstaan en zeker het bleke tandvlees etc is een duidelijk teken dat hij nog ziek is, ook al komt er nog niks uit de testen.
Zou het tot er meer duidelijkheid of verbetering is volledig van het werk af halen. En alleen op het land en eventueel wat wandelen etc.

Volgende week woensdag komt de dierenarts voor uitgebreider onderzoek. Dan wordt ook een biopt van zijn borstwond genomen om te kijken of dat het daadwerkelijk littekenweefsel is of een uitloper van een sarcoïd.

Chamisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:30

Lara schreef:
Ik heb vergelijkbare dingen met mijn paard meegemaakt. Dit waren vacht, gewicht & algehele conditie/energie problemen. De gezondheidsproblemen zoals jij ze aangeeft had hij niet, wel heeft hij altijd al verhoogde aanleg voor stalbenen en verdikkingen bij de koker gehad.

…..

Ik raad dus voor nu vooral aan om een Lechermeting te laten doen, omdat daar voor mij ook goede resultaten uit kwamen.

Goed idee! Ik ga mij daar ook eens in verdiepen!!

Chamisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:31

Nouvel schreef:
Den Hoek misschien een idee?
Mijn vorige paard had ook een hele lage weerstand en altijd aan het kwakkelen en moe, die hebben ze daar heel goed kunnen helpen.
Later bleek hij ook pssm te hebben, dus toen ook dieet verder aangepast wat hem nog meer hielp.

Ik ga ze eens googlen. Ik ken de naam niet

Chamisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:32

Paulientje schreef:
Het is erg zeldzaam bij paarden en de symptomen zijn tegenstrijdig, maar zijn de schildklier waarden ook gecheckt?
Kouwelijk, dunne haren, slechte wondgenezing, afvallen, schrikkerig kan duiden op een te snelle werking.
Het slome past dan weer meer bij een te trage werking van de schildklier.

Ook geen afwijkende schildklier uit de test.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:51

PSSM getest? Past er wel bij.

Chamisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:54

Rizette schreef:
PSSM getest? Past er wel bij.

Nee, daar is hij niet op getest omdat hij daar geen duidelijk kenmerken/symptomen van heeft.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:26

Getest op PPID? Erg jong maar het kan. Vind veel dingen er wel bij passen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:39

Je hebt het bloed laten onderzoeken. Dus het bloed zelf. Heb je ook laten kijken naar de bloedvaten? Als de bloedsomloop van je paard niet goed is zal hij het koud hebben en heeft hij ook minder weerstand. Bloedvaten kunnen bij voorbeeld beschadigd raken door een foutje of ongelukje met een naald tijdens een enting of een trauma van buitenaf (trap van een ander paard oid). Andere bloedvaten zullen gaandeweg ook beschadigd raken en dan krijgt je paard uiteindelijk harde plakken die je onder de huid kunt voelen. Heel anders dan een vetophoping of stijve spieren, het voelt als een soort onderhuids schild. Zeg maar zoals bij IR alleen dan op de plek van de beschadiging terwijl het bij IR meest bij de manenkam te voelen is.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:35

Als de dierenarts terug komt, laat dan ook een rectaal onderzoek uitvoeren. Een vergelijkend beeld 1x gezien tijdens de studie bij een dekhengst, die in 2 maanden van keuringscommissie naar gratenpakhuis ging. Die had uiteindelijk veel tumoren in het mesenterium zitten. Was van buitenaf niks aan te zien/voelen en ook daar was het bloed nauwelijks afwijkend.

Ik hoop uiteraard dat het een stuk onschuldiger is. Veel sterkte!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:04

Een wond die niet geneest zou rede zijn om eens te onderzoeken. Wellicht zit daar toch nog iets in.

Chamisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:12

belle_boef schreef:
Een wond die niet geneest zou rede zijn om eens te onderzoeken. Wellicht zit daar toch nog iets in.

Er wordt aankomende woensdag een biopt genomen van het “littekenweefsel”. Dit om te kijken of het daadwerkelijk littekenweefsel is of weer nieuwe sarcoïden. Ook wordt er onderzocht of er een fistel aanwezig is. Er komt geen pus uit, maar het weefsel zelf is nog altijd korsterig, maar maakt geen goede blijvende korst aan en de huid met haar groeit niet naar elkaar toe. Hij is van een wond van ruim 30 lang en 10-15 cm breed al terug dicht gegroeid naar 10 cm lang en 2 cm breed.
Rectaal is hij reeds onderzocht vanwege de sarcoïden. Hij was schoon.

Chamisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:17

Koper schreef:
Je hebt het bloed laten onderzoeken. Dus het bloed zelf. Heb je ook laten kijken naar de bloedvaten? Als de bloedsomloop van je paard niet goed is zal hij het koud hebben en heeft hij ook minder weerstand. Bloedvaten kunnen bij voorbeeld beschadigd raken door een foutje of ongelukje met een naald tijdens een enting of een trauma van buitenaf (trap van een ander paard oid). Andere bloedvaten zullen gaandeweg ook beschadigd raken en dan krijgt je paard uiteindelijk harde plakken die je onder de huid kunt voelen. Heel anders dan een vetophoping of stijve spieren, het voelt als een soort onderhuids schild. Zeg maar zoals bij IR alleen dan op de plek van de beschadiging terwijl het bij IR meest bij de manenkam te voelen is.

Van die onderhuidse “schilden” hebben wij nog niet ontdekt. Wij checken zijn lichaam bijna dagelijks. Dat hebben wij ons aangeleerd ivm zijn sarcoïd. Elke vorm van trauma kan bij hem leiden tot een nieuwe dus houden we dat angstvallig in de gaten. Zeker nu hij ook mok en waarschijnlijk mijten heeft.
Wat tot nu toe heel goed helpt bij genezing van die korsten is MTG. Zolang we het daarmee (met goedkeuring van de dierenarts) elke dag onderhouden blijven de korsten beperkt tot een minimum.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:20

Chamisa schreef:
belle_boef schreef:

Er wordt aankomende woensdag een biopt genomen van het “littekenweefsel”. Dit om te kijken of het daadwerkelijk littekenweefsel is of weer nieuwe sarcoïden. Ook wordt er onderzocht of er een fistel aanwezig is. Er komt geen pus uit, maar het weefsel zelf is nog altijd korsterig, maar maakt geen goede blijvende korst aan en de huid met haar groeit niet naar elkaar toe. Hij is van een wond van ruim 30 lang en 10-15 cm breed al terug dicht gegroeid naar 10 cm lang en 2 cm breed.
Rectaal is hij reeds onderzocht vanwege de sarcoïden. Hij was schoon.

Sarcoiden kunnen heel groot onder de huid zijn. Is dit de plek waar die eerder is verwijderd? Zo ja dan kan je je afvragen of dat op de juiste wijze is gebeurd. Zo nee, wellicht een grote onderhuidse sarcoide die daar zit.