Kopschuw en halster op doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Kopschuw en halster op doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 21:17

Jong paard, al zeker 8 weken mee aan het klooien om normaal een halster op de doen.

Paard kende helemaal niks, niet verpest, groen als gras. Gruwelijk slim paard maar wel een beetje een tante. Ze wordt graag met "hare majesteit" aangesproken maar als je dat doet wil ze best meewerken.

Probleemgebied blijft het stukje tussen de ogen en oren. Ik kan het soms aaien maar liever niet. Halster over de oren aandoen kan ik vergeten, dat lukt niet. Halster met gesp en over de hals aantrekken is geen probleem.

Longeren met halster gaat prima, een bitje aan het halster is ook geen probleem maarja, er zal ook een keer een hoofdstel op moeten... en dat wordt lastig.

Vandaag maar eens een geprobeerd om er een hoofdstel aan te knopen. Nou, forget it... ik krijg die frontriem niet op de plek en zonder frontriem schuift het kopstuk zover naar achteren dat het bit er ook niet in te manoeuvreren is.

Heb al bedacht dat sowieso een hoofdstel met bitclips best handig zou kunnen zijn voor deze tante. Maar dan moet er nog steeds een frontriem op. Zou een frontriem met drukknopen misschien nog een uitkomst kunnen zijn?

Iemand hier ervaring mee?
Of nog een andere oplossing om toch dat stukje tussen de ogen en oren wel te kunnen aaien en een frontriem op te kunnen doen.

Paarden uit dit stammetje hebben allemaal een beetje apart karakter. Gruwelijk veel kwaliteit en springen als een tijger en ontzettend slim.

Eefke85

Re: Kopschuw en halster op doen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:50

Jaren geleden heb ik een keer een merrie gereden die problemen had aan de oren aangeraakt te worden. Halster inderdaad met een gesp en om de neus en over de hals vastmaken.
Het hoofdstel was zonder frontriem met bitclips, net als het halster omdoen, maar dan met bit in, over de hals, vastklikken, geen probleem.

DuoPenottiJarig

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 22:19

Schimmeltje heeft lange tijd bit met clips gehad.
Later ook bakstukken te laag en dan omhoog gespen.
Lange tijd plukken uit de oren gehad. :+

Is door zijn eigenaar toen zelfs met zijn hoofd tegen de dak platen gesteigert want hij moest maar van die flauwekul af.

Hij heeft aan de oren komen geleerd onder het zadel.
Aaien over de manenkam en oor aan tikken en weer over de manenkam.
Eerst maar 1 keer, weken later 2 keer enz.

Maar die had geen moeite met de frontriem.

Dan is 1 met magneet wellicht de oplossing.

Singel was overigens ook echt gaatje voor gaatje met tussendoor stukje lopen.

Product uitgelicht: Presteq Faysport hoofdstel - DocHorse https://share.google/oIcaNHyUxhv2WtfmF

Misschien werkt dit ook

Maflinger_S

Re: Kopschuw en halster op doen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 22:30

Met een westernoptoming beginnen? Of alleen een leren bitje met teugels eraan? Kabayo op Bokt heeft daar wel foto’s van.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29 min geleden

Je kunt haar leren om haar hoofd onder jouw arm te steken, ipv dat jij haar aanraakt. Dan houdt zij de regie over het aanraken en heb jij gelijk haar hoofd op een makkelijke 'werkhoogte'.