Ik zit een beetje met mijn handen in het haar.
Mijn pony Pablo heeft een darmwandontsteking en heeft hiervoor prednisolon pillen.
Alleen wilt en blijft hij maar moeilijk eten.
Met een paar lekkere brokjes spuugt hij de pil uit, met brood krijg ik het niet naar binnen. Morgen wil ik het gaan proberen met een banaan, een appel en heb een pot appelmoes gehaald.
Met een spuit hoef ik niet aan te komen, dan ben ik 3 gebroken tenen, een bult op mijn hoofd en een paar uit de kom getrokken schouders verder
Even wat praktische informatie op een rij:
Pablo is 16 jaar inmiddels, heeft een snel gekrenkt vertrouwen en is dus maar moeilijk aan het eten te krijgen.
- 3 januari heb ik hem ontwormd (Pramox), waarbij er alleen bij hem dode rode bloedworm aanwezig waren in de mest.
- Een week later had hij koliek. De dierenarts is hierbij geweest en heeft hem niglumine, Spasmipur en Dexajet injecties gegeven.
- 4 februari is er bloed afgenomen. 9 Februari kreeg ik de uitslag: Rode bloedcellen en eiwitten te laag, hogere ontstekingswaarde.
- 10 februari naar de kliniek geweest om een buikecho te laten maken. Tevens is zijn gebit gelijk gedaan. (Dit zou donderdag 5 februari worden gedaan, maar de tandarts had zich ziek gemeld. Hij heeft diastasen en vermoedelijk is ooit zijn onderkaak gebroken geweest, waardoor er een spleet zit tussen zijn onderste, voorste snijtanden).
- 11 februari opnieuw ontwormd (de groene Equest)
Qua voeding:
Geprobeerd:
- Bietenpulp met zemelen -> eet hij maar mondjesmaat
- Seniores Priores -> eet hij amper van
- Verpakt en onverpakt hooi -> Beide eet hij wel wat, maar met lange tanden
- Vibermix -> laat hij staan
Kleine emmer vooraan Nutrimash, daarachter bietenpulp met zemelen en basisbrok. In de achterste ton verpakt hooi en in de voerbak Vibermix met merriebrok:

Zo trof ik het de volgende dag aan:

Wat nu redelijk gaat:
- Merriebrok en basisbrok -> ben begonnen met 1 schep van beide, daar laat hij de helft van staan, dus krijgt hij nu een halve schep van beide. Er blijft vaak nog een bodem van over.
- Vitalbix Nutrimash -> Krijgt hij een volle schep van (droog, uiteraard komt hier nog water bij). Dit is het enige wat hij redelijkerwijs eet, al hoewel er nog wel wat over blijft.
- Alfalfa -> Vindt hij erg lekker, maar mag hier niet te veel van hebben. Krijgt nu een emmer en hiervan vindt ik enkele sprietjes van terug.
- Gras -> echt grazen doet hij niet, hij topt vooral de grassprieten..
Voorste ton Nutrimash. Daarachter hooi met alfalfa en in de voerbak halfje merriebrok en halfje basisbrok:

Ik heb hem apart staan, zodat ik iedere dag kan monitoren wat hij heeft gegeten en gedronken (en om te voorkomen dat zijn maatje alles opeet). Drinken deed hij veel, is wel iets minder geworden, waardoor ook de stal minder nat is. Ook likt hij graag aan zijn Himalaya steen.
Zijn mest ziet er verder wel prima uit, mits hij dit niet plat stampt of er vol in gaat liggen

Morgen wil ik ook een paar wilgentakjes aanbieden. Aangezien dit een natuurlijke pijnstiller is, wil ik eens kijken of hij dit tot zich neemt. Ook om hem een beetje verrijking in zijn stal aan te bieden

Wie o wie heeft nog ideeën om dit zwarte monstertje aan het eten te krijgen.