Tips gevraagd: Moeilijke eter en medicatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DJZ
Blogger

Tips gevraagd: Moeilijke eter en medicatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 01:37

Hoihoiii,

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar.

Mijn pony Pablo heeft een darmwandontsteking en heeft hiervoor prednisolon pillen.
Alleen wilt en blijft hij maar moeilijk eten.
Met een paar lekkere brokjes spuugt hij de pil uit, met brood krijg ik het niet naar binnen. Morgen wil ik het gaan proberen met een banaan, een appel en heb een pot appelmoes gehaald.

Met een spuit hoef ik niet aan te komen, dan ben ik 3 gebroken tenen, een bult op mijn hoofd en een paar uit de kom getrokken schouders verder #) :=

Even wat praktische informatie op een rij:

Pablo is 16 jaar inmiddels, heeft een snel gekrenkt vertrouwen en is dus maar moeilijk aan het eten te krijgen.

- 3 januari heb ik hem ontwormd (Pramox), waarbij er alleen bij hem dode rode bloedworm aanwezig waren in de mest.

- Een week later had hij koliek. De dierenarts is hierbij geweest en heeft hem niglumine, Spasmipur en Dexajet injecties gegeven.

- 4 februari is er bloed afgenomen. 9 Februari kreeg ik de uitslag: Rode bloedcellen en eiwitten te laag, hogere ontstekingswaarde.

- 10 februari naar de kliniek geweest om een buikecho te laten maken. Tevens is zijn gebit gelijk gedaan. (Dit zou donderdag 5 februari worden gedaan, maar de tandarts had zich ziek gemeld. Hij heeft diastasen en vermoedelijk is ooit zijn onderkaak gebroken geweest, waardoor er een spleet zit tussen zijn onderste, voorste snijtanden).

- 11 februari opnieuw ontwormd (de groene Equest)

Qua voeding:

Geprobeerd:
- Bietenpulp met zemelen -> eet hij maar mondjesmaat
- Seniores Priores -> eet hij amper van
- Verpakt en onverpakt hooi -> Beide eet hij wel wat, maar met lange tanden
- Vibermix -> laat hij staan

Kleine emmer vooraan Nutrimash, daarachter bietenpulp met zemelen en basisbrok. In de achterste ton verpakt hooi en in de voerbak Vibermix met merriebrok:
Afbeelding

Zo trof ik het de volgende dag aan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat nu redelijk gaat:
- Merriebrok en basisbrok -> ben begonnen met 1 schep van beide, daar laat hij de helft van staan, dus krijgt hij nu een halve schep van beide. Er blijft vaak nog een bodem van over.

- Vitalbix Nutrimash -> Krijgt hij een volle schep van (droog, uiteraard komt hier nog water bij). Dit is het enige wat hij redelijkerwijs eet, al hoewel er nog wel wat over blijft.

- Alfalfa -> Vindt hij erg lekker, maar mag hier niet te veel van hebben. Krijgt nu een emmer en hiervan vindt ik enkele sprietjes van terug.

- Gras -> echt grazen doet hij niet, hij topt vooral de grassprieten..

Voorste ton Nutrimash. Daarachter hooi met alfalfa en in de voerbak halfje merriebrok en halfje basisbrok:
Afbeelding

Ik heb hem apart staan, zodat ik iedere dag kan monitoren wat hij heeft gegeten en gedronken (en om te voorkomen dat zijn maatje alles opeet). Drinken deed hij veel, is wel iets minder geworden, waardoor ook de stal minder nat is. Ook likt hij graag aan zijn Himalaya steen.

Zijn mest ziet er verder wel prima uit, mits hij dit niet plat stampt of er vol in gaat liggen :\
Afbeelding

Morgen wil ik ook een paar wilgentakjes aanbieden. Aangezien dit een natuurlijke pijnstiller is, wil ik eens kijken of hij dit tot zich neemt. Ook om hem een beetje verrijking in zijn stal aan te bieden :)

Wie o wie heeft nog ideeën om dit zwarte monstertje aan het eten te krijgen. :))

Afbeelding

Dee_Es

Re: Tips gevraagd: Moeilijke eter en medicatie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:24

In het PPID topic staan veel tips om een pil naar binnen te krijgen. Ik heb een tijd een appel ingesneden en daar de pil in verstopt. Op dit moment geef ik de pil in een handje slobber. Je moet dan wel echt slobber hebben die ze heel lekker vinden. Hier zijn subli en Pavo favoriet.

Heeft hij nu nog pijn in zijn mond? Want dan zou ik daar nu eerst mee bezig. Zo niet dan focussen op wat echt belangrijk is. Er moeten vezels in en vitaminen/mineralen. Komt hij aan genoeg voedingsstoffen met de nutrimash? Zo niet dan daar meer van geven (eventueel extra daily complete er door mengen). Basis brok zou ik niet voeren als hij zo moeilijk eet, zit te weinig voeding in. Zou geweekte grasbrok nog iets zijn om te proberen?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:26

Jeetje, wat balen.
Hier helpt appelmoes het beste, ik zag dat je dat al probeert vandaag. Hopelijk doet Pablo het er ook mee.
Sterkte!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:32

Varianten die enigszins lijken op de nutrimash qua voedingsstoffen, maar wel met wat andere inhoud:
- Marstall Bergwiesen mash
- agrobs alpengrün mash

Je kunt mengen met bijv marstall wiesen fasern (dit kun je ook los geven, hoeft niet geweekt te worden). De hartog senior complete care viel hier ook wel in de smaak. Mijn stalgenootje heeft hartog digest, ruikt heel lekker, maar die sprietjes zijn wel echt beduidend harder dan de senior.

Prednisolon capsules heb ik ooit gewoon door de muesli (havens, geloof ik) gegeven; ppid medicatie idd in een stukje appel duwen (sneetje maken met een mesje en dan de pil ver genoeg naar binnen duwen).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:38

Hmmm, ik ben nog ouderwets opgevoed met het concept: van de bak afvoeren. D.w.z. dat je een paard zoveel aanbied dat hij het niet meer eet. Ik denk dat je even terug moet naar de badis en niet 100 dingen moet aanbieden eigenlijk?

Ik zou Nikki van EquiXcel vragen, die kan precies invoeren wat je paard opneemt met dit soort grote hoeveelheden extra voer...

Verder: pil in een wortel stoppen?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:42

Ik stopte de pil in een klein stukje appel.Een gat en de pil erin en het “ dekseltje “ wat uit de appel gesneden is er weer op doen. En daarnaast nog een paar stukjes zonder pil natuurlijk en achter elkaar opvoeren.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:49

Ik heb ook een lastige eter,gelukkig pakt ze een pil met een stukje wortel in of kan ik hem oplossen en in haar mond spuiten...Maar Nutrimash at ze bv niet...Wat ik nu doe is gewoon voer weken ,ik kwam er achter dat een gewone musli in water net zo goed met een kwartiertje slobber is....De hartog grassoorten eet ze ook niet...Gelukkig hebben we hier een aveve met pakken nog fijner en zachter gras als dat van hartog....
Zelf vind ik het wel jammer dat ze niks van de vitalbix serie wilt,ik vind het zelf er goed uitzien..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:51

Zijn er geen problemen met tong/nek/hals/kaak? Er valt me namelijk iets op: alsof je paard alleen zijn mond in het eten duwt. In de bakken op 1 plek een ronde afdruk. Alsof hij als een soort stofzuiger iets op probeert te zuigen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:59

In plaats van seniores priores werd hier de Master senior slobberbrok wel met smaak gegeten.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:11

Ik heb een pony gehad die medicatie innam met flevosap appelsap.. door een handje voer wat ook lekker was ( dus met genoeg smaak. Zoals slobber)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:40

Zijn er ook röntgenfoto's van zijn gebit/kaken gemaakt? Als hij zo matig eet en ook gras voorzichtig, alleen de toppen, denk ik toch aan een probleem daar. Dan kan je ook zien of de onderkaak echt gebroken is geweest, of er misschien EOTRH speelt of dat daar iets anders mis is.
Wel rot voor jou en je maatje dat het nu zo gaat!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:03

Jet schreef:
Zijn er ook röntgenfoto's van zijn gebit/kaken gemaakt? Als hij zo matig eet en ook gras voorzichtig, alleen de toppen, denk ik toch aan een probleem daar. Dan kan je ook zien of de onderkaak echt gebroken is geweest, of er misschien EOTRH speelt of dat daar iets anders mis is.
Wel rot voor jou en je maatje dat het nu zo gaat!

Precies dit!
Ik lees nergens een verklaring/onderzoek van dit eetgedrag.

Hier zijn 100+ redenen voor waar we vanachter een beeldscherm alleen maar naar kunnen raden.
Los dat op, zorg dat je kunt handelen op basis van feiten!

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:35

Als je de pil in een capsule stopt proeven ze hem niet meer. Zo doe ik dat dagelijks bij mijn pony met prascent pil.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:09

Allereerst onwijs bedankt voor al jullie reacties en het meedenken <3

Er is nog geen foto of verder onderzoek geweest naar zijn gebit of kaken. Toen er bloed is afgenomen, heeft deze dierenarts (doet ook gebitsbehandelingen) ook naar zijn gebit gekeken en heb ik gevraagd of het geen EOTRH kon zijn. Dit was volgens haar niet het geval. Ook de tandarts die hem op de kliniek heeft behandeld, heeft dit bevestigd. Ook is de tandarts niks opgevallen qua (beperkte) bewegelijkheid in het kaakgewricht. Hier heb ik ook nog specifiek naar gevraagd.

Eerder at Pablo de bietenpulp met zemelen en basisbrok zonder problemen. Dit krijgt hij namelijk iedere winter als bijvoeding en kreeg dit vanaf half november. Sinds dit gedoe is begonnen, laat hij dit links liggen.

Vandaag ben ik er achter gekomen dat Pablo zijn neus ophaalt voor appelmoes en een banaan is maar bleehhh... Appel heb ik in 4 partjes gesneden en eerst een partje aangeboden zonder pil. Dit ging er op zich wel aardig in. Het volgende partje met pil ging ook nog wel, maar hij had al snel door dat dit anders smaakte, het 3e partje, zonder pil is, zijn hele mond doorgegaan, voordat het onaangeroerd weer in het stro belandde en het 4e partje zonder pil nam hij al niet meer aan.... _-:(

Daarnaast had hij zijn alfalfa laten liggen, brokjes waren wel aangeroerd en ook de nutrimash was maar matig gegeten...

Ik maak iedere dag een nieuwe portie aan in een schone bak en geef het oude aan zijn 26 jarige maatje (deze mist 3 kiezen, 1 zit er los en hij heeft beginnende EOTRH).
Morgen maar proberen met een wortel. Koekjes neemt hij overigens wel aan. Dit gaat ook zijn hele mond eerst door, voordat hij erop gaat kauwen. Alsof hij er zeker van wilt zijn dat er niet stiekem iets smerigs in is gestopt.

Verder wil ik morgen met de dierenarts overleggen of het misschien een idee is om hem een week op pijnstillers te zetten, om te kijken of zijn eetgedrag verbeterd. Misschien heeft hij nog last van de diastasen.. We zijn er in elk geval nog lang niet ;(

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:12

Wat vervelend zeg, ik zou inderdaad even verder onderzoek doen naar de reden van het slechte eten, misschien is eten toch pijnlijk voor hem op een of andere manier…

Heb je al verschillende soorten geweekte grasbrok geprobeerd?
Van Agrobs heb je fijne en van Hartog bijv.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:15

En hij heeft geen cushing? Dat zijn vaak ook moeilijke eters weet ik uit ervaring...en wat iemand hier boven oppert?Pil in capsule...
De mijne eet haar halve pil ook niet in appel, ik denk dat een appel iets meer de smaak over pakt als een stukje wortel...
Het blijft een ellende hoor die slechte eters, ik heb gelukkig nog goede eters ook waar mijn probeer zakken voeding heen gaan...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:24

Die pillen schijnen echt vies te zijn. Mijn cushing pony wilde ook n tijdje Niets eten omdat ie overal verwachtte zo‘n vieze pil te krijgen.

Las, dat t geen optie is, hem dit in een spuitje met water te geven. Jammer , want zo ben je zeker, dat het er in zit.
Die van mij kreeg daarna zijn eten . En at ook weer goed , omdat ik niet overal Zn pil meer in hoefde te doen.
Hij at ook geen snoepjes, Appel etc meer daardoor.

Lastig

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:54

Oretha schreef:
Als je de pil in een capsule stopt proeven ze hem niet meer. Zo doe ik dat dagelijks bij mijn pony met prascent pil.

Wat moet ik mij voorstellen bij zo'n capsule? Nog nooit van gehoord namelijk :o

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:05

Ik weet niet hoe groot die prednisolon is, maar ben bang dat de capsules waar de PPID pillen in gestopt zijn te klein zijn. Je hebt ze ook wel groot, maar dan spugen paarden ze waarschijnlijk alsnog sneller uit. Het zijn gewoon van die lege capsules waar je dan een vieze pil inschuift en tussen een paar brokjes naar binnen stopt. Werkt als een trein. Afhankelijk wat voor pillen je geeft is dat misschien wel een optie natuurlijk.

Ik ben blij dat mijn paard toen hij op de prednisolon stond jaren terug nog echt alles at. Daar gooide ik de prednisolon capsules zo op het voer en hij at het op alsof ze er niet waren. 1 dag heeft hij zo'n capsule kapot geduwd tegen de zijkant van de emmer en toen dacht ik echt 'ojee die krijg ik er nooit meer in', maar ik pakte 'm op en hij at het zo van mijn hand.

Helaas is dat inmiddels wel anders door de PPID en de vieze pillen die hij daar dagelijks van moet opeten. Werd echt een strijd tot ik dus capsules ging proberen. Maar ik ben huiverig of dat werkt met grotere pillen. Mijn prednisolon was aardig aan de maat namelijk toen en was al een capsule van zichzelf..

Misschien dat er een andere toedieningsvorm beschikbaar is via de dierenarts? Bij mij hadden ze het toen ook over een puffer met prednisolon geloof ik. Of toch een andere vorm/maat pil?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:17

Subli muesli met kruiden. Wij vinden het echt zoete zooi, maar alle paarden hier doen er een moord voor, het ruikt ook echt super lekker.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:20

Ik las dat je het niet met een broodje naar binnen krijgt.. maar heb je al geprobeerd met een broodje met honing of appelstroop? Dat werkt hier magisch als ik medicatie erin moet krijgen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:25

Hier krijg ik er alles bij iedereen in door het te draaien in een bakje pavo fiberbeet. Daar vechten ze voor hier. Ook de tip om ze na wedstrijden toch iets te kunnen laten binnenkrijgen van vocht, want drinken willen ze dan nooit.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:02

DJZ schreef:
Oretha schreef:

Wat moet ik mij voorstellen bij zo'n capsule? Nog nooit van gehoord namelijk :o

Ik heb deze alfijd in maat 0 voor de prascent tabletten. Je stopt de pil in de capsule en dan proeven ze de smaak van de pil niet meer. Ik stop de capsule vervolgens in een halve krentenbol en mijn pony slobbert het iedere dag met smaak op :D

https://www.bol.com/nl/nl/p/christian-d ... oductTitle

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:33

Misschien een gek idee maar kun je m anders niet injecteren met hetgeen wat hij nodig heeft?
Geen idee of dat kan en mag, ik weet dat buiten de bloedbaan in het verleden wel mocht.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:56

Hier hielp de pil pletten en in een lepel confituur mengen en dan een klein beetje eender wat van krachtvoer er door mengen en uit de hand die paar hapjes geven.
Je handen plakken als hel, maar mijn moeilijke eten at het met smaak op.