Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Frydis schreef:Ik heb zijn gedrag maanden lang lopen op serveren en het viel mij op dat hij zichzelf ook pijn doet alhoewel ik niet overal iets achter wil zoeken vind ik het apart dat hij zichzelf pijn doet door zichzelf te bijten in zijn voorbenen hij gaat er zelfs bij knielen zo ruig gaat het aan toe in de stal.
Frydis schreef:De stal-eigenaar is meermaals door het stallen complex gesleurd door hem, omdat hij zichzelf los trok en erg sterk is. Toen heeft de stal-eigenaar hem flink aangepakt, maar even later gooide hij hem tegen de stal muur aan omdat hij opnieuw naar buiten wilde rennen.
Of ik nu corrigeer met stemverheffing of een tik met de zweep, het lijkt hem allemaal niets te doen; het gedrag blijft terugkomen.
Sintara schreef:Dat klinkt voor mij niet als normaal gedrag. Hoeveel komt hij buiten, en speelt hij daar wel normaal met zijn paardenvrienden? Of doet hij ook boos naar zijn kudde genoten?
Mariska_28 schreef:Hoe wordt hij gehouden? Zou hij gewoon gefrustreerd kunnen zijn?
Sky_As schreef:Is hij nog hengst?
Elisa2 schreef:Wat voor een ras is het?
Westfaal.
How corrigeren jullie zijn gedrag? Doet hij dit uit spanning?
Dat hij zichzelf pijn doet vind ik wel een teken aan de wand, ik denk als je twijfelt over iets medisch dat het belangrijk is om hem na te laten kijken. Ook voor jezelf want voordat je hem gaat opvoeden is het belangrijk om te weten of het puur en alleen gedrag is. Het is niet toevallig een klophengst?
Frydis schreef:Elisa2 schreef:Wat voor een ras is het?
Westfaal.
How corrigeren jullie zijn gedrag? Doet hij dit uit spanning?
Dat hij zichzelf pijn doet vind ik wel een teken aan de wand, ik denk als je twijfelt over iets medisch dat het belangrijk is om hem na te laten kijken. Ook voor jezelf want voordat je hem gaat opvoeden is het belangrijk om te weten of het puur en alleen gedrag is. Het is niet toevallig een klophengst?
Hij is geen klophengst dat is grondig getest in een laboratorium, want ik had zelf ook mijn twijfels.
Goed gedrag wordt bij hem altijd beloond: netjes meelopen of iets goed doen levert een compliment én een snoepje op.
Maar als hij probeert me tussen de stalmuur te verpletteren, reageer ik direct: eerst een streng stemcommando en dan een poor met mijn elleboog om hem op afstand te houden. Bij gericht trappen krijgt hij een tik met de zweep, die als verlenging van mijn hand fungeert om veilig afstand te bewaren. Hij heeft moeite om uit mijn persoonlijke ruimte te blijven, iets wat hij ook bij soortgenoten laat zien. In plaats van weg te lopen als dat gevraagd wordt, zoekt hij constant de confrontatie op.
Earth schreef:Ga hem niet belonen met snoepjes, dat werkt niet. Ik zou hier een grondwerkinstructie bij vragen. Alleen die kan kijken hoe jouw paard zich gedraagt en hoe jij daarop reageert.