EOTRH en gras eten na verwijderen alle snijtanden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Minning

EOTRH en gras eten na verwijderen alle snijtanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:59

Goedemorgen,

Ik ben nieuw op dit forum, maar heb er al veel op gelezen over EOTRH.

Bij mijn shetlander zijn twee weken geleden alle snijtanden verwijderd. Ze is 23 en heeft naast EORTH ook PPID. Ze had de resorptie-vorm en de ingreep was vrij intensief i.v.m. afbrekende wortelpunten en het feit dat haar tanden nog vrij vast zaten.

Het herstel gaat op zich goed, al is ze nog wel wat minder actief. De dierenarts gaf aan dat het tandvlees er goed uitziet en mooi naar elkaar toetrekt, dus dat is positief.

Mijn vraag is wanneer ze weer gras zou moeten kunnen eten. Ik zet haar af en toe in een wei met gras van zo'n 15 cm lang, maar het lukt haar niet om het te eten. Ze probeert het wel, maar geeft het steeds na een aantal pogingen op. Ik knip dan wat plukken voor haar af en die eet ze dan op.

Al haar andere voer eet ze prima.

Ik las in veel verhalen dat paarden en pony's bijna dezelfde dag alweer stonden te grazen, maar misschien zijn er ook ervaringen waarbij het wat langer duurde.

Groetjes,
Femke

StalNollie

Re: EOTRH en gras eten na verwijderen alle snijtanden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:02

Toont de pony pijn? Wat gebeurd er als je ze pijnstilling geeft?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:14

Vorige week is er bij een paard bij ons op stal ook de voortanden verwijderd. Ze staan nu niet op de wei, maar ze kunnen de hele dag hooi eten. De dag na de ingreep wilde dat paard ook bijna geen hooi eten, ondanks 2 x daags pijnstilling. Pas de dag daarna stond hij vrolijk te eten. Ook zijn gewone eten krijgt hij prima weg. Hoe het straks gaat met gras eten moeten we nog zien.
Ooit bij een stalgenootje haar paard waren ook de voortanden verwijderd. Die kon de eerste paar weken ook geen gras eten. Zij ging ook idd gras plukken zodat het paard als ze in de wei stond, gras kon eten. Toen was het hartje zomer, met hoog gras .

Minning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:48

Bedankt voor jullie reacties StalNollie en Misty12.
Misschien is het gras toch niet lang genoeg of is haar tandvlees nog te gevoelig en moet ik meer geduld hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:59

Ja, het is nog te gevoelig..... ze moeten een beetje 'eelt' kweken.... geef het tijd, straks gaat het grazen zelfs weer veel te goed ;-)

Minning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:07

Dag Ninx,
Dankjewel. Dat is goed om te horen. :)

Renss

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:33

Welkom Femke/ Minning,

Heb je onderstaand topic ook gevonden?

[PW] EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Bij mijn ruin zijn begin oktober 2024 al zijn voortanden eruit gehaald. De eerste weken had hij geen grip, wonden waren nog te vers. Volgens mij na 3 weken ofzo lukten de eerste sprietjes gras wel weer. Hij stond die eerste weken op paddock met hooi en af en toe een emmertje afgeknipt gras. Daarna was weide seizoen ook voorbij. Dus mooie herstel periode waarin gras eten ook niet noodzakelijk was. Voorjaar 2025 weide op gegaan en hij kon toen heel prima gras eten. Zo is het nu nog steeds. Hij heeft alleen moeite als het gras te kort is. Dan vind ik het wel belangrijk dat hij ‘s nachts op stal staat met voldoende ruwvoer.

Succes met het herstel van je pony.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:46

Ze moeten lang gras kunnen happen.
Kort gras word idd lastig.

Minning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:23

Renss en Rosa, bedankt!
Renss, ik ben blij om te horen dat hij bij jouw paard ook pas na drie weken lukte en dat het nu goed gaat. Ik ga ook gewoon nog even door met gras maaien/knippen/plukken. Daar wordt ze erg blij van. Onze pony's staan het grootste deel van de dag in een (paradise) paddock, met voldoende ruwvoer. Ze mogen in het weideseizoen op het gras, maar wel beperkt ivm kans op hoefbevangenheid. Nu is de wei kaal en het gras te kort, maar ik heb nog een stukje waar het lang(er) is. Ik probeer het gewoon over een week nog een keer. Misschien gaat het dan beter en anders wacht ik tot het gras weer gaat groeien.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:30

Die van mij vrat dezelfde dag alles weer..

Kort gras kon ze niet veel mee, lang gras ging prima

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:07

Twee weken is inderdaad wel erg snel. Geef het de tijd.
De wonden (het zijn echt grote gaten) moeten eerst helen en van binnenuit dichtgroeien. Als dat zachte, nieuwe weefsel een “eeltlaagje” heeft, komt het gras eten wel weer.

Bij mijn paard heeft dat zeker weken geduurd, weet niet meer exact hoe lang, maar vast meer dan een maand. Al het andere eten, at hij een paar uur na de operatie weer. Hooi en brokjes gingen zonder probleem naar binnen, maar gras kunnen afscheuren, dat had tijd nodig.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:06

Bij mijn fjord zijn ze vorig jaar april getrokken. Nu is hij wel een die-hard wat eten betreft dus gras ging al vrij vlot.

Geef het even de tijd voordat het aardig genezen was waren we wel 8 weken verder.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:37

Mijne had de eerste tijd wel moeite, maar gras eten ging vrij snel goed, hooi was een grotere uitdaging voor hem.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:59

Die van ons at na een week of 2 weer wat langer gras, toen het nog lang niet helemaal dicht was begon hij wel gewoon alweer gras te eten.