Harde schijfjes rug onder kussens zadel (nodulaire necrobiosis)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Konijen

Harde schijfjes rug onder kussens zadel (nodulaire necrobiosis)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 21:58

Mijn merrie van bijna 5 heeft bultjes aan beide zijden van haar rug. Lijken pijnloos te zijn, geeft geen enkele reactie bij drukken of aansingelen) Dierenarts bevestigde vandaag mijn vermoeden dat het nodulaire necrobiosis is. Te wijten vermoedelijk ah zadel.Lastig om te genezen maar volgens hem is het vooral cosmetisch probleem. Moeten wel natuurlijk op zoek naar ander zadel met breder draagvlak ivm brede rug. (Freiberger) Nu equipe emporio franse kussens met traagschuim vulling.
Zadelmaker vond zadel prima liggen in oktober. Fysio (december) vond dat zadel wat brugde en dat ze licht gevoelig was in onderrug.

In september had ze nog maar 1 bultje en vervolgens kwamen er meerdere bij. Sta sinds september 25(heb haar vanaf okt 2024) op andere stal. Ik kon haar niet iedere keer afspuiten na het rijden ivm enkel koud water. Ze zweette ook niet na ieder ritje. Naar mijn idee is dit de grootste wijziging na september en ik ben wat fanatieker gaan rijden.

Naast een ander zadel zijn er wellicht nog andere tips of ervaringen waar ik wat aan kan hebben?

Hutcherson

Re: Harde schijfjes rug onder kussens zadel (nodulaire necrobiosis)

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 22:05

Een cosmetisch bultje ontstaat niet zomaar en ook niet zonder gevolgen.

Zou niet meer rijden met dit zadel, eerst zorgen dat die bultjes verdwijnen, spanning van de onderrug af,. Zorgen dat paard recht is en dan pas zadels passen. Je kunt geen recht zadel laten leggen op een scheef paard.