Beschadiging Lumbosacraal +asymmetrisch si

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Robinvdbrink

Beschadiging Lumbosacraal +asymmetrisch si

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-26 08:16

Ik kon geen actief forum hier over vinden maar hoop toch wat tips/eventueel adviezen te kunnen krijgen

Ik heb een 8 jarige Haflinger en heb hem eind juni 2025 gescand en toen was er volgens die dierenarts lichte haakjes te zien op si links en rechts en ontsteking bij het Lumbosacraal hij is toen ingespoten en dit ging even (max2maanden) goed . Sinds november ging dit steeds slechter en zijn gedrag is ook drastisch veranderd, veel bozer gefrustreerder en soms ook gevaarlijk..
Gister ben ik opnieuw met hem naar de dierenarts gegaan (andere dierenarts dan vorige keer)
Deze dierenarts gaf aan dat er een serieuze beschadiging zit in het Lumbosacraal veel witte plekken te zien, en het si links is een mega ander beeld dan het si rechts , ze gaf aan dat ik eventueel weer een behandeling kan doen maar omdat het vorige keer ook snel al uitgewerkt was weet ze ook niet of dit nog echt nut kan gaan hebben.. ik weet echt niet zo goed wat ik moet doen.. ze gaf aan dat anders gewoon op het land en met rust laten de enige keus is maar hij word hier ook niet happy van… hij word dan boos en gefrustreerd want ergens wilt die wat doen maar als ik dan wat vraag wilt die het toch niet dus ik weet niet waar ik goed aan doe.. ik vind het iets lastigs ik wil voor hem dat hij pijn vrij kan leven maar op dit moment heeft hij echt wel last van zijn lijf, en die behandelingen zijn in mijn oogpunt uitstel omdat het in die relatief korte periode zo verslechterd is .. |(

Elisa2

Re: Beschadiging Lumbosacraal +asymmetrisch si

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 08:27

Heeft hij dan artrose in het SI gewricht? Loopt hij ook kreupel? Is het idee, tijdelijk op het land of als in..deze wordt nooit meer goed, het land is het enige waar hij nog in kan staan?

Robinvdbrink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-26 08:34

Elisa2 schreef:
Heeft hij dan artrose in het SI gewricht? Loopt hij ook kreupel? Is het idee, tijdelijk op het land of als in..deze wordt nooit meer goed, het land is het enige waar hij nog in kan staan?

Gister zoveel info gekregen ik heb niet meer gevraagd of het echt artrose is maar het is wel serieus beschadigd en si links is een totaal ander beeld als het si rechts wat er dus wel goed uit zag maar links dus echt niet
Hij loopt niet overduidelijk kreupel maar hij loopt door z’n hele lijf echt verkort en pijnlijk
Als ik besluit niet weer die behandeling te doen dan zal ik moeten monitoren of hij pijnvrij is en blij is met hoe die is zo niet dan zal ik de keus moeten maken hem te laten gaan, ergens twijfel ik of ik die behandeling wel moet doen met de kans dat het alsnog weer snel terug komt..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 08:37

Ik snap het, de vraag is natuurlijk of die behandeling sowieso gaat werken. Maar er is maar 1 manier om daar achter te komen of..wellicht doet hij het goed op tijdelijk andere ondersteuning? Glucosamine en duivelsklauw bijvoorbeeld? Want ik neem aan dat die serieuze beschadiging niet meer over gaat? Verkort en pijnlijk lopen, samen met veranderd gedrag zijn wel echt tekenen aan de wand.

Robinvdbrink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-26 08:45

Elisa2 schreef:
Ik snap het, de vraag is natuurlijk of die behandeling sowieso gaat werken. Maar er is maar 1 manier om daar achter te komen of..wellicht doet hij het goed op tijdelijk andere ondersteuning? Glucosamine en duivelsklauw bijvoorbeeld? Want ik neem aan dat die serieuze beschadiging niet meer over gaat? Verkort en pijnlijk lopen, samen met veranderd gedrag zijn wel echt tekenen aan de wand.

Ik heb hem in het begin op Glucosemine en msm gehad maar merkte eigenlijk geen verschil dus weer mee gestopt.. op advies van dierenarts om te kijken of het werkt op de buut zetten of het verschil geeft maar da gaf ook aan dat als er geen verschil in is dat dit eigenlijk ook niet perse uitmaakt dat het nogsteeds kan zijn dat hij pijn ervaart dus is even aankijken hoe hij er op zal reageren

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 08:48

Glucosamine en MSM zijn voor de smering en het bindweefsel, dus niet tegen pijn. Alleen dat ze iets makkelijker en minder stijf kunnen bewegen. Duivelsklauw is ontstekingsremmend en pijn bestrijdend.

Sowieso lijkt het me goed om te experimenteren met pijnbestrijding om te kijken of er iets veranderd, of dit nu bute of duivelsklauw is.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 08:55

Wat ik denk ik het beste is. Zet hem een week of 2 op pijnstillers er niet meer rijden, gewoon op de wei.
Verandert het gedrag en loopje etc betekent het dus dat hij eigenlijk 24/7 pijn heeft. Maakt je beslissing/keuze dan wellicht een stuk makkelijker.

Robinvdbrink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-26 09:10

kyrkelover schreef:
Wat ik denk ik het beste is. Zet hem een week of 2 op pijnstillers er niet meer rijden, gewoon op de wei.
Verandert het gedrag en loopje etc betekent het dus dat hij eigenlijk 24/7 pijn heeft. Maakt je beslissing/keuze dan wellicht een stuk makkelijker.

Rijden doe ik eigenlijk vanaf november sowiso al niet meer heb er vanaf november misschien 5x op gezeten waarvan 2x alleen gestapt
Had hem in december wel 7 dagen op metacam gezet maar geen verbetering eerder verslechtering dus vandaar keuze gemaakt om weer naar de dierenarts te gaan.. nu dus even afwachten wat de bute zal doen