2,5 jarige korte voorvoeten, plakbeslag eenmalig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noukie12

2,5 jarige korte voorvoeten, plakbeslag eenmalig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:38

Hallo iedereen,

In de gloria met mijn prachtige 2,5 jarige merrie die het momenteel fantastisch doet in een groepssamenstelling op een paddock met verhard voerplein.
Echter kaar voorvoeten worden steeds korter. Ik ben al 4 maanden Biotine aan het voeren, maar zonder weide/ op onbeperkt hooi, slijten haar voeten toch best behoorlijk.

De vraag staat ook uit bij de hoefsmid, maar ervaringen vragen is nooit verkeerd.

Wie heeft er ervaring met plakbeslag op een verharde paddock? Ik zie hoefschoenen niet zitten want het is een paard wat graag speelt, en ik kan het niet op en af blijven doen. Het moet 24/7 blijven zitten voor 4/6/8/ weken? Zodat haar voorvoeten weer kunnen bijgroeien. *\o/*

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: 2,5 jarige korte voorvoeten, plakbeslag eenmalig?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:40

Waarom geen gewoon ijzer?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:42

Ik zou een gewoon ijzer er onder slaan. Of het paard anders huisvesten (minder op het harde)

Mijn pinto had ook hele korte hoeven door het schrapen op het harde, die heeft een jaar met ijzers gelopen. Inmiddels schraapt ze gelukkig niet meer dus ijzers zijn al een jaar af

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:50

Zijn ze echt te kort? Heeft de smid aangegeven dat het problematisch is of wordt?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:53

Er bestaan ook hoefschoenen voor 24/7 buiten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:56

Loopt ze gevoelig? Zo nee, dan hoef je niks.

Zo ja, zorgen voor hoefbescherming. Of hoefschoenen, dat kan prima 24/7. Of kiezen voor een ijzer (liefst kunststof, beter voor hoefmechanisme etc), al dan niet geplakt.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:06

Mijn haflinger staat sinds een jaar op Duplo plakbeslag en, indien alles goed ontvet is enzo, houdt dit makkelijk 8 weken. Zelfs dan kost het nog moeite het eraf te krijgen. Ik zou geen bedenken hebben om een ronde met plakbeslag te proberen, dan heb je ook geen nagelgaten die weer uit moeten groeien.

Ik heb haar voorheen ook 24/7 op Equine Fusion Jogging Shoes gehad, met wat echte schapenwol en babypoeder erin ging dat prima. Die kun je dan evt daarna nog gebruiken voor buitenrijden mocht dat nodig zijn.

Maar wat hierboven gezegd wordt, als ze goed loopt, hoef je niet per se iets.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:38

Ik ben ook wel benieuwd of ze gevoelig loopt erdoor, zo niet zou ik het zo laten eigenlijk.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:51

Wij hebben het ooit wel gedaan bij jonkie van ons.
Die schraapte erg veel.
IJzertje zonder lippen er onder laten doen. Zat perfect.
Later onder het zadel zijn op een gegeven moment ijzers er onder vandaan gehaald.

Het schrapen was uit verveling en ongeduld.
In het werk had ze er minder tijd voor.

Ze heeft het denk ik 3x gehad.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:47

Ik wil geen gewoon ijzer want ze is 2,5. En dan moeten de nagelaten weer uitgroeien…

Ik wil echt tussendoor even iets zodat het kan aangroeien. Duplo plaksels is misschien wel een idee ja

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:52

noukie12 schreef:
Ik wil geen gewoon ijzer want ze is 2,5. En dan moeten de nagelaten weer uitgroeien…

Ik wil echt tussendoor even iets zodat het kan aangroeien. Duplo plaksels is misschien wel een idee ja

Die van mij was ook 2 met ijzers. Groeit er gewoon weer uit. In mijn ogen niet echt een reden om het niet te doen :o

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:58

Op een verhard voerplein zou ik nooit met ijzers beginnen. Dat is glad, helemaal met dit weer en een speelse 2,5 jarige. In de winter groeien de hoeven altijd wat langzamer en is het niet vreemd dat ze wat korter staat. Ik hoef :+ in deze periode soms een half jaar niet te bekappen, alleen even steunsels bijwerken, afronden en klaar. Plakbeslag is een prima optie, maar zolang ze niet gevoelig loopt zou ik helemaal niets doen voorlopig.
Misschien handig om een foto te plaatsen van een schone hoef, van de zijkant en onderkant. Wat de ene 'kort' noemt vindt een ander normaal.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:06

noukie12 schreef:

Dit zijn geen redenen :+
Maar uiteindelijk is er gelukkig keuze in soorten.

Ik zou eerst overleggen wat op stal mag.
Verder zou ik zelf voor een gewoon ijzer gaan maar geen bijzondere tegens op de andere opties.
Als je ze daadwerkelijk echt korter en korter en korter ziet worden zou ik ook nier wachten tot het tr laat is (ze pijn krijgt)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:15

Hier ook een pony die zijn achter voeten (voor had hij normale ijzers) zo ver afsleet dat de hoefsmid zei dat ik echt nú achtie moest ondernemen omdat hij anders echt slecht zou gaan lopen en dusdanig scheve hoeven zou krijgen dat het niet leuk meer was.

Achterijzers mochten niet in de kudde en hoefschoenen 24/7 om zag ik niet zitten. Ben toen inderdaad voor kunststof Duplo's gegaan. Ik heb ze wel laten nagelen want hij heeft zo ongeveer bijna zijn hele leven al voor ijzers. Maar plakken gaat ook echt heel goed met die dingen! Als het goed aangebracht wordt blijft het onwijs lang zitten. Oké, misschien niet zo lang als nagelen, maar dat hoeft ook niet.

Was zo tevreden over de duplo's (meer demping, minder glad, straal ondersteuning) dat ik ze nu al heel lang rondom laat slaan. Vind ze 100 keer fijner dan de ijzers die hij altijd heeft gehad. Voeten groeien er ook veel beter in (zowel dus de achtervoeten die bloot stonden als de voorvoeten die eerst een traditioneel ijzer hadden).

Als je smid de voeten inderdaad te kort vindt worden is dat een prima optie.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:22

Hoefijzers zijn helemaal niet zo goed voor het hoefmechanisme. Gelukkig word dat steeds meer ondervonden in paardenland, dus ik snap heel goed dat je dan evt. plakbeslag wilt.

Bovendien maak je de witte lijn kapot met nagels en hebben schimmels en dergelijke meer kans. Zie onderstaande foto van de binnenkant van de voet wat er gebeurd bij nagelgaten. Je slaat namelijk door levend weefsel heen en dat weefsel word daardoor zwakker.

Ik ben zelf hoefsmid, maar besla ook niet meer (net als steeds meer collega’s). Kijk eens bij centrum voor hoefgezondheid voor een kundige plakker bij jou in de buurt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op Gisteren, 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:23

Die van mij staat om andere redenen op plakbeslag. Ik lijm ze er zelf onder. Laatst 7 weken eronder gezeten en zaten nog muurvast. In de sneeuw en in een bevroren, ongelijke bak geen enkel probleem. Niet glad en de sneeuw bleef niet plakken. Ook op het verharde pad in de sneeuw geen enkel probleem.

Ik heb deze:
https://shop.hoofwear.com/easyshoe-versa-grip-glue

Na de lijm goed verwijderd te hebben, heb ik ze er weer onder gelijmd. Ik raad ze zeker aan.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:32

marjor schreef:
Die van mij staat om andere redenen op plakbeslag. Ik lijm ze er zelf onder. Laatst 7 weken eronder gezeten en zaten nog muurvast. In de sneeuw en in een bevroren, ongelijke bak geen enkel probleem. Niet glad en de sneeuw bleef niet plakken. Ook op het verharde pad in de sneeuw geen enkel probleem.

Ik heb deze:

Na de lijm goed verwijderd te hebben, heb ik ze er weer onder gelijmd. Ik raad ze zeker aan.

Ah super dankjewel! :D
Inderdaad ijzers zijn ook glad, zeker bij ons op stal. Verder mag het wel gewoon.
Ik wil inderdaad de nagel gaten nog niet, ik vind het gewoon nog veel te vroeg. Maar ik wil het wel even laten bijtrekken om gevoelig lopen etc voor te kunnen zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:37

Ik heb mijn vorige paard op kunststof gehad.
Maar wel genageld.
Hoefsmid wilde juist niet plakken.
Als ze dan zelf of een kuddegenoot er op gaan staan trokken ze volgens haar bij gelijmd vaak veel erger de hoef kapot dan bij genageld.

Maar dat is dus geen eigen ervaring maar die van de smid.

Hopelijk vind je iemand. Want dat valt niet mee is mijn ervaring.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:45

noukie12 schreef:
marjor schreef:

Ik heb deze:

Ah super dankjewel! :D
Inderdaad ijzers zijn ook glad, zeker bij ons op stal. Verder mag het wel gewoon.
Ik wil inderdaad de nagel gaten nog niet, ik vind het gewoon nog veel te vroeg. Maar ik wil het wel even laten bijtrekken om gevoelig lopen etc voor te kunnen zijn.

Die van mij was hoefbevangen en had zeer dunne zolen. Eerst heeft hij 7 weken op hoefschoenen gestaan, maar dat wilde hij op een gegeven moment niet meer. Nagelen wilde ik absoluut niet en dit was een zeer goed alternatief. Het lijmen is een werkje, maar zeer goed zelf te doen. Het gaat ook steeds sneller.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:52

Plakbeslag met de seconde lijm zorgt voor weinig schade aan de wand. Die met twee componenten kit heeft hier (door een smid bij dierenarts) heel veel ellende aangericht. Dus laat je even goed voorlichten :D het plakbeslag met van die plak stukjes met seconden lijm werkt prima en als er 1 iets los gaat kan je zie zelf weer vast plakken ik vond het ideaal

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:45

Gewoon een licht ijzertje onder laten zetten. Niks engs aan!
Laat je geen onzin aan praten hier over hoe slecht dat wel niet is.
Als je paard zijn lijf gaat compenseren door pijnlijke voorvoetjes ben je veel verder van huis.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:07

Popstra schreef:
Gewoon een licht ijzertje onder laten zetten. Niks engs aan!
Laat je geen onzin aan praten hier over hoe slecht dat wel niet is.
Als je paard zijn lijf gaat compenseren door pijnlijke voorvoetjes ben je veel verder van huis.

Mee eens, daarbij is lijm ook gewoon rotzooi ( het heeft tenslotte heel wat te houden ). Mensen denken geen gaten maar je smeert wel troep onder de hoeven. Je ziet vaak zat ellende met die lijm.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:31

Hoof armor! Geen aandelen in maar wel enorm fan!
Pony die bevangen was van te korte voeten door de situatie die je beschrijft hier goed mee gekregen. Van het plakken werd de hoef kwaliteit enkel slechter...

Nadeel hoof armor moet je secuur aanbrengen en echt goed droog. Het zat er hier ook gewoon nog op toen mijn pony 3x in de week ging zwemmen. Misschien grootste tip: doe het net nadat de smid is geweest want als je het goed doet worden de hoeven knetterhard, mijn smid was minder blij dat ik het gebruikte. Ik heb huisvesting er op aangepast maar kan mij voorstellen dat dit niet altijd mogelijk is

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:26

Ik zou direct plakbeslag proberen, het is zelfs makkelijk zelf te doen.

Opmeten, correcte maat ijzers bestellen, kies de wolfbush tabs.
Je hebt wel een hete lucht pistool nodig om de tabs erop te lijmen.

Na het bekappen zet je de voet op een karton, teken de omtrek, het ijzer pas je (met een mm ruimte) aan aan die omtrek, kan je gewoon met een kniptang doen en met een vijl.
Dan de tabs eropsmelten.

Dan dan kan je eigenlijk gewoon de plaat in de correcte positie eronder zetten, voet op de grond, andere voet omhoog, tabs netjes lijmen, plastic of zelfklevend verband erom heen, et voila.

Als je het door een bekapper laat doen trek je wel even je buidel open. (qua materiaalkost ook wel trouwens).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:36

Zijn de hoeven alleen te kort of in het algemeen ook wat zwakker? Als in veel rafeltjes, scheurtjes, snel brokkelen, vaak steentjes in de witte lijn?