Oorzaken hoesten door artrose/scheefheid paard, wat denken jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Oorzaken hoesten door artrose/scheefheid paard, wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:02

In dit topic wil ik vragen of jullie mijn verhaal goed willen lezen. Zijn er paardeneigenaren die ervaring hebben dat hoesten kan komen door artrose op een andere plek in het lichaam?
Het gaat om mijn ruin van 19 jaar. In juli 2025 ben ik verhuisd naar een andere stal. Daar staan de paarden overdag lang buiten (ongeveer 12 uur). ’s Avonds staan ze op stal. Er is goed, droog hooi, veel sociaal contact en ruime paddocks en weides. De stal zelf is wat ouder en iets stoffiger dan mijn vorige plek, maar de zorg is heel goed.

Twee weken na de verhuizing begon mijn paard met hoesten. Hij hoest één keer als ik onder het zadel begin met aandraven. Daarna gaat hij meteen briesen. Aan de longe heeft hij nog nooit gehoest. Ook niet wanneer hij zelf rent in de paddock of weide. Op stal hoest hij ook niet.
Ik heb snel de dierenarts laten komen. Zij hoorde iets in zijn longen, maar heel minimaal. Ze dacht aan een virus, omdat er meer paarden hoestten. We kregen drie kuren, maar niets hielp. Ik was inmiddels honderden euro’s verder.

Daarna heb ik een homeopaat ingeschakeld. Zij zei dat het om een virus ging, en dat door de artrose in zijn SI‑gewricht de zenuwprikkels anders doorkwamen. Daardoor zou hij gaan hoesten bij inspanning. Volgens haar zaten er geen problemen in zijn longen, middenrif of voorhand. Ik kreeg druppels en poeder, maar ook dat hielp niet.

In deze maanden heb ik alles laten checken.
– De tandarts: gebit was goed.
– De zadelmaker: zei dat het zadel goed lag. Ik vond het vreemd, omdat mijn zadel steeds naar links zakte en mijn paard niet meer stil wilde staan bij het krukje. Dat doet hij alleen als iets niet goed voelt.
Toen heb ik een osteopaat laten komen. Dat gaf meer duidelijkheid.

Mijn paard heeft al jaren artrose in het SI‑gewricht. Hij wordt elk jaar ingespoten en regelmatig behandeld. De artrose is de laatste 2 jaar erger geworden. Zijn stand is veranderd en daardoor kreeg hij 2 jaar geleden een blessure aan de tussenpees. Deze is nooit meer helemaal hersteld. Ik heb me daarbij neergelegd. Ik maak nog drie keer per week een rustig seniorenritje (30–40 minuten, waarvan 4–6 minuten draf). Verder vooral rechtuit. Hij loopt voor zijn aandoening nog goed. Hij staat in een grotere paddock en beweegt veel. Zijn been blijft dun. Hij is nooit kreupel.

De osteopaat zei het volgende:
– Zijn linkerbekken staat hoger dan het rechter. (Dat klopt: rechtsachter is de artrose erger.)
– Daardoor staan zijn schouders ook scheef en zakt het zadel naar links.
– Zijn ribboog was pijnlijk, lage hals vast, borstbeen geblokkeerd, schouders opgetrokken en middenrif vast.
Dit heeft ze losgemaakt. Oorzaak volgens haar: het zadel.
Ik heb daarna opnieuw controle laten doen door een zadelmaker. Diegene zei dat de boom 2 cm te smal is. Ook diegene zag scheve schouders. De boom is recht, maar het paard niet.
In die periode reed ik niet, ik longeerde alleen. Toen hoestte hij helemaal niet.
Toen heb ik één keer met een barebackpad gereden, en meteen begon het hoesten weer. Ook reageert hij iets op de singel, als ik deze vast maak (niet aansingelen), vooral aan de linkerkant. Daarom heb ik de singel nu veel losser.

Ik ben verder gaan zoeken. Het is mogelijk dat een paard hoest door artrose in het SI‑gewricht en door scheefheid. Dan kan het middenrif minder goed bewegen. Bij de eerste drafpas komt er veel spanning door het gewicht van de ruiter en het zadel. Dan moet hij ruimte maken in zijn middenrif. De zadelmaker zei dat hij tijdens het draven wél goed met zijn buikspieren beweegt en dat het zadel dan recht ligt.
Ik doe nu voor het rijden stretchoefeningen voor de ribboog, het borstbeen en het middenrif. Ook singel ik heel los. Dat hielp in het begin; nu hoest hij nog maar soms. Ik merk dat hij vaker zucht en briest, dus het doet wel iets.

Ik wil nog één ding testen: of het aan het bit ligt. Ik wil eens rijden met een touwhalster of neckrope. Ik heb nu een Inno Sense flexi soft bit, omdat hij erg gevoelig is in zijn mond. Hij schuimt altijd netjes, net als vroeger met zijn Sprenger bustrens. Ik verwacht niet dat het bit de oorzaak is, maar ik wil het toch testen.

Ik heb nog geen scopie laten maken, omdat ik denk dat het hoesten meer uit zijn scheefheid en SI‑problemen komt. De signalen wijzen daar voor mij op. Als ik stretch, hoest hij soms helemaal niet bij aandraven. Hij heeft geen natte hoest, geen slijm, geen neusuitvloeiing en nooit hoest op stal of buiten.
In mei wordt hij weer ingespoten. Als het dan nog nodig is, laat ik alsnog een scopie doen.

Mijn vraag:
Als jullie dit verhaal lezen, wat denken jullie dan? Zijn er mensen die ervaring hebben dat een paard hoest door problemen ergens anders in het lichaam?
Laatst bijgewerkt door Gizeppie op Gisteren, 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Re: Oorzaken hoesten door artrose/scheefheid paard, wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:06

Nog nooit gehoord van hoesten door problemen elders in het lichaam.
Wat er wel gebeurd, als jij op je paard zit en gaat draven, dat je dan op zijn longen inwerkt en dat kan een reactie geven.
Verder klinkt het hele verhaal gewoon als een milde stof allergie...

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:32

Ik zit nu in een soortgelijk traject. Heb t paard nu 4 jaar en ze heeft altijd een hoest gehad bij 1e aandraven. Daarna klaar en normaal rijden. Nu is daar een ik noem het maar knijpende ademhaling bij gekomen bij inspanning die ook tot gehoest leidt. En zoals ook bij jou alleen onder het zadel, niet aan de longe.
Onderzoek laten doen, luchtweg goed, geen slijm oid. Wel een lichte verdikking bij overgang naar de longen. Maar dus geen ontstekingen oid. Veearts had het wel over astma maar dan zou ik nog een BAL moeten doen. Wel maagzweren, waar ze voor behandeld is. Echter mog geen verbetering op de ademhaling. Veearts zegt bij mij nu ook dat we op zoek moeten na 'ongemak elders in het lichaam'. Maar waar? Ze vond haar over de voeten voor niet helemaal comfortabel, mogelijk artrose dus er gaat binnenkort een zooltje onder. Kijken wat dat doet.

Het voelt als zoeken naar een speld in de hooiberg. Zal herkenbaar zijn?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:39

Charmaine schreef:
Ik zit nu in een soortgelijk traject. Heb t paard nu 4 jaar en ze heeft altijd een hoest gehad bij 1e aandraven. Daarna klaar en normaal rijden. Nu is daar een ik noem het maar knijpende ademhaling bij gekomen bij inspanning die ook tot gehoest leidt. En zoals ook bij jou alleen onder het zadel, niet aan de longe.
Onderzoek laten doen, luchtweg goed, geen slijm oid. Wel een lichte verdikking bij overgang naar de longen. Maar dus geen ontstekingen oid. Veearts had het wel over astma maar dan zou ik nog een BAL moeten doen. Wel maagzweren, waar ze voor behandeld is. Echter mog geen verbetering op de ademhaling. Veearts zegt bij mij nu ook dat we op zoek moeten na 'ongemak elders in het lichaam'. Maar waar? Ze vond haar over de voeten voor niet helemaal comfortabel, mogelijk artrose dus er gaat binnenkort een zooltje onder. Kijken wat dat doet.

Het voelt als zoeken naar een speld in de hooiberg. Zal herkenbaar zijn?

Het is een spelt in een hooiberg en herkenbaar. Hij is niet benauwd, die hoest klinkt anders. Er zijn wel meer paarden bij ons op stal die hoesten. De artrose bij mijn paard zit er al jaren. En hij doet het qua bewegen echt goed met de aandoening die hij heeft. Maar zijn lichaam is aan het veranderen, omdat hij ouder wordt en de artrose toeneemt.

Omdat hij het alleen laat zien met een singel om of druk van de ruiter ben ik verder gaan uitzoeken wat er nog meer voor oorzaken kunnen zijn. A symmetrisch lijf en druk van de ruiter zorgt mogelijk voor spanning op dat middenrif. Er moet ruimte gemaakt worden om te kunnen bewegen en dat middenrif te ontspannen. Het si is wel de basis van het bewegingsmechanisme en alles hangt met elkaar samen.

Of ik het bij het goede eind heb, weet ik niet hoor. Goed dat jij ook dingen laat uitsluiten. Ik ben benieuwd wat er bij jou uitkomt.