Dik achterbeen door trap van paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lokke_W

Dik achterbeen door trap van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:46

Afbeelding

Hee allemaal,

Mijn pony heeft waarschijnlijk een trap gehad tegen zijn achterbeen. Hij stond op dat moment in de bak met een ander paard, en er zat nog bloed aan het wondje. We hebben het echter niet zien gebeuren.

Zijn hele onderbeen was snel dik met vocht en voelde hard aan, niet mega warm. Hij liep niet kreupel en belast zijn been ook gewoon.

Ik heb het gekoeld en er groene klei opgesmeerd. Vanavond toen hij al eventjes op stal stond was het weer wat dikker geworden. Denk vooral door de stilstand.

Ik twijfel alleen of ik dit weekend al de dierenarts moet bellen of dat dit maandag kan of dat ik het sowieso eerst even moet aankijken. Ik heb een foto bijgevoegd van het wondje. Het is ook niet zo dat zijn been mega dik oogt, maar vergeleken met zijn andere been voel je dat het allemaal echt opgezet is.
Ohja en dat bultje wat je ziet zitten aan de achterkant zit er al jaren en is gecheckt. Schoonheidsfoutje ;)
Heeft iemand hier ervaring mee?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:57

Ik zou het een paar dagen aankijken. Het is logisch dat het vlak na het trauma (de klap) wat dikker wordt. Dat is een heel natuurlijke reactie. Zolang hij niet op drie benen staat, is er een goede kans dat het lichaam het zelf oplost.
Waarschijnlijk is het morgen nog wat dikker.
Houd het wel even in de gaten en kijk hierbij ook naar het wondje. Het moet niet gaan ontsteken.

Mocht je twijfelen; kan je maandag natuurlijk altijd dierenarts even bellen. Maar spoed heeft het nu zeker niet.

Edit:

Ik heb je post even in ChatGPT gegooid en ik kan het grotendeels in zijn antwoord vinden:

Wat het waarschijnlijk is

Dit klinkt als een traumatische zwelling van het onderbeen:
• waarschijnlijk een trap of stoot van het andere paard
• klein huidwondje → onderhuids letsel
• snelle vochtophoping = oedeem / bloeduitstorting
• niet kreupel, wel belastend → positief teken

Dat het hard aanvoelt, niet extreem warm is en hij gewoon loopt, past hier goed bij.

Dat het op stal weer dikker wordt door stilstand is ook heel logisch.

Wanneer je niet direct hoeft te bellen

Je kunt dit zeker nog even aankijken tot maandag als:
• hij niet kreupel wordt
• de zwelling niet duidelijk toeneemt
• het been niet heet wordt
• het wondje niet gaat lekken, stinken of openbarsten
• hij geen koorts krijgt (>38,3°C)

In dat geval:
• 2–3× per dag koelen (10–20 min)
• overdag licht stappen (handmatig of rustig buiten)
• ’s nachts evt. stalbandage (niet te strak!)
• wondje schoon en open houden (geen dikke afsluitende zalf)

Groene klei kan, maar liever na het koelen en niet op een open wondje.

Wanneer ik wél zou zeggen: bel dit weekend

Niet afwachten als één van deze dingen gebeurt:
• hij wordt kreupel (ook al is het licht)
• de zwelling wordt plots duidelijk erger
• het been wordt warm tot heet
• het wondje blijft bloeden of wordt nattig
• hij reageert pijnlijk op druk
• koorts
• zwelling trekt niet weg na bewegen

Met name bij achterbenen en kleine wondjes is er altijd een (kleine maar reële) kans op:
• infectie
• pees-/peesomhulselirritatie
• in zeldzame gevallen: gewrichtsbetrokkenheid

Dat wil je niet missen — maar wat jij beschrijft klinkt daar nu niet typisch voor.

Mijn eerlijke inschatting

Op basis van wat je beschrijft:
Verantwoord om het weekend goed te monitoren
Maandag DA laten kijken als het er dan nog zit of niet duidelijk verbetert

Je hebt tot nu toe alles juist gedaan

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:03

Hier had ik weinig mee gedaan eerlijk gezegd. Dat het dik en warm is is logisch, is een gevoelige plek. Ik zou het goed in beweging houden en zorgen dat het vocht weg kan. Evt koelen en in de gaten houden dat het geen einchuss wordt

Lokke_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:06

Simbaa schreef:
Ik zou het een paar dagen aankijken. Het is logisch dat het vlak na het trauma (de klap) wat dikker wordt. Dat is een heel natuurlijke reactie. Zolang hij niet op drie benen staat, is er een goede kans dat het lichaam het zelf oplost.
Waarschijnlijk is het morgen nog wat dikker.
Houd het wel even in de gaten en kijk hierbij ook naar het wondje. Het moet niet gaan ontsteken.

Mocht je twijfelen; kan je maandag natuurlijk altijd dierenarts even bellen. Maar spoed heeft het nu zeker niet.

Edit:

Ik heb je post even in ChatGPT gegooid en ik kan het grotendeels in zijn antwoord vinden:

Wat het waarschijnlijk is

Dit klinkt als een traumatische zwelling van het onderbeen:
• waarschijnlijk een trap of stoot van het andere paard
• klein huidwondje → onderhuids letsel
• snelle vochtophoping = oedeem / bloeduitstorting
• niet kreupel, wel belastend → positief teken

Dat het hard aanvoelt, niet extreem warm is en hij gewoon loopt, past hier goed bij.

Dat het op stal weer dikker wordt door stilstand is ook heel logisch.

Wanneer je niet direct hoeft te bellen

Je kunt dit zeker nog even aankijken tot maandag als:
• hij niet kreupel wordt
• de zwelling niet duidelijk toeneemt
• het been niet heet wordt
• het wondje niet gaat lekken, stinken of openbarsten
• hij geen koorts krijgt (>38,3°C)

In dat geval:
• 2–3× per dag koelen (10–20 min)
• overdag licht stappen (handmatig of rustig buiten)
• ’s nachts evt. stalbandage (niet te strak!)
• wondje schoon en open houden (geen dikke afsluitende zalf)

Groene klei kan, maar liever na het koelen en niet op een open wondje.

Wanneer ik wél zou zeggen: bel dit weekend

Niet afwachten als één van deze dingen gebeurt:
• hij wordt kreupel (ook al is het licht)
• de zwelling wordt plots duidelijk erger
• het been wordt warm tot heet
• het wondje blijft bloeden of wordt nattig
• hij reageert pijnlijk op druk
• koorts
• zwelling trekt niet weg na bewegen

Met name bij achterbenen en kleine wondjes is er altijd een (kleine maar reële) kans op:
• infectie
• pees-/peesomhulselirritatie
• in zeldzame gevallen: gewrichtsbetrokkenheid

Dat wil je niet missen — maar wat jij beschrijft klinkt daar nu niet typisch voor.

Mijn eerlijke inschatting

Op basis van wat je beschrijft:
Verantwoord om het weekend goed te monitoren
Maandag DA laten kijken als het er dan nog zit of niet duidelijk verbetert

Je hebt tot nu toe alles juist gedaan

Bedankt!! Fijn antwoord. Vind het vooral vervelend dat het net in het weekend gebeurd, maar dat is vaak zo met dit soort dingen haha.

Lokke_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:07

Kabayo schreef:
Hier had ik weinig mee gedaan eerlijk gezegd. Dat het dik en warm is is logisch, is een gevoelige plek. Ik zou het goed in beweging houden en zorgen dat het vocht weg kan. Evt koelen en in de gaten houden dat het geen einchuss wordt

Ja ga ik doen. Ik twijfel alleen of het ook eventueel een peesblessure kan zijn door de plek waarop het wondje zit. Maar aan de andere kant is het niet heel diep. Bij einschuss is er ook koorts toch?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:14

Lokke_W schreef:
Kabayo schreef:

Ja ga ik doen. Ik twijfel alleen of het ook eventueel een peesblessure kan zijn door de plek waarop het wondje zit. Maar aan de andere kant is het niet heel diep. Bij einschuss is er ook koorts toch?

Ik zou het even aankijken, mijn paard heeft een griffelbeenbreuk opgelopen door zo’n klap. Minimale zwelling, net zo’n klein wondje, niet kreupel, niet warm. Maar de zwelling trok niet volledig weg en daar toch de dierenarts voor de zekerheid voor laten komen. De breuk is inmiddels goed genezen, maar we dealen nog steeds met de peesblessure die door dezelfde klap is ontstaan.

Voor nu zou ik het been elke dag goed koelen en stappen op het harde. Als je het niet vertrouwt gewoon de dierenarts laten komen.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:55

Mijn paard had een half jaar geleden iets soortgelijks. Ik heb ervoor gekozen om dagelijks te stappen op het harde en te koelen. Ze liep niet onregelmatig. Na een aantal weken bleef er een bultje aanwezig, op de kliniek is oa een echo gemaakt waaruit bleek dat er een ontsteking zat. Hier heb ik een zalf voor meekregen welke ik voor 2 weken lang moest aanbrengen op het bultje. Inmiddels is deze nauwelijks meer zichtbaar. Ook werd op de echo gezien dat de pees licht beschadigd was, maar deze had zich inmiddels alweer helemaal hersteld.

alice0cullen

Re: Dik achterbeen door trap van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 02:20

Denk niet meteen dat dit einschuss is, maar mijn paard heeft in de afgelopen 10 jaar, 2 keer einschuss gehad aan haar achterbeen allebei na een klein wondje. Bij beide was ze amper kreupel en had nooit echt koorts. Alleen dus een flink dik achterbeen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:12

Precies zoals al opgemerkt is … denk om einschuss.
Ook mijn paard heeft dit al meerdere keren opgelopen door een klein wondje .
Spoelen / koelen en groene klei opsmeren is zeker heel goed .
Groene klei mag ook op de wond , geen enkel probleem . Zelf gebruik ik graag zeo horse feed om er op te smeren . Dat vind ik fijner werken als groene klei.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:37

Ik zou dit ook aankijken.
Wel iedere dag temperaturen en als ze koorts heeft meteen de dierenarts bellen, dan kan het zeker einschuss zijn!

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:13

Afbeelding
Dit was het wondje wat mijn pony had toen ze haar griffelbeen bleek gebroken te hebben na een trap van een andere pony. Ze liep in stap zuiver en in draf niet zo.
Het kan een heel simpel wondje zijn en verder niet zoveel aan de hand, maar hou het wel echt goed in de gaten en bij twijfel toch laten onderzoeken. :)

Lokke_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:15

Bedankt allemaal!! Ik ga het even aankijken :) en in ieder geval koelen en stappen. Denken jullie dat ik de dierenarts er alsnog even naar moet laten kijken als de zwelling weg is en ik verder geen verschil voel met voorheen?

Sorry voor de vragen maar ik heb dit nog nooit meegemaakt en ik sta vaker voor niks bij de dierenarts haha. Ben altijd gauw in paniek als er iets met mijn paard is :o

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:17

Ik zou alleen de dierenarts bellen als ze kreupel begint te lopen, koorts krijgt of als het been abnormaal dik wordt
Als het zo blijft en ze heeft geen pijn zou ik zelf niet bellen

Lokke_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:29

Kabayo schreef:
Ik zou alleen de dierenarts bellen als ze kreupel begint te lopen, koorts krijgt of als het been abnormaal dik wordt
Als het zo blijft en ze heeft geen pijn zou ik zelf niet bellen

Bedankt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:24

Ik zou het ook even aan kijken, goed blijven koelen, vrije beweging geven en dan moet het vanzelf weg trekken de zwelling. Als je twijfelt, het duurt lang, of het voelt beter voor je dan kan het even laten checken door de DA geen kwaad.

Lokke_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:41

En hoe lang is verstandig als alles gewoon goed verloopt om rust te geven? Of kan ik hem rustig oppakken als het weer goed oogt?

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:49

Afwachten tot maandag, dan de dierenarts erbij, een breukje in het griffelbeen is echt zo gebeurd. Daar moet je wel wat mee.
Niet laten draven of galopperen. Zeker niet oppakken zonder controle DA. De zwelling zit echt op de plaats van het griffelbeen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:48

Lokke_W schreef:
En hoe lang is verstandig als alles gewoon goed verloopt om rust te geven? Of kan ik hem rustig oppakken als het weer goed oogt?

Bij zoiets zou ik in ieder geval wachten tot een dag of 3 nadat de zwelling helemaal weg is. Dan rustig aan wat rijdenrijden, mocht het toch weer dik worden dan langer rust geven en de veearts even om advies vragen..