Advies gevraagd oedeem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MellL33

Advies gevraagd oedeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-26 22:06

Hoihoi,

Ik heb een friese ruin van 13 jaar. Hij heeft af en toe last van een oedeem onder zijn buik. Daarnaast hij heeft ontzettend last van verzuring. Bij 2 rondjes stappen heeft hij ontzettend grote neusgaten, maar wel een goede conditie. Ik vind hem alleen niet altijd even fit, helemaal met zo’n oedeem onder z’n buik (zie foto’s). De dierenarts is geraadpleegd en er wordt binnenkort bloed geprikt.

Zijn er meer mensen met friezen die last hebben van een oedeem of een mega snelle verzuring en hoe gaan jullie hier mee om?

Diddykong

Re: Advies gevraagd oedeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 23:11

Het klinkt best wel zorgwekkend eigenlijk. Ik snap dat je je zorgen maakt. Hoe merkt je dat je paard last heeft van verzuring? Is dit ook al als hij stil staat en niks doet? Trainen jullie nog? Staat hij buiten en heeft hij een deken op? En hoe ziet zijn voeding eruit?

MellL33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-26 00:25

Hij puft en kreunt ontzettend tijdens het rijden. Hij is m2 geklasseerd maar heeft ontzettend veel moeite met het werk. We rijden daarom ook altijd maar 1 proefje. In de training doen we veel stapwerk en vragen maar lichte inspanning.

Hij krijgt in de ochtend, middag en avond hooi. Daarnaast krijgt hij zowel in de ochtend als avond 1/2 luzerne en een kilo basisbrok.

Hij heeft een deken op van 250/300 gram op het moment. Daarnaast komt hij in de zomer veel buiten en in de overige seizoenen weinig tot niet omdat we op een pensionstal staan waar we de overige seizoenen zelf de paarden in de paddock moeten zetten als deze beschikbaar zijn. We zijn op zoek naar een huis waar de paarden aan huis kunnen staan en verwachten dat dit jaar ook gerealiseerd te hebben, waardoor hij dan elke dag naar buiten gaat.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 08:11

Ik vind het een beetje vreemd dat je zegt dat dit paard een goede conditie heeft. Dat klinkt toch niet zo als ik hoor hoe hij moet puffen en kreunen.

Hij kan natuurlijk ook veel last hebben van het vocht en daardoor kortademig worden maar dan vind ik zo’n paard persoonlijk dus ook geen goede conditie hebben want er lijkt hem dus iets te mankeren.

Los daarvan denk ik dat het heel goed is dat je de dierenarts laat komen. Ik zou dit helemaal uitgezocht willen hebben. Het kan ook een stofwisselingsprobleem zijn.

Verder is veel binnen staan en weinig beweging natuurlijk niet zo handig voor een paard dat al vocht vasthoudt.

Als hij nu in de winter niet zoveel buiten komt waarom heeft hij dan zo’n dikke deken op? Is hij recent nog zeer kort geschoren of is je paard snel kouwelijk dat je dat daarom doet? Mocht er een stofwisselingsprobleem onder liggen dan is te warm staan ook niet altijd handig voor zover ik weet.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 08:41

Goed dat je bloedonderzoek laat doen, ik denk dat een goede stap is.

Hoe vaak train je hem? Wanneer verzuurt hij? Ook bij die lichte trainingen? Of bijna alleen tijdens wedstrijden wanneer je meer vraagt dan tijdens je training? Hoe lang duren je trainingen en hoe lang is elke 'sessie' (als in, krijgt hij op tijd even een lange teugel om spiergroepen weer te ontspannen?).

En ik ga een vraag van hierboven herhalen, waaraan merk je de verzuring?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 08:49

Ik heb een lesklant gehad met dezelfde problemen. De Fries zou eigenlijk een goede conditie moeten hebben maar was heel traag. Hij werd bij haar ook nog zieker en ze hebben hem helemaal door de molen gehaald, maar ze konden nooit ontdekken waar het aan lag. Ik hoop dat jij wel wat vind.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 09:11

Ik denk dat dit een probleem is die van binnenuit komt, zijn het hart en de longen al gecontroleerd?

We hebben wel een Fries gehad die had last van oedeem, dat kwam door PPID.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 09:19

goed dat je dierenarts komt.

Ik zou zijn hart laten controleren. Veel sterkte!

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 09:22

Ik zou ook adviseren om naar zijn hart te laten kijken.
Alles wat je schrijft wijst in de richting van hart of longen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 09:46

Hart idd…. De symptomen wijzen die richting zeker op

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 10:33

Ik vraag me ook af waarom dit paard nog gereden wordt en zelfs nog mee gaat op wedstrijd?
Goed dat je een dierenarts laat komen, vocht komt vaak vanuit een probleem in het hart. Kan er ook een echo gemaakt worden?

MellL33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-26 12:07

Afspraak bij de kliniek is gemaakt. Bedankt voor het meedenken allemaal!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 13:43

Elisa2 schreef:
Ik denk dat dit een probleem is die van binnenuit komt, zijn het hart en de longen al gecontroleerd?

We hebben wel een Fries gehad die had last van oedeem, dat kwam door PPID.

Moet ook meteen aan het hart denken zeker door de vochtophoping.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 13:50

Zo te lezen is zijn conditie helemaal niet goed.
Oedeem, opengesperde neusgaten na 2 rondjes stappen, niet fit, mega snelle verzuring.
Het duidt mijns inziens op een probleem in de hele circulatie (zuurstof en vocht) in het lichaam; kan aan het hart liggen, longen of een combi.
Ik zou hem inderdaad eerst maar eens laten beoordelen door de DA voordat ik weer ging rijden.