Bobbel thv luchtpijp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Bobbel thv luchtpijp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:25

In april 2024 kocht ik een veulentje. Ze was toen pas 3 dagen oud en ik ben zo vaak als mogelijk (ivm afstand) gegaan, ongeveer iedere 2 weken.

Soms dacht ik een verdikking te zien onderaan de hals, maar soms ook weer niet. Je kon het ook iets voelen. Het voelde heel zacht, als een zakje met water.

Inmiddels staat ze al ruim 1 jaar aan huis en de zwelling is de afgelopen 2 maanden ineens toegenomen. De dierenarts heeft ernaar gekeken en gevoeld en hij dacht dat het wellicht door de hooibak / stalwand kwam. Hij voelde er niet echt iets speciaals aan en gaf aan dat daar ook niet echt iets zit wat zou kunnen reageren.

Maar toch zit het me niet lekker en ik vroeg me af of er nog mensen zijn die dit (her)kennen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De theorie van de dierenarts is mede gebaseerd op mijn stallen (ze raakt het precies als ze over de wand kijkt), maar ze had het als veulen al dus dat kan niet helemaal kloppen?

Als veulen;

Afbeelding

Wat zouden jullie doen/aanraden in mijn geval?

Sosha

Re: Bobbel thv luchtpijp

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:50

Zat paarden meegemaakt die zo over een staldeur staan met hun hals, maar nog nooit meegemaakt dat dat problemen gaf. Ik vind het apart. Voelt het nu nog steeds aan als een zakje water ?

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:55

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:56

Is het een Portugees of Spanjaard? Mijn Portugees heeft het ook een beetje en volgens mij is het meer een uiterlijk vertoon.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 07:25

Ik heb 4 spaanse merries en de andere 3 hebben het niet. Ik heb al wat afgevoeld bij ze :')

Een lymfeklier of schildklier klinkt allebei plausibel. Ik ga eens rondvragen bij andere dierenartsen.

Wellicht ook eens bloed afnemen om te zien of daar iets afwijkends te zien is.

Bij een jodium tekort krijgen ze een 'krop' lees ik online. Dat klinkt wel alsof dat het is.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:55

Zout is ook belangrijk voor de werking van de schildklier. Je zou kunnen testen door zout (zeezout) en bijv kelp bij te voeren en kijken wat er gebeurt. Worden ze sowieso niet slechter van. Zou ik het wel een voor een toevoegen zodat je goed kunt monitoren welke wat doet voor je paard.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:02

Schildklier zit toch hoger,net achter de keel aan de zijkanten van de luchtpijp.
Mijn ruin had vroeger een vergrote schildklier,maar daar voelde je echt een bal in de keel

Ik denk dat als je het zeker wil weten wat het is het nader moet laten onderzoeken.
Misschien zit er inderdaad vocht in en kun je een biopt laten nemen?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:08

Mijn vorige sliep snachts altijd met zijn hoofd hangend uit zijn luik, die had meer een deukje dan een bult.
Qua ligging lijkt het iets te ver naar achter/onder voor de schildklier, maar je kan algemeen bloedbeeld voor de zekerheid laten prikken.

Soms hebben ze ook gewoon ergens een deuk of bult waar je nooit achter komt en ze nergens last van hebben. Maar dan heb je zulke zaken iig uitgesloten, vaak meer voor je eigen gemoedsrust.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 46 min geleden

Ik denk dat het gewoon anatomie is, op de veulenfoto is heel goed te zien dat ze weinig "nek' heeft, dat zorgt er voor dat er minder ruimte/ ronding is bij de keeluitsnijding zeg maar waardoor het wat minder vloeiend over loopt allemaal. Zolang het zacht is zou ik me geen zorgen maken.