Paarden eten niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miepietjuh

Paarden eten niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:34

Ik heb 3 paarden, twee haflingers (merrie van 19 jaar, ruin van 3 jaar) en een Shetlander (15 jaar).

Ze staan 24/7 buiten en krijgen onbeperkt hooi (via een bak met een net eroverheen).

Eten is nooit een probleem geweest, ze zijn juist iets aan de zware kant.

Nu hebben we hooi gemaakt van ons eigen weiland, dit aten ze (zoals altijd) zeer goed. Toen dat hooi op was (medio november), heeft mijn man hooi meegenomen van zijn ouders (die maken zelf ook hooi van hun weiland).
De eerste ronde baal weigerden ze te eten, ik vond dit heel raar, want dit hebben ze nog nooit eerder gedaan. Dus ik was overtuigd dat dit aan het hooi lag.
Daarom heeft mijn man een nieuwe baal meegenomen van zijn ouders om te kijken hoe dat ging. Deze aten ze wel redelijk maar de shet en jongste haflinger kwamen hiervan ontzettend aan de diarree. Verder overtuigd dat dit hooi niet goed was heb ik halverwege december baaltjes Duits kruidenhooi gekocht bij een erkende fouragehandelaar. Deze werden 7 januari geleverd.

Echter eten de haflingers dit echt minimaal. De shet eet het prima en haar mest is top.

Ik heb van alles geprobeerd;
- buiten aanbieden
- via een hooinet
- nat gemaakt
- meerdere verse porties per dag
- vlozaad kuur

Niets helpt....

Ik ben echt ten einde raad. Ze poepen duidelijk minder dan normaal en inmiddels kan ik de singel ook 2 gaatjes strakker aantrekken.
Ze zijn verder vrolijk en hadden gelukkig voldoende reserves, maar hoe los ik dit op?

De paarden gaan jaarlijks naar de tandarts. Heb het hooi ook opgestuurd voor mycotoxine analyse, maar wacht nog op de uitslag. In het verleden hebben ze vaker kruidenhooi gehad en dit is niet eerder een probleem geweest.
Maar ik herken het niet eten gewoon niet van ze....

Iemand ideeën?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:41

Is het hooi of echte voordroog?
Er kan een baal tussen zitten die niet okay is. Als het koeienvoer (kuil) is (zurig en/of met melasse), is het sowieso niet geschikt voor paarden.

Ir111

Re: Paarden eten niet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:46

Kruidenhooi wordt hier ook slecht gegeten. Dat wordt doorzoeken naar goed hooi dat smakelijk genoeg is. Sterkte, gedoe met hooi is vreselijk.

miepietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:12

Het was en het is echt hooi, geen kuil of voordroog

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:12

Hier is hooi ook vaak een probleem, zijn heel kieskeurig dan.
Hooi of bijna droog spul die in plastic zit is wel altijd ok voor hen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:43

Als het nou 1 baal / partij was dan zou je denken daar zit iets raars in. Maar wel typisch dat het nu bij meerdere probeersels zo is.

Kan je niet ergens wat kleine baaltjes / rolletjes van verschillende partijen kopen zodat je het 1 en ander kan proberen en hopelijk gerustgesteld wordt dat de knollies gewoon okee zijn maar het echt aan dit hooi lag...?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:15

De keren dat mijn paarden hun hooi niet aten, vonden ze het simpelweg niet lekker. Probeer eens gewoon hooi of voordroog zonder kruiden. Soms willen wij iets wat vrij arm is, want sobere paarden en snel te dik. Dit hooi kan ook gewoon niet lekker genoeg zijn. Minder suiker smaakt ook minder zoet natuurlijk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:19

Bij ons op stal zijn we onlangs overgegaan van de ene partij (snede van eigen land) op een andere, waarbij de vorige nagenoeg droog hooi was, maar wel verpakt in plastic en we nu echt droog hooi hebben wat niet in plastic heeft gezeten.

En mijn haflinger moest er vreselijk aan wennen, ging bijna een soort van in hongerstaking, terwijl als ik het gewoon voelde, bekeek en rook, ik niks geks opmerkte aan het hooi. In tegendeel eigenlijk, ik vond het mooi spul!

Ik heb een paar dagen luzernebrok bijgevoerd en wel gewoon het hooi aan blijven bieden en nu is het gewoon wel lekker en eetbaar volgens mijn paard, maar dat heeft dus wel een paar dagen geduurd.

En ik weet van meer paarden op stal dat ze erg aan de nieuwe partij moesten wennen, maar voor zover ik kan zien eet nu eigenlijk iedereen weer gewoon goed.

Omdat bij ons op stal al het ruwvoer van eigen land komt, van verschillende percelen en verschillende maaimomenten door de zomer heen, zit er altijd wel wat verschil in smakelijkheid, maar ik vond het nu wel heel frappant, van zo goed als droog hooi uit plastic naar droog hooi zonder plastic.

Anderzijds snap ik ook dat als je hooi moet kopen, je wel zeker wil weten dat je paarden het gaan eten, je wil niet met een partij blijven zitten.

En je niet de gok wil nemen om het een paar dagen aan te kijken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 52 min geleden

Had je niet toevallig heel lekker suikerrijk hooi en nu ineens hooi met een pak minder suiker ?

Ik heb soms een batch met 7% suiker en dan eten ze dat ook echt met lange tanden en vallen ze af.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23 min geleden

Het zijn best wel gewoonte dieren en lekkerbekken.. dus ze kunnen het 'gewoon' niet lekker genoeg vinden omdat ze jullie eigen hooi gewend zijn.
Her mooist was op het laatste een beetje mengen als het 'lastigere' eters zijn. Nu een kwestie van zoeken wat voor ze werkt. Wel gunstig dat ze wat zijn afgevallen als ze te dik waren. Kun je op zoek naar arm, lekker genoeg hooi :))
Elk nadeel heeft zn voordeel?