Jeetje wat vervelend! Heel veel beterschap gewenst!
Is de manica helemaal door?
Mijn pony heeft in mei 2025 zijn manica deels gescheurd. In stap liep hij toen goed, maar draf was flink kreupel. Hij is toen ingespoten met ontstekingsremmers en moest daarna 6 weken op volledige rust op een kleine paddock incl pijnstillers. Het was nog onduidelijk of een operatie nodig was.
Na die 6 weken totale rust in juli weer terug naar de kliniek: Echo: Peeschede is mooi tot rust gekomen, mesotendon weer dun. Laterale gedeelte van manica is nog wel verdikt en onregelmatig. We mochten starten met revalidatie. Dat hield in:
Week 1: dagelijks 5 minuten stappen op het harde + koelen
Week 2: dagelijks 10-15 minuten stappen op het harde + koelen
Week 3: dagelijks 15-20 minuten stappen op het harde + koelen
Week 4: dagelijks 20-30 minuten stappen op het harde + koelen
Week 5: kijken hoe hij draaft, als dat goed is dan stappen en om de dag 4 lange zijdes draven
Enz..)
Helaas in week 5 bleek hij nog niet goed te lopen dus in september (totaal dus al 4 maanden bezig) weer terug naar de kliniek. Daar bleek dat zijn manica wel oke ging, maar ineens links voor kreupel.
Echo Rechts achter: Peesschede mooi rustig, mesotendon dun, regio Manica niet zoals het hoort, mist stukken, sommige plekken dik. Maar geeft geen reactie, geen onstoken peesschede erdoor.
Weer terug naar pijnstillers en 2 weken stappen op het harde + koelen.
Na die 2 weken mocht ik weer kijken hoe hij draafde, en YES op een zaterdag draafde hij eindelijk goed!
Maar maandag haalde ik hem ontzettend stijf uit de paddock. Ik gok hoef- of spierbevangen. Dus weer paar dagen pijnstillers en verhuist naar een stal waar ze arm hooi voeren, want stal waar hij stond had kuil.
3 weken na de bevangenheid en stalverhuizing langzaam weer gaan stappen en volgens het eerdere schema uitgebreid. Dus uiteindelijk mocht er 4 lange zijdes gedraafd worden, daarna 8 enz.. Hij bleef top lopen dus schema laten uitbreiden door kliniek:
Week 1: stappen en om de dag 5x 1 minuut draven, hierbij hoefslag volgen.
Week 2: stappen en om de dag 4x 2 minuut draven, hierbij hoefslag volgen.
Week 3: stappen en om de dag 5x 2 minuut draven, inclusief grote voltes
Week 4: stappen en om de dag 5x 3 minuut draven, inclusief grote voltes
Week 5: stappen en om de dag 5x 3 minuut draven, inclusief grote voltes, beide kanten 1 rondje galop.
Ondanks dat hij goed loopt, bleef zijn been dik. Dus halverwege december terug naar de kliniek! Daar waren ze eigenlijk heel erg tevreden. Hij liep oke en manica zag er al rustig uit. Wel nogmaals ingespoten met ontstekingsremmers om te kijken of we het been wat smaller kunnen krijgen en weer 2 weken rust. We zijn nu inmiddels 1,5 week gewoon aan het rijden en hij heeft zelfs 1x kort voor de kar gestaan. Been lijkt wel wat smaller te blijven. Maar ze gaven aan dat het waarschijnlijk wel dik blijft en dat dit geen probleem is. Misschien is 1x per jaar inspuiten wel nodig.
Het was een lang proces en zal voor ieder paard anders zijn. Maar ik dacht vertel je even ons verhaal, misschien heb je er wat aan. Is jouw paard ook ingespoten?