Gescheurde manica, tenoscopie ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chickelien

Gescheurde manica, tenoscopie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:32

Mijn paard heeft 6 weken geleden de diagnose van gescheurde manica gekregen, er werd toen gesproken over en eventuele operatie omdat zonder dit je geen uitsluitsel kon krijgen of de diepe buigpees ook beschadigd kan zijn. Maar de dierenarts gaf aan kijk eerst de eerste twee weken met volledige boxrust maar even aan wat het beeld is want dat kan het wel een inschatting geven hoe groot die kans is.

Na twee weken kwam de kogel slank en koel de stal uit en liep ze rad in stap en draf, buigproef niet goed maar dat had hij ook niet verwacht. Volgende fase was ik een kleine paddock naar buiten.

Ze heeft nu 4 weken op de paddock gestaan maar de kogel is weer dik en warm en de dierenarts komt dinsdag weer langs om te scannen en te kijken hoe slecht het is.

Helaas is mijn paard niet gemaakt om niet in het werk te staan en haar gedrag wordt steeds slechter naarmate de weken vorderen, dus deze tegenslag is best vervelend omdat ik gewoon niet meer weet hoe ik het moet oplossen. Op stal en kleine paddock zetten geeft ondertussen zoveel ongewenst gedrag, echter het been is te slecht (nu ook al in een kleine paddock 3x5) om gewoon maar bij de rest te laten lopen in de wei.

Nu zit ik ook over de operatie na te denken, om het maar op te schonen en de rafels van de gescheurde manica te laten verwijderen in de hoop op beter en sneller herstel en dat ze haar leven misschien terug kan krijgen.

Zijn er mensen met ervaringen van deze operatie en deze blessure en hoe lang duurde het voor het paard weer op de wei mocht met de rest? Daarbij ben ik ook wel benieuwd wanneer jullie de operatie gedaan hebben en wat de kosten waren. Wordt zelf verdrietig van deze situatie en wil haar graag helpen maar weet niet zo goed wat de beste route is. Uiteraard bespreek ik dit dinsdag ook weer met de dierenarts maar ben toch wel opzoek naar mensen die dit ook meegemaakt hebben en wat de ervaringen zijn.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:42

Jeetje wat vervelend! Heel veel beterschap gewenst!

Is de manica helemaal door?

Mijn pony heeft in mei 2025 zijn manica deels gescheurd. In stap liep hij toen goed, maar draf was flink kreupel. Hij is toen ingespoten met ontstekingsremmers en moest daarna 6 weken op volledige rust op een kleine paddock incl pijnstillers. Het was nog onduidelijk of een operatie nodig was.

Na die 6 weken totale rust in juli weer terug naar de kliniek: Echo: Peeschede is mooi tot rust gekomen, mesotendon weer dun. Laterale gedeelte van manica is nog wel verdikt en onregelmatig. We mochten starten met revalidatie. Dat hield in:
Week 1: dagelijks 5 minuten stappen op het harde + koelen
Week 2: dagelijks 10-15 minuten stappen op het harde + koelen
Week 3: dagelijks 15-20 minuten stappen op het harde + koelen
Week 4: dagelijks 20-30 minuten stappen op het harde + koelen
Week 5: kijken hoe hij draaft, als dat goed is dan stappen en om de dag 4 lange zijdes draven
Enz..)

Helaas in week 5 bleek hij nog niet goed te lopen dus in september (totaal dus al 4 maanden bezig) weer terug naar de kliniek. Daar bleek dat zijn manica wel oke ging, maar ineens links voor kreupel.
Echo Rechts achter: Peesschede mooi rustig, mesotendon dun, regio Manica niet zoals het hoort, mist stukken, sommige plekken dik. Maar geeft geen reactie, geen onstoken peesschede erdoor.
Weer terug naar pijnstillers en 2 weken stappen op het harde + koelen.

Na die 2 weken mocht ik weer kijken hoe hij draafde, en YES op een zaterdag draafde hij eindelijk goed!
Maar maandag haalde ik hem ontzettend stijf uit de paddock. Ik gok hoef- of spierbevangen. Dus weer paar dagen pijnstillers en verhuist naar een stal waar ze arm hooi voeren, want stal waar hij stond had kuil.

3 weken na de bevangenheid en stalverhuizing langzaam weer gaan stappen en volgens het eerdere schema uitgebreid. Dus uiteindelijk mocht er 4 lange zijdes gedraafd worden, daarna 8 enz.. Hij bleef top lopen dus schema laten uitbreiden door kliniek:
Week 1: stappen en om de dag 5x 1 minuut draven, hierbij hoefslag volgen.
Week 2: stappen en om de dag 4x 2 minuut draven, hierbij hoefslag volgen.
Week 3: stappen en om de dag 5x 2 minuut draven, inclusief grote voltes
Week 4: stappen en om de dag 5x 3 minuut draven, inclusief grote voltes
Week 5: stappen en om de dag 5x 3 minuut draven, inclusief grote voltes, beide kanten 1 rondje galop.

Ondanks dat hij goed loopt, bleef zijn been dik. Dus halverwege december terug naar de kliniek! Daar waren ze eigenlijk heel erg tevreden. Hij liep oke en manica zag er al rustig uit. Wel nogmaals ingespoten met ontstekingsremmers om te kijken of we het been wat smaller kunnen krijgen en weer 2 weken rust. We zijn nu inmiddels 1,5 week gewoon aan het rijden en hij heeft zelfs 1x kort voor de kar gestaan. Been lijkt wel wat smaller te blijven. Maar ze gaven aan dat het waarschijnlijk wel dik blijft en dat dit geen probleem is. Misschien is 1x per jaar inspuiten wel nodig.

Het was een lang proces en zal voor ieder paard anders zijn. Maar ik dacht vertel je even ons verhaal, misschien heb je er wat aan. Is jouw paard ook ingespoten?