Terugkerende koorts.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjafrane

Terugkerende koorts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 17:31

Heeft iemand ervaring hiermee. Mijn paard had begin december een luchtweginfectie toen heeft ze een antibioticakuur en respulmin van de dierenarts. Toen dat over was gingen we eind december naar flinke koorts 39,5 weer dierenarts koortsremmers en nog geprikt knapte ze weer op en nu 3 weken later weer koorts 39.1. En weer dierenarts en koortsremmers. Ze voelt zichzelf zo te zien echt niet lekker want eten doet ze met lange tanden.

Hopelijk knapt ze gauw weer op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:55

Ik zou dan toch denken dat er iets zit wat blijft ontsteken waardoor de koorts terug komt?
Misschien moet er verder worden gekeken en is een langere antibiotica kuur nodig?
Zou zeker de veearts vragen of aanvullend onderzoek nodig is.

Ben trouwens wel benieuwd want mijn oude merrie heeft momenteel ook zoiets.
Afgelopen zomermaanden wat benauwd, spuit en sputolysin gehad.
half november ineens hoge koorts.
Bleef begin januari wat snotterig, weer hoge koorts.
Dat gaat nu na antibiotica de goede kant op

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:37

Ja dat word het vervolg verder onderzoek. De dierenarts denkt nu dat het komt omdat de paarden die om haar heen staan weer zijn begonnen met hoesten. Het is een jong paard zonder weerstand blijkbaar en ze krijgt geen tijd om het op te bouwen. Dan hoest er wel weer een ander :(

tirzasarah10

Re: Terugkerende koorts.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:50

Hebben ze na de antibiotica kuur nog gekeken aan de binnenkant? Mijn pony had 2/3 jaar terug ook flinke infectie en toen op de dag dat ze zouden stoppen met antibiotica nog een scopie gemaakt en zagen ze dus nog slijm zitten. Hij had eerst 7 of 10 dagen antibiotica gehad en toen was ik gestopt maar hij kwam er dus ook niet overheen. Paar weken later weer zo ellendig dus weer scopie, antibiotica en toen dus echt passen gestopt nadat hij schoon was. Toen knapte hij aanzienlijk op. Pony was in korte tijd ook echt flink afgevallen terwijl hij al niet dik was. Hij is van 198kg naar 170kg gegaan, kreeg tijdens dat hij ziek was slobber wel naar binnen maar op 1kg slobber extra werd hij ook niet zwaarder. Dit soort dingen geven vaak toch wel een enorme aanslag op een lijf en hebben meer herstel nodig dan gedacht

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:12

Op dit moment hoest ze niet. Mocht dat weer gebeuren gaan we verder onderzoeken. Ze was ook helemaal opgeknapt. Ik snap er ook niks van maar voor nu eerst even de koorts aanpakken en dat ze weer eet en dan weer verder

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:42

Vrij onbekend in Nederland en misschien waard om te bekijken; tekenziektes. Veel da’s kennen het zelf niet maar erin duiken is misschien wel iets

Verder zou je een stevige booster kunnen geven, hier hebben we (totaal andere situatie wel) vanuit verminderde weerstand een booster gegeven van audevard immuno rs en goede vit E capsules

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:04

Sjafrane schreef:
Op dit moment hoest ze niet. Mocht dat weer gebeuren gaan we verder onderzoeken. Ze was ook helemaal opgeknapt. Ik snap er ook niks van maar voor nu eerst even de koorts aanpakken en dat ze weer eet en dan weer verder

Het zou een andere infectie kunnen zijn, maar het ligt meer voor de hand dat het toch niet helemaal over was.
Er is steeds vaker resistentie tegen breed spectrum antibiotica en ik denk dat je er goed aan doet om om vervolgonderzoek te doen, met evt bronchoscopie maar in ieder geval een swab om te kijken welke bacterie er zit om meer specifieke antibiotica te geven.
Voor de weerstand zou je immuboost kunnen gaan geven en L-Lysine.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:18

Mij werd via de veearts nog audevard balsamic air aangeraden?

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:08

billy3105 schreef:
Vrij onbekend in Nederland en misschien waard om te bekijken; tekenziektes. Veel da’s kennen het zelf niet maar erin duiken is misschien wel iets

Verder zou je een stevige booster kunnen geven, hier hebben we (totaal andere situatie wel) vanuit verminderde weerstand een booster gegeven van audevard immuno rs en goede vit E capsules

Hier moest ik ook aan denken. Mijn jonge paard had dezelfde symptomen. Hoesten, snotterig, slecht eten en terugkerende koorts. Bleek piroplasmose te zijn. Maar goed, ik woon in Roemenie maar ik begreep dat het in Nederland tegenwoordig ook voorkomt. Slijmvliezen checken en eventueel bloed laten controleren op rode bloedcellen.

Chan88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:52

Ik heb zoiets ook gehad paar jaar terug half december koorts niet eten echt gewoon niet lekker ook kortsremmers en later antibiotica erbij na 2 a 3 weken leek het echt weer goed te gaan en is toen ook week of 3 goed geweest totdat het ineens weer slechter ging, weer niet/bijna niet eten en gewoon echt niet lekker dierenarts er weer bij en had weer koorts en verhoogde hartslag en ademhaling en onstekingwaarde waren ook weer verhoogd .paard heeft overigens nooit gehoest.
Nadat hij bijna omviel van waarschijnlijk oververmoeid naar de kliniek in wolvega gegaan en daar na onderzoek kwam zware longontsteking uit zat heel diep, bacterie zat ingekapseld waardoor het dus beter leek te gaan.
Mijn paard heeft dit niet overleefd van dat ie de 2de keer niet lekker was tot eigenlijk doodziek en mischien 20% kans op overleven maar nooit meer helemaal de oude duurde maar ongeveer 5 dagen.
Nou zal het hopelijk waarschijnlijk bij jouw niet zo erg zijn maar zou hem toch voor de zekerheid laten testen op ontstekingswaarde en daarna bij verhoogde waarde mischien toch de longen laten nakijken (scopie).
Beterschap voor je paard