Oogprobleem Lucky: ontsteking/abces/beet? Tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luckypuck

Oogprobleem Lucky: ontsteking/abces/beet? Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 17:27

Hi allemaal,
Afbeelding

Ik wil even jullie ervaringen/tips vragen, want ik zit al een tijdje met het oog van mijn paard Lucky en ik wil zeker weten dat ik niks mis. (Links is vandaag, rechts is vorige week)
Afbeelding

Wat er is gebeurd
Ongeveer een week geleden werd Lucky ineens mega dik rondom haar oog/voorhoofd. Het oog kon ze toen bijna niet open krijgen en er zat ook echt pus/rommel bij.

De zwelling voelt zacht (als een kussen), ze heeft er geen pijn van en knijpt niet met haar oog, maar het voelt soms wel iets warmer. Wat ik gek vind: het lijkt soms alsof de zwelling wat verplaatst (de ene keer meer boven het oog/voorhoofd, later weer wat anders).

Dierenarts / behandeling
De dierenarts is inmiddels 3x geweest (en komt morgen weer).
- Lucky heeft antibiotica via injecties gehad en verdere behandeling voor het oog.
- Ze heeft ook oogzalf en oogdruppels meegekregen (maar dat geven is echt een drama).
- Dierenarts voelde een klein hard knobbeltje, maar kon er niet goed bij omdat het te hoog zat.
- Er is gekeken met fluoresceïne: geen hoornvliesbeschadiging gelukkig.
- Een keer is het ooglid omhoog geklapt en toen kwam er veel pus uit (alsof er iets is opengegaan / ontstoken kliertje).

Hoe het nu is
Het is wel echt beter dan vorige week:
- veel minder pus/uitvloeiing
- duidelijk minder dik

Alleen zit er nog wel rest-zwelling, waardoor het oog nog niet helemaal open kan. En ik zie ook dat er haren weg zijn bij het oog, waarschijnlijk door schuren/irritatie.

Mijn vragen aan jullie
- Herkent iemand dit? (abces/ontstoken kliertje/beet/allergie?)
- Hoe lang duurde het bij jullie voordat zo’n zwelling helemaal weg was?
- En als de DA morgen komt: wat zouden jullie hem/haar zeker laten checken of vragen? (echo/punctie/traankanaal etc.)

Ik wil gewoon dat Lucky helemaal goed herstelt, dus alle ervaringen zijn welkom

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 18:24

solutioning kun je het beste overlaten aan de arts. je doet eigenlijk alles al goed door bij de arts aan te geven dat je wil dat lucky hersteld.

Elisa2

Re: Oogprobleem Lucky: ontsteking/abces/beet? Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:57

Ik denk ook als er nu vooruitgang in zit dat het doorgaan met de behandeling van de DA en dat advies opvolgen het beste is.

Heb het weleens vaker gezien de ontstoken ogen/slijmvliezen maar dat waren geen abcessen. Ik denk dat het vooral tijd nodig heeft in jullie geval en je hebt gelukkig direct goed gehandeld door de DA in te schakelen.

Hele knappe pony trouwens!

MissyNr1

Re: Oogprobleem Lucky: ontsteking/abces/beet? Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:19

Misschien een idee om een echo te laten maken van het oog en het ooglid? En dan meteen een goede inspectie onder sedatie. Als een "gewone" behandeling niet her gewenste resultaat geeft is het goed idee om verdere stappen te zetten qua onderzoek. Misschien zit er wel een vreemd lichaam (splinter bijvoorbeeld) die aanhoudende klachten geeft