Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Elisa2 schreef:Ehm, ben ik de enige die zich af vraagt waarom je met een paard met zulke lichamelijke problemen uberhaupt nog springt? Want dat zou het eerste zijn waar ik mee gestopt zou zijn bij de eerste klachten. Ik kan me echt niet voorstellen dat dit goed is voor zijn lichaam. (sorry, ik bedoel het niet verkeerd)
In ieder geval, wat er hier gezegd wordt daar sluit ik me wel bij aan..controleren op halsproblemen en eventueel EVCM. En een echo van binnenuit van het SI gewricht.
DSLD zou je moeten kunnen zien aan de verandering in de stand van het achterbeen en de kogels.
Babootje schreef:Wat was er op de echo van de hals precies te zien, behalve de ontsteking (denk bv aan een afwijkende vorm van de halswervels) Is er geen foto gemaakt van de hals? Heeft SDMC niets gezegd over mogelijk EVCM?
Hoe is de ontsteking van het SI gewricht gediagnosticeerd? Zijn er foto's gemaakt? Echo van het SI gewricht?
Om te kunnen zien wat de oorzaak is van de ontstekingen.
De peesblessures kunnen heel goed secundair zijn (zijn dit meestal ook bij bovenomschreven problematiek).
vierhoef schreef:Babootje schreef:Wat was er op de echo van de hals precies te zien, behalve de ontsteking (denk bv aan een afwijkende vorm van de halswervels) Is er geen foto gemaakt van de hals? Heeft SDMC niets gezegd over mogelijk EVCM?
Hoe is de ontsteking van het SI gewricht gediagnosticeerd? Zijn er foto's gemaakt? Echo van het SI gewricht?
Om te kunnen zien wat de oorzaak is van de ontstekingen.
De peesblessures kunnen heel goed secundair zijn (zijn dit meestal ook bij bovenomschreven problematiek).
Op het verslag van de echo staat het volgende;
- hals rechts: mild vergroot C67 en C7T1 met matige synovitis (ontsteking) C7T1
- hals links: mild vergroot C67 en C7T1 met milde synovitis C7T1
We hebben het toen wel gehad over ECVM bij zowel het SMDC als de volgende kliniek maar die vonden het beide niet waarschijnlijk.
De onderzoeken aan het SI waren steeds echo’s van buitenaf.
saarie schreef:De kans dat je van dit paard nog een goed functionerend rijpaard gaat maken waar je onbezorgd van kan genieten en mee kan trainen lijkt me inmiddels klein. Dus dan moet je of je ambities bij gaan stellen en gaan focussen op pijnvrij zijn, bewegen/trainen waar mogelijk gericht op een actief pensioen, of nadenken over volledig pensioen of misschien zelfs ermee stoppen als er iets aan de hand is waarvoor geen herstel mogelijk is. Het dier is pas 9 jaar oud en nu al zoveel blessures en problemen... .
echt enorm rot, maar ik denk dat dit sowieso geen functioneel springpaard meer kan worden. Zo jong en al zo bizar veel ellende en klinisch nooit 100%... Als ze al zo jong uitvallen in de basissport (?) en zulk slecht klinisch beeld laten zien komt het nooit helemaal goed is mijn ervaring, hoe oneerlijk het dan ook klinkt. vierhoef schreef:@Babootje
Ik heb nog even de verslagen door zitten lezen en we hebben toen (oktober 2023) toch wel ook foto's laten maken, dat was toen nog bij het SMDC. Daar kwam het volgende uit:
- hals: milde hypertrofie C67 met milde ventrale opbouw facetgewricht. Botremodellering os occiput en C1-oud, nu niet klinisch relevant
- RV schouder & elleboog: geen relevante bevindingen
Hij was in die periode wisselend RV en LV niet goed, met name op de volte. Voornamelijk RV niet goed.