Second opinion paard, vergelijkbare verhalen gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vierhoef

Second opinion paard, vergelijkbare verhalen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 13:34

Hi allemaal,

Ik schrijf dit topic over mijn 9 jarige ruin (2016, KWPN x volbloed). Hij is inmiddels 3,5 jaar in ons bezit en we zijn al zo'n 2,5 jaar aan het struggelen met zijn gezondheid. Het eerste jaar dat we hem hadden waren we vooral heel erg bezig met elkaar leren kennen en dressuurmatig aan de slag te gaan. Bij de oude eigenaren had hij wat springwedstrijden gelopen en dressuurmatig wat verder doorgereden. Het eerste jaar gingen we ook heel langzaamaan het springen wat meer oppakken wat we allebei heel erg leuk vonden!

De ellende begon in de zomer van '23, toen haalde ik hem uit de wei met een schieffel en liep hij niet 100% goed. We zijn toen naar het smdc geweest, waar het been op de foto en echo is geweest, dat was gelukkig goed. Wel kwam er uit dat hij een lichte vorm van artrose had in het kroongewricht, maar dat hij daar geen last van zou hebben. Hij liep linksachter niet helemaal goed, en daar bleek een lichte blessure te zitten aan de aanhechting van de tussenpees op de sprong. Hij heeft toen shockwave therapie gehad en is op speciaal beslag gezet. Hij moest toen op rust met stappen tot de volgende controle een paar weken later. Toen we op controle gingen, was hij linksachter bijna weer helemaal goed. Helaas was hij dit keer rechtsvoor / linksvoor niet helemaal goed, en is de hals op de foto en echo geweest. Daar bleek hij ontstoken halswervels te hebben in de laatste twee wervels. Is toen ingespoten met cortico en hylaruonzuur. Weer terug naar huis met een gericht opbouwschema maar helaas verbeterde hij minimaal met vooral veel ups en downs. Hij is toen bij het smdc nog een paar keer naar de fysio geweest en op aanraden van de dierenarts en fysio naar de aquatrainer, maar hij bleef voor en soms achter net niet helemaal lekker lopen. Er hebben toen nog meerdere dierenartsen daar naar gekeken maar ze kwamen er niet uit wat het nou precies was.

Toen zijn we een maand later (inmiddels februari '24) naar een andere kliniek geweest en daar bleek hij een onsteking te hebben in het SI gewricht en in de knieën zowel links als rechtsachter. Hij is toen ingespoten met PRP en we hebben een paar EMS trainingen gedaan om de spieren te stimuleren, door alle blessures en het stilstaan was hij namelijk veel spier kwijtgeraakt. Toen weer rustig opgebouwd in overleg met de dierenarts en hij deed het weer super! Was weer zichzelf, vrolijk en liep als een zonnetje. Toen hebben we twee maanden later zelfs onze eerste springwedstrijd gestart! Helaas was hij een week na die wedstrijd weer niet helemaal goed, toen zijn we terug gegaan en is hij weer behandeld aan het SI gewricht en is weer de plek van de aanhechting van de tussenpees op de sprong linksachter behandeld, dit keer met PRP. Toen weer rustig opgebouwd en het ging weer de goede kant op. Over de zomer heen zijn we toen veel in het bos gaan rijden, af en toe een spring of dressuurwedstrijdje wat wel goed ging. In oktober was hij liep hij weer niet helemaal lekker aan de longe, toevallig kwam de fysio toch al en toen bleek hij weer helemaal vast te zitten in het SI gebied. (Fysio komt overigens standaard elke 4-6 maanden). Nadat hij los was gemaakt was hij weer een stuk beter en zijn we weer veel met balkjes en mini sprongetjes gaan werken om hem sterker te maken.

In november '24 hebben we tijdens een springles een ongeluk gehad waarbij we door de sprong heen klapten en we over de kop gingen. Hij is toen op zijn rug geland. Ik was ook geblesseerd geraakt en kon twee maanden niks, en omdat hij na het ongeluk ook niet goed liep heeft hij twee maanden compleet vrij gehad. In januari '25 zijn we weer gaan kijken hoe hij het deed, helaas nog steeds niet goed. Wederom linksachter, wat meestal zijn slechte been is. We zijn toen naar de kliniek geweest waar hij weer was behandeld aan het SI gewricht en de tussenpees linksachter. Er was op de echo van de pees linksachter, net als de eerste echo bij het SMDC 1,5 jaar ervoor, een degeneratief weefsel te zien. Rechtsachter was dit minder. Weer heel rustig een beetje opgebouwd, maar niet echt verandering, hij bleef hetzelfde lopen. Toen zijn we in maart terug gegaan en is hij aan beide achterbenen (bij de aanhechting van de tussenpees) behandeld met stamcellen. Hij moest toen 4 weken complete rust en hij heeft tijdens die periode ook elke week EMS trainingen gehad voor de spieren.

Na die vier weken zijn we weer heeel rustig op gaan bouwen en in het begin was hij nog niet heel veel anders, maar hij werd wel snel veel beter en sterker. Langzaamaan weer met balkjes gaan werken en mini sprongetjes, alles uiteraard weer in overleg met de dierenarts. Hij heeft eigenlijk de hele zomer super gelopen, was helemaal in vorm en we hebben hele leuke dingen kunnen doen. Helaas kwam daar eind oktober verandering in, toen hij ineens niet meer te vangen was in de wei en hij weer slechter begon te lopen, weer linksachter. Dit gedrag laat hij eigenlijk altijd zien als hij pijn / een blessure heeft. Hij wordt dan afstandelijker en lijkt hij ineens heel veel stress te ervaren, terwijl hij dit normaal eigenlijk totaal niet heeft. Onder het zadel was hij ook ineens heel anders, vooral in het bos begon hij heel geïrriteerd te doen en in zijn gehele houding zag je dat hij veel spanning heeft / had. We hebben hem toen weer laten checken en er kwam wederom een ontsteking bij het SI gewricht uit. Dit is weer behandeld met PRP, en we mochten weer rustig aan gaan opbouwen. De pezen zagen er relatief goed uit gelukkig. Helaas veranderde er niet zoveel, het enige dat veranderde was dat hij weer even wat beter te vangen was. Onder het zadel bleef hij geïrriteerd en gespannen, daarnaast was hij ineens alle balans / kracht kwijt en hij voelde net als een 4 jarige die net onder het zadel is kwa balans. Heel raar en eng om mee te maken. Ben toen ook uiteraard meteen gestopt met 'rijden' (heb er na de laatste behandeling uberhaupt maar een paar keer opgezeten om te kijken of hij was verbeterd, maar helaas lijkt hij alleen maar slechter te worden.. ook aan de longe).

Hij is lichamelijk nooit een heel sterk paard geweest, en hij heeft snel een terugval. We hebben al heel veel verschillende aanpakken van trainen en management geprobeerd om hem zo sterk mogelijk te krijgen en te houden, maar het komt steeds op hetzelfde neer.

Voor volgende week hebben we een afspraak staan bij Equitom, met de hoop dat we eindelijk meer duidelijkheid krijgen over wat er mis is. Het enige wat ik wil is dat hij pijnvrij is, want nu is hij niet zichzelf en dat breekt mijn hart. Hij heeft constant zoveel spanning bij zich, wat hij normaal eigenlijk helemaal niet heeft.

Heel erg bedankt voor het lezen van dit lange verhaal, ik ben eigelijk opzoek naar mensen die welicht een vergelijkbare situatie hebben meegemaakt en wellicht advies hebben of een idee hebben van wat het wellicht zou kunnen zijn

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 13:53

Phoe wat een verhaal, zo te lezen is het heel erg lastig om hem heel (en in het werk) te houden. Allereerst komt bij mij de vraag op, waar komen al deze zwakke punten vandaan? Is het een uitding van dieper liggende problemen, zoals ECVM? Dat is wat bij mij als eerste op zou komen als ik het zo lees, omdat je het ook kort hebt gehad over een ontsteking bij de halswervels. ECVM geeft ook een heel wisselend beeld en van wat ik ervan onthouden heb, veel ontstekingen.

Wat ik me ook afvraag, gaat er iets fout in de training, zadel, ongelijke belasting, etc? Of wat is de andere factor waardoor het "ineens" weer mis gaat? Je schrijft natuurlijk heel veel soorten training geprobeert, dus komt die factor dan misschien toch van buitenaf, hangt het misschien samen met het seizoen? Zoals het leest lijkt de terugkerende factor terugkeren in training te zijn, maar dit zou natuurlijk ook (deels) kunnen samenhangen met andere zaken. Als je meer weet over de triggers van zijn terugval/blessures kun je misschien ook beter bij de oorzaak komen.

Ik zou bij een volgend DA bezoek er vooral op hameren op zoek te gaan naar een "grotere" oorzaak, iets wat de veel verschillende problemen kan verklaren, en eerst dat boven water krijgen voordat je "delen' gaat behandelen. Want ik kan mij moeilijk voorstellen met alle info uit de openingspost dat dit steeds losstaande blessures zijn.

Hoe dan ook, volgens mij doe je enorm je best om erachter te komen wat het kan zijn en ik hoop dat je daar ook snel achter komt en daarmee weer vooruit kan. Sterkte!

saarie

Re: Second opinion paard, vergelijkbare verhalen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 14:08

Jeetje wat een brokkenpiloot! Ik zou even heel goed nadenken wat je hier nog mee wilt en hoever je daarin wil gaan. De kans dat je van dit paard nog een goed functionerend rijpaard gaat maken waar je onbezorgd van kan genieten en mee kan trainen lijkt me inmiddels klein. Dus dan moet je of je ambities bij gaan stellen en gaan focussen op pijnvrij zijn, bewegen/trainen waar mogelijk gericht op een actief pensioen, of nadenken over volledig pensioen of misschien zelfs ermee stoppen als er iets aan de hand is waarvoor geen herstel mogelijk is. Het dier is pas 9 jaar oud en nu al zoveel blessures en problemen... Dit gaat je heel veel geld, tijd en energie kosten. Daarmee wil ik niet zeggen dat dat het niet waard is hoor, maar ik zou wel enig perspectief willen hebben en een duidelijke oorzaak/prognose in dit verhaal.

Ik heb destijds een van mijn paarden op vervroegd pensioen gezet wegens aanhoudende problemen en blessures. We gingen van de ene peesblessure naar de andere, steeds weer iets anders stuk, artrose in het kroongewricht, ontsteking in de slijmbeurs van de nek, noem het maar op. We kregen hem steeds wel weer een periode goed maar dat duurde nooit lang. Een eenduidige oorzaak is nooit gevonden, behalve dat het een heel groot paard was die gewoon kwetsbaar was van lijf en leden. Ik heb er daarom voor gekozen om hem met 16 op volledig pensioen weg te zetten. Dat is een goede keuze geweest. Hij is nog steeds geblesseerd maar houdt zich rustig en geniet van deze jaren. Hij heeft zijn leven hard voor ons gewerkt en heeft nu een mooie oude dag, al is het wat vroeg. Als hij 9 was geweest, had ik misschien een andere keuze gemaakt.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 14:17

Jeetje, jij zult de zakken aardig leeg hebben. Ik zou nu voor een diagnose gaan en afvragen of je nog wel wilt behandelen. Want het wordt gewoon niet beter. Daarnaast zou ik me afvragen of hij wel pijnvrij kan zijn, aangezien hij zich dan ook minder laat vangen.
Wat je zou kunnen doen, is hem 2 weken op pijnstilling zetten, om te zien in hoeverre hij dan verandert, voornamelijk in gedrag.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 14:21

Wat een verhaal zeg... ik zou inderdaad ook ECVM gecheckt willen hebben aangezien dat vaak doorwerkt in het hele lijf en je dan wel zo'n beeld kan krijgen.

Maar ik zie ook meerdere issues tussenpezen achter, dat zou DSLD kunnen zijn en aangezien dat systemisch is zou het ook alle klachten kunnen veroorzaken.

Iig klinkt het alsof er ergens een 'primaire oorzaak' zit waardoor hij zo kwakkelt, die zou ik boven water proberen te halen

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 14:26

Ik zie dat je idd ook al een topic had geopend over DSLD. Daar dacht ik namelijk ook meteen aan. Ik ben wel benieuwd naar een foto van je paard. Mag ook per pb. :)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 14:30

Ik sluit me aan bij Saarie. Ik denk dat er groter onderliggend iets, of dat nou lichamelijk is zoals ECVM, of toch training die hem niet op de juiste manier weet te ondersteunen, of iets anders.

Als eenzelfde blessure steeds terugkomt, is er iets dat dat triggert. Het behandelen van de blessure, is dan symptoombestrijding.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 14:38

Wow, wat heftig, ben je zelf wel weer helemaal opgeknapt?
Als dit mijn paard zou zijn, zou ik op een rijtje zetten hoeveel geld ik nog in diagnostiek wil steken, en wat de uitkomsten zouden kunnen zijn, en of ik deze financieel wil en kan dragen. Het is niet irreel om te denken dat hij niet meer als rijpaard kan dienen. Heb je daar vrede mee en kun je die kosten dragen, en wat zou je doen als de blessure toch weer terugkomt na behandeling. Hij is tenslotte pas 9. Op basis daarvan zou ik een beslissing nemen. In de tussentijd kan pijnstilling een optie zijn. Veel sterkte.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 14:40

Hi TS,

Je geeft aan dat het SI gewricht behandeld is. Is daar ook een foto/echo van gemaakt? En is er nog een echo van de hals gemaakt ná 2023? Het verhaal klinkt een beetje als dat van mijn grote ruin van toen 12. We reden mooi winst in het Z2 en van de ene op de andere dag kon hij geen fatsoenlijke wissel meer springen en zijn mooie krachtige galop werd een bunny-hup. Hij is bij de Lingehoeve binnenstebuiten gekeerd. Zijn SI bleek aan beide kanten vol met artrose te zitten, en in zijn hals vonden ze ook artrose aan de binnenkant van de wervel richting zenuwbaan. Daarnaast door compensatie van de artrose in SI peesblessures aan beide achterbenen. We hebben hem direct op pensioen gezet, en hij staat nu heerlijk 24/7 buiten in een kudde pensionado's niks te doen.

De problemen in de achterbenen kunnen komen door compensatie ergens anders vandaan. De vraag is dan natuurlijk, waar vandaan...

vierhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 16:36

Bedankt voor alle reacties zo snel al!!

Ons doel / intentie is inderdaad om een diagnose te krijgen en dan vanuit daar verder te kijken wat nog eerlijk is naar hem en naar ons toe.

Er is na de echo van de hals van 2023 geen nieuwe echo meer van de hals gemaakt.

ECVM en DSDL is inderdaad ook al vaker door mijn hoofd gegaan maar volgens onze huidige DA was dat niet aannemelijk maar ik weet eigenlijk niet waarom.. daarom extra benieuwd naar de bevindingen van Equitom.

Er is elke keer dat hij eraan behandeld is een echo gemaakt van het SI, vanuit de buitenkant. Er kwam steeds uit dat er een ontsteking zat maar verder niet veel bijzonders. Begreep wel van anderen en wat ik zo lees dat er met een echo vanuit de binnenkant meer te zien is?
Hij is / heeft:
-Altijd al moeilijk geweest in de aanleuning; wil geen contact maken en is altijd een ‘gevecht’, wie er ook op zit.
-Wisselende kreupelheden, de ene dag zie je bijna niks en de volgende dag ineens slechter. Anderen zeiden vaak dat ze er niks aan zien en dat ik gewoon moest genieten van hem maar ik zie er bijna altijd wel iets aan. Moeilijk uit te leggen en op een gegeven moment weet je ook gewoon niet meer wat je ziet en wat echt en niet echt is.
-Sinds we aan het stuggelen zijn met de gezondheid heeft hij een soort hupje wanneer hij aandraaft, vooral aan de longe.
-Struikelt vaak, vooral op iets compactere bodem. Gaat dan niet door zn knieën maar hij struikelt wel met zijn achterbenen. Alleen in draf en veelal onder het zadel.
-Toen ik hem net had was hij heel heet met springen, heel kijkerig en stopte hij veel. Hij vloog er altijd vandoor vlak na de sprong. Is op een gegeven moment minder geworden maar hij is altijd blijven overspringen als hij de eerste paar keer over de hindernis springt.

Nu is hij de laatste tijd veel op mij gericht en zie ik constant veel spanning bij hem. Was ook met oud en nieuw; normaal geeft hij bijna niks om vuurwerk maar dit jaar was hij zo gestresst ineens wat niks voor hem is.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:44

Is hij ook getest op ataxie?

vierhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 16:53

siskeh schreef:
Is hij ook getest op ataxie?

Daar is hij nog nooit op getest

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 17:54

Pijn in het lijf kan zeker voor spanning zorgen. Lastig hoor. Alles wat je opnoemt klinkt idd niet als een gezond paard -O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:02

Ehm, ben ik de enige die zich af vraagt waarom je met een paard met zulke lichamelijke problemen uberhaupt nog springt? Want dat zou het eerste zijn waar ik mee gestopt zou zijn bij de eerste klachten. Ik kan me echt niet voorstellen dat dit goed is voor zijn lichaam. (sorry, ik bedoel het niet verkeerd)

In ieder geval, wat er hier gezegd wordt daar sluit ik me wel bij aan..controleren op halsproblemen en eventueel EVCM. En een echo van binnenuit van het SI gewricht.

DSLD zou je moeten kunnen zien aan de verandering in de stand van het achterbeen en de kogels.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:06

Elisa, de stand hoeft nog niet veranderd te zijn, om het toch al wel te hebben. Standsverandering komt op een later moment, maar dan is de schade aan het bindweefsel al zo veel eerder ontstaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:33

Wat was er op de echo van de hals precies te zien, behalve de ontsteking (denk bv aan een afwijkende vorm van de halswervels) Is er geen foto gemaakt van de hals? Heeft SDMC niets gezegd over mogelijk EVCM?
Hoe is de ontsteking van het SI gewricht gediagnosticeerd? Zijn er foto's gemaakt? Echo van het SI gewricht?
Om te kunnen zien wat de oorzaak is van de ontstekingen.
De peesblessures kunnen heel goed secundair zijn (zijn dit meestal ook bij bovenomschreven problematiek).

vierhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:39

Elisa2 schreef:
Ehm, ben ik de enige die zich af vraagt waarom je met een paard met zulke lichamelijke problemen uberhaupt nog springt? Want dat zou het eerste zijn waar ik mee gestopt zou zijn bij de eerste klachten. Ik kan me echt niet voorstellen dat dit goed is voor zijn lichaam. (sorry, ik bedoel het niet verkeerd)

In ieder geval, wat er hier gezegd wordt daar sluit ik me wel bij aan..controleren op halsproblemen en eventueel EVCM. En een echo van binnenuit van het SI gewricht.

DSLD zou je moeten kunnen zien aan de verandering in de stand van het achterbeen en de kogels.

Zou ik nu ook nooit meer doen. Op dat moment werd door iedereen gezegd dat het wel kon, door de DA en ook vooral omdat hij het het allermooiste van de wereld vindt. Als ik de tijd terug kon draaien zou ik andere keuzes maken maar dat kan helaas niet.

vierhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:45

Babootje schreef:
Wat was er op de echo van de hals precies te zien, behalve de ontsteking (denk bv aan een afwijkende vorm van de halswervels) Is er geen foto gemaakt van de hals? Heeft SDMC niets gezegd over mogelijk EVCM?
Hoe is de ontsteking van het SI gewricht gediagnosticeerd? Zijn er foto's gemaakt? Echo van het SI gewricht?
De peesblessures kunnen heel goed secundair zijn (zijn dit meestal ook bij bovenomschreven problematiek).

Op het verslag van de echo staat het volgende;
- hals rechts: mild vergroot C67 en C7T1 met matige synovitis (ontsteking) C7T1
- hals links: mild vergroot C67 en C7T1 met milde synovitis C7T1
We hebben het toen wel gehad over ECVM bij zowel het SMDC als de volgende kliniek maar die vonden het beide niet waarschijnlijk.
De onderzoeken aan het SI waren steeds echo’s van buitenaf.

Wat betreft DSLD, dit heb ik vorig jaar al neergelegd bij de dierenarts, maar die vond dat toen niet waarschijnlijk omdat ze hem er eigenlijk nog te goed voor vond. Afgelopen november zijn er nog echo’s gemaakt van de tussenpezen en die waren wel iets beter dan maart

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:26

Wat vervelend deze zorgen om je paard.

Synovitus is toch wel een heel naar iets en t kan goed zijn dat de andere problemen hier uit voortkomen.
Voor mij ook deels een herkenbaar verhaal.

Mijn paard had steeds nieuwe blessures. Oude blessures genazen goed, maar er kwam altijd iets nieuws voor in de plaats. Ook bij haar problemen met het SI en de welbekende bunny hop.

Uiteindelijk kwam uit een second opinion de synovitus. Die heb ik laten behandelen en een revalidatie traject in geweest. Ging heel even goed, maar al snel weer fout.

Met de wetenschap dat er ook artrose in de hals zat en in het SI en mijn paard vaak ongemak toonde heb ik haar op 10 jarige leeftijd in laten slapen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:13

vierhoef schreef:
Babootje schreef:

Op het verslag van de echo staat het volgende;
- hals rechts: mild vergroot C67 en C7T1 met matige synovitis (ontsteking) C7T1
- hals links: mild vergroot C67 en C7T1 met milde synovitis C7T1
We hebben het toen wel gehad over ECVM bij zowel het SMDC als de volgende kliniek maar die vonden het beide niet waarschijnlijk.
De onderzoeken aan het SI waren steeds echo’s van buitenaf.

Wat werd er precies bedoeld met "vergroot"? Is er sprake van een afwijkende vorm van de wervels?
Is er sprake van artrose?
En hoe is de situatie nu? Is de ontsteking van toen helemaal weg of is ie terug?
Als je meer van dit gebied wilt zien is een CT nodig. Maar dat is vrij kostbaar.

Van het SI gewricht zou ik toch een inwendige echo laten doen.

vierhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:57

@Babootje

Ik heb nog even de verslagen door zitten lezen en we hebben toen (oktober 2023) toch wel ook foto's laten maken, dat was toen nog bij het SMDC. Daar kwam het volgende uit:
- hals: milde hypertrofie C67 met milde ventrale opbouw facetgewricht. Botremodellering os occiput en C1-oud, nu niet klinisch relevant
- RV schouder & elleboog: geen relevante bevindingen

Hij was in die periode wisselend RV en LV niet goed, met name op de volte. Voornamelijk RV niet goed.

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:08

Geen idee hoor, maar misschien nog eens iets om te proberen:
Met een goede holistisch voedingsdeskundige aan de slag gaan. Krijgen zijn weke delen wel de juiste voedingstoffen?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:28

saarie schreef:
De kans dat je van dit paard nog een goed functionerend rijpaard gaat maken waar je onbezorgd van kan genieten en mee kan trainen lijkt me inmiddels klein. Dus dan moet je of je ambities bij gaan stellen en gaan focussen op pijnvrij zijn, bewegen/trainen waar mogelijk gericht op een actief pensioen, of nadenken over volledig pensioen of misschien zelfs ermee stoppen als er iets aan de hand is waarvoor geen herstel mogelijk is. Het dier is pas 9 jaar oud en nu al zoveel blessures en problemen... .

Ik sluit me hierbij aan helaas :\ echt enorm rot, maar ik denk dat dit sowieso geen functioneel springpaard meer kan worden. Zo jong en al zo bizar veel ellende en klinisch nooit 100%... Als ze al zo jong uitvallen in de basissport (?) en zulk slecht klinisch beeld laten zien komt het nooit helemaal goed is mijn ervaring, hoe oneerlijk het dan ook klinkt.

De vraag is vooral of hij comfortabel als niet-sportpaard kan functioneren en tot hoe ver je nog wilt gaan met onderzoeken en behandelen. Voor het bezoek aan Equitom zou ik alvast mijn grenzen best concreet proberen te bepalen - dus bijv. wil ik door als het nog 2, 5, 10, 15K extra kost en het paard dan wel comfortabel als gezelschapspaard kan blijven leven? Is revalidatie als rijpaard nog het doel of inmiddels niet meer?

Sterte TS, wat een rotsituatie

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:15

vierhoef schreef:
@Babootje

Ik heb nog even de verslagen door zitten lezen en we hebben toen (oktober 2023) toch wel ook foto's laten maken, dat was toen nog bij het SMDC. Daar kwam het volgende uit:
- hals: milde hypertrofie C67 met milde ventrale opbouw facetgewricht. Botremodellering os occiput en C1-oud, nu niet klinisch relevant
- RV schouder & elleboog: geen relevante bevindingen

Hij was in die periode wisselend RV en LV niet goed, met name op de volte. Voornamelijk RV niet goed.

Zo te lezen waren de bevindingen nog vrij mild, maar er waren al wel EVCM-achtige symptomen zoals wisselend kreupel en zwakte in de voorhand. (Daarmee niet bedoeld dat het EVCM is, maar de symptomen zijn dezelfde) Er was botremoddellering te zien en hypertrofie (andere woorden voor artrose/slijtage). Alhoewel het mild lijkt aan de buitenkant kan er ook aan de binnenkant van de wervels een remodellering zitten die je niet kunt zien maar wel neurologische problemen veroorzaakt. Dat kun je alleen maar zien met een CT. Kostbaar en als het dan zo blijkt te zijn verander je daar ook niets meer aan.
Ik denk ook echt wel dat dit de hoofdoorzaak is en zijn andere problemen secundair zijn.
Je zou nog een keer een foto kunnen laten maken van de hals om te kijken of de situatie is verergerd. Het is immers al 2,5 jaar geleden dat die zijn gemaakt en artrose is toch meestal wel progressief. Is dat het geval dan heb je daar ook gelijk je antwoord.

Ik sluit me dus ook wel aan bij de anderen (helaas).
De klinische problemen lijken daar wel op te wijzen.

CitrusBliss

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:05

Ik zou ook nogmaals röntgenfoto's laten maken om de hals opnieuw te laten bekijken. En dit keer ook echt specifiek erbij vragen of er sprake is van ECVM of niet. De klachten hoeven niet door ECVM te komen natuurlijk, maar stel dat dit wel zo is zou ik niet veel geld meer uitgeven aan het behandelen van compensaties en andere bijkomende ellende, dat is toch dweilen met de kraan open. Ik heb met een vorig paard 2 jaar lopen dokteren bij verschillende klinieken en echt gigantisch veel geld uitgegeven, hij bleek uiteindelijk ECVM te hebben. Ik ben wel tot scintigrafie en een CT scan gegaan, ik had nog nooit van ECVM gehoord en ik had op dat punt al 2 sets röntgenfoto's met 2 jaar ertussen. En ondanks dat er wel iets kleins zichtbaar was op C6/C7 op de standaard foto's is daar toen nooit iets over gezegd. Achteraf ben ik eigenlijk best wel een beetje boos geweest dat er nooit een dierenarts had bedacht die halswervels eens wat beter te bekijken, het had me een hoop tijd, kosten en verdriet kunnen besparen.