Paard alleen pijnvrij met pijnstillers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eveline77

Paard alleen pijnvrij met pijnstillers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:36

Mijn 21 jarige, waarvan ruim 18 jaar bij mij, is door steeds terugkerende blessures al 6 jaar met pensioen. Ze staat bij ons aan huis met onze 3 andere paarden. Al langere tijd merk ik dat ze geen plezier meer heeft in het buiten staan, ze rolt even en kijkt even om zich heen en dan is het wel weer genoeg voor d'r. Het liefst staat ze 24/7 op stal.
Vrijdag merkte ik op dat ze niet lekker liep en heb ik haar metacam gegeven en zaterdag had ik al een heel ander paard. Waar ze normaal na max een half uur al voor het hek staat te ijsberen dat ze naar binnen wil stond ze nu na 5 uur nog te chillen achterin de paddock. Savonds weer metacam gegeven en vandaag exact hetzelfde verhaal.
Ik kan maar tot 1 conclusie komen, ze is niet meer comfortabel zonder metacam.
Ik heb altijd gezegd ik ga een dier niet langdurig of blijvend op pijnstillers zetten. Wel gun ik haar nog wat fijne dagen.
Wat is paardwaardig?

Michellette

Re: Paard alleen pijnvrij met pijnstillers

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:38

Volg je hart, houden van is ook los durven laten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:42

Ik begrijp dat je haar wilt laten inslapen?

Dan zou ik niet langer dan een week, max 2 weken wachten. De komende tijd wordt het lekker weer, droog met zon. Dan kan je merrie, en jij met haar daar nog van genieten en heb je even tijd om afscheid te nemen. Ook het inslapen en iets minder naar als het op een mooie dag gebeurd. Vind ik.

Mijn paarden reageren direct met mestwater of ander gedoe als ze langer dan een week op de metacam staan, ik zou dat dus niet te lang durven geven.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:50

Ik denk dat je het antwoord zelf wel weet... Sterkte ermee.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:55

Het klinkt, alsof ze met Metacam nog een heel paardwaardig leven heeft. Als ze daarmee nog blij en pijnvrij in de paddock/wei wilt en kan staan, waarom dan niet? Je kan eens overleggen met een arts of er minder zware middelen zijn. Misschien heeft ze ook baat bij duivelsklauw?

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:00

Devic schreef:
Het klinkt, alsof ze met Metacam nog een heel paardwaardig leven heeft. Als ze daarmee nog blij en pijnvrij in de paddock/wei wilt en kan staan, waarom dan niet? Je kan eens overleggen met een arts of er minder zware middelen zijn. Misschien heeft ze ook baat bij duivelsklauw?

Mee eens, zoveel dieren die nog een prima leven hebben met pijnstillers ( en mensen ook ), als ze een paardwaardig leven nog kan hebben met een spuitje metacam is dat toch prima voor zolang dat gaat ? Onze hond heeft nog twee mooie jaren gehad op pijnstillers, waarom zou je een dier gelijk laten inslapen als ze op een pilletje / spuitje nog prima vooruit kunnen ( bijwerkening komen vaak pas na een hele tijd, dan is het hard
Gezegd vaak al klaar ).
Je kunt ook best kijken hoe vaak en hoe veel je gaat gaat geven , zomers is misschien weer minder nodig ).
Laatst bijgewerkt door Dressage1990 op Gisteren, 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:03

Het is ook veel beter weer geworden misschien wil je paard niet in de natte koude wind buiten staan .Voor je ingrijpende beslissingen neemt zou ik even het weer in de gaten houden .Eventueel een warme waterdichte deken op doen ?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:05

Het klinkt alsof je je keus gemaakt hebt en dat is absoluut geen schande. Je zorgt al 6 jaar voor een fijn leven, en daarin kan je soms de echte lijn niet zo duidelijk zien omdat het geleidelijk gaat. Je hebt nu een enorm duidelijk voorbeeld gekregen van het paard in een echt gelukkige staat, en als je niet het idee hebt dat dit een tijdelijk iets is, dan is het heel realistisch te besluiten nog even van elkaar te genieten mbv de pijnstilling en dan afscheid te nemen.

Sterkte in elk geval :knuffel:

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:08

In princiepe is op pijnstiller een laatste fijne tijd geven prachtig en niets mis mee imo. Dan kan je rustig afscheid nemen en nog even samen pijnvrij genieten.
Ik kreeg alleen als waarschuwing van mijn DA dat langdurig metacam zodanig slecht is dat ze uiteindelijk orgaan schade en uitval kunnen krijgen. Mijn merrie ging ook steeds slechter ondanks hoge dosering metacam op het laatst. Dus ik denk niet dat het een oplossing is voor nog maanden.
Maar een laatste paar goede dagen/weken moet denk ik kunnen, overleg vooral ook met de DA.
Heel veel sterkte in ieder geval! :knuffel:

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:21

Een paard leeft in het hier en nu en is zich er niet van bewust of die nu 20 of 30 wordt. Voor mij was deze podcast heel verhelderend: https://open.spotify.com/episode/79O67h ... wGJ-V2mO_A

Inmiddels heb ik afscheid moeten nemen van 2 oudjes waarvan 1 vorig jaar op de leeftijd van 30+. Heel eerlijk de keuze maken wordt niet makkelijker als ze 20+ of 30+ zijn. Bij mij mochten ze tijdelijk op pijnstillers, maar bij het chronisch moeten geven om ze comfortabel te houden trok ik toch wel een grens. Dan doe ik het voor mijzelf om tijd te rekken en niet meer voor het dier. Pijnstillers zijn troep voor de organen. Bij mijn oudje ging dat met een paar dagen ook mis, maar goed die had al een waslijst aan mankementen en dit liet zijn al wankele kaartenhuis instorten. Ik had dus geen andere keuze meer om hem te laten gaan, want hij trok de pijnstillers al niet meer.

Maar maak vooral de keuze wanneer het voor jou goed voelt. Als je paard wel comfortabel is op pijnstillers en je hebt wat langer de tijd nodig om afscheid te nemen, dan is dat oké. Het blijft heel lastig, maar je kan en mag jezelf recht aankijken als je de keuze maakt om hem te laten gaan. Voor mij is zo oud mogelijk worden niet de heilige graal, maar wel wat de kwaliteit van leven is geweest.

Voor nu zou je wellicht nog kunnen testen wat er gebeurt als je haar een aantal dagen zonder pijnstillers zet als je droog en wat zonniger weer hebt. Koud en nat is vaak toch wel funest zeker als ze iets van artrose hebben. Heel veel sterkte met deze moeilijke keuze.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:44

Fijn als je zelf de keuze kunt maken
Paard waardig afscheid is ook heel wat waard, volg je hart en niet onze mening.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:59

Eveline77 schreef:
Mijn 21 jarige, waarvan ruim 18 jaar bij mij, is door steeds terugkerende blessures al 6 jaar met pensioen. Ze staat bij ons aan huis met onze 3 andere paarden. Al langere tijd merk ik dat ze geen plezier meer heeft in het buiten staan, ze rolt even en kijkt even om zich heen en dan is het wel weer genoeg voor d'r. Het liefst staat ze 24/7 op stal.
Vrijdag merkte ik op dat ze niet lekker liep en heb ik haar metacam gegeven en zaterdag had ik al een heel ander paard. Waar ze normaal na max een half uur al voor het hek staat te ijsberen dat ze naar binnen wil stond ze nu na 5 uur nog te chillen achterin de paddock. Savonds weer metacam gegeven en vandaag exact hetzelfde verhaal.
Ik kan maar tot 1 conclusie komen, ze is niet meer comfortabel zonder metacam.
Ik heb altijd gezegd ik ga een dier niet langdurig of blijvend op pijnstillers zetten. Wel gun ik haar nog wat fijne dagen.
Wat is paardwaardig?

Aan het permanent nodig hebben van pijnbestrijding hangt een prijskaartje bijwerkingen en een prijskaartje vermindering effect (mogelijk door overbelasting oorzaak).
Het verschil dat jij nu ziet geeft aan dat zonder de kwaliteit van leven te laag ligt en met zal die ook terugzakken na enige tijd hoe goed je management ook is.
Voor mij zou dit betekenen dat ik een afspraak maak met de DA voor de laatste spuit en mogelijk iets als een fotograaf voor die tijd voor wat mooie herinneringen nog. Maar beide binnen zo'n 14 dagen wel.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:07

Ik zou overleggen met de dierenarts. Misschien kan het nog een tijdje goed gaan, misschien niet. Weet je de oorzaak van de pijn?
Dit is altijd een bijna onmogelijke keuze, maar helaas hoort het er vaak bij je taak als 'eigenaar'.
Sterkte gewenst.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:19

Naar mijn mening is een tijdje metacam prima. En een tijdje is zolang het goed gaat, mogelijk wel een jaar. Dat weet je nooit van te voren. Je kunt haar ook goed in de gaten houden mocht ze bijv last van haar maag krijgen.
Geef je ook iets van supplementen?

Ik zou ook toch met een dierenarts proberen te achterhalen wat haar pijn doet. Is dat wel artrose of is het wat anders.

Heel veel sterkte met de beslissingen.