mijn pony heeft een peesblessure aan rechtvoor en rechtsachter hiervoor had ze een hoefzweer heb de hoefsmid weer laten komen en bleek dus dat het nu de pees is.. vandaag voelde ik ook even aan haar achterbenen maar nu is rechtsachter ook best wel verdikt. Ben dus sinds gister steeds aan het koelen. Vandaag toen ik bij haar kwam lag ze en wou ze eigenlijk niet meer opstaan ook met hulp erbij toen ik later weer kwam stond ze wel ineens uit haar zelf, maar ook staan is voor haar heel erg lastig, zodra ze een stap wil zetten gaat ze eerst met haar gewicht naar achter hangen en daarna zet ze een stapje. Ik heb al koelingsbandages en groene klei besteld en hopelijk komt dit vandaag nog binnen. Ook heb ik nog glucosamine/MSM besteld, want dacht dat dit wel een goed supplement was om te gaan geven. Hebben jullie nog meer tips wat ik kan doen? Ook schuif ik elke keer de bak met hooi en water bij haar zodat ik weet dat ze er goed bij kan gelukkig eet en drinkt ze nog heel goed, maar maak me toch wel wat zorgen..
Wat zegt je dierenarts? Is die vandaag nog niet geweest, bel dan nu!
Een paard dat niet meer wil lopen of moeite heeft met opstaan is voor mij geen gevalletje "we kijken het even een paar dagen aan".
Plus: nu is het nog geen weekend. Je wil toch niet wachten tot vanavond of morgen en je pony misschien echt niet meer kan opstaan?
maaike7979
Geplaatst door de TopicStarter: Gisteren, 15:29
ik ben helaas deze dagen niet thuis, waardoor de dierenarts nog niet langs is kunnen komen ik ben van plan om maandag te bellen, maar mijn pony heeft hele erge trauma aan een dierenarts, waardoor de dierenarts vaak helemaal niks kan doen bij haar.. de enigste die ze vertrouwd is de hoefsmid.. vandaar dat die eerst nog is gekomen hij gaf me eerst het advies om goed te koelen en klei erop te doen ook kan ze ook geen verdoving of iets in de vorm van een prikje want ze word dan gewoon helemaal gek.. heb vaker de dierenarts erbij gehad voor iets anders die is een uur met haar bezig geweest maar heeft helemaal niks kunnen doen toen..
Hoe heb je de diagnose peesblessure gesteld? Naar achteren hangen is een typisch symptoom van hoefbevangenheid. Daar horen ook warme benen bij en lijkt me veel beter passen bij dit verhaal.
Maar inderdaad zo snel mogelijk de dierenarts laten komen, dat je niet thuis bent, mag geen excuus zijn om je paard in pijn te laten. Dan regel je iets zodat je er wel kan zijn.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: Gisteren, 15:35
Maar een dier dat niet wil staan kun je ook niet laten liggen en een paar dagen aankijken. Met wat pech is het dan einde paard. Dierenarts niet leuk vinden is onhandig maar zelfs het meest wilde dier is te behandelen.desnoods met een verdovingspijltje zoals ze in dierentuinen ook doen.
Friezenkind
Geplaatst: Gisteren, 15:39
Ik ben wel van het kijk het een dagje aan, maar een paard die niet wilt opstaan zou ik gelijk voor bellen. Er is toch wel iemand die erbij kan zijn.
Hoe is de peesblessure vast gesteld? Aangezien er geen da is geweest.
Elisa2
Geplaatst: Gisteren, 15:42
Heeft de hoefsmid de peesblessure vastgesteld?
Het klinkt inderdaad meer als hoefbevangenheid, ik zou zeggen: zo snel mogelijk de dierenarts bellen.
Bij een paard dat niet wil staan of lopen ga je toch niet aanmodderen met koelbandages en glucosamine, maar bel je de DA. Ik zou echt vandaag nog bellen, en niet je paard zo het weekend in laten gaan.
Dennis
Geplaatst: Gisteren, 15:44
Als hij zo achter over hangt kan het hoefbevangenheid zijn, en dat is een spoedgeval. Het handelen in de eerste 24 uur zijn belangrijk voor het herstel hier van.
Daarbij is het een belangrijk trainingspunt als hij zo bang is bij vreemde. Door andere gehanterd kunnen worden hoort bij het veulen abc. Een paard onthouden van zorg is een no-go.
Wie heeft een peesblessure vast gesteld? Dan kan alleen een dierenarts, want alleen een arts mag een diagnose stellen.
maaike7979
Geplaatst door de TopicStarter: Gisteren, 15:45
ze is dus uiteindelijk zelf wel opgestaan nadat ik 5 minutjes weg ben geweest om iets te pakken als ze niet omhoog gekomen was had ik ook zeker gebeld er is wel iemand thuis op het moment die steeds kijkt hoe het gaat, maar die heeft verder niet heel erg veel verstand van paarden.. ik heb wel gezegd als je denkt dat het niet goed gaat gelijk da bellen, maar dit is met haar dus een lastig geval.. mijn hoefsmid is dus geweest en die zei dat het de pezen waren het is dus niet vast gesteld door een da indd dit heb ik er misschien verkeerd ingezet excuses daarvoor
TS, ben je bekend met hoefbevangenheid? Zo niet, ga direct informatie zoeken en kom dan hopelijk tot het besef dat als er ook maar een kleine kans is dat het hoefbevangenheid is en je pony daar al 3(!) weken mee loopt en het alleen maar erger wordt, je de dierenarts echt direct moet gaan inschakelen. Je jaagt je pony mogelijk de dood in. Hoefbevangenheid, zoolzweer en peesblessures zijn echt hele andere diagnoses en die eerste kan echt dodelijk zijn.
ik heb zojuist de dierenarts gebeld en die komt vandaag nog ze wouden het inplannen voor maandag maar aan de reacties te lezen heb ik toch gevraagd of het nog mogelijk is om straks nog te komen
Friezenkind
Geplaatst: Gisteren, 16:20
maaike7979 schreef:
ik heb zojuist de dierenarts gebeld en die komt vandaag nog ze wouden het inplannen voor maandag maar aan de reacties te lezen heb ik toch gevraagd of het nog mogelijk is om straks nog te komen
Dat is top!
AnnoNiemand
Geplaatst: Gisteren, 16:26
Fijn dat ze vandaag nog komen.
Nicky1963
Geplaatst: Gisteren, 16:27
Wat naar TS, dat je paard zich zo slecht voelt. Goed dat je erop staat dat je dierenarts vandaag moet komen. Ik ben het met de anderen eens: het lijkt te veel op hoefbevangenheid. Peesblessure kan je alleen vaststellen door middel van een echo. Mocht ze nu niet bevangen zijn, dan kan je altijd de dierenarts vragen om direct een echo te maken. Misschien heb je dit al gecommuniceerd naar je DA en neemt deze het echo-apparaat uit voorzorg mee. Sterkte en beterschap voor je paard.
different1
Geplaatst: Gisteren, 16:27
Een dikke pees kan ook vanuit een hoefzweer komen, evenals het naar achter hangen voordat ze een stap kan zetten. Hoefbevangenheid kan ook zeker.
ja de hoefsmid zei dat dit niks meer te maken had met de hoefzweer ik zelf heb hier ook geen ervaring mee dus had daarom de hoefsmid eerst weer laten komen om te kijken naar de hoefzweer. Wel is ze eerder licht hoefbevangen geweest, maar dat zag er heel anders uit toen dan nu dus vandaar dat ik daar ook niet heb aan heb gedacht
ze dacht inderdaad aan hoefbevangen, maar omdat het bijna donker was kon ze niet heel erg veel heb voor nu het weekend pijnstilling gekregen en heb maandag weer even contact met de da
ze heeft novacam eerst gekregen omdat het dus bijna donker was kon ze nu niet veel doen en zien en hebben we daarom maandag weer contact of komt ze maandag weer langs