Artrose management (vnl jong paard)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evilginger

Artrose management (vnl jong paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:17

Na alle topics die ik over mijn manke paard heb gedropt, hoop ik nu het laatste te openen over zijn problematiek

Half december hebben we ontdekt dat mijn 7 jaarse ruin artrose heeft op het kroongewricht linksvoor, en heeeeel lichtjes op het hoefgewricht, zelfde been. Helaas ervaart hij hier enorme last van.
Ik ben onmiddelijk overgegaan tot het veranderen van management, nl. 24/7 buiten met goede ondergrond (op deze plek staat hij nu 1,5 week), zoektocht naar de juiste supplementen en behandeling.

Eind december hebben we IRAP ingespoten op aanraden van de DA, en ik durf zeggen dat er zeker 30-40% verschil is. Nog duidelijk mank, maar veel actiever, draaft meer, speelt meer, draait terug uit zichzelf op dit been, iets wat we de laatste maanden echt kwijt waren.
De DA had aangeraden om eventueel ook een gel in te spuiten, hier ga ik zeker nog een maand mee wachten omdat hij dan terug 24u op stal moet (1 dag) en wil zien hoe het verder verbeterd nu hij 24/7 buiten staat.
Momenteel doen we enkel licht grondwerk en wandelen aan de hand. Rijden zit er voorlopig niet meer in.

Wat krijgt hij nu van supplementen?
Ik heb een tijd curcuma (met zwarte peper) en boswellia gegeven. Hiermee ging het duidelijk beter dan zonder. De curcuma blijft sowieso in het management, de boswellia doet minder dan de curcuma.
Ik ben recent gestart met duivelsklauw, maar dit vindt hij niet zo smakelijk en wilt het grootste deel van zijn eten laten staan.
Nu had mijn DA het supplement CHE mix van Phytovets aangeraden. Iemand toevallig hier ervaring mee?

Andere tips mogen ook meegegeven worden :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:05

De jointpower met hyaluronzuur is ook een enorme aanrader. De groenlipmossel staat ook goed bekend, maar ik ken daar geen ervaringen uit eerste hand mee. Duivelsklauw idd weer in vele soorten en smaken, eventueel te maskeren met fenegriek.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 03:14

Caily schreef:
De jointpower met hyaluronzuur is ook een enorme aanrader. De groenlipmossel staat ook goed bekend, maar ik ken daar geen ervaringen uit eerste hand mee. Duivelsklauw idd weer in vele soorten en smaken, eventueel te maskeren met fenegriek.

Die heb ik geprobeerd, helaas hebben glucosamine en msm (ook die van pharmahorse) weinig effect op zijn comfortlevel.
Ik heb deze een tijdje in de plek gegeven van de curcumix souplesse (curcuma, boswellia en groenlipmossel). Nu geef ik gewoon curcuma en boswellia apart.
Die fenegriek is wel interessant, want dat eet hij wel graag :)

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 05:31