Paard weerbaarder maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Paard weerbaarder maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:06

Ik heb een jonge ruin van 4,5. Hij is geïmporteerd uit Litouwen.
Mijn vermoeden is dat hij het daar niet makkelijk heeft gehad en best wat voor zn kiezen heeft gekregen.

Hij is voor veel dingen angstig,maar met name toch wel de zweep, of een stick, met uitslaan tot gevolg.

Hij bouwt enorm snel spanning op. Van een poortgreep die op de grond valt, tot een emmer die weg waait, alles is potentieel moordenaar en hij draait gelijk zn billen toe en wil slaan.

Als hij schrikt, schrikt ie zo intens, dat het gewoon zielig is. In zijn schrikreactie gaat ie ook vaak in de defence en durft zn kont toe te draaien en dreigt met slaan, of zelfs als ie het gevaar voor zich heeft, klauwen en steigeren. Het gevaar moet weg!

We zijn al begonnen met een stick, aanraking, op het punt waar hij kan ontspannen dan belonen en vanuit daar verder zoeken. Dit gaat soms goed, maar er hoeft maar iets in de omgeving te gebeuren en we zijn weer terug bij af.

Zo in de omgang is hij superlief, mensgericht, is altijd in je buurt. Dan vertrouw ik hem compleet, kan helemaal om hem heen, overal aanraken, hij geniet van kriebels in zn liezen, dan moet ik toch echt wel dicht bij zn achterbenen staan.
Hij doet het ook niet uit kwade wil, maar puur uit angst

Ik probeer hem met rust steeds iets verder mee te nemen in spannende situaties, en af te sluiten wanneer hij ontspant. Maar die ontspanning komt bijna nooit volledig waardoor positief afsluiten haast onmogelijk lijkt.
Hij blijft alert op datgene wat we doen.

Zijn er mensen die ook ervaring hebben met een soortgelijk paard, en wat heb je er aan gedaan. Hoe maak je ze dapperder, weerbaarder, en hoe help ik hem van zn angsten af..

EngeltjeS

Re: Paard weerbaarder maken

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:22

Hoe lang heb je hem en hoe lang staat ie op de stak waar ie nu staat?

Ik denk dat het antwoord toch rust, veiligheid, tijd en belonen is.
Misschien zijn er supplementen die je kunt voeren, waardoor de spierspanning van je paard eerder kan laten afvloeien? Of heeft ie te korten?

Moeilijk te zeggen. Ik lees wel dat je heel wijs met hem bent en hem de tijd wil geven die hij nodig heeft.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:26

Allereerst zou ik zorgen dat het paard niet te hoog in het krachtvoer staat.
En hoe is hij gehuisvest? Komt hij veel buiten, kan hij zijn energie goed kwijt? Staat hij samen 1 of meerdere andere paarden waaraan hij zich kan optrekken?

Hoe lang heb je hem al?
Heeft hij een periode van rust (vrij, in een groep op de wei) gehad in de tijd dat hij er net was?
Deels zal het tijd nodig hebben denk ik. De negatieve associatie zal gaandeweg wel slijten en plaats maken voor de positieve associatie, hij is nog jong.
Mogelijk wordt hij ook rustiger als hij wat ouder is.
Het lijkt erop dat hij onzeker is.

Al eens magnesium bijgevoerd?
Dat is een stress remmer.

Het paard is dus wel mak naar mensen toe en in handen geweest?
Al beleerd ook of niet?
Lukt het bekappen wel en dat soort dingen?

Ziet hij verder wel goed?

Ik vind het interessant dus ik ga hier ook meelezen, veel succes in elk geval en hopelijk kan je het iets helpen van zijn angsten af te komen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:35

Mijn ervaring is dat met rust bij dat soort heftige reacties, opletten op je eigen houding (zachte houding, zachte handelingen, niet gehaast) en gaan trainen met voerbeloningen, je een heel eind komt! Juist door de nadruk te leggen op positieve beloning ipv straf, zorgt ervoor dat de paarden het samenwerken met de mens leuker gaan vinden.

Hier een die binnenkwam met ook veel angst voor ‘straf’ en dan in paniek kon raken. Maar door rust te houden, zacht te blijven en bij spannende situaties stil te blijven staan en later uitbouwen naar er op af lopen met veel voerbeloning is het nu behoorlijk omgedraaid. Natuurlijk blijft hij altijd een beetje bijzonder en gevoelig, maar de heftigheid is er nu vanaf. Was wel een jaren plan, dus verwacht niet binnen een paar weken resultaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:35

Sommige paarden kunnen gewoon vanuit zichzelf stress hebben. Daar hoeven ze niet iets negatiefs voor te hebben meegemaakt.
Wij hebben ook zo'n paard, van fokker af gekocht. Nooit iets negatiefs mee gebeurd, ook niet bij ons.
Maar wel stress gevoelig. Dominant, maar toch niet erg zelfzeker. Dat is gewoon karakter.
Voor zulke paarden helpt het om een duidelijke structuur aangeboden te krijgen. Een vast patroon, vaste tijden eten, buitenzetten, training op vaste tijden in een vaste opbouw. Zodat hij weet waar hij aan toe is.
Een prikkel arme omgeving is vaak ook fijner dan bv een drukke(re).
Kijk idd ook even naar het aangeboden voer en magnesium is ook altijd goed om te geven.
Zulke paarden hebben ook vaak meer tijd nodig om ergens te wennnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:09

Rust, tijd, geduld en ik zou eens kijken naar Tristan Trucker..het paard heeft nu een bepaalde manier ontwikkeld om met spanning/ stress om te gaan en het is belangrijk dat hij gaat leren om hier anders mee om te gaan. Dit naast de goede reacties die al gegeven zijn.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:34

EngeltjeS schreef:
Hoe lang heb je hem en hoe lang staat ie op de stak waar ie nu staat?

Ik denk dat het antwoord toch rust, veiligheid, tijd en belonen is.
Misschien zijn er supplementen die je kunt voeren, waardoor de spierspanning van je paard eerder kan laten afvloeien? Of heeft ie te korten?

Moeilijk te zeggen. Ik lees wel dat je heel wijs met hem bent en hem de tijd wil geven die hij nodig heeft.

Ik ben heel.eijs met hem en het doet me verdriet dat hij het soms zo moeilijk heeft.

Ik heb hem sinds 1 april en hij staat sinds 1 juli op zijn huidige stal. Hij was veeeeel te mager toen ik hem kreeg, op de stal waar ie in eerste instantie kwam kreeg ie helaas te weinig ruwvoer bleek achteraf. Hij is nu weer goed op gewicht. Krijgt wel om op gewicht te blijven regelmatig zupa bij(slobber) en verder vitamine korrel aangepast naar zijn gewicht en behoeften.
Of hij tekorten heeft weet ik niet, is niet getest. Is wellicht een idee om met de vaccinatie eens te bespreken met de arts.
Laatst bijgewerkt door Martje80 op Gisteren, 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:43

Marigold schreef:
Allereerst zou ik zorgen dat het paard niet te hoog in het krachtvoer staat.

# Staat hij mijns inziens niet. Een voerschep fiber muesli gemengd met lijnzaadkorrel(voor de vetten) en 4 x per week 1 litermaat equifit zupa om zijn gewicht op peil te houden. Verder goede kwaliteit ruwvoer en vitamine korrel. Hij was veel te mager, echt bij het schandalige af, en is nu eindelijk op mooi gewicht. Al het voer wat ie krijgt is voor sobere rassen#

En hoe is hij gehuisvest? Komt hij veel buiten, kan hij zijn energie goed kwijt? Staat hij samen 1 of meerdere andere paarden waaraan hij zich kan optrekken?

#Dag en nacht buiten met 2 schuilstalen. Samen met 4 andere ponys waarvan 1 merrie en de rest ook ruin. 1 van de ruinen is zn speelmat en dat gaat de hele dag door#

Hoe lang heb je hem al?
Heeft hij een periode van rust (vrij, in een groep op de wei) gehad in de tijd dat hij er net was?
Deels zal het tijd nodig hebben denk ik. De negatieve associatie zal gaandeweg wel slijten en plaats maken voor de positieve associatie, hij is nog jong.
Mogelijk wordt hij ook rustiger als hij wat ouder is.
Het lijkt erop dat hij onzeker is.

#Ik heb hem sinds 1 april, en vanaf die tijd heb ik welgeteld denk ik 10 x op hem gereden, voor zover je dat zo kan noemen. We hadden pas in juni een zadel, en daarna heeft ie echt vrij weinig gedaan. Pas een maand of 2-3 geleden de grondwerk lessen wat serieuzer opgepakt maar wegens het weer ...#

Al eens magnesium bijgevoerd?
Dat is een stress remmer.

#nee nog iets gedaan#

Het paard is dus wel mak naar mensen toe en in handen geweest?
Al beleerd ook of niet?
Lukt het bekappen wel en dat soort dingen?

# ik weet helaas niet wat er in touwen gebeurt is, maar het schijnt te zijn dat ie als 3 jarige uit de kudde is gehaald en is geëxporteerd.
Degene waar ik hem van heb gekocht heeft hem eigenlijk overdonderd en direct zadelmak ingereden en alle toeters en bellen. Hij heeft nooit kunnen landen.
Dat heeft ie pas bij mij gedaan. Ik heb al die tijd dat ik hem heb , vein weinig gedaan met hem, behalve de benodigde verzorging en aandacht.
Bekappen lukt wel, al wil ie met de achterbenen vaak wel eerst even 1 of 2x terugtrekken en soort van weg slaan #

Ziet hij verder wel goed?

#kan ik met de vaccinatie ook naar vragen. Hij is wel klinisch gekeurd bij aankoop en geen bemerking gehad#

Ik vind het interessant dus ik ga hier ook meelezen, veel succes in elk geval en hopelijk kan je het iets helpen van zijn angsten af te komen.

De eerste foto is hoe hij was. Geeft niet een geheel correct beeld maar atrofie achter de schouders, ribben duidelijk zichtbaar, ruggegraat lag er op, ingevallen billen en uitstekende heupbotten
Afbeelding

Deze foto is van november
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Martje80 op Gisteren, 16:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:46

Babootje noemt ook onzeker en idd iets dominant, dat speelt denk ik ook wel mee. In het begin was hij timide, hij wordt wel steeds in de groep wat dapperder, zit beter in zn vel en heeft daarin wat meer bravoure. Je merkt ook wel als ik echt iets vraag in het werk, dat als het hem niet Sint, hij best in protest durft te gaan.

Hij heeft ook een heel bijzondere oogopslag wat ik niet kan duiden. Ken je dat dat als een dier agressie heeft, je een soort blauwe waas in zn ogen ziet. Dat heeft hij over zn oog als ie echt iets niet leuk vind.
Ik vind het ook heel lastig in te schatten of dat dan op dat moment de angst is, of toch iets anders.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:47

Elisa we hebben een les gevolgd van een trt lesgever, niet Tristan zelf. En hoewel ik dat een hele fijne methode vind, vraag ik me af of de manier waarop zij les gaf bij ons past. Het was mij iets té afwachtend.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:21

Martje80 schreef:
Hij heeft ook een heel bijzondere oogopslag wat ik niet kan duiden. Ken je dat dat als een dier agressie heeft, je een soort blauwe waas in zn ogen ziet. Dat heeft hij over zn oog als ie echt iets niet leuk vind.
Ik vind het ook heel lastig in te schatten of dat dan op dat moment de angst is, of toch iets anders.

Nee dat ken ik niet. Ik ken een blauwe waas eigenlijk alleen maar als een paard oogproblemen heeft. Ontsteking/verminderd zicht, bv bij uveitis. Als het paard echt een blauwe waas in het oog heeft zou ik de DA laten onderzoeken of je paard goed ziet en of geen ontsteking heeft.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:30

Dat zal ik zeker doen. Ik heb niet de indruk dat ie slecht ziet, en dat was er bij de klinische keuring dan ook wel uit gekomen lijkt me. Zijn ogen zijn ook niet vies of geïrriteerd.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:57

Paarden die niets gewend zijn moeten inderdaad overal aan wennen. Heel rustig opbouwen, stuk voor stuk rustig alle facetten van schriktraining introduceren, en later gaan combineren.
Ook zelf niet te voorzichtig zijn helpt; laat af en toe eens wat vallen (met beleid natuurlijk) bij het borstelen, rammel met emmers, voerbakken etc. Laat eens een flesje vallen, spray eens met een waterflesje, spuitbus, waterstraal etc etc. Het is een kwestie van conditionering en bij gevoelige paarden is het een langere adem hebben dan de koele kikkers. Zodra alle handelingen rondom hem niet mee voor paniek zorgen kun je 'het grotere schriktrainingswerk' rustig gaan oppakken met hem.
Zelf heel rustig blijven is van groot belang! Paarden lezen je uitstekend....
https://www.youtube.com/watch?v=L2Ff9hN_jdk

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:39

Vervelend probleem en helaas wel bekend voor mij. Ik heb twee paarden langere tijd meegemaakt. Een van mijzelf en een van een vriendin.

Ik best wel veel geprobeerd (dierenarts, trainers, osteopaten, supplementen tot aan een paarden tolk aan toe) en alles wat er gezegd is, kan bijdragen aan een relaxter paard.

Wat mijn paard, die letterlijk van alles kon schrikken (hij kon gaan zitten, steigeren en/of rennen) het meest heeft geholpen is een behandeling voor maagzweren, voorspelbaarheid en een prikkelarmere omgeving en vooral ook zijn grenzen respecteren.

Een paard wat zo doet voelt zich niet veilig en die van mij heeft zo lang stress gehad dat het zenuwstelsel behoorlijk overbelast was. Elke prikkel is dan teveel. Ik denk dat vaak onderschat wordt hoe snel een paard overprikkeld kan raken.

Dingen die ik eerder had willen doen: maagzweren uitsluiten, niet ‘gewoon’ gaan doen, zeker niet gaan wachten tot ze ontspannen. Als je over de grens gaat, kunnen ze dat vaak niet meer. Wat je wel kunt doen is heel bewust kijken naar signalen en daarop reageren. Wat biedt hij aan, waar loopt de spanning op, kan hij zelf spanning reguleren, maak het vooral niet te moeilijk. Je wilt vertrouwen opbouwen, niet het zover laten komen dat ze denken te moeten gaan rennen of uitslaan.

Less is more bij zulke paarden. Zo te lezen vertrouwd hij je wel als je niks vraagt, dat is een fijn vertrekpunt. Met kleine stapjes kom je er wel.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:20

Illaya bedankt voor je antwoord.
Het lastige is dat het schrikken vaak al in alledaagse dingen kan zitten. Een emmer met voer op de grond zetten kan al een snurk reactie geven, terwijl dit elke dag dezelfde emmer is en elke dag gebeurt. Tis soms net of ie elke dag weer op ieuw beleefd.

Ik ga in ieder geval nog meer terug naar de basis en het vertrouwen, en voer beloning doet ie het goed op. Alleen wil ik wel de ontspanning belonen en niet de halve ontspanning, dan werkt het ook averechts.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:27

Als je paard wel voerbelust is dan zou je clickertraining kunnen overwegen. Omdat goed gedrag beloond wordt met een click+ lekkers willen ze graag meer verdienen/leren. Onderzoeken van alles, het niet belonen van schrikgedrag maar juist als ze niet reageren dat ontdekken ze na verloop van tijd.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:59

Ik ben benieuwd hoe jouw paard momenteel gehouden wordt. Hoeveel en hoe lang komt hij buiten, wat krijgt hij te eten, is het schrikken 's zomers minder dan nu, wat doe je met hem sinds je hem hebt? Rijd je ook met hem? Is echt lichamelijk alles uitgesloten?

Mijn huidige paard(je) is een E-pony KWPN merrie. Toen ik haar met bijna 4 jaar kocht was ze ook extreem schrikkerig en mepte ze er ook gigantisch op los als eerste reactie. Ze steigerde vrijwel niet, maar ik denk dat dat ook meer iets is van ruinen dan van merries. Na zo'n vier maanden aan de hand werken en longeren om haar meer bespiering te laten krijgen en om haar ook wat dikker te krijgen ging ik er op ( ze was basis beleerd). Dat ging zo'n 2 maanden goed en toen ineens begon ze met rijden kleine bokjes te geven en aan te galopperen. Onder het zadel galoppeerde ik eigenlijk niet omdat ze nog weinig balans had. Wel zat ze met longeren vaak rechtsom overkruist. Ik deed een opleiding tot bewegingstherapeut en kwam er achter dat ze van top tot teen enorme spierspanning had. Ik heb haar op een kliniek laten onderzoeken en toen bleek dat ze beginnende Kissing Spines had. Ze is met Meso-therapie behandeld en ik kreeg een aantal fysio-oefeningen mee en oefeningen om met haar aan de hand te doen en langzamerhand nam het schrikkerige af en daarmee dus ook haar heftige verdedigingsreactie. Inmiddels kan ik maanden niet rijden, erop stappen en alles wat ik wil met haar doen. Kleine kinderen kunnen haar een halster omdoen en buiten zetten of op stal zetten, ze is echt heel lief geworden. In het begin had ze bijvoorbeeld als je bij haar box aankwam dat ze dan schrok als ze stond te eten of te dutten en dan mepte ze gelijk vol naar achter tegen de boxwand aan. Er was er eentje die haar eigen paard dagelijks een wortel gaf en dan Elvee ook gelijk eentje gaf. Als ik bij Elvee in de box stond en ze hoorde haar aankomen, vergat ze mij gewoon en draaide gelijk naar haar voerbak, mij omverlopend als ik niet uitkeek. En zo waren er veel meer dingen.

Heel verhaal, maar ik denk dat er bij de jouwe ook best iets lichamelijks aan ten grondslag kan liggen. Als je je lichamelijk niet goed voelt als paard, is vaak verdediging de eerste reactie als je verwacht dat er iets gaat gebeuren dat je pijn gaat doen.

Ik zou als ik jou was naar een heel goede paardenkliniek gaan en je paard daar goed laten onderzoeken, ik vind dat het gedrag van jouw paard lijkt voort te komen uit pijn en niet omdat hij uit Litouwen komt of slecht behandeld is voordat je hem had.

Die blauwe waas over het oog die alleen te zien is als hij agressief is ken ik ook niet, wel inderdaad bij bepaalde oogziektes ( constant) waarvan ze pijn hebben.