Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

EngeltjeS schreef:Hoe lang heb je hem en hoe lang staat ie op de stak waar ie nu staat?
Ik denk dat het antwoord toch rust, veiligheid, tijd en belonen is.
Misschien zijn er supplementen die je kunt voeren, waardoor de spierspanning van je paard eerder kan laten afvloeien? Of heeft ie te korten?
Moeilijk te zeggen. Ik lees wel dat je heel wijs met hem bent en hem de tijd wil geven die hij nodig heeft.
Marigold schreef:Allereerst zou ik zorgen dat het paard niet te hoog in het krachtvoer staat.
# Staat hij mijns inziens niet. Een voerschep fiber muesli gemengd met lijnzaadkorrel(voor de vetten) en 4 x per week 1 litermaat equifit zupa om zijn gewicht op peil te houden. Verder goede kwaliteit ruwvoer en vitamine korrel. Hij was veel te mager, echt bij het schandalige af, en is nu eindelijk op mooi gewicht. Al het voer wat ie krijgt is voor sobere rassen#
En hoe is hij gehuisvest? Komt hij veel buiten, kan hij zijn energie goed kwijt? Staat hij samen 1 of meerdere andere paarden waaraan hij zich kan optrekken?
#Dag en nacht buiten met 2 schuilstalen. Samen met 4 andere ponys waarvan 1 merrie en de rest ook ruin. 1 van de ruinen is zn speelmat en dat gaat de hele dag door#
Hoe lang heb je hem al?
Heeft hij een periode van rust (vrij, in een groep op de wei) gehad in de tijd dat hij er net was?
Deels zal het tijd nodig hebben denk ik. De negatieve associatie zal gaandeweg wel slijten en plaats maken voor de positieve associatie, hij is nog jong.
Mogelijk wordt hij ook rustiger als hij wat ouder is.
Het lijkt erop dat hij onzeker is.
#Ik heb hem sinds 1 april, en vanaf die tijd heb ik welgeteld denk ik 10 x op hem gereden, voor zover je dat zo kan noemen. We hadden pas in juni een zadel, en daarna heeft ie echt vrij weinig gedaan. Pas een maand of 2-3 geleden de grondwerk lessen wat serieuzer opgepakt maar wegens het weer ...#
Al eens magnesium bijgevoerd?
Dat is een stress remmer.
#nee nog iets gedaan#
Het paard is dus wel mak naar mensen toe en in handen geweest?
Al beleerd ook of niet?
Lukt het bekappen wel en dat soort dingen?
# ik weet helaas niet wat er in touwen gebeurt is, maar het schijnt te zijn dat ie als 3 jarige uit de kudde is gehaald en is geëxporteerd.
Degene waar ik hem van heb gekocht heeft hem eigenlijk overdonderd en direct zadelmak ingereden en alle toeters en bellen. Hij heeft nooit kunnen landen.
Dat heeft ie pas bij mij gedaan. Ik heb al die tijd dat ik hem heb , vein weinig gedaan met hem, behalve de benodigde verzorging en aandacht.
Bekappen lukt wel, al wil ie met de achterbenen vaak wel eerst even 1 of 2x terugtrekken en soort van weg slaan #
Ziet hij verder wel goed?
#kan ik met de vaccinatie ook naar vragen. Hij is wel klinisch gekeurd bij aankoop en geen bemerking gehad#
Ik vind het interessant dus ik ga hier ook meelezen, veel succes in elk geval en hopelijk kan je het iets helpen van zijn angsten af te komen.

Martje80 schreef:Hij heeft ook een heel bijzondere oogopslag wat ik niet kan duiden. Ken je dat dat als een dier agressie heeft, je een soort blauwe waas in zn ogen ziet. Dat heeft hij over zn oog als ie echt iets niet leuk vind.
Ik vind het ook heel lastig in te schatten of dat dan op dat moment de angst is, of toch iets anders.