Paard wordt ouder, ervaring gezocht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Paard wordt ouder, ervaring gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-26 10:41

Mijn paard wordt ouder. Hij is nu 19 jaar. Voor zijn leeftijd ziet hij er nog goed uit. Toch merk ik dat zijn lichaam verandert. Zijn rug is minder recht dan vroeger en hij is niet meer helemaal symmetrisch. Dat komt ook door artrose in het SI-gewricht en door compensatie.
Hij krijgt geen echte training meer door het SI-probleem en een blessure aan de tussenpees. We rijden nu drie keer per week een rustige rit in de bak of buiten om hem soepel te houden, maar ook tussen de oren goed te houden. Ik merk een groot verschil als ik dit niet doe. De rit duurt ongeveer 40 minuten, waarvan 6 minuten draven. Daarnaast wandelen we vaak buiten, meestal 20 tot 30 minuten. Hier heeft hij heel veel plezier in. Nu hij met de sneeuw minder beweegt doet hem dit meer kwaad als goed. Ik vraag mij af:

Wat zagen jullie bij jullie paard toen hij ouder werd?
Welke aanpassingen hebben jullie gedaan?
Hebben jullie ook een ander zadel gekocht omdat rug, schoft of schouder veranderden?
Wordt de boommaat soms breder als een paard ouder wordt?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Afbeelding

Afbeelding

Alja

Re: Paard wordt ouder, ervaring gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 11:44

Wat een knapperd!
Is de foto recent ?

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 11:52

Mooi paard heb je !
Ik rijd minder intensief sinds mijn paard aangaf dat het wel wat minder mocht van hem.Zo rond de 19 of 20 jaar.
Wel veel verschillende meningen de een zegt “ Motion is lotion” en “ bewegen bewegen bewegen “.Maar ik ontzie hem liever wat .
En ik geef wel wat extra s qua voer. Best leuk want nu “mag” dat nu hij vorig jaar voor het eerst iets magerder bleef.Ik geef seniores priores met grasbrok en wat kruidenmuesli of brok .En wat kurkuma maar dat is een probeersel in de strijd tegen artrose.Geen idee of het wat doet.Dat zie ik vanzelf wel als de pot leeg is of het wat doet.
Het weer is denk ik meer van doorslag gevende factor.
Longeren en voltes doe ik zo min mogelijk liever lekker naar buiten.Soms ook er naast wandelen dat is geen straf best leuk.. beetje grazen onderweg.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 11:57

Bredere boommaat weet ik niet hooguit als je paard dikker wordt door minder werk ? Ik zou eerder denken dat de bespiering verdwijnt bij het ouder worden en dat er dan meer vulling in het zadel kan ?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 13:28

Ik heb mijn oudje zo lang mogelijk in beweging gehouden. Zelfs tot op de dag van vandaag met 30 jaar oud gaat hij nog op bosritjes.
Ik was juist van 'bij twijfel wél proberen' en zoals hierboven geschreven 'motion is lotion'. Dus die heeft zelfs nog tot op hoge leeftijd 'gesport' (als in BB crossen en trainingen etc). Ik denk tot minimaal tot hij 25 was? Daarna werden de hindernissen wel steeds minder. En was het dressuur en buitenritten.
Ik heb echt heel duidelijk het verschil gezien toen ik gestopt ben hem zelf (semi fanatiek) te rijden en toe het laatste stukje dressuurwerk ook wegviel. Dat was echt meteen een flinke klap achteruit voor hem. Dus voor zijn welzijn had ik heb beter nog regelmatig wat kunnen 'afdrogen' }:)
Ik redde het alleen niet meer met opvolgers waar ik ambities mee had. Ik had ook niet bepaald verwacht dat die oude het zoo lang vol ging houden.

De enige aanpassingen?
- voeren! al vanaf zijn 20e merkte je dat zijn spijsvertering/bespiering meer nodig had. Nu is het echt een gat waar heeeeeeel veel eten in verdwijnt. Maar dan is hij ook nog steeds gewoon toonbaar.
- deken er af toen ik minder fanatiek werd en er nu juist weer op om zijn gewicht wat makkelijker op pijl te houden.

Een ander zadel heb ik niet. Wel werk ik nu met een bontje wat je op kunt vullen. Want die rug verandert wel echt.
En werken op maat. Maar dan dus aan de: wat kun je nog wél kant en niet aan de voorzichtige kant.
En zo veel mogelijk vrije beweging. Hij daagt soms nog steeds andere paarden uit. En moet soms ook rennen omdat hij gepest wordt. Maar ook daar van denk ik: blijf je lekker van in beweging.

Of ik de wijsheid in pacht heb? Geen idee natuurlijk. Het kan ook zo zijn dat ik een toevallig heel hardnekkig stukje onkruid in de wei heb staan.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-26 13:29

Alja schreef:
Wat een knapperd!
Is de foto recent ?

Deze foto is recent (5 november gemaakt).

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-26 13:31

Bieden schreef:
Mooi paard heb je !
Ik rijd minder intensief sinds mijn paard aangaf dat het wel wat minder mocht van hem.Zo rond de 19 of 20 jaar.
Wel veel verschillende meningen de een zegt “ Motion is lotion” en “ bewegen bewegen bewegen “.Maar ik ontzie hem liever wat .
En ik geef wel wat extra s qua voer. Best leuk want nu “mag” dat nu hij vorig jaar voor het eerst iets magerder bleef.Ik geef seniores priores met grasbrok en wat kruidenmuesli of brok .En wat kurkuma maar dat is een probeersel in de strijd tegen artrose.Geen idee of het wat doet.Dat zie ik vanzelf wel als de pot leeg is of het wat doet.
Het weer is denk ik meer van doorslag gevende factor.
Longeren en voltes doe ik zo min mogelijk liever lekker naar buiten.Soms ook er naast wandelen dat is geen straf best leuk.. beetje grazen onderweg.

Ik voer inderdaad ook meer als voorheen. Ik kijk bewust naar de hoeveelheid eiwit. Dit heeft hij meer nodig als voorheen. Ik geef wel al jaren Jointpower van Horseflex. Of dit echt wat doet weet ik niet.

Je geeft in iedergeval voldoende afwisseling! :)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-26 13:33

pol013 schreef:
Ik heb mijn oudje zo lang mogelijk in beweging gehouden. Zelfs tot op de dag van vandaag met 30 jaar oud gaat hij nog op bosritjes.
Ik was juist van 'bij twijfel wél proberen' en zoals hierboven geschreven 'motion is lotion'. Dus die heeft zelfs nog tot op hoge leeftijd 'gesport' (als in BB crossen en trainingen etc). Ik denk tot minimaal tot hij 25 was? Daarna werden de hindernissen wel steeds minder. En was het dressuur en buitenritten.
Ik heb echt heel duidelijk het verschil gezien toen ik gestopt ben hem zelf (semi fanatiek) te rijden en toe het laatste stukje dressuurwerk ook wegviel. Dat was echt meteen een flinke klap achteruit voor hem. Dus voor zijn welzijn had ik heb beter nog regelmatig wat kunnen 'afdrogen' }:)
Ik redde het alleen niet meer met opvolgers waar ik ambities mee had. Ik had ook niet bepaald verwacht dat die oude het zoo lang vol ging houden.

De enige aanpassingen?
- voeren! al vanaf zijn 20e merkte je dat zijn spijsvertering/bespiering meer nodig had. Nu is het echt een gat waar heeeeeeel veel eten in verdwijnt. Maar dan is hij ook nog steeds gewoon toonbaar.
- deken er af toen ik minder fanatiek werd en er nu juist weer op om zijn gewicht wat makkelijker op pijl te houden.

Een ander zadel heb ik niet. Wel werk ik nu met een bontje wat je op kunt vullen. Want die rug verandert wel echt.
En werken op maat. Maar dan dus aan de: wat kun je nog wél kant en niet aan de voorzichtige kant.
En zo veel mogelijk vrije beweging. Hij daagt soms nog steeds andere paarden uit. En moet soms ook rennen omdat hij gepest wordt. Maar ook daar van denk ik: blijf je lekker van in beweging.

Of ik de wijsheid in pacht heb? Geen idee natuurlijk. Het kan ook zo zijn dat ik een toevallig heel hardnekkig stukje onkruid in de wei heb staan.

Dat herken ik! Eerder reed ik mijn paard intensief. Hij moest echt enorm wennen in het eerste jaar dat we minder gingen rijden en de ritten ook veel minder intensief waren. Hij was een raket toen. Inmiddels heeft hij het geaccepteerd, maar een langere periode stilzetten wordt hij niet blij van. Wat merkte je aan zijn rug en je zadel? Hoe heb je die aan gepast?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 13:42

Zijn rug zakt inmiddels uit. Al heeft hij nog tot op bizar hoge leeftijd een opvallend goede sterke rug gehad. Maar nu valt bespiering weg en de hele samenhang is er dan wat uit. Dus meer een doorgezakte rug en smaller in de boom omdat daar eerst spieren en later ook vet verdween.

Hier is hij 29 afgelopen zomer. Hij is nog keurig. Maar alles is 'er af' Er zit niks extra meer op.

Ik vond het meest sneue moment toen hij zo ongeveer de trailer in rende toen hij mee mocht als brave jongen voor een begrafenis rit. Toen merkte je echt dat ze al die bedrijvigheid kunnen gaan missen. Dat extra gefreubel en aandacht tijdens wedstrijd dagen.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 09-01-26 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 13:45

Echt 100 jaar geleden heeft daar ook een prachtig verhaal over in gestaan in de ponyclub
Oud paard was met pensioen en kon daar niet aan wennen en toen hij in geslapen moest worden was hij ook helemaal geknot en gewassen en ging hij bijna in galop de trailer in om naar de dierenarts te gaan….

Dat heeft als klein meisje zo’n indruk op mij gemaakt dat verhaal.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-26 15:06

pol013 schreef:
Zijn rug zakt inmiddels uit. Al heeft hij nog tot op bizar hoge leeftijd een opvallend goede sterke rug gehad. Maar nu valt bespiering weg en de hele samenhang is er dan wat uit. Dus meer een doorgezakte rug en smaller in de boom omdat daar eerst spieren en later ook vet verdween.

[ Video ]
Hier is hij 29 afgelopen zomer. Hij is nog keurig. Maar alles is 'er af' Er zit niks extra meer op.

Ik vond het meest sneue moment toen hij zo ongeveer de trailer in rende toen hij mee mocht als brave jongen voor een begrafenis rit. Toen merkte je echt dat ze al die bedrijvigheid kunnen gaan missen. Dat extra gefreubel en aandacht tijdens wedstrijd dagen.

Ik merk het vooral, omdat hij mij overal in de gate houdt. Ik rijd af en toe een 3 jarige voor iemand. Als ik in de bak rijd, waar zijn stal aan grenst dan hinnikt hij heel zachtjes, van hallo hier ben ik. Niet naar dat paard. Het maakt niet uit welk paard ik dan mee heb

Met rijden merk ik het ook. Hij is enthousiast en die oren gaan erop. Ook als ik buiten wandel heeft hij de grootste plezier en geniet er echt van. Laatst hadden ze balken liggen. Daar trekt hij nog steeds op aan, ook al doen we dat al een hele tijd niet meer.

Madelief7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 13:01

Ik merk dat het voor mijn paard van 23 het beste werkt om zo veel mogelijk elke dag wat te doen. Ik wissel af met werken aan de hand, lange lijnen en longeren (kort en max 2x p/w). Rijden gaat niet echt meer. In zomer ga ik soms een stukje erop in stap ipv ernaast lopen, meer voor de afwisseling. Ze vindt het echt nog leuk om elke dag bezig te zijn en ze blijft er soepeler van dan wanneer ik te weinig met haar doe. Ik merk dat ze een hollere rug krijgt en bespiering afneemt. Toen ze rond de 19 was kreeg ze ineens een grotere boommaat. Twee jaar geleden ging ze weer iets terug in boommaat. Voer heb ik nog niet aangepast. Ze eet haar hooi nog goed en krijgt alleen een vitaminebrokje. Maar ben wel een beetje aan het verdiepen hierin, mocht ze straks toch meer nodig hebben.

Madelief7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 13:04

Gizeppie schreef:
Ik merk het vooral, omdat hij mij overal in de gate houdt. Ik rijd af en toe een 3 jarige voor iemand. Als ik in de bak rijd, waar zijn stal aan grenst dan hinnikt hij heel zachtjes, van hallo hier ben ik. Niet naar dat paard. Het maakt niet uit welk paard ik dan mee heb

Met rijden merk ik het ook. Hij is enthousiast en die oren gaan erop. Ook als ik buiten wandel heeft hij de grootste plezier en geniet er echt van. Laatst hadden ze balken liggen. Daar trekt hij nog steeds op aan, ook al doen we dat al een hele tijd niet meer.

Wat lief dit!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 13:07

Heb inmiddels verschillende wat oudere paarden gehad. Wat ik vooral merkte was toch gezondheid kwaaltjes. Artrose en PPID, gebitsproblemen.
Bij oudere paarden is het vaak zo dat rust- roest. Dus heb altijd alles zoveel en lang mogelijk in beweging gehouden naar wat nog kon. En zoals Pol ook aan geeft, ook vooral ze blijven meenemen als ze dat gewend waren. Mentaal happy houden zeg maar.

Wat ziet jouw 29 jarige er trouwens nog fantastisch uit Pol!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 13:18

Ik ben zelf inmiddels oud aan het worden. :') Ook kwaaltjes, spieren verminderen, artrose en waar ik vroeger zou denken, lekker met pensioen, merk ik zelf ook: rust roest. Juist door in beweging te blijven moet ik mijn spieren bijhouden en dan heb ik ook minder last van de artrose. Ook voor het mentale deel is bewegen/bezig zijn belangrijk.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 13:35

Ik heb inmiddels al een paar oudjes gehad en ook al meerdere keren afscheid moeten nemen, de belangrijkste les die ik heb geleerd: rust roest!

Stop nooit met doen wat je deed. Ook niet als ze artrose hebben of wat slomer worden of wat dan ook.

Je paard geeft vanzelf wel aan welke dagen het wat minder mag zijn, en dan pas je je op dat moment vanzelf aan.

Maar maatregelen treffen omdat je paard een bepaalde leeftijd heeft bereikt is zonde - hier heb ik bij al mijn paarden spijt van (rond 18 à 21 jaar mochten ze met pensioen). Bij huidige paarden zal ik dit nooit meer zo aanpakken :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 13:37

Elisa2 schreef:
Wat ziet jouw 29 jarige er trouwens nog fantastisch uit Pol!

Echt he, ik vind dat ze haar volledige managementplan met ons moet delen. :D

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 13:44

Alja schreef:
Echt 100 jaar geleden heeft daar ook een prachtig verhaal over in gestaan in de ponyclub
Oud paard was met pensioen en kon daar niet aan wennen en toen hij in geslapen moest worden was hij ook helemaal geknot en gewassen en ging hij bijna in galop de trailer in om naar de dierenarts te gaan….

Dat heeft als klein meisje zo’n indruk op mij gemaakt dat verhaal.

Wat een mooi verhaal ook al is het verdrietig, die heeft dus echt van zijn werk genoten!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 13:48

Gini schreef:
ik vind dat ze haar volledige managementplan met ons moet delen. :D

:D
Ziet er idd prachtig uit!

Deze fase kan weer een hele mooie worden. Sowieso top dat je er open in staat en ervaringen zoekt.
Ik heb met mijn oudje een goeie bbp aangeschaft. Zat heerlijk voor beiden. Weet niet of je al eens bitloos hebt gereden maar dat is heel leuk om te ontdekken. En los ‘aan het werk’ in de bak als dat mag is ook heel leuk om te doen. Verder buiten aan de hand wandelen. Samen plezier hebben.
Weet niet hoe de stalling is, maar lekker veel vrije beweging in een groep is voor elk paard fijn; voor een ouder wordend paard is het echt wel een plus.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 14:06

Ik kocht de mijne toen hij 20 was. :+

2020 21 22 23 Heb toen ongeveer 3,5 jaar echt intensief gereden. Toen ging hij plots kwakkelen, bleek hij opeens enorm positief op PPID getest en was hij opeens stokkreupel. Na een lang traject met de dierenarts en kliniek bleek het heupartrose te zijn. Vanaf toen dacht ik dat het rijden voorbij was. Uiteindelijk vorig jaar in het voorjaar knapte hij enorm op en ben ik voorzichtig gaan opbouwen in overleg met de dierenarts. Uiteindelijk het hele voorjaar, de zomer en het najaar nog kunnen rijden met hem. Vooral veel gewandeld ook, geteugeld en vanaf de grond gewerkt, maar de ritjes vond hij het aller allerleukste. Ik verwachtte eerst niet meer dan simpele stapritjes, maar hij bleef verbeteren en uiteindelijk kon draf en een klein galopje soms weer. Hij genoot zo en werd er ook beter van als hij lange stukken rechtuit kon lopen. Helaas is het nu met deze kou niet helemaal top meer en hoop ik dat hij net als vorig jaar met de warmer wordende dagen weer beter in zijn lijf zit. Hij is nu 25 en wordt van de zomer 26.

Al met al: het ligt heel erg aan je paard. Stil zetten is vaak funest maar door pushen ook. Goed luisteren en doen wat werkt. Het kan goed zijn dat je zadel opeens niet meer zo goed past wanneer de rug gaat inzakken. Dat had ik ook, vooral na een jaar rust tijdens de kreupelheid en behandelingen (stond grotendeels gewoon in de groepshuisvesting hoor maar mocht niet zoveel verder). Dus de zadelmaker frequent laten langskomen is extra belangrijk ja als je merkt dat je paard aan het veranderen is. Veel werken met korte/lange teugels of dubbele lijnen is daar uiterst geschikt voor om je paard iets minder te belasten in de week, maar wel te werken aan de spieropbouw. En goed voeren. Heb zelf een voedingsanalyse laten doen bij een bevriende ondernemer (via Bokt) en daar kwamen hele interessante dingen uit. Sinds ik het voer advies volg gaat het ook een stuk beter met de spieren en algehele gezondheid! Dat was Equi-Xcel, mocht je interesse hebben. :j

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 14:53

Die van mij is nu 20 en doet het nog super goed. Qua voeren nog niks veranderd, want hij is eigenlijk veel te dik. Hij heeft wel atrose, is daar voor ingespoten en krijgt er supplementen voor. Dat lijkt voor nu eerst nog te helpen.
Hij heeft wat meer een hang buik, maar qua rug lijkt er nog niet veel veranderd te zijn.
Ik had te weinig tijd voor hem, doordat ik nu een ander jong paard rij. Dus heb een bijrijder voor hem gezocht en die gaat hem 3x in de week rijden.
Zelf neem ik hem nog wel eens mee op buitenrit en dan is het ook echt een blij ei.
Hij hinnikt ook altijd naar mij als ik op stal kom. Er gaat nu dus meer tijd naar het jonge paard en ik merk dat mijn 'oude' sindsdien wat knuffeliger is geworden.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 16:56

Wij hebben een tank van 28 rondlopen hier.
Heel af en toe kruip ik er nog eens op met mijn 47 kilo en heel af en toe mogen de kindjes ook eens op zijn rug. En ik laat hem eigenlijk altijd zelf kiezen wat we doen, het gekke is dat hij vooral heel graag wil galopperen. Die geniet nog echt van een keer te werken, ook al is het maar 10 minuutjes.
Hij heeft dan wel geen kwaaltjes verder.

Ook dat tutten merk ik bij hem, hij geniet heel erg van de poets en opzadelroutine voor het rijden. Terwijl mijn moeder hem regelmatig gewoon poetst.

Qua zadel ligt er nu wel een bontje onder met inlages, dat is wel nodig.

Verder eet hij nog precies hetzelfde als vroeger, alleen krijgt hij wel meer dan vroeger. (nu 2x een volle schep per dag, mijn jonge paard krijgt slechts een halve)

Maar we merken wel dat hij ook liever is geworden, hij was vroeger een beetje meer grumpy en had vooral zijn wei nodig, terwijl hij nu echt zelf om aandacht komt vragen.

Maar zoals eerder gezegd, ik denk niet dat er een one size fits all is voor oude paarden, je moet het per individu aankijken. Als je denkt dat het werk te zwaar wordt dan doe je wat rustiger aan.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-26 16:57

Zoolgangster schreef:
Ik ben zelf inmiddels oud aan het worden. :') Ook kwaaltjes, spieren verminderen, artrose en waar ik vroeger zou denken, lekker met pensioen, merk ik zelf ook: rust roest. Juist door in beweging te blijven moet ik mijn spieren bijhouden en dan heb ik ook minder last van de artrose. Ook voor het mentale deel is bewegen/bezig zijn belangrijk.

Voor mij hetzelfde hoor. Ik ben dan ongeveer de helft van jouw leeftijd, maar mijn heup heeft slijtage. Sinds ik niet meer intensief paard rijd en train ben ik echt achteruit gegaan. Inderdaad rust roest, dat kan ik echt merken aan hem.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 18:00

Ik heb een groot paard van 24, bijna 25.
Twee jaar geleden slechte periode gehad. Koliek, dries, slokdarmverstopping in 3 maanden....
Daarbij al lang bestaande gebitsproblemen dus enorm mager geworden.

In de slechte periode tich wat aan de gang gehouden. Lange lijnen, longeren en zelfs er even op.
Dat moest wel mijn compagnon doen, want die is vele malen lichter dan ik.
Paard zag er niet uit, maar het werk dat deed haar mentaal erg goed. Ze was echt blijer met werk dan met rust.. En ik denk dat het ook goed is geweest voor het weinige aan bespiering wat ze had. We hadden het ook wel even overlegd met de dierenarts.

Ik had wel een evaluatie momentje ingepland. Na een half jaar moest het echt enorm verbeterd zijn. En dat gebeurde gelukkig ook.

Ik ben zelf ziek, dus ik kan nauwelijks nog rijden. Maar momenteel loopt ze 3 a 4 keer per week onder het zadel. Waarvan de ene week nog een dressuurles en de andere week een (simpele) springles.
Over dat springen heb ik getwijfeld, maar er zijn zelden kreupelheden. Ze start niet stijf op, zelfs hebben er enorm plezier in.
En vooral: ze houden het paard vriendelijk.
Ze heeft nu bijna een week op stal doorgebracht, we gaan wel 2x per dag beweging geven. Maar ze heeft straalkanker gehad en snel zoolkneuzingen en ze vindt sneeuw stom, dus buiten gaat ze rennen totdat ze binnen mag (ach, op die leeftijd mag je wensen hebben). En ondanks mijn zorgen, stapt ze nog steeds soepel de stal uit. Geen stijfheid. Dus erg blij.

We besteden extra aandacht voeren. Vlakbij België zijn de producten van Aveve te krijgen en daar gaat ze erg goed op. En extra aandacht voor toch wat langer in en uitstappen.

Vindt het leuk om te lezen hoe lang jullie paarden in het werk zijn gebleven.
Het kan natuurlijk van het ene op het andere moment afgelopen zijn.

Afbeelding

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 18:49

Mijn oudste merrie is bijna 21. Die doe ik geen plezier met niks doen, die is dus gewoon volop aan het werk. Ze krijgt wel wat extra sportmassages om haar lekker los te houden. Maar verder niks anders dan tien jaar geleden.