Shet maagzweren, ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ytsje_

Shet maagzweren, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-26 10:24

Hoi hoi,

Ik heb sinds 30 december een mini shetje. Eigenlijk at en dronk ze direct al slecht maar dat schoven we eerst op heimwee. Nu toch de dierenarts gisteren laten komen en die geeft aan dat ze maagzweren vermoed. Darmontspanner toegediend, geprikt op leververvetting (niet aan de orde) en we geven nu elke ochtend een maagbeschermer. Omdat ze weinig eet en daarom ook weinig mest wil ik slobber aan gaan bieden om de boel weer wat op gang te helpen. Ik zat daarnaast naar supplementen te kijken ter ondersteuning van haar maag en darmen.

Ik ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen.

criollo_yess

Re: Shet maagzweren, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 10:28

Zelf heb ik goede ervaring met de Marstall Gastro Muesli. Werkt verzachtend voor de maag. Kan zowel droog als nat aangeboden worden. Hoeft niet lang te weken als je er slobber van maakt, want zet nauwelijks uit. Is qua voedingswaarde ook geschikt voor ponnies die sober gevoerd moeten worden ivm bijv aanleg voor hoefbevangenheid.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 10:29

Wat sneu, kijk wel naar een slobber laag in suikers en zetmeel sws voor een shet beter maar in combi met maagzweren ook belangrijk. Hier geven we bietenpulp (bijv speedibeet) en fiberbeet beide van Pavo. In de fiberbeet zit iets meer suiker/ zetmeel maar ook wat meer voedingsstoffen. Hoe is de verdere conditie?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 10:40

@Ytsje_: wat voor soort hooi voor je?? Want ik merk bij mijn shetje dat ze het op dat hele grove hooi (waarvan iedereen zegt dat het zo goed is voor paarden) niet goed doet. Dat wat fijnere hooi krijgt ze makkelijker weg, eet ze ook meer van en met meer graagte.

Ik heb even naar de samenstelling van de Marstall Gastro Muesli gekeken, maar met 48% gedroogd gras (hooi dus) en haast €40 de zak lijkt me dat een hele dure hooivervanger.

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-26 11:22

DubbelFun schreef:
@Ytsje_: wat voor soort hooi voor je?? Want ik merk bij mijn shetje dat ze het op dat hele grove hooi (waarvan iedereen zegt dat het zo goed is voor paarden) niet goed doet. Dat wat fijnere hooi krijgt ze makkelijker weg, eet ze ook meer van en met meer graagte.

Ik heb even naar de samenstelling van de Marstall Gastro Muesli gekeken, maar met 48% gedroogd gras (hooi dus) en haast €40 de zak lijkt me dat een hele dure hooivervanger.

Dit is grof hooi inderdaad maar ook brok en wortels eet ze niet dus denk dat het niet aan het hooi ligt. Met slobber hoop ik de darmen weer in beweging te krijgen en wat extra vocht bij te brengen dus niet persé als vervanging

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 12:11

Ytsje_ schreef:
Dit is grof hooi inderdaad maar ook brok en wortels eet ze niet dus denk dat het niet aan het hooi ligt. Met slobber hoop ik de darmen weer in beweging te krijgen en wat extra vocht bij te brengen dus niet persé als vervanging

Als ze geen brok en wortels eet denk ik dat je misschien voor nu eerst naar hele lekkere slobber nog belangrijker is dan suiker arme. Suiker arm is nl niet perse het lekkerst voor ze. Misschien subli priores, daar deed mijn shet het heel goed op.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 12:22

Geweekte Bergwiesen of Vitalbix mash en geweekte grasbrok vinden ze vaak lekker, en seniores prioris gaat er ook goed in. Ik zou het diertje ook een zandkuur geven. Niet te veel, even rustig opbouwen. Het is niet alleen goed tegen zand maar versterkt ook de darmflora.
Niet te grof hooi aanbieden, maar wat fijner (liefst getest) hooi.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 12:58

Idd een lekkere bak warme Seniores Priores van Subli.

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-26 13:47

Lindsey_99 schreef:
Geweekte Bergwiesen of Vitalbix mash en geweekte grasbrok vinden ze vaak lekker, en seniores prioris gaat er ook goed in. Ik zou het diertje ook een zandkuur geven. Niet te veel, even rustig opbouwen. Het is niet alleen goed tegen zand maar versterkt ook de darmflora.
Niet te grof hooi aanbieden, maar wat fijner (liefst getest) hooi.

DubbelFun schreef:
Idd een lekkere bak warme Seniores Priores van Subli.

SandraWierda schreef:
Ytsje_ schreef:

Als ze geen brok en wortels eet denk ik dat je misschien voor nu eerst naar hele lekkere slobber nog belangrijker is dan suiker arme. Suiker arm is nl niet perse het lekkerst voor ze. Misschien subli priores, daar deed mijn shet het heel goed op.

Is die Seniores Priores van Subli suikerarm? Dat raadde de dierenarts wel echt aan omdat het om een shet gaat. Dan ga ik die halen!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 13:50

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 13:56

Is er naar haar gebit gekeken/gecontroleerd ?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 14:02

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 14:29

Ytsje_ schreef:
Is die Seniores Priores van Subli suikerarm? Dat raadde de dierenarts wel echt aan omdat het om een shet gaat. Dan ga ik die halen!

Ja mijn super gevoelige HB shet deed het er zelfs heel goed op

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-26 14:37

jibberjabber schreef:
Is er naar haar gebit gekeken/gecontroleerd ?

Jazeker. Tandvlees was goed van kleur en haar gebit ook prima maar wel aan het wisselen. Dit zou niet moeten zorgen voor niet eten volgens de dierenarts. Meestal spugen ze dan eten uit.

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-26 14:38

SandraWierda schreef:
Ytsje_ schreef:

Ja mijn super gevoelige HB shet deed het er zelfs heel goed op

Top! Dankjewel!

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-26 14:38

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-26 14:40