Hulp nodig Ewpa berekening

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CleoG

Hulp nodig Ewpa berekening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-26 16:53

Hoi,

Omdat ik bij de voeders van Marstall geen Ewpa aangegeven zag staan op de site, wilde ik zelf eens uitproberen om het te gaan berekenen.
Ik vond online een aantal formules waarmee ik uit de ME en DE dit kon berekenen.

Ik heb dit geprobeerd voor de myocare-muesli, en kwam 2 verschillende waarden uit:
Ewpa berekend obv DE: 0,90
Ewpa berekend obv ME: 0,82

Ik heb het even ter controle berekend voor een voeder van een ander merk waar zowel de ewpa als de DE en ME gegeven werden:
Gegeven Ewpa = 0,74
Ewpa berekend obv DE: 0,72
Ewpa berekend obv ME: 0,66

Dan lijkt de uitkomst obv DE er het dichtst bij te liggen. Moet ik deze dan aanhouden? Is de formule wel betrouwbaar? Alvast bedankt voor het meedenken :)

Polly
Moderator Algemeen

Re: Hulp nodig Ewpa berekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 22:21

Ik heb het nu een paar keer gelezen maar wat hier staat is voor mij echt compleet abracadabra.
Ik volg dit even om te kijken of er een lampje gaat branden
:o

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 22:45

Voor een echte ewpa berekening heb je ook dingen nodig zoals op drogestofbasis ruw eiwit, ruw vet, ruwe celstof, zetmeel en suiker, en idealiter ook een inschatting van de verteerbaarheid van organische stof vcosp.
Bij muesli's staat vcosp vrijwel nooit op het etiket, dus elke ewpa die je “terugrekent” uit alleen DE/ME is per definitie een benadering.

CleoG

Re: Hulp nodig Ewpa berekening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-26 10:25

De vcosp zit toch hogerop in de formule, dus die zou toch al in de ME en DE meegerekend zijn?
Of werkt dat niet zo?