Koehakkig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_miss123

Koehakkig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 21:34

Mijn paard staat eigenlijk bijna altijd zo achter (koehakkig heet dat dacht ik)

Afbeelding

Nu ben ik wel benieuwd of dit een belemmering kan zijn en of ik hier iets aan kan doen? En of dit hiermee te maken kan hebben:

Tijdens de aankoop keuring vond de dierenarts ook dat hij wat anders draaft (alleen) op de volte, heel licht onregelmatig. (Maar buigproeven alles kwam hij goed door verder, hij is ook goed gekeurd voor recreatie!) daarom rijd ik misschien 1x per week een bosritje. Hij is ook jong. Maar ik ben wel benieuwd wat jullie denken…

germie

Re: Koehakkig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 22:01

Onregelmatig lopen en goed gekeurd? Daar zou ik persoonlijk niet blij mee zijn.

Koehakkig, frans, toontredend, allemaal dingen waar een paard niet onregelmatig van hoort te lopen. En dat in principe ook niet gaat doen. Alleen als het heel erg is, is er een kans op vervroegde slijtage.

Heb je een scherpe foto van hoe je paard staat? Ik zie hier een naar buiten gedraaid rechterachterbeen, maar staat niet op rust. Heb je iets waar het hele paard op staat en een filmpje? Dan is er denk ik wat meer over te zeggen.

Sky_miss123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 22:09

germie schreef:

Koehakkig, frans, toontredend, allemaal dingen waar een paard niet onregelmatig van hoort te lopen. En dat in principe ook niet gaat doen. Alleen als het heel erg is, is er een kans op vervroegde slijtage.

Heb je een scherpe foto van hoe je paard staat? Ik zie hier een naar buiten gedraaid rechterachterbeen, maar staat niet op rust. Heb je iets waar het hele paard op staat en een filmpje? Dan is er denk ik wat meer over te zeggen.

Nee heb verder geen duidelijkere foto of een video. Maar hij draait idd het rechter achterbeen naar buiten…
En nee ik was er ook zeker niet blij mee! Maar ik had hem op proeftijd en was al aan hem gehecht en als ik voor een dier kies doe ik hem zeker niet terug.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:23

Als je dit goed wilt beoordelen dan moet je een foto van achteren maken, koehakkig betekent dat de hakken/ spronggewrichten naar elkaar toe wijzen. Daarbij kunnen ze dan ook nog bodemwijd zijn (hoeft niet) maar het hele plaatje kan pas wat zeggen over of dit eventueel een belemmering kan zijn of niet.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:23

Mijn Welsh Arabiertje stond nog een stuk "koehakkigger" dan die van jou, en heeft nooit geen problemen gehad met onregelmatig lopen. Het hoeft dus niet perse daarvan te zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:52

Sky_miss123 schreef:
germie schreef:

Nee heb verder geen duidelijkere foto of een video. Maar hij draait idd het rechter achterbeen naar buiten…
En nee ik was er ook zeker niet blij mee! Maar ik had hem op proeftijd en was al aan hem gehecht en als ik voor een dier kies doe ik hem zeker niet terug.

Doet je paard aan billarderen? Want dat zie je in stap als je er achter loopt. Dan draait de hak naar buiten weg. Of bedoel je puur het in stilstand dat de hoef naar buiten steekt en de hak naar binnen?
Billarderen kan voor vervroegde slijtage zorgen, hoeft niet. En ook dan horen ze niet onregelmatig te lopen.

Om er dus meer over te kunnen zeggen zijn er wel meer foto's en/of filmje nodig. Gezien het feit dat iedereen tegenwoordig een telefoon heeft lijkt mij dat het maken van een paar foto's en een video geen probleem hoeft te zijn.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:40

Bij een jong dier valt er ook nog een en ander te corrigeren door de hoefsmid, maar ik vind dit wel vrij ver gedraaid, zeker aangezien het slechts aan 1 kant is.

Sky_miss123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:16

Ja met een filmpje kun je idd meer, alleen ga ik hem nu niet longeren met dit weer❄️ Wel heb ik een keurings rapport en daar staat ook dat het verder geen belemmering hoeft te zijn. Dus ik hoop dat ze daar gelijk in hebben. Maar ik ga ook niet 1,2,3 naar de kliniek in wolvega, want hij springt nog wel eens over de trailer stangen heen. Maar ik dacht misschien hebben jullie tips en kan ik misschien de dierenarts laten komen of een osteopaat?
Laatst bijgewerkt door Sky_miss123 op Gisteren, 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:20

hoe oud is je paardje? Veel paarden staan wat koehakkig als ze jonger zijn en trekt wel bij naarmate ze ouder worden, over het algemeen lopen ze dan niet onregelmatig. Goed blijven bijhouden met bekappen is belangrijk en niet teveel belasten. Foto is verder zeer onduidelijk om er iets over te zeggen. Hoe zet hij zijn
achterbenen weg in stap, kijk daar eens naar als je erachter loopt. (bijv met lange lijnen, of laat iemand anders hem voorleiden).

Sky_miss123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:27

Ik zal morgen proberen een filmpje te maken of een betere foto. Hij is 4 jaar en een tinker:)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:35

Ik zou even een duidelijke foto recht van achter en recht van voor maken, dan zie je het beter.
Het draaien kan billarderen zijn.
Met beide zou hij wel gewoon goed moeten kunnen lopen op de volte.

Voor beide zaken is ook een goede smid erg belangrijk, zo kan je als ze jong zijn zorgen dat de stand van de hoeven de rest ondersteund en niet verergerd.

Sky_miss123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:38

Heb gelukkig een goede smid, dus dat komt in iedergeval goed! Ook een instructrice die met me meekijkt af en toe. Ook zijn er mensen die de onregelmatigheid niet kunnen zien, in het keuringsrapport stond RA 1/5

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:44

4 jaar is jong, dan zou een dier nog geen problemen mogen hebben. Ben benieuwd naar foto's en video's.

Smid en lesgever heb je, dus dat is goed.