Jaarling koliek. Stal niet gebeld.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissJG

Jaarling koliek. Stal niet gebeld.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 16:23

Hoi allemaal

Ik heb mijn jaarling in de opfok staan.
Een hier best bekende zeker niet goedkope opfok.
Ik wil voor haar het beste dus daar ligt het probleem niet.
Alleen nu kreeg ik net een factuur voor deze en volgende maand. En nu blijkt dat ze gas koliek heeft gehad.
Dierenarts is met spoed gekomen en ze is gelukkig weer oké.
Maar nu komt het punt dat ze mij dus niet gebeld of geappt hebben. Ik zie het nu pas op de factuur.
Ben ik nu overdreven dat ik dit gewoon echt niet oké vind? Het is nu gelukkig goed afgelopen maar ik voel me nu helemaal niet fijn meer met de opfok.. is het zo raar dat ik het graag direct wil weten als mijn paard wat heeft?
Ben nogal een drukte maker als het op haar aankomt en ben nu toch wel onzeker of ik goed doe aan deze plek.
Graag jullie mening

Kinke

Re: Jaarling koliek. Stal niet gebeld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:25

nou, wat dacht je ervan om dit te bespreken met de stalhouder

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:32

Nee je bent niet overdreven of abnormaal. Ik zou ook zeker not amused zijn met zo'n gang van zaken.
Minste wat ze kunnen doen is je een berichtje sturen dat er iets voorgevallen is.
Als dat het moment zelf niet kan wegens druk moeten handelen, dan toch minstens het moment dat de boel stabiliseert.

Ik zou er niet gelijk kwaad met een gestrekt been in gaan maar een open gesprek houden van waarom er niet gekozen is om te verwittigen en of dit in het vervolg wel zou kunnen uitgevoerd worden.
Indien neen, dan kan je beslissen te verhuizen.
Indien wel, is er niets aan de hand en kan je op goede voet verder.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:34

Of de rekening is per ongeluk bij verkeerde klant op factuur gezet.
Zo niet, opfokker had je moeten bellen!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:34

Nee heel logisch dat je daar niet blij van word.
Natuurlijk heel fijn dat ze direct gehandeld hebben.
Maar daarnaast hadden ze jou ook wat moeten laten weten.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:36

Ik zou vragen of jou paard inderdaad koliek heeft gehad.
Want ik zou het inderdaad wel graag direct willen weten.
Dat soort dingen wil je toch wel weten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:41

Nee het is echt normaal dat een opfokker je in dat geval belt

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:45

Ik zou beginnen met een 'joh klopt dit' en niet met een beschuldiging. Als het inderdaad klopt, dan kun je inderdaad aangeven dat je not amused bent (terecht) en vragen waarom er geen contact is geweest.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:50

Ik zou inderdaad bij de stalhouder navragen waarom er een dierenartsbezoek op de rekening staat, aangezien jij van niets wist en dus ook geen opdracht hebt gegeven. Afhankelijk van het antwoord kun je dan bepalen hoe je verder gaat.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 16:50

Heb haar uiteraard gelijk gebeld en ze dacht dat ze mij een berichtje had gestuurd wat dus niet zo is. Volgens haar was het snel over dus niks aan de hand.
Dus geen reden om me daar druk over te maken.
Ik vind zelf gas koliek niet iets luchtigs dus is mijn mening toch echt anders.
Super dat ze direct gehandeld heeft daar zal ik niets over zeggen.
Maar niets laten weten vind ik echt geen fijn gevoel.
Maar alles even laten bezinken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:50

Heb je die factuur niet van de DA gekregen? Ik zou die DA bellen om te vragen wat er gebeurd is.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:54

Ik vind het niet ok, ook al heeft ze direct goed gehandeld door de DA erbij te halen, ze had je een berichtje moeten doen. Maar waaróm heeft je veulen gaskoliek gehad? Dat zou ik ook willen weten. Hebben ze een nieuwe partij ruwvoer gegeven, of ander bijvoer? Of is er zand in de mest?
Kortom; navraag doen, en anders de DA vragen wat zijn bevindingen zijn. Dan valt het wellicht een evt. volgende keer te voorkomen of vermijden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:54

De opfok waar mijn paard destijds stond had in de voorwaarden staan dat ze zonder overleg de dierenarts mochten bellen (imo terecht ook), maar ik lees hier reactie's als geen opdracht voor gegeven of de dierenarts bellen.

Slordig dat ze jou niet gebeld of geappt hebben en gelukkig viel alles mee, ik zou wel aankaarten dat je graag op de hoogte gehouden word.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 16:54

Ze ging nu de dierenarts bellen/mailen om mijn factuur apart te laten komen en die mailt ze dan door.
Die heb ik namelijk ook nodig voor de verzekering.
Ik weet niet welke dierenarts er is geweest.
Dan ben ik door de schrik ook vergeten te vragen.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:58

MissJG schreef:

In zekere zin is gas toch wel iets luchtigs :P

Goed dat ze de veearts hebben gebeld maar ik zou het ook zeker niet leuk vinden als ik van zoiets niet op de hoogte werd gebracht.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 17:01

Wat een gekke manier van werken. Ik zou heel blij zijn als ze eerst de da bellen maar dan daarna toch mij als eigenaar.

Maar bespreek dit met je opfok. Misschien was het een ander paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 17:10

Charaz schreef:
De opfok waar mijn paard destijds stond had in de voorwaarden staan dat ze zonder overleg de dierenarts mochten bellen (imo terecht ook), maar ik lees hier reactie's als geen opdracht voor gegeven of de dierenarts bellen.

Slordig dat ze jou niet gebeld of geappt hebben en gelukkig viel alles mee, ik zou wel aankaarten dat je graag op de hoogte gehouden word.

Dit hebben wij als pensionstal ook in het contract met erbij ‘indien de eigenaar niet bereikbaar is.’
Wij proberen dus wel áltijd de eigenaar te bereiken. Tot nu toe 1 keer DA gebeld voor een slokdarm verstopping. Eigenaar kregen we pas aan de lijn toen de DA al bezig was. Soms kan je niet wachten maar ik vind wel dat je de eigebaar altijd op de hoogte moet stellen. Als de telefoon niet op gepakt wordt en het paard wordt geholpen is een berichtje snel getypt met wat uitleg IMO.

Ik zou van de situatie van TS echt niet gediend zijn. Top dat ze de DA gebeld hebben maar de eigenaar sturen is imo gewoon een must.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 17:32

Ayasha schreef:
Charaz schreef:

Dit hebben wij als pensionstal ook in het contract met erbij ‘indien de eigenaar niet bereikbaar is.’
Wij proberen dus wel áltijd de eigenaar te bereiken. Tot nu toe 1 keer DA gebeld voor een slokdarm verstopping. Eigenaar kregen we pas aan de lijn toen de DA al bezig was. Soms kan je niet wachten maar ik vind wel dat je de eigebaar altijd op de hoogte moet stellen. Als de telefoon niet op gepakt wordt en het paard wordt geholpen is een berichtje snel getypt met wat uitleg IMO.

Ik zou van de situatie van TS echt niet gediend zijn. Top dat ze de DA gebeld hebben maar de eigenaar sturen is imo gewoon een must.

:j

Dit had ik ook aangegeven toen ik nog paarden had staan.
Ook 1 keer aan de hand gehad dat ik de eigenaresse er niet aan kreeg. Haar vriend gebeld, maar die begreep ook niet waarom ze niet bereikbaar was.

En toen heb ik de da gebeld. Die ook direct kwam
Spuit gekregen en je zag hem zienderogen opknappen gelukkig.
En voordat de eigenaresse er was stond hij er weer bij alsof er niets gebeurt was.

Gelukkig geen gedoe, ze vond het fijn.
Naar mijn idee hoort het zo te gebeuren.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 18:54

Begrijp me vooral niet verkeerd. Bel alsjeblieft in gevallen als dit gelijk de dierenarts. Maar had het graag geweten zodat ik zelf ook die kant op kon. En wist wat er gebeurde of moest gebeuren.
Ik dacht ook dat het eventueel een ander paard was maar volgens Irma zelf was het toch echt mijne helaas.
Gelukkig is het goed afgelopen.
Ga haar nog wel persoonlijk als de eerste schrik weg is hierover aanspreken.
Want wil dit absoluut niet nog een keer.
Ze is ook al een keer extra behandeld door een hoefsmid voor een zweer die er niet zat.
Ook zonder overleg overigens. Wil dit toch graag wat beter in beeld hebben.
Een contract is er nooit getekend of laten zien.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 19:12

MissJG schreef:
Heb haar uiteraard gelijk gebeld en ze dacht dat ze mij een berichtje had gestuurd wat dus niet zo is. Volgens haar was het snel over dus niks aan de hand.
Dus geen reden om me daar druk over te maken.
Super dat ze direct gehandeld heeft daar zal ik niets over zeggen.
Maar niets laten weten vind ik echt geen fijn gevoel.
Maar alles even laten bezinken.

Waarom zet je dit niet in je OP? Nu doe je net alsof deze stal het helemaal niet doet terwijl het erop lijkt dat het ergens mis is gegaan. Dat is toch een heel ander verhaal?
Ik zou het wel verder uitvragen en overleggen of ze voortaan meteen wil bellen als er iets met je paard zit. Als ze dat niet wil dan zul je een keuze moeten maken, maar dat lijkt me in dit stadium te vroeg.

Verder zie ik vooral een groot verschil tussen hoe heftig jij de gaskoliek die snel over was opneemt versus hoe nuchter de opfokker erin staat. Het lijkt een beetje alsof jij vindt dat ze het niet serieus genoeg nemen en je bang bent dat ze niet goed voor je paard zorgen. Lijkt mij erg voorbarig, zeker als je van jezelf weet dat je je snel zorgen maakt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 19:23

Nou ja ik had ook zeker gewild dat ze mij hadden gebeld. Zelf ook een in moeten slapen wegens gaskoliek en zoiets lijkt vaak onschuldig, zo’n ‘dwarse’ scheet

En wellicht zou ik de opfokker dan ook kunnen helpen door zelf met mijn paard te kunnen stappen, kunnen hun door met hun werkzaamheden
Koliek kan snel gaan… Dus gewoon altijd even bellen. En niet een appje (die vergeten is)

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 19:36

Ik heb niet gezegd dat ik denk dat er niet goed voor haar word gezorgd toch? Lijkt me dat ze dan de dierenarts helemaal niet hadden gebeld.
Ik vind het gewoon heel vreemd dat ik niet gebeld ben.
En vervolgens via de stallings factuur in een zinnetje op de hoogte word gebracht.
Daar komt bij dat de kosten ook vele malen hoger hadden kunnen zijn.
En dan had ik wie weet wel een probleem gehad of een andere keuze willen maken.
Ik had als dit was gebeurt me toch echt afgevraagd waarom de eigenaar niets van zich had laten horen na een bericht. Vandaar dat ik die opmerking wat vreemd vind en niet zeker weet of ik dat kan geloven.
Omdat ik me sneller zorgen maak was ik dus idd benieuwd of dit de normale gang van zaken is in een opfok.
Ik wil het gewoon weten als mijn paard iets heeft. En in deze gevallen direct. Zodat ik zelf ook die kant op kan voor het geval het wel mis gaat.
En tuurlijk vind ik het feit dat ze gas koliek zorgelijk en schrik ik daar van. In mijn ogen is dat altijd ernstig omdat je nooit zeker bent van het verloop.
Heb er helaas al genoeg gekend die er wel aan zijn overleden.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 20:22

Maar je doet nu net of ze je expres niks heeft laten weten, terwijl ze zelf aangeeft in de veronderstelling te zijn geweest dat ze je op de hoogte had gebracht.
Foutje kan gebeuren, toch?

En als het je niet aan staat, haal je je paard op. Zo simpel is het.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 20:27

Oké

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 20:32

Foutje? Vind het niet een klein foutje. Gelukkig is het paard weer oké… Maar TS mag wel gaan betalen voor iets waar ze niks van af weet…