Extreme prikangst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Escamilla

Extreme prikangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 10:23

Hey allemaal!

Mijn merrie heeft een extreme prikangst, zo erg dat enten of sederen eigenlijk niet gaat. Op het moment dat ze de naald voelt schiet ze omhoog en raakt volledig in paniek.

Nu is ze in de afgelopen maanden veel geprikt ivm een grote wond op haar been. Op de kliniek ging het de eerste paar dagen goed, maar later ontplofte ze daar ook.

Als ik weet dat ze gesedeert moet worden gebruik ik nu meestal domosedan, maar dat werkt zo lang dat het niet altijd praktisch is.

Hebben jullie tips om dit aan te pakken?

Daihyo

Re: Extreme prikangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 11:06

Ik lees even mee, want ik heb er ook 1 met prikangst en de oplossing ook nog niet gevonden.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 11:41

Ik heb een geweldige veearts die een hele fijne voorbereiding doet op een prik waardoor al mujn paarden sinds ik haar heb gewoon los in het land geprikt kunnen worden. Daarvoor ook drama hier, met steigeren, paniek etc.

Mijn veearts laat de spuit zien aan het paard tot het paard het niet meer spannend vindt, raakt het paard ermee aan op de plek waar geprikt gaat worden (zonder te prikken) en prikt een aantal keer met een vinger op die plek ook. Dit is de voorbereiding zodat het paard niet overrompelt wordt door ineens daar iets te voelen op moment van prikken. Daarna blijft ze in de huid prikken met haar vinger en brengt in het zicht van het paard de spuit en naald naar de plek waar geprikt gaat worden. Dan brengt ze de naald erin waar ze net met haar vinger al zat te prikken. Mijn paarden zijn te afgeleid in gevoel door wat ze met die vinger doet om de naald nog te vernemen en ze hebben al geconcludeerd dat de spuit zelf niks doet. Ik weet niet of deze techniek bij jullie is gebruikt maar bij mij heeft het wonderen verricht. Die van mij blijven nu in de weide eten of slapen als ze komt enten, vinden het vooral gezellig en vernemen het enten niet meer *\o/*

Ze heeft hier ook een spuit met naald achter gelaten in het begin zodat ik het paard kon laten wennen aan het idee dat er zo'n raar object zo dichtbij komt(zonder te prikken zelf natuurlijk, alleen met mijn vinger zoals zij ook doet).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 15:47

Mijn DA wrijft heel lang (ongeveer 5 minuten) over de prikplek voordat ze prikt. Daarmee overstimuleer je de huid dusdanig dat de gevoelszenuwen een beetje 'uitgeput' zijn, zodat het prikje niet wordt gevoeld.
Ik had er hier ook één die de dramaqueen uithing, en sindsdien geen centje pijn (letterlijk) meer.

Ik geloof niet zo in het laten zien van de spuit/naald - die connectie kan een paard niet leggen. Als naar het paard toe gaan al een probleem is, dan is met je hand het oog afdekken ook een oplossing.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 15:48

Lidocaine smeren? Om de huid te verdoven.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:16

Ik lees ook even mee, hier ook een doodsbange pony. Die gaat overigens niet staand omhoog maar probeert zich te laten vallen of gaat letterlijk zitten en rolt dan achterover. Oog afdekken werkt niet want dan gaat hij direct vol in de achteruit omdat hij weet waarvoor het is. Wrijven etc gaat ook niet, want zelfde verhaal.
Het lukt momenteel door hem met zijn kont in de hoek van de stal te zetten, maar het is totale paniek en gewoon sneu.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:20

Met een pen( zonder inkt ) elke dag even zachtjes prikken op de hals, gewoon op de plekken waar ze echt geprikt wordt normaal en naderhand een beloning. Echt bezig gaan met desensibiliseren want wanneer het een keer nood is hebt je echt een probleem.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:25

Hutcherson schreef:
Lidocaine smeren? Om de huid te verdoven.

Hier zat ik ook aan te denken.

Maar gelukkig geen ervaring mee

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:38

Je hebt van die dingetjes met allemaal 'naaldjes' die je op de huid kan drukken waardoor de echte spuit niet meer zo opvalt.
Handig voor prikken bij bange kinderen...of juist om te voorkomen dat ze bang worden :(:)

Geen idee of dat ook op een paard werkt, maar het lijkt me wel :)

Afbeelding

https://www.bol.com/nl/nl/p/shot-pain-r ... 236702158/

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:42

Ik heb een wilde merrie moeten prikken wat ook nogal een uitdaging was. Ze viel bij de minste aanleiding aan. Bloed trekken was dus ook wel een dingetje. Ik heb heel lang voorbereid met een pen, haar daarmee laten wennen aan het gevoel van de milde prik van een pen, met positieve associatie van rust, brokje (uit bak) of lekker plekje kriebelen (voor zover ze dat toeliet). Kan je heel makkelijk en onbeperkt zelf oefenen, met zoveel druk op de pen als je wilt. Op het moment zelf haar afgeleid door ruig aan haar oren te kriebelen, wat ze zo raar vond dat ze daar mentaal druk mee was. De dierenarts was zodanig eng dat ze alsnog uitviel en het een half uur koste om haar weer enigzins aanspreekbaar te maken, het prikken zelf had ze door de voorbereiding geen last van :o Ze moest daarna nog 1x in haar leven geprikt, de positieve associatie bleef (heb voor die eerste keer wel weken lang 2x per dag uitgebreid geoefend en de DA is toen geweest op het vaste oefenmoment) en daar reageerde ze niet op. Helaas was dat om haar in te laten slapen...

Haar dochter (veulentje van 5 maand oud) had een hele heftige wond waardoor ze veel injecties moest, wat ging als ik het gaf (in de spier) maar de verdoving spuiten (in de bloedbaan) die de dierenarts gaf waren zo eng dat ze zich bijna liet vallen. Domosedan haalde alleen het scherpe randje eraf maar de paniek won. Dat bleef een struggle maar ging met wat geduld, in de hoek zetten en veel afleiden door stevig ergens te aaien en zicht op de dierenarts te blokken wel. De prik zelf bleef paniek.

Is een praam en misschien 1 oogje dichthouden een idee? Of is de paniek daar te groot voor?

Escamilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 19:57

Bedankt voor alle reacties!

Helaas is praam en oog dichthouden ook geen optie, gaat ze volledig doorheen. 1x met praam gelukt, deze werd echt flink stevig aangedraaid door de DA. Vind ik zelf toch niet zo'n vriendelijke optie... Hoop het te kunnen oplossen dat het voor haar ook weer "fijn" wordt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 20:01

Jouw paard heeft angst en spanning opgebouwd door de nare ervaringen in de kliniek. Ik denk dat wat Lyona schrijft een hele goede is. Gaan oefenen met een pen en eventueel clicker oid zodat je haar op het 'enge' moment een positieve afleiding/ beloning kan geven. Haar associaties moeten weer van iets negatiefs naar iets positiefs gaan.

Escamilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 20:40

Elisa2 schreef:
Jouw paard heeft angst en spanning opgebouwd door de nare ervaringen in de kliniek. Ik denk dat wat Lyona schrijft een hele goede is. Gaan oefenen met een pen en eventueel clicker oid zodat je haar op het 'enge' moment een positieve afleiding/ beloning kan geven. Haar associaties moeten weer van iets negatiefs naar iets positiefs gaan.

Het was voor de kliniek al wel zo helaas... maar oefenen met een pen oid is een goed idee. Dat heb ik wel een tijdje geprobeerd al, maar wellicht dat als ik dat langer oppak het meer z'n vruchten afwerpt

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 21:54

Wat je zou kunnen doen is bijvoorbeeld (als je haar iets bijvoert van brok oid) elke dag of 2x per dag met de pen traint terwijl ze lekker brokjes eet. Eerst heel zachtjes, dat ze geen stress krijgt ervan. Dan leert ze dat prikjes in de nek gelijk staan aan lekker brokjes eten. En heb je in ieder geval de grote paniek reactie bij het voelen van de prik eruit met een beetje geluk. En inderdaad heel lang voorhouden, tot het geen enkele negatieve reactie meer oplevert.
Wat ik met een ander paard heb gedaan die een hekel had aan buik aanraken, is er een kunstje van maken. Ze moest stilstaan bij het buik aanraken in ruil voor brokje. Is net zo'n serieus trucje geworden als normaal vrijheidsdressuur en ondertussen vindt ze het heerlijk, zelfs nu ze geen brokje meer krijgt. Ze heeft het onthouden als buik aanraken is geweldig.
Zo ook met bijvoorbeeld ontwormen. Ze pakken de spuit ondertussen aan ivm de aangeleerde positieve associatie. Ofwel met een brokje of met lekker plekje kroelen, of iets anders wat ze ontspannend en prettig vinden.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 22:48

Misschien kan je iets met ESDR?
Soort EMDR voor paarden.
Om de negatieve lading en stress eromheen weg te halen.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 23:08

Grondwerk doen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:04

Texas02 schreef:
Grondwerk doen

Hoe gaat grondwerk helpen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:32

Hier komt de dierenarts niet eens in de buurt zodra ze (denk ik) de alcohol ruikt. Laat staan de prik voelt. Laatst moest ze rondom op de foto, ik heb geoefend met brokjes en een satéprikker de prikjes. Ging goed.
Maar met de dierenarts ging het totaal niet, ondanks de afleiding van brokjes. Gelukkig had ik een hele rustige en kundige jonge dierenarts die zelf met haar ging wandelen. Want zodra ik haar overpakte en een rondje liep kalmeerde ze meteen, maar in de buurt van de dierenarts ontplofte ze weer. Het is uiteindelijk gelukt, maar vraag niet hoe.
Dus ik hou mijn hart alweer vast voor de enting van volgend jaar. Ik ga weer opnieuw met de satéprikker beginnen en pak er ook maar een flesje alcohol bij denk ik....

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:36

Kabayo schreef:
Texas02 schreef:
Grondwerk doen

Hoe gaat grondwerk helpen?

Met grondwerk kun je je paard heel veel leren, dat ze in situaties niet bang hoeft te zijn. Om controle over zichzelf te hebben. Dat gaat niet alleen over braaf meelopen, met een vlaggetje zwaaien zonder reactie te krijgen oid. Bijna alles valt met grondwerk te bereiken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:39

Mijn oude merrie was helemaal zat van het prikken met een middel tegen parasieten.
Flinke spuit, en flink hard inde spier, laatste keer had ze dus ook de veearts getrapt.

Ik heb bij de drogist een paar spuiten gehaald ( kun je zo kopen bij de meeste drogisten of apotheek)en ben zelf gaan oefenen met aanraken, eerst laten zien,dan aaien dan zacht nep prikken.
Dit uiteraard langzaam opgebouwd.
Er komt natuurlijk geen naald in,maar je kunt ze zo wel weer desensibiliseren :j

Wel net wat daiyho zegt angst voor wat vreemde mensen, dat blijft ze wel wat houden.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:29

Daihyo schreef:
Hier komt de dierenarts niet eens in de buurt zodra ze (denk ik) de alcohol ruikt. Laat staan de prik voelt. Laatst moest ze rondom op de foto, ik heb geoefend met brokjes en een satéprikker de prikjes. Ging goed.
Maar met de dierenarts ging het totaal niet, ondanks de afleiding van brokjes. Gelukkig had ik een hele rustige en kundige jonge dierenarts die zelf met haar ging wandelen. Want zodra ik haar overpakte en een rondje liep kalmeerde ze meteen, maar in de buurt van de dierenarts ontplofte ze weer. Het is uiteindelijk gelukt, maar vraag niet hoe.
Dus ik hou mijn hart alweer vast voor de enting van volgend jaar. Ik ga weer opnieuw met de satéprikker beginnen en pak er ook maar een flesje alcohol bij denk ik....

Hier hetzelfde. Ik kan de mijne voor van alles en nog wat desensibiliseren, maar hij ruikt vanop een kilometer afstand of iemand veearts is of niet. De veearts moet vooral handig en snel zijn.
Enten gaat eigenlijk nog wel, doen we al lopend en dan ziet paard het niet aankomen. Bloedprikken en verdoving tandarts blijft drama. De kunst is dat ik doe alsof er absoluut niets aan de hand is. Echt letterlijk mijn gedachten uitzetten. Klinkt zweverig, maar het werkt hier. En ook weer: een handige veearts. Als er mis wordt geprikt, gaat het geen tweede keer lukken. Anders oraal kalmeringsmiddel erin, maar hij is lastig te verdoven, hij vecht ertegen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:10

Ik heb er hier ook zo een. Alles geprobeerd, maar niets helpt. Heb gelukkig een hele fijne, handige dierenarts. Voor het enten gebruik ik Domosedan. Dan is hij net rustig genoeg dat ze hem kan prikken.

Inderdaad moet het in één keer goed gaan, anders wordt het nog lastiger. Hij blijft de naald er ook uitwerken als die in zijn nek of borst zit. Hij legt zich er dus niet bij neer. Het is mijn dierenarts tot nu toe altijd gelukt, maar we hopen beide dat als hij oud en op is, hij ineens dood in de wei ligt. Want geen idee hoe je zo'n paard een beetje rustig kan laten inslapen.

Oja nog een tip, de domosedan kun je in de het 'centenbakje' (onderlip) spuiten. Dan de mond een tijdje dichthouden zodat het goed wordt opgenomen door het slijmvlies en dus in de bloedbaan terecht komt. Onder de tong wil bij mij ook nog wel eens mis gaan. Dan slikken ze toch te veel door waardoor hij minder goed verdoofd is.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:43

Leer je paard de hals in te buigen voor een prik dan voelen ze het amper. Ik heb daar destijds een tandenstoker voor gebruikt om te oefenen. Belonen als ze rustig staan en inbuigen naar de prik toe.
Zo heb ik het mijn eigen 2 veulens destijds aangeleerd en ook een merrie die zeer dramatisch was met injecties.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:49

Losse naald al geprobeerd? Mijn merrie maakt een moment drama van de prik en dan is het klaar. Met een spuit was dat dus echt een ramp en ging het van kwaad tot erger. Met losse naald (die kunnen ze er vrij makkelijk in prikken) kan ze haar toneelstuk even opvoeren en daarna kan de spuit er op en is er niets aan de hand.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:57

Die schudt ze er gewoon uit. Niet heel handig als er in een bloedvat geprikt moet worden met verdoving. Dat geeft bloedspetters :=
Domosedan in de centenbak is wel een goeie. Onder de tong laat ze ook niet toe.
Verder een lief paard hoor, maar ze heeft over een aantal dingen een sterke mening :=