Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Saaams schreef:Ik heb dit paard langs zien komen op facebook en volgens mij werd er nog 12000 voor gevraagd kan dat?
Ik had hem laten staan. Een operatie aan 5 wervels is echt niet niks en zeker voor dat geld.
Verder geen ervaring voor je.
LieZ_Horses schreef:Mijn paard is in maart 2021 geopereerd aan meerdere wervels. In september 2021 heb ik hem gekocht. Ik heb met keuren zijn rug goed op de foto laten zetten.
Ik heb nooit wat gemerkt aan hem. Ik doe al jaren van alles met hem.
Crossen, hoge dressuur, springen, buitenritten.
Hij wordt jaarlijks gecheckt, zijn rugspieren zijn in hele goede conditie.
LieZ_Horses schreef:Mijn paard is in maart 2021 geopereerd aan meerdere wervels. In september 2021 heb ik hem gekocht. Ik heb met keuren zijn rug goed op de foto laten zetten.

germie schreef:LieZ_Horses schreef:Mijn paard is in maart 2021 geopereerd aan meerdere wervels. In september 2021 heb ik hem gekocht. Ik heb met keuren zijn rug goed op de foto laten zetten.
Is die jaarlijkse check noodzakelijk? Dan is zoiets voor mij een nogo. Of doe je dat voor je eigen gemoedsrust?
germie schreef:Laat je een paard wat ooit geopereerd is aan OCD ook staan? Dat zijn heel veel hengsten ook namelijk. Anders komen ze niet door de keuring voor de dekdienst.
Wat ik hier belangrijk zou vinden is of het paard dan echt weer voor 100% goedgekeurd is voor de sport. Bij een ja zou de verkoper het niet eens hoeven vermelden. Dus ergens denk ik dat er toch een niet 100% ja gegeven is. Of dat je het kunt zien op foto's van de rug, als je die laat maken met keuren.
Vergeet niet dat 15 jaar geleden een paard eigenlijk niet met de rug en hals op de foto gezet werd. Toen waren kissing spines behoorlijk onbekend. Een merrie kreeg het PROK certificaat met alleen foto's van de benen.
Ik zou dus informeren bij zowel de eigenaar van het paard als je eigen dierenarts of een paar klinieken bellen met de vraag hoe het zit na zo'n operatie. Als dit tenminste je potentiele droompaard is. Dan zeg je geen nee op basis van een te vroeg gevoel.
Als je doel het Z is en er wordt nu al gezegd dat dit mogelijk niet gaat is het een nogo, als er gezegd wordt dat dit gewoon mogelijk is, dan zou ik zo'n paard wel overwegen. Maar ik zou dus dan niet alleen naar Z dressuur vragen, maar ook naar Z springen, omdat springen een rug meer belast. Dus gewoon of het paard net zo goedgekeurd zou worden als eentje zonder operatie met goede foto's
Sowieso snap ik het begrip 'recreatiepaard' niet. Je vraagt vaak net zo veel of nog meer als je niet in de sport rijdt. Ik rij geen wedstrijden meer, maar wil een paard wat ik in het weekend gewoon kan pakken en er mee op buitenrit kan gaan, mee kan gaan springen (soms ook oefenparcours), of dressuren zonder ergens over na te denken. Mijn buitenritten en trainingen zijn niet opeens minder belastend omdat ik geen wedstrijden rij. Vaak betekent recreatiepaard dat het dier wat mankeert en dus niet intensief bereden kan worden. Staat er al recreatiepaard bij de advertentie? Dan is het bij mij een directe nogo. Als een paard op deze manier goedgekeurd is, dan is het direct een nogo voor mij. Dan heb ik liever een ongekeurde waar ik de gok neem zeg maar.
Maar goed, ik ben sowieso wat meer van team 'alles te weten maakt niet gelukkig', dus een jong paard wat niet gereden is helemaal niet laten keuren in een lagere prijsklasse kan een prima paard opleveren. Mijn paard wordt in mei 23, als jaarling ongekeurd gekocht (ook geen klinische keuring) en is nog fit. Geluk? Kan. Maar ook de 10 jarige jonge ruin die ik rij is nooit gekeurd. Wat ik hier mee wil zeggen is dat er beslist volledig fitte en goede paarden zijn. Dus als deze het toch niet wordt dat je er heus wel 1 gaat vinden waar op dat moment niets aan mankeert. En dan afhankelijk van leeftijd wel of niet laten keuren (eentje die gereden is zou ik sneller laten keuren omdat je niet weet wat er mee gebeurd is).
Ellende kun je natuurlijk altijd krijgen door pech in de toekomst.
Hevonen schreef:Wat gek dat een hengst die aan OCD is geopereerd door de keuring komt. OCD is toch erfelijk? Daar zou je dan eigenlijk niet mee moeten dekken lijkt mij. Of zie ik het verkeerd?
Amiigo schreef:Hevonen schreef:Wat gek dat een hengst die aan OCD is geopereerd door de keuring komt. OCD is toch erfelijk? Daar zou je dan eigenlijk niet mee moeten dekken lijkt mij. Of zie ik het verkeerd?
Dat gebeurd ook niet hoor, iig niet bij de grotere stamboeken in NL.
Ook niet als ze weggehaald zijn, dat zie je op de röntgenfoto's.
Suzanne F. schreef:Amiigo schreef:
Dat gebeurd ook niet hoor, iig niet bij de grotere stamboeken in NL.
Ook niet als ze weggehaald zijn, dat zie je op de röntgenfoto's.
Dat zou ik niet te hard roepen. En je ziet het niet altijd. Bij grotere fragmenten wel, want dan blijft OC altijd zichtbaar, alleen de D (het loszittende fragment) niet.
Maar bij kleine fragmentjes is het echt niet altijd meer te zien als er wat weggehaald is.
En OCD is deels erfelijk maar er spelen meerdere factoren mee.