Paard gebruikt liksteen overmatig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SharonIndezz

Paard gebruikt liksteen overmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 17:17

Goedemiddag bokkers,

Mijn paard, merrie van 11 jaar gebruikt haar liksteen overmatig naar mijn idee.. ze had een Himalaya liksteen in haar stal, welke ze echt enorm veel “gebruikte” ze ging doordat het zout is, meer drinken, en dus veel plassen, hierdoor heb ik de steen verwijderd, bij de witte zoutstenen doet ze dit ook.. dus die heeft ze ook niet nu.

Maar waarom zou ze dit doen? Heeft ze dit toch nodig?

Situatie schets van hoe ik haar hou en voer, ze krijgt zo goed als onbeperkt ruwvoer, ochtend halve schep brok, avond halve schep brok, en van mij een schep muesli met lijnzaad brokjes en een balancer brokje van Marstall. Zomers staat ze op de weide, winter op de paddock, de liksteen werd in alle seizoenen veel gebruikt, dus hier zie ik geen verband in

Iemand een idee wat ik haar nog aan kan bieden? Of kom dit vaker voor dat paarden geen maat kunnen houden met likstenen?

De merrie is overigens echt in mega mooie conditie, en glimt als een spiegel

Keldeo

Re: Paard gebruikt liksteen overmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 17:20

Ik zou starten met bloedprikken. Hoeveel komt ze verder buiten in uren en met wat voor groepssamenstelling?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 17:23

Keldeo schreef:
Ik zou starten met bloedprikken. Hoeveel komt ze verder buiten in uren en met wat voor groepssamenstelling?

Bloed is recent geprikt, daar waren geen gekke dingen in te zien,

Ze staat van 8:00 buiten tot nu in de winter 16:00, met een vast groepje, 2 andere merries en een ruin

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 17:25

Eet ze ook zand? Dat is vaak een teken dat ze toch teveel missen.
Goed dat het bloed is gecheckt. Kan ook zijn dat ze het doet uit verveling of omdat ze het gewoon lekker vind

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 17:26

Ik denk eerder aan verveling dan aan te kort?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 17:32

Zand heb ik haar niet zien eten/likken, maar zit er natuurlijk ook niet al die uren bij.. ik heb wel regelmatig mest gecheckt in een handschoen met water, en dit is tot op heden altijd schoon

Verveling zou kunnen, hoewel ik dat onwaarschijnlijk vind, ze heeft in haar stal een jolly ball, en een ronde Likit houder (zonder lick its erin) hier rommelt ze af en toe wat mee, en verder staat ze vooral te eten, ik ben elke dag bij haar en dan krijgt ze ook veel aandacht, in de zin van poetsen, rijden of longeren, tutten etc. Ze kan haar paddock maatjes op stal ook allemaal zien/aanraken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 17:35

Kabayo schreef:
Eet ze ook zand? Dat is vaak een teken dat ze toch teveel missen.
Goed dat het bloed is gecheckt. Kan ook zijn dat ze het doet uit verveling of omdat ze het gewoon lekker vind

Ik heb er ook zo-een. Himalaya steen is ook snel opperdepop en eet ook graag zand. Bloed geprikt; geen tekorten. Mestonderzoek bij Den Hoek gedaan. Wijst ook niets uit. Paard is verder goed gezond en fit.
Dus ja, ook geen idee waarom. Hij lijkt geen tekorten te hebben. Maak me dus ook niet al te veel zorgen, behalve dat ik zorg voor regelmatige zandkuren. Zijn moeder deed/doet dit ook trouwens.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 17:43

Mijn paard deed ongeveer dit eerst ook toen ik hem net had. Heb een tijdje 1 himalaya steen per maand gedaan op advies, behalve als het heet was. Nu doet hij wel ruimere tijd met een steen dus denk dat het iets van een tekort was

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:58

Zweet je paard veel?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 21:07

Hier werd ook gretig gelikt,ook 1 steen per maand.
Maar ik heb hem niet weg gehaald.
Lost vanzelf op, nu word er in de avond nog wat gelikt.
En doen ze veel langer met een steen.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 23:08

Marije_jiplover schreef:
Zweet je paard veel?

Nee, dat niet

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 23:37

Ik zou echt even zeker vijf dagen lang de mest op zand testen. Mijn vorige paard deed het ook en die bleek uiteindelijk toch zandkoliek te hebben en is daaraan geopereerd. Regelmatig testen geeft niet aan vijf dagen achter elkaar ( of langer).
Zand komt in golven met de mest mee, dus je kan best een aantal dagen testen en niets vinden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 23:19

Ik heb een paard gehad die dit deed.
Sommige paarden vinden zo'n steen gewoon heel erg lekker.
Ik ben toen gestopt met likstenen geven. En gaf een paar keer in de week een eetlepel jodiumvrij keukenzout door het voer.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 23:36

Onderzoek toont aan dat paarden (iig) een lichte mate van stress ervaren door op stal te staan, stress geeft een droge(re) mond, likken aan een zoutblok kan daardoor stress gerelateerd zijn en dan hoeft het niet een enorme hoeveelheid stress te zijn, maar wordt het snel een gewoonte om de symptomen te verlichten. Is het een idee om haar buiten een zoutblok aan te bieden?
Ik denk dat je dan goed kan zien of het echt een lichamelijke behoefte is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 03:46

Een gewone liksteen, geschikt voor paarden, gebruiken in plaats van zo'n Himalayasteen, lost dit meestal wel op.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 05:34

Die van mij likten ook aan de klei. Iemand zei toen check de calcium fosfor verhouding eens in je voer. Toen ik overstapte op ander voer was het binnen een paar weken over. Dus je zou ook eens kritisch naar je voer kunnen kijken

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:27

Ik zou iets ophangen om aan te eten een unika ball en een likit of een netje met wilgentakken ofzo.De horselyx is ook leuk voor erbij.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:50

Mijn pony deed dit vroeger ook. Hij at ook zand en mest en had duidelijk een mineralen tekort. Ik heb de zoutsteen een tijd weggehaald, voer goed gemanaged (vitamine/mineralenbrok) en daarna weer opgehangen. Nu doet hij er weer lang mee, soms likt hij er zelfs helemaal niet aan en dan weer wat vaker achter elkaar.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 09:49

Ik heb 5 soorten stenen hangen op verschillende plaatsen. 1 plek is serieus meest favoriet om te gaan slikken en de Himalaya steen is ook hier schijnbaar het lekkerst :D Ik wissel de stenen dus regelmatig van plek zodat ik goed in de gaten kan houden wat ze doen. De lekkerste hangt op minst favoriete plekje. Maar ze staan hier met grote regelmaat echt lekker te slobberen.

Vroeg een paard gehad waarbij de steen naast de waterbak hing en daar ging ook een steen per week door, was steen slobber water slobber, steen slobber water slobber. Je zag gewoon dat hij daar lol aan had. Steen op andere plek opgehangen en werd het beter :j

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 09:57

Dit klinkt heel vreemd, maar een vriendin van me haar QH merrie deed het ook. Vrat hele blokken op. Contact gehad met de dierenarts, die heeft alle waardes gecontroleerd. alles was goed.
Die zei: gewoon op laten maken, komt vanzelf goed...... en paard is er idd mee gestopt.
Al kun je je afvragen of het goed is, maar alle overtollige zouten plassen ze gewoon uit zegt hij

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:04

Ik vind het toch altijd wel facinerend. Mijn paard heeft echt periodes waarin hij meer van de liksteen gebruik maakt dan anderen.
Op onze vorige stal maakte hij toch wel goed gebruik van de liksteen en deed hij ongeveer een half jaar met een liksteen. Vroeger heeft hij wel 2+ jaar gedaan met een liksteen en op de huidige stal (sinds oktober) heb ik het idee dat hij totaal niet aan z'n liksteen komt. De rest van gewone rantsoen is onveranderd, zijn huisvesting is redelijk hetzelfde. Het enige verschil is de hooileverancier. Wel altijd onverpakte balen, op 't oog redelijk hetzelfde, getest en suikerarm.

Ik ben benieuwd:
- Als je zegt 'overmatig' hoe lang doet ze dan met de liksteen?
- Hoe lang heb je de merrie? Is dit gedrag veranderd of stabiel per seizoen etc?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 12:23

Ik heb de steen nooit laten hangen tot ie op was, maar ze gebruikte hem in mijn ogen veel te veel, omdat ik zag dat ze enorm veel ging drinken en daardoor plassen, heb hem dus weggehaald omdat dat mijn inziens niet goed leek.

De merrie is ruim 2 jaar bij mij, en het is van begin of aan zo geweest, er zit geen verschil in de seizoenen zoals ik eerder schreef, haar bloed is in die tijd ook 2 keer gecontroleerd en beide keren goed, het maakte ook niet uit waar de steen hing, dat heb ik ook geprobeerd verschillende plekken.

Het lijkt er gewoon op alsof ze het extreem lekker vind, :')