Ontsteking van C0/CI, SI atrose, tussenpeesirritatie - wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vrijbuiter34

Ontsteking van C0/CI, SI atrose, tussenpeesirritatie - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 11:18

Goedemorgen bokkers,

Nadat mijn gevoel steeds sterker was dat er iets anders aan de hand is met mn 7 jarige quarter dan 'onwil, ongehoorzaam, dominant' heb ik hem meegenomen naar de kliniek en hem rondom op de foto gezet. Daar kwam niets uit, toen een echo gemaakt van zn hals, knieen en pezen waarop de volgende bevindingen waren:

Irritatie/ontsteking van nek (C0C1), onderste hal (C67) en vooral linker knie.
Dunne zolen beide voorvoeten en verdikte achterste band hoefkatrol.
Chronische tussenpeesirritatie met bindweefselvorming rechts meer dan links (achter).
Geringe arthrose beide Si gewrichten (rechts meer dan links)

De dierenarts heeft me naar huis gestuurd met de mededeling dat ik er eerst maar eens goed over moest nadenken of ik hier nog wel iets mee zou moeten willen en hem beter kan laten gaan. Dit omdat hij nog relatief weinig belast is, last heeft van behoorlijke spierspanning, het dus een slecht gefokt paard zou zijn. Ik heb hem sinds veulen en om hem nu zomaar te laten gaan vind ik heel erg lastig. Ik zou dus toch willen beginnen met behandelen en dan goed in de gaten houden of dit hem helpt. Maar waar te beginnen? Ik dacht eerst SI behandelen en dan kijken wat het doet maar na wat speurwerk begin ik te twijfelen of niet beter eerst de ontstekingen / irritaties behandeld moeten worden. Wat vinden jullie?
Laatst bijgewerkt door Vrijbuiter34 op 03-01-26 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Re: Ontsteking van C0/CI, SI atrose, tussenpeesirritatie - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:56

Begin er niet aan want dat word een bodemloze put.
Wat het nu al mankeerd zal nooit beter worden.

Ik heb zelf 2 weken terug een 3 jarige in laten slapen.die had een bokvoet waardoor hij altijd wat onregelmatig liep. Heb hem laten beleren onder het mom van kijken waar het schip strand maar hij kreeg ook nog eens heel lelijke spat achter. Dat hebben we laten behandelen maar na 3 maanden toonde hij enorm veel verzet en toen was het voor mij klaar.
Het deed zeer maar ik weet het is goed nu.
Ik vind dat jou arts goed gehandeld heeft want er zijn er maar wat veel die oneindig behandelingen voor stellen waar je blut op gaat en uiteindelijk niks betekenen voor het paard.

Sterkte er mee

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 12:03

Dit zijn wel heel veel problemen voor een paard dat nog weinig belast is, wat naar zeg…

Ik zou inderdaad ook echt heel goed nadenken voor je al je geld gaat steken in behandelen en straks nog niks hebt, hoe moeilijk dat ook zal zijn…
Heel veel sterkte
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 03-01-26 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 12:24

Een dierenarts zegt dat echt niet zomaar. Mijn ervaring is dat dierenartsen liever er aan verdienen dan dat ze zeggen dat het eerlijker is om ze te laten gaan. Ik zou er goed over na denken. Zoveel problemen zonder belasting lijkt mij een bodemloze put..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 12:33

Eens met mijn voorgangers. Aan de andere kant snap ik ook dat je nu niet zomaar wilt stoppen.

Ik zou eerst goed nadenken over wat je precies wilt met dit paard. Is het ook goed als je er niets meer mee kunt doen (behalve een wandeling aan de hand en wat grondwerk)? Of wil je er wel op kunnen? En is wat jij wilt realistisch?

Als je besluit door te gaan zou ik willen weten wat er gebeurd als het paard op pijnstillers staat. Is er dan enorme verbetering? In overleg met dierenarts bepalen wat oorzaak is en wat gevolg. Vaak zie je dat problemen in de hals zich vertalen naar problemen in de voorvoeten bv.

Als je dit traject ingaat spreek dan van te voren af hoe lang je een bepaalde behandeling wilt doen en welk resultaat je wilt zien. En bedenk ook wat je wilt als het resultaat niet behaald wordt.

Ik zou dit in goed overleg doen met je dierenarts.

Overigens hangt eea ook heel erg samen met de plek waar je paard staat. Zijn de leefomstandigheden dusdanig (of kunnen ze daaraan aangepast worden) dat herstel ook echt mogelijk is?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:17

Wat een eerlijke dierenarts.

Ik wens je onwijs veel sterkte met het maken van je beslissing. Is echt niet niks.
Maar ik begrijp goed, als je afscheid gaat nemen.

Enorme knuffel.

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 13:38

Ir111 schreef:
Eens met mijn voorgangers. Aan de andere kant snap ik ook dat je nu niet zomaar wilt stoppen.

Ik zou eerst goed nadenken over wat je precies wilt met dit paard. Is het ook goed als je er niets meer mee kunt doen (behalve een wandeling aan de hand en wat grondwerk)? Of wil je er wel op kunnen? En is wat jij wilt realistisch?

Als je besluit door te gaan zou ik willen weten wat er gebeurd als het paard op pijnstillers staat. Is er dan enorme verbetering? In overleg met dierenarts bepalen wat oorzaak is en wat gevolg. Vaak zie je dat problemen in de hals zich vertalen naar problemen in de voorvoeten bv.

Als je dit traject ingaat spreek dan van te voren af hoe lang je een bepaalde behandeling wilt doen en welk resultaat je wilt zien. En bedenk ook wat je wilt als het resultaat niet behaald wordt.

Ik zou dit in goed overleg doen met je dierenarts.

Overigens hangt eea ook heel erg samen met de plek waar je paard staat. Zijn de leefomstandigheden dusdanig (of kunnen ze daaraan aangepast worden) dat herstel ook echt mogelijk is?

Dank voor je reactie. Ik zou er het liefste nog wel op kunnen zitten. Ik hoef niet hoog niveau dressuur / we / trail met hem te behalen, een rustige buitenrit zou wat mij betreft prima zijn. Ik wil alleen wel dat hij echt pijnvrij is als we wat kunnen ondernemen.

Ik merk dat nu hij niets doet (hij staat met 2 andere ponies) hij 'vervelend' gedrag begint te vertonen. Lees: bijten en jagen. Ik zou hem apart kunnen zetten maar dan loopt hij langs het hek heen en weer. Mocht dit noodzakelijk zijn voor herstel dan is het niet anders, maar liever niet.

ik doe veel grondwerk, vind ik ook leuk maar nu dus niet omdat ik bang ben dat hij pijn heeft. Als hij wel kan blijven staan dan is het minimale dat hij pijnvrij moet zijn. Ik heb nu geen idee of dat het geval is zonder belasting.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:45

Als je echt wil weten wat de eventuele opties zijn zou ik het eens doorsturen naar equitom met de vraag wat hun eerlijke advies is....
Zij gaan in mijn ogen vaak heel ver (in mijn ogen te ver, maar dat is een andere discussie)

Als zelfs zij er niks in zien lijkt het me heel duidelijk...
En als ze wel met behandelingen komen vraag dan ook eens naar de totale kosten, en doe die x1.5 tot 2.
Want dat is vaak wel waar je op uit gaat komen als je alles rekent.
Vraag ook naar het herstel en kijk dan ook of dat bij je paard en de mogelijkheden past.

En bedenk je vervolgens of je zo veel geld uit wil geven aan een paard die waarschijnlijk grasmaaier gaat zijn voor 95% van zijn leven.....

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:49

Ah ja, ik bedoel met leefomstandigheden meer 'aanpassen naar wat nodig is' en dat is imo meestal; veel keuzevrijheid (zelf kiezen binnen/buiten, de juiste vrienden, juist voer, etc).

Ik zou voor jezelf de dingen die ik in mijn eerdere post schrijf goed overdenken en dan in gesprek gaan met je dierenarts. Hoe haalbaar is het allemaal, en vooral ook goed bedenken/afspreken met de DA wanneer je stopt. Dat je niet eindeloos traject in gaat waarin je paard niet happy is. En bedenk dat het -obv wat je hier schrijft- ook ok is om nu te stoppen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:54

Dit is echt een problematiek om met de dierenarts te bespreken. Dat je een zo goed als kan beeld krijgt van wat "behandelen" precies inhoudt, wat kan, wat kan niet, wat de prognoses zijn en op welke termijn. Pas dan kan je bekijken of je het traject zowel financieel, emotioneel als op vlak van paardwaardig-zijn wilt aangaan.
Sowieso zou ik het idee van 'rijpaard' al schrappen. Voor fysieke belasting heb je een gezond paard nodig. Hoogst haalbare lijkt me een pijnvrij leven op de wei.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 21:11

Om even gericht antwoord te geven op je vraag. Ik zou beginnen met het behandelen van het SI gewricht. De rest kan namelijk heel goed nevenschade zijn door compensatie.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:21

Ik lees nu je topic pas. Ik ben benieuwd wat je gaat doen TS.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:27

Vrijbuiter34 schreef:
Dank voor je reactie. Ik zou er het liefste nog wel op kunnen zitten. Ik hoef niet hoog niveau dressuur / we / trail met hem te behalen, een rustige buitenrit zou wat mij betreft prima zijn. Ik wil alleen wel dat hij echt pijnvrij is als we wat kunnen ondernemen.

Ik merk dat nu hij niets doet (hij staat met 2 andere ponies) hij 'vervelend' gedrag begint te vertonen. Lees: bijten en jagen. Ik zou hem apart kunnen zetten maar dan loopt hij langs het hek heen en weer. Mocht dit noodzakelijk zijn voor herstel dan is het niet anders, maar liever niet.

ik doe veel grondwerk, vind ik ook leuk maar nu dus niet omdat ik bang ben dat hij pijn heeft. Als hij wel kan blijven staan dan is het minimale dat hij pijnvrij moet zijn. Ik heb nu geen idee of dat het geval is zonder belasting.

Wat een afschuwelijke diagnose en dat voor een relatief weinig belast paard :(:)

Maar hij is nu eigenlijk toch al niet pijnvrij, gezien je aangeeft dat hij nu zonder enorme inspanning al behoorlijk last heeft van spierspanning. Dan wil je toch ook geen rustig buitenritje kunnen rijden :o Zelf denk ik dat je diep in je hart al weet wat het beste voor je dier zal gaan zijn, maar dat je hoofd nog moeite heeft met het accepteren.

Heel veel sterkte en wijsheid gewenst :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:04

:( Pfff dat wil je niet horen . Eerst en vooral: sterkte !

Vanaf de andere kant van het schermpje is het makkelijk praten. Ik ben veeeeel emotioneler wanneer het mijn eigen dieren betreft. Maar eerlijk, wanneer een dierenarts dat oppert, moet je echt eens gaan nadenken of je de tegenovergestelde weg wil inslaan. Ik ben al een paar keer met een paard een behandeling ingegaan, zonder blijvende oplossing. Buiten het financiële aspect was het tevens een emotionele uitputtingsslag tussen hoop omdat het eventjes beter ging (of leek) en wanhoop omdat het paard terug herviel. Met zo’n jong paard en deze diagnose zou ik van mijn hart een steen maken en leed voor jullie beiden besparen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:12

Het is een quarter, zijn alle veel voorkomende spierziektes bij quarters uitgesloten? 5 panelen etc. Er zijn vast meer quarter-kenners die veel beter in de materie zitten, maar dit is wat ik al lees voor de opstapeling van alle andere problemen.

Hoe lang zijn de klachten al bezig?
Het is ook echt een jong dier nog.