Ondersteunen kroonrand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amberkelsey

Ondersteunen kroonrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-26 18:38

Mijn paard heeft begin november een flinke verwonding opgelopen aan haar achterbeen net boven/op de kroonrand. Wat in eerste instantie niet eens opgevallen was omdat het bijna niet te zien was werd al binnen een paar dagen een vies en nare plek. Dus naar de kliniek geweest voor fotos etc. Wond is grondig schoongemaakt, verbonden en een antibiotica kuur meegekregen. Nu zijn we inmiddels al even verder en gaat het inmiddels stukken beter (zie fotos voor verloop).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nou is er nog steeds een spleet zichtbaar bij de kroonrand (zie foto hieronder). Hoefsmid komt volgende week en dierenarts heb ik nog steeds minimaal 1x per week overleg mee. Maar wellicht is er iemand die mij kan vertellen hoe de groei van zoiets in elkaar zit, hoe ik dit zelf kan ondersteunen of bevorderen etc. Dan kan ik dit evt aan DA of hoefsmid voorleggen.
Momenteel staat het paard nog onder verband om de plek schoon en droog te houden. Wond word schoongemaakt met steriel water en op de wond gaat honingzalf met een schuimverband, gaasverband, en vetwrap.

Hier is de spleet het best zichtbaar, onderste foto is van vandaag, hier lijkt de spleet minder maar wellicht is dit slechts een illusie door opgedroogd excudaat ofzoiets.
Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Re: Ondersteunen kroonrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 20:31

Is dit geen vasculitis? Daar kunnen ze ontschoening door krijgen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 20:33

Afbeelding

Waarschijnlijk heb je nog een bacterie erin zitten.
Die zalf hebben we toen bij iris haar extreme beenwond gebruikt. Hielp goed

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 20:40

Beschadiging aan kroonrand, is beschadiging aan de oorsprong van de hoef. Dit is een defect in het Hoorn en zal moeten uitgroeien. Dat duurt een jaar. Ter ondersteuning van goede hoornkwaliteit kun je biotine bijvoeren. Wond verder onder verband blijven houden tot het volledig dicht is.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 20:13

Ik zou hier denk ik op de hoef Duo Hoef doen en op de wond zelf Zilverzalf. Mijn paard had op dezelfde plaats een trap gehad en met Duo Hoef en Zilverzalf super mooi en onzichtbaar genezen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 20:28

Waarschijnlijk moet het inderdaad gewoon uitgroeien.
Wel goed om er even naar te laten kijken.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 20:34

Goh ziet er wel heftig uit. Fijn dat het wel de goeie kant opgaat.

Ik heb mooie dingen gezien met lasertherapie qua (wond)genezing, misschien is dat een optie

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 20:35

Mijn paard heeft ook een kroonrandwonde gehad. Het heeft echt maanden geduurd voordat het uitgroeide en het werd ook een ietwat uitstulpsel. Die heb ik toen de tijd soepel gehouden met Severit van Equistro, maar dit kan ik nergens meer vinden...

Overigens is het bij mijn merrie na jaren (volgens mij was het 2007?) nog altijd een zichtbare en iets zwakker plekje in de hoef gebleven.

Qua verwonding op het been vraag ik mij stiekem ook af of het een wondje is, of dat je hier met iets anders (zoals bijvoorbeeld vasculites) te maken hebt. Het ziet er iig heel naar en pijnlijk uit. Hopelijk geneest het allemaal wel goed en wordt ook de hoefgroei weer goed herstelt. Sterkte ermee! :(:)