Wat is nou echt lekker voer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jonnekee

Wat is nou echt lekker voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-26 19:21

Hallo lieve bokkers,

Omdat ik het niet meer weet schakel ik de kracht van bokt in omdat hier mensen zitten met veel kennis.

Ik open dit topic omdat ik op zoek ben naar echt een smakelijk krachtvoer voor Vik.
Vik is mijn 23,5 jarige grand prix paard die nog steeds vol op in het werk staat ( meneer wilt niet minder ) maar het is een gigantisch moeilijke eter en dan overdrijf ik niet…

Nu is het zo dat Vik 2 maanden geleden spierbevangen is geraakt ik wijt het nog steeds aan de havens gastro brok want nu achteraf denken we dat hij er al langer tegenaan heeft gezeten want iedere x na het werk liep hij raar echt alsof hij verzuurd was, kan het niet bewijzen dat het aan de brok lag maar voor mij is 1+1 nog steeds 2 dusja

Na de diagnose spierbevangen heeft hij een tijd geen krachttoer gehad en daarna voorzichtig opgebouwd met Voermeesters Rust&Herstel ging top tot hij na 4 zakken het niet meer wilde, ik was er een beetje klaar mee dus hem op de balancer gezet van Metazoa de esparcette aangevuld met de musclefit nou je voelt hem al aankomen hij hoeft het niet.. nu krijgt hij een paar dagen de Pavo ease&excel maar ook dat vertikt hij te eten..

Dus jullie snappen ik word er gek van hij heeft overigens geen maagzweren maar is zijn hele leven al een slechte krachtvoer eter geweest

Wat ik zoek in een krachtvoer is het volgende:
Energie
Eiwit
Laag in suiker & zetmeel
Goed voor maag en darmen
Mag absoluut niet terug vallen hij moet zijn mooie rondingen behouden mag zelfs iets meer

Omdat ik natuurlijk iets zoek wat laag in suiker & zetmeel is vind meneer het niet te eten maar omdat ik geen terugval wil voor z’n spieren wel nodig, al helpt het supplement Cavalor lactatec wel echt super om melkzuur af te voeren.

Nu is mijn oog gevallen op horsefood gastro activecare mix maar wederom de vraag is dit nou lekker.

Helemaal vergeten erbij te zetten ik zet bakjes klaar wat ze 2x per dag aan hem geven dus het moet wel iets droogs zijn, slobber geef ik zelf om supplementen in te verstoppen

Sorry voor dit lange verhaal maar ik zie door de bomen het bos niet meer en word er lichtelijk wanhopig van.

Wie o wie heeft er nog tips
Hou het lief

Liefs Jonne & Vik
Laatst bijgewerkt door Jonnekee op 01-01-26 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Re: Wat is nou echt lekker voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 19:24

Is het niet een idee om iets van senioren priores bij te gaan voeren? Dat is alles in 1 zo ongeveer?
En misschien zou je eens advies op kunnen vragen bij Florian?

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-26 19:33

Sky_As schreef:
Is het niet een idee om iets van senioren priores bij te gaan voeren? Dat is alles in 1 zo ongeveer?
En misschien zou je eens advies op kunnen vragen bij Florian?

Heb mijn bericht iets aangepast het moet in bakjes kunnen en droog zijn

Seniores heb ik nog een beetje van staan krijgt hij nu als slobber voor de supplementen niet super veel want dat eet hij niet op

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 19:41

Mijn pony is heel kieskeurig sinds ze ppid heeft. Maar ze eet haar crumbs van havens altijd goed op. Hiervoor stond ze op senioren priores, maar dat vond ze minder lekker en je moet dat langer weken. Deze crumbs hoeven maar 10 minuten te weken. Volgens mij mag je ze zelfs droog voeren maar dat moet ik even checken

Edit wordt wel aangeraden om te mengen met water maar binnen 2 minuten voerbaar zelfs
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 01-01-26 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 19:42

Is de vitalstyle active & protein niks voor je paard? Wordt over het algemeen goed gegeten, en voldoet verder ook redelijk goed aan je eisen qua inhoud.

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-26 20:05

c_alsemgeest schreef:
Is de vitalstyle active & protein niks voor je paard? Wordt over het algemeen goed gegeten, en voldoet verder ook redelijk goed aan je eisen qua inhoud.

Daar ga ik eens even naar kijken die hebben we nog niet geprobeerd

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 20:25

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 20:37

Wij hebben ook een moeilijke eter die vindt het wel lekker met lijnzaad er over heen. Weet niet of zoiets een optie is?

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-26 20:40

MarjanB schreef:
Pavo inshape doet het hier goed voor mijn fjord maar is voor de dikkere paarden. Voor oudere paarden hebben ze laag in suiker en hoog in eiwitten https://www.pavo.nl/paardenvoer/essenti ... code=86398

Mm die is ook interessant op de gewone 18 viel hij op terug en volgens mij moest je daar ook veel van voeren

Op de 1 of andere manier houd de naam 18 plus of alles met senior me nog tegen gaat niet goed in m’n hoofd zou willen dat hij altijd 12 bleef al voelt hij zich nog wel zo gelukkig haha

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 21:01

Jonnekee schreef:
c_alsemgeest schreef:

Daar ga ik eens even naar kijken die hebben we nog niet geprobeerd

Bij Vitalstyle zelf kan je ook proefzakjes bestellen en bij sommige meusli's ook kleine zakken, wellicht handig om te testen of hij het lekker vind.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 21:47

Havens natural bakance eten ze graag en ook laag in suikers. Is een muesli met ook spelt.

Ik heb er ook eentje op summer mix van horsefood, ook laag in suikers.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 22:01

Dodson and Horrell triple action low starch mix ( hele mond vol). Krachtvoer welke super laag is in zetmeel en suikers ( een van de laagste). We hebben het een tijdje aan onze concourspaarden gevoerd.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 22:05

Ik voer sinds een paar jaar Horsefood, verschillende producten voor verschillende behoeften en ben er erg tevreden over. Ze eten het goed en doen het er goed op. Daarbij denken ze erg mee en kun je makkelijk proefverpakkingen bestellen via hun Facebook. Het wordt dan bij je voerleverancier bezorgd ( gratis). Zo kon ik bijvoorbeeld hun balancer testen bij mijn kritische merrie. Ook voeradvies kun je vragen.
https://www.facebook.com/share/1KnLwEpT ... tid=wwXIfr

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 22:07

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 22:54

Body Booster van Fibra heeft mijn paard ook echt goed gedaan.

Of Equifyt Greenpower? Ik combineerde het met Equifyt gold.

Equifyt Gold en Fibra Body Booster zijn wel hoog in eiwit, maar dat had de mijne wel nodig.

Fibra heb ik denk ik 6 weken gevoerd, dat voer heeft hem in korte tijd echt goed gedaan.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 23:49

En de voermeesters brok mengen met een scheut lijnzaad of een bekertje vers lijnzaad, of bijvoorbeeld agrobs grunmash erdoor, of grasbrok of een schep slobber mixen?

KarlijnCovey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 00:00

De seniorenmuesli van hippalgo 500 gram en dan de bodybuilder van hippalgo 500 gr per dag heeft mijn 18 jarig Z paard weer in top conditie gebracht!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 08:10

Saracen Competition fit balancer is heel fijn en smakelijk. Volgens mij is de Releve nog verder toegespitst op moeilijke eters

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 10:14

Als je overstapt van krachtvoer wat vrij hoog in suikers is naar een krachtvoer wat laag in suikers is hebben paarden toch ook wel even de tijd nodig. Het is een beetje alsof je zelf alleen maar taartjes en lekkere dingen hebt gegeten en dan alleen nog maar aan de salades mag. Dat heeft vaak ook wel even de tijd nodig :)

Je zou wellicht de Senior+ kunnen proberen van Vitalbix en dan stap voor stap overstappen. Je kan er ook een slobber van maken en eventueel nog mengen met de Nutrimash.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 10:43

Pavo In Shape werd hier door een aantal paarden moeilijk gegeten, zelfs een gemakkelijke eter liet het staan.

Ik zit op dit moment ook met een paard dat moeilijk eet en daarbij enorm invalt. Die geef ik nu de Cavalor Strucomix Senior bij, niet laag in suiker en zetmeel, maar bij haar zitten we qua gewicht op een punt dat er gewoon eten in moet. Ook gemengd met een minder smakelijk voer, eet ze dan alles op.

Ik weet niet of er ervaringen zijn met Cavalor Silhouette, dat lijkt me ook wel een interessant voer in dit geval?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 11:00

hoogendroog schreef:
Dodson and Horrell triple action low starch mix ( hele mond vol). Krachtvoer welke super laag is in zetmeel en suikers ( een van de laagste). We hebben het een tijdje aan onze concourspaarden gevoerd.

Deze wilde ik ook noemen.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 11:24

Gini schreef:
Pavo In Shape werd hier door een aantal paarden moeilijk gegeten, zelfs een gemakkelijke eter liet het staan.

Ik zit op dit moment ook met een paard dat moeilijk eet en daarbij enorm invalt. Die geef ik nu de Cavalor Strucomix Senior bij, niet laag in suiker en zetmeel, maar bij haar zitten we qua gewicht op een punt dat er gewoon eten in moet. Ook gemengd met een minder smakelijk voer, eet ze dan alles op.

Ik weet niet of er ervaringen zijn met Cavalor Silhouette, dat lijkt me ook wel een interessant voer in dit geval?

Silhouette heb ik mijn paard gevoerd, at hij goed en deed het er ook wel prima op. Toen hij door verhuizing was afgevallen, heb ik hem een tijdje Cavalor Vitamino gevoerd. Daar trok hij ook mooi van bij, maar is een balancer hoog in eiwit.

Maar Silhouette was elke keer slecht te verkrijgen hier, dus ben overgegaan naar Equifyt (Green power en Gold en toen zijn tanden getrokken waren Zupa) en uiteindelijk Fibra Body Booster. Die twee merken voer zijn qua ingrediënten ook echt mooier.

Na de overstap vond ik hem energieker met rijden (miste op de Silhouette wat pit) en hij had een mokplekje wat slecht wegging. Dat was na de overstap op Equifyt ook weg..

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 11:40

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 14:55

Mijn 28 jarige merrie (1.63m, iets grover gebouwd) doet het momenteel goed op de pavo 18+ sensitive, daarvan ongeveer een voerschep, en dan in combinatie met de masters omega plus voor de vetten, daarvan ongeveer 3kwart voerschep.
In principe longeer ik nog 2x per week, maar tussendoor gooit ze of zichzelf nog los of laat ik dr in vrijheid lopen.

Zij is ook kieskeurig, maar dit gaat er goed in, ik meng ook dr vitaminebrok, poeders en kruiden erdoor
Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 14:58

Pavo heeft nieuw krachtvoer voor oudere paarden

De 18plus sensitive, enorm hoog in eiwitten. Laag suiker en zetmeel. Graanvrij en toevoegingen voor gezond spijsvertering.

Ik kan je tegen betaling (verzendkosten) evt wel iets opsturen of je mag het komen halen in Soest.