Voedsel allergie paard: Soja, Luzerne (alfalfa), granen..wat nu voer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ingeborgx

Voedsel allergie paard: Soja, Luzerne (alfalfa), granen..wat nu voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:33

Wat begonnen is 4 jaar geleden met om de week koliek (lang verhaal), naar elke winter maagzweren en hoef ontstekingen (overgang gras+ hooi naar alleen hooi), zijn we nu mogelijk op de oorzaak gekomen. Voedsel allergie voor Soja, Luzerne (alfalfa), granen en vermoedelijk ook peulen/erwten van vlinderbloemigen. Ze kan wel tegen mais als eiwit bron en gist wat wel handig is voor de darm flora :).
Maar vindt nu maar een muesli of krachtvoer dat ik een werkend paard (Arabier) kan voeren.

Iemand van jullie ideeën? Alvast bedankt voor het meedenken!

Duhelo

Re: Voedsel allergie paard: Soja, Luzerne (alfalfa), granen..wat nu voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:44

heeft ze effectief krachtvoer nodig?
Paarden met gemiddeld werk (en dagelijks een uur werken is nog altijd relatief gemiddeld, afhankelijk van wat je doet) hebben vaak genoeg op enkel hooi en een vitaminebrokje.

Al mijn paarden (2 trekpaarden, een spanjaard in het werk, een draver) krijgen een bekertje basismeusli, een bekertje bietenpulp, twee bekers zemelen en een vitaminebrokje. In de zomer enkel het vitaminebrokje. Hebben allemaal energie zat.

Als je graag wat meer hoeveelheid geeft, wellicht Equifyt herbs?
https://www.equifyt.com/nl/shop/granenv ... 2oddliwuxx

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:04

Is timothee wel een optie? En lijnzaad? Dan zou ik die als bronnen van khd en eiwitten gebruiken, naast een goede balancer.
En dan zijn de balancers van Agrobs denk ik het best passend als je kijkt naar de ingrediënten.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:06

Hoe staat je paard er nu bij? Goed? Te dun? Te dik, onbespierd etc? Maw wat moet er anders? Hoeveel hooi krijgt hij? Heb je invloed op de kwaliteit?
En hoeveel is hij aan het werk?

Qua brok/muesli zal de zoektocht erg moeilijk worden vrees ik. Je hebt die MPB mix, ik ben daar niet zo'n fan van, ik vind mais sowieso erg twijfelachtig voor paarden, maar goed de mijne is niet allergisch voor de rest, dus ik heb makkelijk praten :D.
Ik denk dat ik in jouw geval geconcentreerd bij zou voeren. Maar een en ander ligt ook aan de huidige conditie van je paard. Voor de vitamines kun je ook bijvoeren met een poeder en dit mengen met wat zemelen. En lijnzaad is een prima eiwitbron en vetrijk (als daarin tekorten zijn, is ie veel te dik zou ik het laten haha).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:12

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:00

Super bedankt alvast! Agrobs heb ik ook gezien denk dat ik die eens ga proberen. Ik heb altijd oerbalans gegeven maar ben weggegaan van de balansers omdat mijn beide paarden super hoog zaten in selenium.
Sameerah is goed op gewicht maar valt teveel af ook spier verlies als ik niks bijvoer. Wanneer ze op het gras gaat groeit ze snel zijn ook alle problemen na een aantal weken weg!
Mais ipv soja en luzerne heb ik nog niet gezien. Wel mengsel met granen en mais maar dat is wel erg rijk en echt voor de energie vreters onder de paarden .

Ik voer gekookt lijnzaad :D doet haar goed. Hooi komt van eigen land en is goed, licht bemest en bekalkt maar wel laag in voedingswaarde en waar we naar gewerkt hebben suiker!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:07

Agrobs heeft brok zonder alles. Mijn tinker heeft het daar goed op gedaan

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:16

Grasbrok? Moet je wel weken maar heeft te precies wat ze mist.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:38

Als het puur voor het gewicht is, en ze is anders goed, zou ik kijken voor een vitaminebrokje dat ze mag, en aanvullen met een schep maïsvlokken en ev wat bietenpulp als ze daar tegen kan.
Of de equifyt herbs als ze alles die erin zit mag, al dan niet aangevuld met maïs en bietenpulp.

Goed hooi en Niet te moeilijk maken ...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:52

Eef_Bam schreef:
Grasbrok? Moet je wel weken maar heeft te precies wat ze mist.

Marstall heeft Wiesenchips, die hoef je niet te weken, kan wel.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31 min geleden