Bezorgdheid gezondheid paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

Bezorgdheid gezondheid paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:15

Dag bokkers,

Ik heb sinds een paar jaar een fantastisch lieve Freiberger. Echt een top paard. Zeer braaf, werkwillig, goed gezind. Vorig jaar deze tijd werd ze zuur, sloom, vielen haar flanken in en zagen haar ogen dof.
Onmiddellijk DA erbij en bloed onderzoek. Daar bleek ze een tekort aan selenium te hebben en vitamine E. Ook haar lever was aangetast. Onmiddellijk medicatie en vitamines opgestart, dieet aangepast voldoende rust en ze kwam er volledig door. Terug een blij paard. DA dacht iets verkeerd gegeten.

Geen problemen meer gehad tot eind september Terug hetzelfde gedrag. Wederom DA erbij bloedonderzoek. Bleek dat ze een terugval had. Terug slechte bloedwaardes. Wederom zelfde kuur opgestart en paard kwam er terug door. Heb zelfs mijn eerste wedstrijd met haar gereden.

Jammer genoeg sinds een 14 tal dagen terug hetzelfde gedrag en terug meer ingevallen. (heb in de 14 dagen 2x 30 minuten gereden)Zuur, niet vooruit te branden, wil liever stil staan, oren in de nek. Ik dacht gisteren: misschien is het ook verveling omdat ik vaak dressuur rij dus eens balkjes gedraven en een minisprong van 30 cm (1x) en het werd slechter. Heel zuur, stil staan en gedaan... Ben dan ook zo eerlijk geweest om niets meer te vragen en heb mijn DA een appje gestuurd dat ik terug bloed onderzoek wil.

Paard komt dagelijks van 9u tot 17u buiten op de weide samen met 2 vriendinnen (weliswaar geen gras meer maar onbeperkt hooi). De andere 2 zien er rond en gezond uit.
Krijgt 's avonds zemelen gemengd met grasbrok in water (2kg) en 1kg balance mix dit met onbeperkt hooi.
Ze staat in haar winter haar en heeft wel een regendeken op.
Ze is 10 jaar en een Freiberger
Het is een heel eerlijk paard, dat wel snel automatiseert en op zoek gaat naar de makkelijkste weg. Echter dat hele zure is niet haar gewoonte. Ze is normaal heel werkwillig en leergierig. Ze staat open voor alles.

Ik ga hier sowieso mee verder. Ik dacht zelf ook al aan eventueel een maagzweer? PSSM? Het is een paard dat heel veel stoelgang maakt. Zeker tijdens het rijden. Haar darmen lijken mij gevoelig. Het lijkt mij nu ook alsof ze niet voldoende voedingsstoffen opneemt.

De vorige resultaten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bowo

Re: Bezorgdheid gezondheid paard

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:35

Bloedonderzoek ziet er niet heel schokkend uit, wel wat rode waardes, maar die liggen niet extreem buiten range.

Krijgt die dat voer dat je noemt in 1x keer? En zijn die zemelen en grasbrok droog gemeten en dan nog vermengd met water? Het klinkt namelijk wel als een grote hoeveelheid voer om in 1x weg te werken.

Maagzweren klinken ook wel aannemelijk.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:55

Dat is reeds met water de zoeken en grasbrok. Zonder water is dat zeker de helft.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:09

Ik zou eens met een goede voedingsdeskundige contact opnemen om het voedingsschema onder de loep te nemen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:13

Als je voer doorgeeft is droog handiger, dus zonder water. De 1 gooit er miss een liter bij waar een ander 1,5 liter erbij gooit; maakt voor de voedingswaarde niet uit, het gaat om de hoeveelheid grasbrok :)

Is het zure gedrag ook zonder zadel, of echt zodra er iets om haar buik heen zit?

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:26

Het zure gedrag is enkel tijdens het rijden. Ook sloom niet vooruit te branden. Ze is niet zuur tijdens opzadelen of zo.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:47

Laten testen op PSSM.

Ik heb heel fijne ervaringen met www.eqinful.nl voor mijn Freiberger. Kost wat maar paard ziet er nu geweldig uit en is topfit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:52

Wat zegt de DA over haar voedingsschema?

Aangezien ze het steeds in de winter heeft, zou je zeggen dat ze in de winter toch tekort komt.
Haar vriendinnen komen zo te lezen niks tekort, dus misschien zijn ze dominanter dan jouw merrie en komt ze niet goed aan eten toe.
Zoveel kilo's voeren in 1 voerbeurt ('s avonds) is ook niet aan te raden als ze de hele dag nauwelijks aan eten toe komt. Ook om maagoverlading te voorkomen.
En dan zou ik loze vulling (waar niks in zit) zoals zemelen even laten staan en gewoon een goede hoeveelheid brok (bv 1,5 kg) en een aparte balancer voeren, geen balancer mix. Van de meeste soorten brok hebben paarden 1,5 - 2 kg nodig om aan hun vit/mineralenbalans te komen.
Het is belangrijk om 2 x per dag voeren. Bv 'smorgens grasbrok met een halve kilo goede brok en 's avonds nog 1,5 kg brok. Daarnaast een ruime hoeveelheid hooi ook 's avonds op stal

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:24

Ze krijgt 24/24 hooi. Ze heeft constant te eten. Alleen doet ze het niet. Het eten verdelen over 's ochtends en 's avonds had ik ook al gedacht. Dus vanaf morgen is het zo.
Het is allemaal begonnen vorig jaar. Toen was ze heel echt goed ziek en waren haar waardes heel wat slechter dan de resultaten de 2e keer.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:38

Als de dierenarts toch komt voor bloedonderzoek zou ik eigenlijk gewoon durven doorvragen. Derde keer op een dik jaar tijd, dan mag die van mij ook eens verder gaan nadenken wat er aan de hand zou kunnen zijn.
Tot die tijd zou ik zelf tot in detail gaan nadenken wat er anders is in het management vanaf september. Alle dingen die in je opkomen (zoals bv. geen gras meer), dan kan je op dat vlak ook beginnen afvinken of alleszins die info meegeven aan je dierenarts. Persoonlijk zou ik nu ook niet meer aan haar voerschema rommelen. Kwestie van haar huidige bloedbeeld en voerschema langs elkaar te hebben en vandaaruit - samen met dierenarts - concretere en hopelijk dus ook doelgerichtere wijzigingen te kunnen doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:47

Ik zou eens 2 x per dag een kilo brok gaan voeren en een Vitamine E/Selenium supplement bijgeven.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:12

Ik zou in ieder geval Selenium weer laten onderzoeken (ik kan het niet vinden in de analyse, klopt dat?).
Ik heb ook tijden zitten prutsen met een paar paarden, uiteindelijk bleek ook bij ons dat seleniumtekort de oorzaak was. Arme zandgrond, zelfgewonnen voer van matig bemest land. Twee paarden (moeder en dochter) hadden tekort, ik heb toen nog 2 anderen (geen familie) laten onderzoeken (alleen op selenium), die hadden niets (168 en 170 microgram/liter). Liepen in dezelfde wei, kregen zelfde voer, dus blijkbaar zijn ook erfelijke factoren van belang.
Een jaar later had één van beide weer hetzelfde, ik blijf die paarden dus seleniumbrokjes voeren, vooral in de tijd dat ze veel inspanning moeten leveren (wedstrijd of dracht).

Maar er kan natuurlijk van alles aan de hand zijn. Ik snap dat je je zorgen maakt.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:36

Klinkt heel herkenbaar! Mijn merrie heeft het ook altijd rond deze tijd van het jaar, zuur, wil niet vooruit, oogt gezond, gevoelige darmen. maar ook 24/7 buiten en onbeperkt ruwvoer. Alles zou in orde moeten zijn, geen bijzonderheden op röntgenfoto's en ze is meermaals gecheckt door de dierenarts. Het tekort aan vitamine E zou als een terugkerend pssm probleem kunnen klinken. Die van mij leek zich in de zomer kunnen redden met de vitamines uit het gras, maar structureel tussen november en december een flinke terugval, rijden deden we al 3 winters niet echt meer. (terwijl ze in de zomer heel fijn was)

Afgelopen zomer is ze gediagnosticeerd met pssm2 en met aangepaste voeding en warmere dekens voor de gevoelige spieren is ze zowaar deze winter tot nu toe niet een keer zo zuur als vorig jaar. We zijn er nog niet, maar het gaat een heel stuk beter. Je mag me altijd een pb sturen als je wil sparren. succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:19

Je hebt vorig jaar bloedonderzoek laten doen en daarop medicatie gegeven.
maar heb je toen het paard op leek te knappen ook weer bloedonderzoek laten doen om te kijken hoe de waardes dan waren?

Ik zou zelf eigenlijk wel willen weten waar de leverproblemen vandaan komen
En mijn vraag is ook, doe je ook mestonderzoek en is je paard ook positief getest op bloedworm?

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:59

Mestonderzoek is gedaan. Was negatief. Ze had bij de vorige keren telkens Selenium en vitamine E tekort.
DA heeft net bloed getrokken. Ik heb nog voor oudjaar normaal gezien de resultaten.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:02

Kendra schreef:
Ik zou in ieder geval Selenium weer laten onderzoeken (ik kan het niet vinden in de analyse, klopt dat?).
Ik heb ook tijden zitten prutsen met een paar paarden, uiteindelijk bleek ook bij ons dat seleniumtekort de oorzaak was. Arme zandgrond, zelfgewonnen voer van matig bemest land. Twee paarden (moeder en dochter) hadden tekort, ik heb toen nog 2 anderen (geen familie) laten onderzoeken (alleen op selenium), die hadden niets (168 en 170 microgram/liter). Liepen in dezelfde wei, kregen zelfde voer, dus blijkbaar zijn ook erfelijke factoren van belang.
Een jaar later had één van beide weer hetzelfde, ik blijf die paarden dus seleniumbrokjes voeren, vooral in de tijd dat ze veel inspanning moeten leveren (wedstrijd of dracht).

Maar er kan natuurlijk van alles aan de hand zijn. Ik snap dat je je zorgen maakt.

Dit zei de DA ook dat ze erfelijk belast zou zijn en dat we sowieso om de 6 maanden al een kuur gingen moeten geven. Welke brokjes voer jij bij?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:12

Ik zou denken aan zand, zeker omdat het met een sprongetje nog slechter werd. Mestonderzoek hoeft daarin niks te laten zien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:36

Ik vind het bloedonderzoek eigenlijk wel het een en ander zeggen, wat zegt de dierenarts er over?

Ik zou testen op PSSM 2 en ook de voeding gaan aanpassen naar PSSM.

Ik heb even je bloeduitslagen door CHATGTP gehaald, wellicht is deze informatie interessant voor je.

Hier is een duidelijke samenvatting van het bloedonderzoek van het paard, met belangrijkste afwijkingen en mogelijke oorzaken. Dit is informatief en vervangt geen dierenartsdiagnose.

1. Bloedbeeld (hematologie)
Rode bloedcellen

Erytrocyten ↓

Hemoglobine ↓

Hematocriet laag-normaal

MCV/MCH/MCHC normaal

➡️ Beeld passend bij een milde tot matige niet-regeneratieve anemie
(dus geen duidelijke aanwijzing dat het beenmerg extra rode cellen aanmaakt)

Mogelijke oorzaken

Chronische ontsteking of ziekte

Leverproblemen

Tekort aan voedingsstoffen (eiwit, sporenelementen)

Chronisch bloedverlies (bv. maag-darmkanaal, parasieten)

Herstel na ziekte

Witte bloedcellen

Leukocyten ↓

Lymfocyten ↓ (absoluut en relatief)

Monocyten licht ↑

➡️ Stress-/ontstekingsbeeld

Past bij stress, infectie, pijn, systemische ziekte of herstel na ziekte

Lymfopenie komt vaak voor bij stress of langdurige belasting

Bloedplaatjes

Trombocyten laag-normaal / licht verlaagd

Monster is licht hemolytisch → kan waarde beïnvloeden

➡️ Meestal niet klinisch relevant, maar bij combinatie met andere afwijkingen wel volgen

2. Lever- en spierschade
Spieren

CK sterk verhoogd

LDH verhoogd

AST (GOT) verhoogd

➡️ Duidelijke spierschade

Mogelijke oorzaken

Spierbevangenheid (subklinisch of klinisch)

Overbelasting / training

Transportstress

Trauma

Selenium- of vitamine E-tekort

Lever

Bilirubine totaal en direct laag

GGT normaal

AF normaal

➡️ Geen duidelijke actieve leverbeschadiging, maar:

Laag totaal eiwit en afwijkende eiwitfracties wijzen wél op een chronisch proces waarbij de lever betrokken kan zijn

3. Eiwitten & elektroforese

Totaal eiwit ↓

Albumine relatief hoog (%) maar absoluut normaal

Gamma-, alfa- en beta-globulinen ↓

➡️ Hypoproteïnemie met lage globulinen

Mogelijke oorzaken

Chronische darmproblemen (eiwitverlies via darm)

Slechte opname / voeding

Chronische ontsteking

Leverfunctie op de lange termijn

Immuunsuppressie of herstel na infectie

4. Sporenelementen & vitaminen

Selenium sterk verlaagd

Vitamine E laag-normaal

➡️ Belangrijk en klinisch relevant

Gevolgen

Spierzwakte

Verhoogd risico op spierbevangenheid

Verminderde weerstand

Slechter herstel

➡️ Dit past goed bij de verhoogde CK/AST/LDH

5. Overig

Nierfunctie normaal

Serum amyloïd A normaal → geen acute zware ontsteking

Hemolyse aanwezig → kan enkele waarden licht beïnvloeden

Samenvattend beeld

Dit bloedonderzoek laat zien:

Milde tot matige anemie

Stress-/ontstekingsrespons

Duidelijke spierschade

Ernstig seleniumtekort

Lage eiwitten (globulinen)

Geen acute zware infectie

Meest waarschijnlijke onderliggende oorzaken (in combinatie)

Seleniumtekort (± vit. E) → spierschade

Chronische belasting of ziekte

Mogelijk voedingsgerelateerd probleem

Herstel na ziekte of langdurige stress

Eventueel subklinische spierbevangenheid

Wat is verstandig om te bespreken met de dierenarts?

Gerichte suppletie selenium + vitamine E

Hercontrole CK/AST na rust en suppletie

Eventueel mestonderzoek (parasieten)

Evaluatie van rantsoen en opname

Overweging herhaal bloedonderzoek over 2–4 weken

1. PSSM (type 1 of 2)
Past dit bloedbeeld bij PSSM?

Ja, dit is één van de meest waarschijnlijke verklaringen.

Ondersteunende aanwijzingen in het bloedonderzoek:

Sterk verhoogde CK, AST en LDH → duidelijke spierschade

Seleniumtekort → verergert spierproblemen en kan PSSM-klachten uitlokken

Vaak geen extreme klinische symptomen, vooral bij PSSM2

Geen tekenen van acute infectie (SAA normaal)

Wat je níet altijd ziet bij PSSM (maar dat sluit het niet uit):

CK kan tussen episodes normaal zijn

Bloedbeeld kan verder relatief “rustig” blijven

➡️ Conclusie:
PSSM (zeker PSSM2) is absoluut een serieuze mogelijkheid op basis van dit profiel.

Aanvullend onderzoek:

PSSM1: genetische test (haarwortels)

PSSM2 / MFM: spierbiopt (optioneel, vaak klinische diagnose)

Reactie op management (voer/training) is vaak diagnostisch

2. PPID (Cushing)
Past dit bloedbeeld bij PPID?

Niet typisch, maar het kan niet volledig worden uitgesloten.

Waarom PPID minder waarschijnlijk is:

Geen duidelijke aanwijzingen voor:

Verhoogde ontstekingsmarkers

Leverenzymstijgingen typisch voor PPID

Anemie en lage globulinen zijn niet klassiek voor PPID

Leeftijd speelt sterk mee (komt vooral voor bij oudere paarden)

Wanneer PPID tóch relevant kan zijn:

Als het paard:

Ouder is

Slecht herstelt

Vage klachten heeft (spierverlies, verminderde weerstand)

PPID kan secundair spierproblemen en verminderde eiwitstatus geven

➡️ Conclusie:
PPID is niet de meest waarschijnlijke primaire oorzaak, maar bij een ouder paard wel zinvol om te screenen (ACTH).

3. Insulineresistentie / EMS
Past dit bloedbeeld bij insulineresistentie?

Nee, dit wordt niet ondersteund door deze uitslagen.

Waarom niet:

Geen typische indirecte aanwijzingen:

Geen verhoogde triglyceriden gemeld

Geen leververvetting-achtig beeld

IR veroorzaakt geen directe spierschade met hoge CK

Anemie en lage globulinen passen hier niet bij

➡️ Conclusie:
Insulineresistentie is onwaarschijnlijk als primaire oorzaak, maar kan uiteraard los bestaan (klinisch beoordelen: lichaamsconditie, vetverdeling).

4. Andere mogelijke onderliggende oorzaken
Selenium- en vitamine E-tekort

Zeer belangrijk en waarschijnlijk klinisch relevant

Kan op zichzelf:

Spierschade veroorzaken

CK/AST verhogen

Verminderde weerstand geven

Kan PSSM-klachten verergeren of triggeren

➡️ Dit moet altijd gecorrigeerd worden, ongeacht de uiteindelijke diagnose.

Chronisch ontstekings- of stressproces

Verklaart:

Anemie

Lage globulinen

Lymfopenie

Maar verklaart niet volledig de spierwaarden

Darmgerelateerd eiwitverlies / opnameprobleem

Past bij:

Laag totaal eiwit

Lage globulinen

Kan secundair spierherstel bemoeilijken

Alles samen genomen – waarschijnlijkheidsinschatting

Meest waarschijnlijk:

PSSM (met name PSSM2)

Seleniumtekort met secundaire spierschade

Minder waarschijnlijk maar te overwegen:
3. PPID (afhankelijk van leeftijd en kliniek)

Onwaarschijnlijk als primaire oorzaak:
4. Insulineresistentie / EMS

Praktisch en logisch vervolgstappenplan

Direct

Selenium + vitamine E suppletie (gericht, niet “op gevoel”)

Trainingsbelasting aanpassen

Diagnostiek

PSSM1 genetische test

ACTH (indien ouder paard of klinische twijfel)

Eventueel herhaling CK/AST na 2–3 weken

Management

Suiker- en zetmeelarm rantsoen

Voldoende eiwit van goede kwaliteit

Regelmatige, rustige beweging

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:46

Mijn damaals paard met PSSM1 had ook altijd selenium tekort and CK aan de hoge kant.

De leeftijd waarop de klachten begonnen zijn past bij de gemiddelde onset leeftijd.
Misschien dat als eerste uitsluiten? Dat is makkelijk en snel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:53

Dat zou ik ook als eerste testen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:51

Zou eerder ook het hooi eens onder de loep nemen. Daar krijgen ze in de winter doorgaans meer van. Wellicht daar een probleem zit. Te suikerrijk bijv.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:33

PSSM testen kan natuurlijk altijd, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze daar dan alleen in de winter last van heeft. Als ik de OP zo lees, is het echt aan de winter gerelateerd en niet als ze in de zomer op de wei staat.

Uit de OP
Paard komt dagelijks van 9u tot 17u buiten op de weide samen met 2 vriendinnen (weliswaar geen gras meer maar onbeperkt hooi). De andere 2 zien er rond en gezond uit.
Krijgt 's avonds zemelen gemengd met grasbrok in water (2kg) en 1kg balance mix dit met onbeperkt hooi.

Als ik dan kijk naar de OP vermoed ik dat ze te weinig voeding krijgt overdag. Er is wel hooi aangeboden, maar daarvan weet je niet precies hoeveel ze daarvan eet en hoeveel er in het hooi zit (tenzij je het laat testen). Kan best dat haar 2 vriendinnen zich meer toe-eigenen om het zo maar even te zeggen, waardoor jouw merrie overdag niet veel eet.
Vervolgens krijgt ze 'savonds 2 kilo zemelen gemengd met grasbrok. Dat is qua vitamine/mineralenverhouding niet gebalanceerd. En krijgt ze 1 kilo balance mix. Dat is echt te weinig om aan de benodigde vitaminen/mineralen te voldoen. 3 kilo in 1 x voeren is teveel (niet goed voor de spijsvertering) en een risico op maagoverlading. Zemelen is alleen maar vulling. Die zou ik weglaten. Ze krijgt met hooi voldoende vezels binnen.

Ik denk daardoor - gezien de geschiedenis van herhaling van de problemen in de winter - echt dat je het eerst in voeding moet zoeken. In ieder geval dat ze voldoende vitaminen/mineralen binnenkrijgt. Minimaal 1,5 tot 2 kilo goede brok. Check de brok hoeveel je ervan moet voeren om aan de juiste verhouding vitaminen en mineralen te komen. Dat is niet bij iedere complete brok gelijk. Het voer verdelen over ochtend en avond.
Om je paard nu snel te laten herstellen zal de veearts een vitamineshot kunnen spuiten.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:47

Naar mijn weten zijn pssm klachten in de winter juist op zn ergst zichtbaar. Ik heb mijn pssm'er 3 winters problemen gehad en in de zomer nooit, pas afgelopen zomer dat het voor het eerst ook voorkwam. Veel pssm2 paarden doen het juist goed op gras en dat is in de winter veel minder. dus ik vind juist het winter verhaal logisch klinken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:23

Kou en minder bewegen is niet goed voor PSSM (meer spierpijn, minder bewegen), dus zo onlogisch zou dat niet zijn.
PSSM1 en 2 zijn niet onbekend bij Freibergers. Voor 1 wordt sinds een paar jaar actief getest bij hengsten dus het is wel minder aan het worden, maar het komt zeker nog voor.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 19:46

Dank je wel voor jullie inzichten. Ik zit ook op dit spoor. Ik hoop morgen de resultaten te hebben. Ik ga echt voedingsgewijs moeten puzzelen en zoeken wat voor haar werkt. Ik ga ook is kijken welke voedingsdeskundige hier in de buurt zit.